ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בדק בית בסוני 

בדק בית בסוני

 
 
ליהי אזר

העולם הווירטואלי Home, שיופץ בחינם לכל בעלי Playstation 3, אולי נראה כמו חיקוי, אבל הוא עשוי להיות השיא הבא בהפיכת הרשת לאישית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשבוע שעבר הושקה בארץ ה-Playstation 3, קונסולת "הדור הבא" של סוני. אחד המאפיינים הייחודיים ל-PS3, מעבר למפרט הטכני המרשים, הוא Home, קהילה וירטואלית שתופץ בחינם לכל בעלי הקונסולה לקראת סוף השנה (לחצו לסרטוני הדגמה).

כבר בחודש הבא יוכלו שחקנים (לעת עתה מארה"ב בלבד) להצטרף לבטא של Home, לעצב לעצמם דמות אישית ולרהט את דירתם החדשה. בתוך העולם הנעים לעין ניתן יהיה לתקשר עם משתמשים אחרים באמצעות צ'ט טקסטואלי וקולי ושיחות וידאו, להצטרף למשחקים מקוונים ולהעלות מוסיקה וסרטונים אישיים. "היכל התהילה" ינציח את השחקנים המובילים במשחקים שונים וסוני וחברות נוספות יציגו משחקים חדשים ויציעו הורדת גירסאות דמו, צפייה בסרטים והאזנה למוסיקה באזורי תצוגה מיוחדים.
 

בוא הביתה

HOME. תחושה של קהילה (צילומסך)
 HOME. תחושה של קהילה (צילומסך)   
במידה מסוימת, Home מזכיר את שירות Xbox Live הותיק של מיקרוסופט, המוצע לבעלי Xbox360, ואת שירות Mii הצעיר ממנו, שמיועד לבעלי Wii של נינטנדו, אם כי נראה שהעולם של סוני מבקש להכיל בתוכו את הגימיקים המוצלחים של כל אחד מהשירותים של מתחריו. החדשות בוודאי אינן מפתיעות את מי מאיתנו שזוכרים את פרשת ההכרזה על Sixaxis, הבקר הרגיש לתנועה של סוני, מיד לאחר הכרזתה הנרגשת של נינטנדו על Wiimote, הבקר הרגיש שלה. צעדיה של סוני עשויים להיראות כחיקוי לרעיונות המוצלחים של חברותיה, אך דווקא Home מסתמן כפרויקט מוצלח משני הממשקים הקהילתיים המתחרים, חיקוי או לא חיקוי.

Mii, השירות של נינטנדו, מתמקד בפן האישי מהכיוון הויזואלי, ומאפשר לנו לעצב דמות מצוירת, לשמור אותה על כרטיס הזיכרון, להשתמש בה במשחקים ולשלוח אותה לחברים. Xbox Live של מיקרוסופט מגיע מכיוון התוכן, ומאפשר להוריד משחקים וגירסאות דמו, להשוויץ בהישגים במשחקים, לצ'טט עם חברים ולהזמין אותם למשחקים אונליין. בניגוד ל-Mii (וכנראה גם Home), ה-Xbox Live הוא שירות בתשלום, שעולה 50 דולר בשנה.

אבל הרבה מעבר לחישובים כלכליים קרים, Home מסמן לעצמו מטרה שאפתנית - להעניק לגיימרים תחושה של קהילה - מטרה שסומנה גם על ידי השירותים המתחרים, אך הוגשמה באופן חלקי למדי. Mii לא מכיל פיצ'רים קהילתיים מורכבים (מלבד שליחה לחברים), ו-Xbox Live נותר אוסף תפריטים מוכר. Home מתיימר להציב את השחקן בתוך עולם ממשי ככל האפשר, עולם שרואים אותו ומרגישים אותו. הרעיון הוא מצד אחד להעניק לעולם קו עיצובי שהולם את החברה (בדומה למה שנינטנדו עושה עם Mii), ומצד שני להציב בו תוכן משמעותי לשחקנים, ולאפשר להם להוסיף תוכן בעצמם (בדומה למה שמיקרוסופט עושה Xbox Live).
 

בית משותף

 
כבר דובר רבות על העולם הווירטואלי Second Life, ויש שמשווים אליו את הפרויקט של סוני. קשה להחזיק בעמדה נייטרלית לגבי Second Life - או שלא יכולים לחיות בלעדיו או שלא מבינים על מה כל הרעש. המכורים טוענים שמדובר בעולם עמוק ומורכב, שכדי ליהנות ממנו באמת צריך להשקיע בו זמן רב וללמוד אותו לעומק. המאוכזבים, לעומתם, מצביעים על היעדר מטרות ברורות כסיבה העיקרית לשעמום שחוו.

סוני מבקשת לקחת את כל מה שהגיימר הממוצע אוהב ב-Second Life - עיצוב אישי של דמות, בית מגורים ואינטראקציות חברתיות, ולהשאיר בחוץ את אי הבהירות. המטרות של Home ברורות: מעבר לחברותא לשם חברותא, אפשר לשחק, להוריד ולהעלות תוכן ולהתרשם ממוצרים חדשים, סרטונים ומוסיקה. עצם העובדה ש-Home מרכז את הפעילויות השונות ב-PS3, הופכת אותו לא למטרה, אלא לאמצעי - לאחר המשחק אפשר לפגוש כמה חברים, להזמין אותם למשחק אחר ולהמשיך לשחק.

כנראה שרמת ההשפעה של המשתמשים עצמם על Home תהיה קטנה בהרבה מאשר השפעתם של שחקני Second Life על העולם שלהם. האפשרות לעצב מחדש את הסלון ולהעלות אליו את המוסיקה החביבה עלינו לא יכולה להשתוות לאפשרויות שפתוחות בפני המנויים ל-SL, כמו יצירת חפצים חדשים ושימושיים שניתן להפיצם בעולם. השוני נובע מסוג הקהל. SL שם דגש רב על תוכן גולשים, אך הדבר משאיר בחוץ גולשים פחות מקצועיים, שזמנם לא בידם והכשרון מהם והלאה. Home, לעומתו, משתדל לפתוח את ההשתתפות בו לכמה שיותר גולשים ולהוות תחנת ביניים בין משחקים.
 
 

העתיד כבר כאן?

Spore. ממשק יצירת תוכן חדשני (צילומסך)
 Spore. ממשק יצירת תוכן חדשני (צילומסך)   
אולי בשלב הראשון, Home לא עומד כעולם בפני עצמו, אבל דווקא משום פשטותו, ודווקא משום הפוטנציאל שלו כמגנט להמונים, הוא עלול להתגלות כמדרגה נוספת בתהליך התערבות הגולשים בעולם הווירטואלי. הם אולי לא רוצים לדעת לתכנת את העולם, אבל בהחלט רוצים להוסיף ולתרום לו או לשנות את האופן שבו הם באים איתו במגע.

קיימות שפע של דוגמאות לתוכן עצמאי המשולב במשחקים קיימים או נבנה תוך שימוש בהם, שהבולטת בהן היא Counter Strike, משחק שנבנה תוך שימוש במנוע הגרפי של המשחק הפופולרי Half Life. גם במקרה הזה, בדומה ל-Second Life, מדובר ביצירה שיכולים להשתתף בה מספר קטן של משוגעים לדבר.

בניגוד ברור לכך, הדוגמה המובהקת לשילוב מאסיבי של משתמשים ביצירת תוכן היא כלי העריכה של The Sims, באמצעותם ניתן לייצר טפטים חדשים לאמבטיה ושלל תופינים שכאלה. וויל רייט, יוצר המשחק, הסביר כי The Sims לימד אותו ששחקנים מעדיפים לייצר כמה שיותר תוכן באופן עצמאי, לכן עדיף למפתחים להשקיע בכלים נוחים ליצירת תוכן, ולא לבזבז משאבים ביצירת כמויות תוכן בלתי נדלות.

מתוך תובנה זו נולד Spore, משחק שיצא בהמשך השנה, בו נגדל יצור חד תאי לכדי חיה גדולה ומפותחת, בעלת תרבות עשירה וטכנולוגיה מתקדמת. האופן שבו החיה תעבור את המסע האבולוציוני, וסוגי הטכנולוגיות והאינטראקציות החברתיות שתפתח, יתבססו באופן כמעט מוחלט על עיצוב אישי של השחקן באמצעות ממשק יצירת תוכן חדשני.

Spore הוא רק דוגמה לאופן שבו תעשיית המשחקים ותרבות הרשת משלבות את זרועותיהן. אם יש נטייה לראות ב-Web 2.0 שיא ראשון בתהליך הפרסונליזציה של העולם הווירטואלי, תעשיית המשחקים לא נשארת מאחור.

הבחירה של סוני בקהילה וירטואלית "חיה" היא בחירה נכונה מבחינת תזמון ומבחינת הדגשים שבה: קהילה שחוסר ממשותה הופך מוטל בספק, שפונה לקהל רחב ככל הניתן, ותומכת בתהליכים דומים המתרחשים במשחקים עצמם (כמו יצירת תוכן באופן עצמאי). מה שעלול להיראות למשמיצים כחיקוי, עשוי להתגלות כצעד אל עבר שיא נוסף בתהליך הפיכתה של הרשת לאישית וקרובה - ממש כמו להיכנס הביתה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by