ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לוֹל: תעשה לי אינטרנט 

לוֹל: תעשה לי אינטרנט

 
 
תומר ליכטש

איך מעטפות ובולים הורסים לנו את החיים, מי רוצה לגלוש בעיתון נייר, למי מעניק ביל גייטס תמיכה טכנית אישית ומה יקרה אם תקלידו CLS בחלון דוס? תומר ליכטש מבאר

 
 
 
 
 
 
 
 
 

טַק

אני ממש אוהב לראות אנשים מקלידים. כלומר משתמשים במחשב, בכלל. זזים עם העכבר ממקום למקום, בוחרים באפשרויות. כתב אבידן: "האצבעות המיומנות על מכונת הכתיבה הן מזרקה נפלאה של אנרגיה קינטית". אבל אני מעדיף לא לראות את הידיים המקלידות או את העכבר זז, אלא לראות רק את המסך, את החלונות שנפתחים ונסגרים כמו קסם. טַק-טַק-טַק. איך הדברים קורים!

cls Enter

בימי ילדות המחשבים שלנו הייתה לרן ולי מעין תחרות מוזרה, שבה כל אחד כתב את הפקודה cls בשורת הדוס, ולאחר מכן הקיש Enter. וכך שוב ושוב, בהקלדה הכי מהירה שאפשר. cls היא פקודה שמנקה את חלון הדוס. השורה נכתבה, המסך היה נמחק וחוזר חלילה, עד שהראשון היה מפספס ומקליד csl או clss, או מקליד פקודה שגויה אחרת, שהניבה את הודעת השגיאה: bad command or file name. הפקודה הזו הופיעה כמו שריקה של שופט, והכריזה על הפסד. מי שהחזיק יותר זמן בהקלדה נכונה של הפקודה - ניצח. זה היה משחק מוזר, אבל אהבתי אותו. הערה לעצמי: רן חזר היום מהודו. אתקשר אליו.
 

HellMail

 
שיחה שקרתה - סניף דואר בזמנהוף. משתתפים: אני, שתי פקידת דואר. אחת רק שותקת.

אני: אפשר לקנות בולים?
פקידה מדברת: איפה אתה רוצה לקנות בולים?
אני: בדלפק הריק.
פקידה מדברת: איך תקנה אם הוא ריק?
אני: שאלה מעולה. אבל אני לא איש מקצוע.
וחם
 
אנשים צריכים נייר ביד (צילום: וויקימדיה)
 אנשים צריכים נייר ביד (צילום: וויקימדיה)   
רבע שעה לבולים. רבע שעה! תור, חום, זיעה, זמן. וזה רק קצה העניין. העניין האמיתי הוא שאני לא מסוגל להתמודד יותר עם עניין הדואר הרגיל. בזמנו קיבל הדואר הרגיל (בעולם הגיקים של שנות התשעים) את הכינוי SnailMail, כלומר דואר חלזוני. היום, נראה לי, אפשר פשוט לקרוא לו HellMail, כלומר דואר גיהנומי. הלשלוח-מכתב הזה הפך לסיוט. מעטפה, בול, לקפל, לכתוב כתובת, לכתוב את המאחורה (למקרה שיחזור, ואז הכל - כמובן - היה לשווא), ומעל לכל: סניף הדואר. המקום השנוא שאליו אני מגיע כדי לאסוף חבילות, דואר רשום (תודה, השטן, על ההמצאה הזו) וכדי לפגוש את כל האנשים עם כל הבעיות וכל החשבונות הכי מוזרים במטבעות הכי זרים. וחם.

הפתק

למרות חידושי המאה האחרונה, קשה להאמין שאנשי שירות הדואר חוששים לפרנסתם. הם יודעים שאנשים צריכים נייר. שבסופו של דבר נגיע לשם כדי לאסוף. אנשים צריכים את הנייר ביד. צריכים את הנייר כדי לבוא ולנפנף בנייר ולצעוק: יש לי קבלה! (והגשש יוסיפו: תעשה ממנה קבלת שבת). סבי ז"ל נהג לומר לאבי: "שום דבר לא משנה, העיקר מה כתוב בפתק". אני משער שביידיש וכו'. הפתק. הפתק! עוד המצאה שתחלוף. מתישהו אנשי שירות הדואר יאבדו את משרותיהם, עוד צעד קטן לאימייל. וזה יהיה יום עצוב, כי גם עובדי שירות הדואר הם בני אדם. צריכים לאכול. אבל מצד שני: בפעם הבאה שהיא שואלת אותי איך אקנה בולים בדלפק ריק - אהיה חמוש.
 
 

תעשה לי את זה אינטרנטי

עיתון "העיר" מתפרסם בשבועות האחרונים בעיצוב חדש. הקונספט: אינטרנט! במלים אחרות: הרבה הערות קצרות, אייטמים קטנטנים, אווירת סקרים ונתונים בעמוד הפותח, כותרות אחידות למדורים, שמזכירות את קטגוריות התוכן בפורטלים הישראלים (למשל: חדשות > מאמרים > וכו'). אפילו מזמינים "לטקבק להם" במייל ha-ir@haaretz.co.il. האמת? נראה טוב. כיפי. אבל יש אבל.

בתחילת דרכם, ניסו אתרי התוכן הגדולים בארץ לחקות את עולם הפרינט ברשת. צמחו כל מיני אמיתות כמו "הישראלים אוהבים לקרוא חדשות", "הפרסום בבאנרים עובד" וכו'. לאט לאט למדו שיש הבדל בין תקשורת מודפסת למקוונת. שדף אינטרנט הוא אחר מדף בפרינט. היום זה נראה טריוויאלי, אבל אפילו הטקסטים שונים. לאט לאט נוצרו חוקים לא כתובים ל'איך עושים אינטרנט'. היום ברור שלא נעצב דף אינטרנט כמו שמעצבים או מסדרים, דף בפרינט. שהגולש אינו מקבילה מקוונת לקורא העיתון. זה הגולש וזה הקורא, והם אנשים שונים.

לייק, אינטרנט זה הכי קליל וצעיר

ופה העניין: מה שעובר על "העיר" הוא הצד השני של התהליך. אחרי ההבנה שאי אפשר להפוך את האינטרנט לפרינט, יש פה נסיון להפוך את הפרינט לאינטרנט. להכניס אווירת קיוון לדפוס. "קלילה" יותר, אולי. "מעודכנת" יותר; יכול להיות. אין ספק שבישיבות של אנשי השיווק שהיו מעורבים בשינוי העיצוב של העיר, נכתבו בטוש מחיק המלים "צעיר", "אינטרנטי", "קליל", "זריז" וכיוצא באלה סטיגמות מקוונת אחרות.

אבל לדעתי זו טעות. כמו שאינטרנט שמנסה להיות עיתון לא יעבוד, כך גם פרינט שמנסה להיות אינטרנט מאבד מהאותנטיות שלו - ובכך, מהאמינות שלו. "העיר" החדש נראה מאוד מעניין, אבל אני לא מצליח לקרוא מלה. אני בעיקר "סוגר חלונות" בדפדוף מרפרף.

9,250 תוצאות לחיפוש "גבינה 5%"

אפרופו "אינטרנטיות" מוגזמת: השבוע ב"העיר" ת"א יש פרסומת ענק לשופרסל (עמ' 42-43). הפרסומת מציגה מעין הומפייג' של גוגל - שורת חיפוש במרכז הדף - רק שבמקום הלוגו של גוגל מופיעה המלה "Search" באותיות צבעוניות וצבעי גוגל. מתחת ללוגו, אפשרויות חיפוש קבועות לירקות, בשר, פירות וכו' וכו'. ליד שורת החיפוש יש אייקון קטן של חץ של עכבר. הטקסט מכריז: "אין לך מה לחפש במקום אחר". תגובת יו"ר דירקטוריון לוֹל: מי-ני-מום.
 

מה הסיסמה שלך?

מאוד כדאי לצפות בג'ון סטיוארט מראיין את ביל גייטס באולפן ה"דיילי שואו" לרגל השקת ויסטה. גם הזדמנות לראות מקרוב את החלקלקות הבילארדרית-חתולית של גייטס, וגם הזדמנות לראות את סטיוארט מעביר דאחקות על חשבונו של אורחו הממושקף, שמזכיר בקולו - חייבים להודות - את קרמיט הצפרדע. שהיה חביב.

קטע מעולה: כשסטיוארט שאל מה לעזאזל עושה כפתור ה-F12: "מה עושה הכפתור F12? מה ה-F12 עושה משהו למחשב של מישהו אחר?"; עוד קטע מעולה: גייטס מספר על גרסת הבטא, וסטיוארט משיב: "beta version, אה - זה אולי, באיזשהו אופן, אה, מעקר?"; אבל הרגע שבו מחאתי כפיים היה זה שבו שאל את גייטס סדרה של שאלות; האחרונה שבהן היתה: what is your password?

גייטס מצדו, אגב, רשם נצחון קטן כשהעניק לסטיוארט מתנה - עותק של ויסטה. סטיוארט שאל "מה אם לא אדע איך להשתמש בזה?"; גייטס השיב: דבר איתי.
 

פינת האימג' השבועי/ת

once upon a byte
 once upon a byte   
מתוך הכריכה האחורית של מגזין חדש בשם a5: "מגזין יצירה. לא תמצאו בו כתבות, מאמרים, רכילות, מתכונים או סודוקו. כן תמצאו בו תערוכה של יצירות מכל התחומים: כתיבה, איור, צילום, ציור, גרפיקה, טיפוגרפיה, קומיקס וכדו'. [...] המגזין יופיע אחת לרבעון, כל גליון יעסוק בנושא אחר. [...] תהנו".

אחת היצירות ב-a5, שגליונו הראשון יצא ממש בימים האחרונים, היא עבודה של האמן אישטבן באלוג, בשם "once upon a byte". מה שהולך יפה יפה עם הרעיון של הפינה הזו, שאני באמת מתחיל לחבב, והרעיון הוא: תמונות שמדגימות כמה עמוק חילחלה התרבות הגיקית לתוך התרבות הפופולרית (במובן הרחב של המילה).

הנה האתר שלו. את התמונה שמתי בוולפייפר בדסקטופ. Tile.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by