ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הבעייתיות שבטטריס 
 
 הכיכר האדומה בשחור-לבן (נינטנדו)   
 
מערכת חיים ברשת

כל מי שאי פעם שיחק טטריס זוכר את תחושת ההתמכרות למשחק, צוות מדענים אמריקאים שבדק את מורכבותו המתימטית אולי עלה על הסיבה להיותו כה ממכר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל מי שפסע ברחוב ישראלי כלשהו לפני כשמונה שנים נתקל בתמונה זהה, בין אם באילת, קריית-שמונה, חיפה או תל-אביב. בכל מקום אשר פנית אליו, יכולת לראות מישהו (ללא הבדל מין דת וגיל) נועץ מבטו במכשיר קטן ורק מילה אחת הזדמזמה לה באוויר: טטריס.

כפי שכל אחד שבילה למעלה מדקה עם המשחק הנ"ל למד, מדובר במשחק ממכר בצורה כפייתית, כשגם אינך משחק בו, הוא פוקד אותך בחלומות וורודים עם קוביות נופלות. צוות מדענים אמריקאים שערך בחינה של המשחק, גילה כי השלמתו של המשחק היא משימה קשה הרבה יותר ממה שיכולנו לתאר לעצמנו. על כך מדווח אתר ה-BBC.

המשחק הומצא בשנת 1985 ע"י אלקסיי פג'יטנוב מרוסיה, ומאז הפך לאחד ממשחקי המחשב המשוחקים ביותר בכל הזמנים.

צוות מדעני מחשב אמריקאים אשר ערך בדיקה מקיפה למשחק, מצא כי יש בו הרבה מן המשותף עם הבעיות הקשות ביותר במתימטיקה. בעיות אלו הנן חסינות מפני פתרונות פשוטים, ופתרונן דורש ניתוח מתיש על מנת לחשב את הדרך הטובה ביותר להשלים אותן.


תסבוכת של לבנים

כל מי ששיחק משחקי מחשב ב-15 השנים האחרונות, סביר להניח שנתקל בטטריס בצורה זו או אחרת. המשחק נותן לשחקן את המשימה הפשוטה כביכול, של השלמת שורות בעזרת סדרה של לבנים בצורות קבועות, הנופלות מטה בקצב יציב.

ניתן לסובב את הלבנים כדי שיתאימו טוב יותר האחת לרעותה ובכך להשלים שורות. המשחק הולך ונעשה מהיר יותר ככל שמתקדמים בשלביו, עד שקשה להספיק ולסובב את הלבנים כדי להשלים שורות נוספות.

לאחרונה ערכו אריק דימיין, סוזן הונברגר ודויד ליבן-נואל ממעבדת מדעי המחשב ב-MIT, בדיקות למשחק, כדי לקבוע את מידת המורכבות הממוחשבת שבו. השלושה מצאו כי, בהתאם לנסיבות מסוימות, לטטריס יש הרבה מן המשותף עם חלק מחידות המתמטיקה הסבוכות ביותר דוגמת "בעיית הסוכן הנוסע".


אין פתרון פשוט

בעיה זו כרוכה בחישוב הדרך היעילה ביותר עבור איש מכירות מדלת לדלת או שליח, אשר צריך לפקוד מספר רב של מקומות. סוג זה של בעיות נחשב לקשה במיוחד לפתרון כיוון שאין כל קיצורי דרך לפתרון, או כל אלגוריתם חכם שיפתור אותן בקלות.

במקום זאת, כל הפתרונות האפשריים צריכים להיות מנוסים על מנת למצוא איזה מהם יפיק את התוצאה הטובה ביותר. החוקרים מצאו כי משחק הטטריס מהווה אף הוא סוג דומה של בעיה, וכי אין כל דרך קלה להביא את תוצאת המשחק למקסימום, גם אם ידוע מראש סדר צניחת הקוביות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by