ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חוכמת המספרים הקטנים 
 
 משחק או עסק רציני? כנראה גם וגם   
 
גילי סופר

באתר מקספרייס משחקים על האגורות, רק ההצעה הייחודית הגבוהה ביותר זוכה. לא הבנתם? מקספרייס הוא אתר מכירות פומביות, אבל אפשר לראות בו גם משחק, וגם עסק רציני עם ניהול סיכונים. תופעה חדשה שעוד עלולה להתברר כדבר הבא בעולם הקניות ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עניי מצרים (זה פה ליד), נוהגים זה שנים לארגן קבוצה של אנשים שידם אינה משגת לממן את חתונתם, כל אחד מהם שם בקופה כמה לירות, נערכת הגרלה, והעולה בגורל זוכה לממן לעצמו מוהר וחתונה, ולהקים משפחה, במצרים. ספק אם המשתתפים במשחק הקניות החדש מקספרייס (ובלעז: Maxprice), עושים זאת מפאת חסרון כיס, אך העיקרון על פיו מתנהלת שיטת המכירות דומה מאוד.

כבר כתבנו כאן בעבר על משחקים כשיטת שיווק, ובימים אלו משתנים כללי המשחק. חובבי משחקי הקניות מתעניינים לאחרונה ב'מכרז' החדש, שככה, בשביל הסחבקייה, נקרא לו מקס.


משחקים על האגורות

העיקרון הוא די פשוט. בדומה לשיטת המכרזים מציעים המשתתפים, תמורת תשלום, הצעות לקניית המוצר, רק שכאן יש מחיר מקסימום להצעות, שגובהו כחמישית ממחיר השוק. לפיכך, אם המחיר הגבוה ביותר כבר ידוע, שלא לומר נקבע מראש, איזו הצעה זוכה? או. ההצעה הייחודית הגבוהה ביותר היא הנבחרת. הצעה ייחודית היא הצעה שאינה זהה לאף הצעה אחרת, וכך מתנהלת התחרות בין הקונים. ההצעות מוגשות בסכומים 'על האגורה', ואם מישהו כבר נתן הצעה זהה לשלכם, שתי ההצעות נופלות. זה גם מקור המשפט במסע הפרסום בן מיליון וחצי הדולרים: אגורה לא יותר. כלל נוסף, ואולי בלתי מובן בתחילה, הוא שמספר ההצעות הכולל על כל מוצר מוגבל למקסימום ולמינימום.

כמו במשחקים אחרים שקוראינו המבוגרים מכירים, גם אם העיקרון פשוט, הפרקטיקה כבר יותר מעניינת. קחו למשל מוצר נייר טואלט משובח (עוד לא הגיע לארץ) שמחיר השוק שלו הוא 50 אלף שקל. מקס היה מציע אותו נניח במחיר של 9,574 שקלים ו-12 אגורות, מקסימום. מאחר שמספר ההצעות הכולל על כל גליל נייר טואלט שכזה מוגבל, ל-2300 הצעות, התחרות הממשית מתנהלת בטווח של 23 השקלים שמתחת למחיר המקסימום, ובו יימכר הנייר הנכסף. נכון, מותר גם להגיש נמוכות יותר, אבל חסכו לעצמכם את המאמץ ובעיקר את הכסף, הסיכוי לזכות שם הוא אפס. אין סיכוי, גם לא תיאורטי. (אמת פרקטית, לא מתמטית).

טווח המחירים של המשחק הוא מאוד קטן: במוצרים הזולים, שמספר הצעות המרבי בהם הוא מאות בודדות, הטווח הוא שקלים בודדים ואילו במוצרים היקרים יותר, דוגמת מכונית, בהם מספר ההצעות המרבי מגיע לאלפים הטווח הוא של עשרות שקלים. מדובר במשחק באגורות, על פיו נקבעת קנייה של מאות ואלפי שקלים.
 

"זו לא הגרלה, אלא ניהול סיכויים"

 
"אין פה כובע ממנו שולפים פתק נבחר" הסבירה לחיים ברשת מנכ"ל חברת מקספרייס, סמדר לנדאו, ומסבירה שלא מדובר בהגרלה, אלא בניהול סיכונים. לנדאו, הבאה מתחום הפרסום, משמשת כמנכ"לית משותפת יחד עם יוסי הרצוג, שמקבל בסטארט-אפ את הקרדיט לרעיון. אנחנו מורידים בפניו את הכובע על כך, שיחק אותה.

לנדאו מסבירה כי כל מכרז פתוח למספר מסוים של אנשים, וכך גם הם, כל מכרז בא ואומר 'המחיר הגבוה הוא זה שלוקח', וכך גם הם "גם אני אומרת המחיר הגבוה הוא זה שלוקח, כל מכרז מוצא דרך שונה להתמודד עם הצעות זהות, במכרז של המדינה למשל מי שהציע ראשון הוא זה שייקח, מן סוג של מרוץ שליחים, זה פסול בעינינו. אצלנו זו ההצעה הייחודית והבלעדית לוקחת, אנחנו שומרים על הקריטריון של 'ההצעה הגבוהה מנצחת'".

מה שצריך להזכיר הוא שבמכרזים דופקים קופה קופה על הפרסום (אלפי דולרים לעמוד). אחת ההברקות השיווקיות של מקס הן תלושי הקניות. נכון להיום מובטח למשתתפים החזר של מלוא הסכום ששילמו בתלושי קנייה של רשת קלאב-מרקט. השימוש בתלושים מוגבל ל-5% מערך הקניה ברשת המזון, כך שמי שהשתתף בהגרלה אחת ושילם, לדוגמה, 50 שקל. יוכל לקבל הנחה של 50 שקלים בקנייה בת 1000 שקלים ברשת. עם זאת הכותרת 'לקבל את מלוא הסכום בחזרה בתלושים', עושה את שלה. קלאב מרקט, עושה רושם, זה רק הסיפתח - זה חלק מהשיטה. "בעצם פיתחנו שיטה מדהימה של קידום מכירות, יש כאן פעילות קידום מכירות שהיא מאוד אחרת, מאקונומיקה שלישית בחינם".

מאחר שאנו שומרים על אמונתנו שיש פה אלמנט של הימור, תרשו לנו לחלק את המשתתפים בקניה לחובבים ולמקצוענים. החובבים, יטילו 50 או 100 שקלים לקופה, חלקם אפילו יציע, לפחות בהתחלה, הצעות מחוץ לטווח האפקטיווי. המשחק המקצועני הוא המעניין באמת, וכאשר הזירה תעבור לרשת עוד חודשים מספר, זה הולך להיות מעניין עוד יותר. בינתיים מתקבלות ההצעות על יד צוות מוקדנים "על מנת שנוכל גם ללמוד לדבר עם האנשים שמתקשרים אלינו", אך התכנון הוא שאפשר יהיה להגיש הצעות וגם לבדוק אונליין, עוד בטרם נסגר המכרז, אם הצעתכם תקפה, או האם מישהו כבר הציע הצעה זהה. 'הפילו' לכם את ההצעה? אתם יכולים להגיש עוד אחת, ועוד אחת, ועוד אחת. לנהל את הסיכון. בתחום הזה מחיר המוצר הוא כבר יותר ממחיר המקסימום, לא רק אגורה יותר אלא מאות שקלים יותר, בכפולות של 50, מחיר כל הצעה. "אפשר גם להבטיח זכייה במוצר מסויים", מציינת לנדאו "אם נותנים 51 מתוך מאה הצעות בטוח זוכים, ואז קנית אותו אולי ב- 200 שקל פחות ממחירו בשוק. ככל שתציע יותר - הצעות הסיכוי שהמוצר הוא שלך הוא יותר גבוה".

לנדאו גם מבטיחה שקובצי הנתונים של התפלגות ההצעות יפורסמו באתר, עם פרסום הזכייה. ובכלל מדברת על מודל עסקי פתוח, על תרבות עסקית מכובדת ועל שקיפות. "אני אומרת מה המודל העסקי, אני אומרת לכמה אנשים אני מגבילה כל מכרז, אני אומרת מי רכש, ובכמה כסף נמכר המוצר. הכל שקוף הכל פתוח. זה מה שקהל מבקש, זה מה שהקהל רוצה".

את מספר הכניסות לאתר לא מוכנה לנדאו לחשוף לעת עתה, אך לדבריה מדובר במספר משמעותי מסך הפניות לחברה הצעירה. היא גם מצביעה על תופעה יוצאת דופן בנוף האינטרנט המקומי: "יש לנו יותר מימושים מאשר כניסות, כי אלה שכבר נכנסים נותנים יותר מכמה הצעות".

עוד לפני שפורסמו התוצאות הראשונות כבר עולים באוויר צלילי צחצוח חרבות. חוברות המכרזים הגדולות, והמכרזים הגדולים ברשת, כמו גם אתרי המכירות הפומביות הולכים לחטוף נגיסה ראויה לציון מנתח השוק שלהם, אולי גם מפעל הפיס. "אין מה לעשות, בעשרה ימים הפכנו להיות המכרז הכי גדול במדינה", אומרת לנדאו. לדבריה, זה מידע בדוק. גם אם לוקחים את הדברים בעירבון מוגבל יש לזכור שלא מדובר בכמה ילדים שעלו על רעיון טוב, טחנו טייק אווי חצי שנה ויש להם אחלה דבר שהם רוצים למכור בכמה מיליונים ולנסוע להודו. בין הדמויות הפועלות במקספרייס ניתן למצוא את עו"ד גלעד שר, ואת גדי הדר, שהקים וניהל את וואלה. דווקא הדר מסתייג מתחזיות במלחמה בין מקספרייס לבין שאר השחקנים שעל מגרש הקניות המקוונות. לדעת הדר, המכרז החדש לא ינגוס מנתח השוק של המכרזים האחרים, אלא יגדיל את סך הפעילות במכרזים.
 

הצרכן הישראלי עולה כיתה

אם לשפוט על פי התכונה שמסביב לשיטת המכירה החדשה, עוד לפני שנכנסה לרשת, היא צפויה להוות ציון דרך בהתפתחות עולם הקניות המקוון. זאת כמובן תוך כך שלוקחים בחשבון כי יש לנו מושג איפה אנחנו חיים, שאנחנו באמת מכירים את עצמנו, עמישראל.

מדובר באבולוציה. אם עד עכשיו היו מכרזים, מכירות פומביות ומכירות קבוצתיות, מעתה יש שיטה חדשה שעשויה לתפוס, ובגדול. שילוב של מכירה פומבית עם מכרז. שלב ביניים בהתפתחות זו הייתה האפשרות לתת כמה הצעות שרוצים בעבור סכום קבוע בחלק מהמכרזים. אך מדובר גם בהתפתחותו של הצרכן הישראלי. "הצרכן הישראלי הוא צרכן מאוד מפוכח וחכם", מחמיאה לנו לנדאו, "אנשים לא אוכלים כל מה שמאכילים אותם, והם בודקים מה שהם עושים. נגמרה ההטעיה של 'החל מ', ושל להוציא מחירים במכרזים שהם ב-30% גבוהים ממחיר השוק, שבסוף קונים ביותר יקר או ב- 37 אגורות פחות ממה שניתן לקנות את זה בחנות מתחת לבית, אנשים את הקטע הזה כבר מיצו. להיות במכרז שעומד על חמישה שקלים ושבע דקות לפני שהוא נסגר, פתאום משה מבאר שבע ויצחק מכפר מונש וחנה מחולון כולם נכנסים בדיוק 5 דקות לפני שזה נסגר ומקפיצים את המחירים, גם את זה אנשים כבר למדו".

אפשר לקרוא לזה ניהול סיכונים ואפשר לקרוא לזה הגרלה, ומשחק, ומכרז, והשיטה (שיהיה מה לדפוק), או בכל שם אחר. דבר אחד ברור, האינטרנט הוציא את תורת המשחקים מאולמות האקדמיה אל פתחו של כל תיכוניסט עם כרטיס אשראי, ומקס, בין אם הוא סנונית ראשונה ובין אם הוא רק עוף נודד בשמי האינטרנט העכשויים, הוא בפירוש קורס למתקדמים.


----

בשבוע הבא: הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו - מה בין מה שמבטיחים לנו בטלפון, לבין מה שכותבים לנו.

מצאתם את עצמכם אומרים יותר מדי "אבל המוקדנית אמרה ש"? אתם מוזמנים לשלוח לנו סיפורים מעניינים על כך. אנחנו לא מבטיחים להתעצבן בשבילכם, אבל נשתדל לברר ולעזור. ולא לשכוח, אם הם במקס דופקים אתכם חלילה (איכות, שירות, בהירות, או כל דבר אחר) או מפתיעים לטובה, ספרו לנו, כדי שנוכל לספר לכולם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by