ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הממונה על האינטרנט 
 
 מאחורי הסורגים (אילוסטרציה)   
 
עידו קינן

מנהלי אתרים מתאמים מחירים דרך ראיונות והודעות מוקדמות, אומר הממונה על ההגבלים העסקיים, ומתעלם מתופעת ההודעה המוקדמת על מחיר חדש, הנהוגה מזה זמן רב בתקשורת המודפסת. הרשות להגבלים עסקיים: התנהגות פסולה בתחום מסוים לא מצדיקה התנהגות כזאת בתחומים אחרים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"הראיונות שמעניקים האתרים בדבר תשלום עבור תוכן, הם כלי להעברת מידע ולתאום מחירים בין מתחרים", כתב הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, באישור שנתן בתחילת ספטמבר להקמת איגוד אתרי האינטרנט המסחריים. כמו מרבית ההמצאות והחידושים שהרעידו בשלב כלשהו את העולם הווירטואלי, גם במקרה זה אתרי האינטרנט לא המציאו שום דבר חדש. היומונים הגדולים נוהגים כבר מזה זמן רב להודיע לקוראיהם הנאמנים בפומבי, מעל גבי העיתון, על העלאות צפויות במחיר העיתון, ואף את המחיר החדש. עליהם הממונה לא אמר מילה אחת רעה. מצד שני, אולי הוא קורא אקונומיסט. באינטרנט.

ההצעה להקמת איגוד אתרי אינטרנט הועלתה אשתקד על ידי מנכ"ל אתר סטארט דאז, אראל בן צדוק. בין מטרות האיגוד נמצאים הקמת מערכת מדרוג (רייטינג) מוסכמת לאתרים, שיווק המדיום האינטרנטי למפרסמים, קביעת סטנדרטים לקמפייני אינטרנט והכנסת האינטרנט לחומר הלימוד של בתי הספר לפרסום. בדצמבר נפתחה חקירה של הממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע לאיגוד, ובתחילת ספטמבר, כאמור, אושרה הקמתו.
 

ראיונות צולבים

אסור לתאם. אתר הרשות להגבלים עסקיים
 אסור לתאם. אתר הרשות להגבלים עסקיים   
לדברי שטרום, "חלק מאתרי האינטרנט, הנותנים היום את שירותיהם לציבור הגולשים בחינם, יצאו בהכרזות שונות בכלי התקשורת בדבר כוונתם לגבות תשלום עבור שירותי התוכן. הכרזות אלו כוללות את הסכום שעתיד להיגבות, כמו גם את לוחות הזמנים לתחילת גביית התשלום. הנסיבות יכולות להצביע על כך שראיונות צולבים אלו משמשים בפועל ככלי להעברת מידע ולתאום מחירים".

שירים את ידו מי מקוראי ידיעות או מעריב, שלא נתקל במודעות דומות בעיתוניו. "עקב עליית תשומות הייצור", נאמר בהן, לפעמים גם "עקב עליית מחירי הנייר", נאלץ העיתון להעלות את המחיר. מתוך רצון לספק את המידע המקסימלי לציבור הקוראים הנאמן, מופיעים במודעה תאריך היעד והמחיר החדש, לפעמים גם בתוספת התנצלות קלה. מאליו מובן כי מטרת הפרסום היא הבאת הדברים לידיעת ציבור הקוראים, ואם גם העיתון המתחרה מעלה את מחירו עבור ימים מספר, הרי שמדובר בצירוף מקרים בלבד.
 
 
"זה בדרך כלל נובע מסקרנות של עיתונאים, שמבקשים: 'תן הערכות'", הסביר לחיים ברשת מנכ"ל-משותף ב-MSN ישראל, אורי אדוני, את הראיונות עליהם דיבר שטרום. "אין פה תיאום מחירים כי אין תיאום מחירים. איגוד משרדי הפרסום - באופן תיאורטי אתה יכול להגיד אותו דבר, שהם יכולים לתאם עמלה, אבל השוק עושה את שלו. קרטליזציה זה אסור - אנחנו מאוד נזהרים בעניין הזה".

לדבריו, בשוק הפרסום האינטרנטי הוא ממילא יודע מה המחירים באתרים האחרים, מידע שמגיע מעובדים לשעבר באתרים המתחרים, לקוחות שרוכשים פרסום במספר אתרים, והעובדה שאתר MSN ישראל עצמו רוכש פרסום באתרים אחרים. דבר דומה יקרה עם תחילת גביית התשלום עבור תכנים: ברגע בו יתחיל אתר מסוים לגבות תשלום, יוכלו האתרים האחרים לדעת מה המחיר ולגבות מחיר דומה.
 
 

אשמנו, חטאנו

"מי אני שאחלוק או אערער על אחד המשפטנים הדגולים בישראל? לא הייתי יום אחד בפקולטה למשפטים", הגיב בן צדוק על דברי שטרום. "האיגוד מעולם לא עסק בדברים האלה. אנחנו לא עוסקים בגביית תוכן ולא במחירים. הבאתי את זה לידיעת בעלי האתרים. יש עדיין כאלה שמתראיינים. זה לא קשור לאיגוד".

גם אנחנו אשמים, לפי התיאוריה של שטרום. ככלי תקשורת שמסקר את האינטרנט, פרסמנו לא פעם ידיעות על תוכניות ובלוני ניסוי לגביית תשלום על תכנים (במעריב, חדשות מחלקה ראשונה ודה מרקר, בין השאר), ואפילו ביקשנו "תן הערכות", כמו שאדוני מ-MSN אמר (באמצע ספטמבר סירב מנכ"ל מעריב אינטרנט, שמעון שפירא, להגיב לפנייית חיים ברשת בנושא תשלום על תכנים באתרו, ונימק זאת באיסור שהטיל שטרום).

מאחר ואתר נענע הוא אחד החברים באיגוד, יכול שטרום לטעון שבעלי האתרים לא מסתפקים בהענקת ראיונות לשם תיאום מחירים, אלא גם משתמשים באתריהם הם כבמה לכך. אנחנו מכחישים, כמובן, שיש התערבות מסחרית בתכנים המערכתיים, אבל בכל זאת מכינים את עצמנו ללילה במאסר, ליתר בטחון.
 

פרקטיקות אנטי תחרותיות

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "מדובר במדיה חדשה יחסית, שמאופיינת במידת תחרותיות גדולה. על הרשות להגבלים עסקיים להבטיח לשמר תחרותיות זו ולעודד אותה. מתפקידה של הרשות, האמונה על התחרות, להתריע מראש, מקום בו היא מזהה פרקטיקה העשויה לפגוע בתחרות, על כך שמדובר בפרקטיקה בעייתית, העומדת בניגוד לחוק ולפיכך יש לחדול מעשייתה. אם לא תעשה כן, תחטא הרשות לתפקידה ולאמון שהציבור נותן לה.

"העובדה שתחומים אחרים נגועים בפרקטיקות אנטי תחרותיות אינה מהווה הצדקה לחלחולן של פרקטיקות אלה לתחומים משיקים כמו האינטרנט. עם זאת, הפרקטיקות האלה אינן נסתרות מפני הרשות, והיא פועלת לגביהן".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by