ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
העולם הבא: Second Heaven 

העולם הבא: Second Heaven

 
 
כרמל ויסמן

כרמל ויסמן יצאה לסיור מודרך בסקנד לייף, ושבה עם תובנות מעמיקות על סקס, אונס, נשיות ועתיד טוב יותר. מה שביקור בבית כנסת עושה לאנשים

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מחשבות ראשוניות על החיים השניים

ביקור בכניסה של אלביס. הזדהות עמוקה (צילומסך)
 ביקור בכניסה של אלביס. הזדהות עמוקה (צילומסך)   
בשבוע שעבר יצאתי עם אדר שלו לקרוע את העיר בסקנד לייף. תוך כדי התלבטות בין סידור תפילה מפוקסל בבית הכנסת היהודי לאנימציית סגידה אוונגליסטית בכנסיה של אלוויס, ושירבטתי כמה מחשבות פילוסופיות על עונג ואתיקה בעולם החדש.

"זה אני! זה מייצג אותי!"

האתגרים הפסיכולוגיים ושאלות הזהות שעולמות וירטואליים כסקנד לייף מעלים, אינם שונים כמעט במאום מעולמות ה-MUD של שנות ה-90. עם זאת, כל עוד העולמות הווירטואליים היו טקסטואליים בלבד, חומרי יצירת המציאות היו האותיות, בריאה באמצעות שפה.

כשיש אוואטר גרפי המצוי בתנועה, ההזדהות שלנו הופכת דמוית קולנוע ויותר מכך, ההזדהות גדלה מפני שבניגוד לקולנוע ובדומה למשחק מחשב, אנחנו שולטים בהפעלת הדמות. התיאוריה הפסיכולוגית של הזדהות הצופים בקולנוע מבוססת על מושגי המציצנות של פרויד והאימאגו של לאקאן: אנו, כצופים פסיביים, מזדהים עם גיבור הסרט כאוואטר אקטיבי שלנו וגם צורכים אותו כאובייקט להנאה ויזואלית מציצנית.
 
 
המשמעות היא, שכל עוד המשחקים היו טקסטואליים, פעולת הסייברסקס הייתה לאינטליגנטים בלבד: היא דרשה מאיתנו יכולת הזדהות מאד מופשטת עם רעיונות בשפה, והאנשים שמתגרים מתיאורים מילוליים בלבד הם מעטים יחסית.

כיום, תעשיית הסקס הענפה בסקנד לייף מבוססת על מנגנון הזדהות פופולרי ונגיש יותר: זהו אותו סוג הנאה של צפייה בפורנו, אך הוא מועצם על ידי ההזדהות שקיימת בינינו לבין האוואטר שלנו, מתוקף זה שאנחנו שולטים בפעולותיו וגם מזינים את המחשבה "זה אני! זה מייצג אותי!".

אנשים רבים סומכים על כך שהם לא יזדהו עם האוואטר שלהם ופוצחים בקריירות של זונות בעולם הווירטואלי, אבל מנגנון ההזדהות הוא מנגנון אנושי בסיסי ורגשי מאד, שקל ללחוץ על כפתוריו ללא קשר לרמת אינטליגנציה ותחכום, כפי שגם הקולנוע מוכיח. אפשר למלמל מספר פעמים ביום "זה רק סרט מצויר, זה לא קשור אלי" ועדיין לשקוע בהזדהות. "למצוא את נמו" ולאבד את עצמנו.
 

השוביניזציה של הסייברסקס

פסיכולוגיות וחוקרות תקשורת פמיניסטיות מדברות על כך שנקודת המבט של צופה הקולנוע הצורך את הדמויות על המסך בצורת עונג ויזואלי, היא נקודת מבט גברית על העולם. לטענתן, נשים התרגלו לצרוך נשים אחרות מנקודת המבט הזו והתרגלו לסוג העונג שניתן להפיק מצפייה בעצמך נצרכת, נחשקת, פסיבית. לא עומדים לרשותנו כלים שמלמדים אותנו כיצד צריכה להרגיש/להראות המיניות הנשית האקטיבית. במאיות קולנוע שניסו לייצג נקודת מבט נשית על מיניות הצליחו רק להפוך את היוצרות ולייצג נשים צורכות גברים (כמו בסרט "שושלת אנטוניה").

הסייברסקס החזותי של סקנד לייף אינו מתבצע מנקודת המבט של הדמות, אלא מהצד, כצופה קולנוע. אנו מתענגים על האוואטר מנקודת המבט הגברית על העולם.

ככל שאני חושבת על זה יותר, אני מגיעה למסקנה שהמיניות הנשית, שקשורה יותר בחישה פנימית, אינה ניתנת לייצוג ויזואלי כלל. מהבחינה הזו, נראה שבימי הסייברסקס הטקסטואלי האבוד, היה לנשים יותר מרחב תמרון לייצוג אותנטי של המיניות שלהן.

קצב 2.0: נטרול האפשרות להטריד מינית

ב-1992, התרחשה פרשייה של אונס, עם או בלי מרכאות, באחד העולמות הווירטואליים הטקסטואליים. היה זה מופע/מצג של סייברסקס מילולי, שהתרחש ללא רצונה של אחת המשתתפות. המשתתף היוזם סידר זאת כך שהיא לא תוכל להתבטא באופן שיראה לכולם, ומה שכולם יראו בשמה, זה בעצם את המילים שלו.

את הפרשיה תיעד אחד המשתתפים, ג'וליאן דיבל, כיום כתב בניו יורק טיימס, שהעלה שאלות בסיסיות אודות זהות, גוף, קהילה ומוסר וירטואליים. הטקסט הזה הפך למקור קלאסי בתחום מחקר התרבות באינטרנט.
 
 
יש שיאמרו שאלו רק מילים במחשב, שתיאור של אונס עדיין אינו אונס גם אם מתרחשת השתקה של המשתמשת המקורית והתחזות אליה, ואולי גם הקהל אינו קהל בעולם הווירטואלי. אך אם הטרדה מינית מוגדרת על ידי הפגיעה הסובייקטיבית בנפגעת, גם כשהיא רק מילולית, וכשהעולמות הללו יוצרים הזדהות גבוהה - האם אפשר להתייחס לאוואטר, בין אם הוא עשוי אותיות או פיקסלים, כאל ייצוג לגיטימי של גופניות ברשת?

בסקנד לייף הפיקו לקחים ודאגו שדבר כזה לא יוכל לקרות כבר ברמת התשתית של התכנות: הדמויות אינן יכולות לגעת זו בזו, אלא אם השיגו אנימציות מיוחדות שמאפשרות חיבוקים או נשיקות. גם אז, אם דמות מפעילה אנימציה במטרה לחבק דמות אחרת, זו האחרונה תקבל הודעה שמציעים לה חיבוק ותתבקש לאשר. רק לאחר האישור יתבצע החיבוק.

אותו העקרון תקף לגבי כל דבר שעושים בזוגות - מריקוד ועד סקס. לא ניתן לעשות אף פעולה ללא אישור ובחירה אקטיבית. גם אם דמותך שלחה את ידה לגעת באבר מינה של דמות אחרת, עדיין האיבר (כן, האיבר) יבקש את רשותך "להפעיל" את דמותך בקטע ספציפי זה של האנימציה.

גם בחיים זה פשוט, וזה יכול להיות הרבה יותר רומנטי לשאול "אפשר לנשק אותך"? ברוך, לפני שדוחפים לשון בתאווה. בשביל רמון, למשל, זו טכנולוגיה של דלת מסתובבת ממש.
 

טכנולוגיות של מוסר

הבית של רג'ינה ספקטור בסקנד לייף. אין רכוש אין דאגות (צילומסך)
 הבית של רג'ינה ספקטור בסקנד לייף. אין רכוש אין דאגות (צילומסך)   
גם בתחומים אחרים שבין אדם לחברו, ארכיטקטורת התוכנה בנויה כך שמעטים הם הנזקים שאנו יכולים לגרום אלו לאלו.

אחת הסיבות העיקריות למאבקים בין בני אדם היא רכוש. ובכן, מי שקונה אדמה בסקנד לייף יכול לתכנת אותה כרצונו, כך שאיזורים מסוימים יהיו חסומים לזרים או לחילופין, שכל פריט יוחזר אוטומטית לבעליו לאחר כמה שעות. אין מה ואיך לגנוב ופשוט אין דאגות. מה גם שבזכות השעתוק, אפשר לשכפל כל דבר ולא צריך לריב על משאבים.

ייתכן שאנו מתנסים כרגע בבטא וירטואלית של מצב שיגלוש למציאות העתידית, כשפיתוחים טכנולוגיים יסייעו בידינו לבטל את הפשע ויאפשרו התנהלות הרמונית בהסדרה עצמית של הקהילה, ממש כמו ביישומי תוכן הגולשים ברשת. כשפסי ייצור רובוטיים ישעתקו בקלות ובזול כל מוצר, תהיה חברת שפע אמיתית ולא יהיה צורך לגנוב.

ההגדרה הפילוסופית לחופש קשורה ביכולת תנועה במרחב, ובעולם עתידי דמוי סקנד לייף, הדבר יתבטא במרחב הפיזי ממש, כאשר הענישה למפירי החוק ופורצי הגדרות התכנות תתבטא בפועל בהגבלות תנועה.

יישומים ביו טכנולוגיים יכולים לדאוג לכך שאף אחד לא יוכל לחדור למרחב שלנו ללא רשות, למשל: אם מישהו לא רצוי נוגע בנו, תגובת הדחייה האינסטינקטיבית תצית אפקט של שוקר חשמלי עבורו. שינוי קטנטן בתוכנה עשוי לשנות את חוקי המשחק החברתי מן היסוד. ובעולם כזה, אנשים יאלצו לעסוק במציאת ומיצוי כישרונותיהם היצירתיים כי הכול יהיה מתוכנת כך שהם לא יוכלו להתמקד בלהרוס לאחרים.

תארו לכם עולם ללא טרור וללא אונס, וזה רק עניין של טכנולוגיה. Second Heaven.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by