ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ג'ובס המיר את דתו? 

ג'ובס המיר את דתו?

 
 
רויטרס ואדר שלו

דווקא מנכ"ל אפל קורא לתעשיית המוזיקה להפסיק להשתמש ב-DRM, ומעביר את האחריות על הטכנולוגיה המגבילה שירים לחברות התקליטים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סטיב ג'ובס. להטוטן (רויטרס)
 סטיב ג'ובס. להטוטן (רויטרס)   
מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, קרא אתמול (ג') לארבעת חברות התקליטים הגדולות יוניברסל, סוני BMG, וורנר ו-EMI למכור ברשת שירים שאינם מוגנים ב-DRM. המונח DRM מתייחס לטכנולוגיה המונעת שימוש הוגן בשירים, כמו העברתם מנגן MP3 של חברה אחת לאחרת, או השמעתם באמצעות תוכנה אחרת.

לדברי ג'ובס, חברות המוזיקה ממילא מוכרות 90% מהמוזיקה שבבעלותן על גבי דיסקים רגילים נטולי DRM. רק כ-10 אחוז מהשירים, אלו הנמכרים ברשת, מוגבלים ב-DRM. "לו יוסרו ההגבלות האלו, תעשיית המוזיקה תחווה עלייה משמעותית במכירות ותראה שחקנים חדשים בשוק", אמר בהצהרה שפורסמה באתר אפל. כמו כן אמר כי FairPlay DRM, התוכנה המגבילה את השירים ב-iTunes, לא עבדה מעולם ולא תעבוד במניעת הפצה פיראטית של קבצים.

אירופה לוחצת

אפל נמצאת בימים אלו תחת מכבש לחצים מצד אירופה, שדורשת מהחברה להסיר את FairPlay DRM מהשירים הנמכרים בחנות iTunes, שהיא גם חנות המוזיקה המקוונת הפופולרית ביותר בעולם כיום, עם נתח שוק של למעלה מ-70% ממכירות המוזיקה הדיגיטלית.
 
 סטיב ג'ובס מנסה להפיל את האחריות על הטכנולוגיה השנואה והלא אופנתית DRM על חברות התקליטים, וזה לא עניין מורכב - בין כה וכה הן כבר סובלות ממוניטין בעייתי, אחרי שתבעו מגוון נכים, יתומים ואלמנות בגין שיתוף קבצים ב-Kazaa ו-eMule. לו רצה ג'ובס להכניס בשערי iTunes רק חברות תקליטים שמוכרות מוזיקה ללא DRM, היה יכול לעשות זאת בקלות מבלי לסגור את השירות. באמצעות ההכרזה נגד DRM באתר אפל, ג'ובס משדר "זה לא אני, זה הם", ומנער את חוצנו מאבק המאבק הדרקוני והמכוער בפיראטיות. 
מאז השקת הדגם הראשון של iPod, בשנת 2001, מכרה אפל כ-90 מיליון יחידות. ארגוני צרכנים באיחוד האירופי טוענים כי ההגנות על השירים מונעות מהצרכנים להעביר את השירים לנגנים של חברות אחרות, ובכך משמרות את המונופול של אפל בשוק נגני ה-MP3.

צרפת כבר נמצאת בשלבים מתקדמים של חקיקה, שתאסור על יצרנית המקינטוש למכור את השירים המוגנים ובכך תאלץ אותה לעזוב את השוק הצרפתי או לוותר על השימוש ב-DRM בגבולות המדינה. בנורבגיה הציבו בפני אפל אולטימטום, לפיו היא מחוייבת לפתוח את השירים שהיא מוכרת לכל נגן עד ה-1 באוקטובר, אחרת יינקטו נגדה צעדים משפטיים.
 

דווקא ג'ובס

 
הטקטיקה החדשה של אפל, במסגרתה מואשמות חברות התקליטים בהנהגת השימוש ב-DRM (ולא אפל עצמה), היא עניין מפתיע למדי. במיוחד בהתחשב בעובדה כי המנכ"ל, סטיב ג'ובס, נחשב לאחד ממובילי הטרנד הלא אהוד במיוחד של מכירת תכנים מוגבלים כמו סרטים, שירים ומשחקים, כך שלא ניתן להעביר אותם ממחשב למחשב או מנגן iPod לנגן.

ג'ובס שימש גם כמנכ"ל אולפן האנימציה פיקסאר, עד שזה נרכש על ידי דיסני, וכיום הוא בעל המניות העיקרי בדיסני וחבר במועצת המנהלים של החברה. דיסני היא אחת מהראשונות שמכרו תכנים מוגבלים ב-DRM בחנות המקוונת iTunes, והכרזתו של ג'ובס לא באה לידי ביטוי מעשי.

"מי שאינו מרוצה מהמצב הנוכחי, מוטב שישקיע את מירב המאמצים בשיכנוע חברות המוזיקה למכור קבצים נטולי DRM", אמר ג'ובס על הלחצים האירופאיים, ולא התייחס לתכני הווידאו הנמכרים אף הם בחנות המקוונת שלו. מקורות מסרו לרויטרס כי אפל מתעתדת לנהל שיחות עם חברות התוכן במטרה לשכנע אותן לוותר על ה-DRM.

"למה שארבעת חברות המוזיקה הגדולות יתנו לאפל ולאחרות להפיץ מוזיקה ללא DRM שיגן עליה?" תהה מנהל בכיר בראיון לרויטרס. "תעשיית הקולנוע והטלוויזיה לא בודקת אופציה כזו. אני יכול להבטיח זאת".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by