ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
יש מדע בידיוני עברי 
 
 להפליג בעוז אל נתיבי בידיון בלתי ידועים   
 
עופר שושני

פרסומים, מגזינים, מפגשים, פורומים, אתרים ושני כנסים גדולים בשנה. לאחר נסיון היכרות עם הקהילה ניתן לקבוע בוודאות - בארץ הקודש חיה ובועטת תרבות מדע בידיוני ופנטזיה, בעלת מאפיינים ישראליים מקוריים. מסע בעקבות תת-תרבות גאה ותוססת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נציג של תת-תרבות גאה, חיה ובועטת
 נציג של תת-תרבות גאה, חיה ובועטת   
חובבי תרבות המדע הבידיוני, הפנטזיה ומשחקי התפקידים יכולים כעת להסתובב בגאווה: אירועי אייקון 2002 - הכנס השנתי הגדול שהתקיים לפני כשבועיים בתל אביב, הוכיחו כי על אף הירידה החדה ביוקרתו של המדע וההיי-טק, הרי המדע הבידיוני המקומי חי ובועט. כן, יש מדע בדיוני מקומי ופנטזיה מקורית, כחול לבן.

קהל צבעוני ורב גדש את מתחמי הכנסים, נתון מפתיע כשלעצמו. שכן, על אף העלייה הדרמטית בפופולריות של זרם המיינסטרים במדע הבידיוני והפנטזיה, עלייה שחלה בעקבות הפיכתם של סרטי ז'אנר מובהקים כמלחמת הכוכבים ושר הטבעות לנחלתם של רבים, הרי התרבות המקומית של חובבי המדע הבידיוני התאפיינה תמיד כתרבות שוליים. תרבות זאת, אשר מקיימת קשרים הדוקים בינה לבין עצמה, לא הצליחה, או לא רצתה להצליח לחבור למרכז התרבות וההוויה המקומית. בהיעדר ספרות מדע-בידיוני מקורית מוכרת, וכתוצאה מהשירות הצבאי ומההוויה הישראלית אשר כופים, אף על המוחות המבריקים ביותר שבינינו להתרסק על קרקע המציאות המאובקת, נשארה התרבות המקומית של חובבי ז'אנרים אלו כמוגבלת בהיקפה ובעלת השפעה מוגבלת בלבד על החברה הישראלית.

מה נותר, אם כן, לחובבי תרבות המדע הבידיוני, הפנטזיה ומשחקי התפקידים? שמירה על תת-תרבות מוגבלת בהיקפה, בת כמה מאות או אלפי אנשים לכל היותר, המתקשרים באמצעות חדרי הפורומים שבאינטרנט, מספר מפגשים קטנים ושני מפגשים שנתיים, בחול המועד סוכות ובפסח. בעוד הכנס שבפסח הוא אינטימי יותר ומיועד לחובבי המדע הבידיוני, הרי כנס סוכות שנערך בתל אביב (בסיוע העיריה ואתר וואלה), הפגיש את כל השבטים: המדע הבידיוני, הפנטסיה ומשחקי התפקידים.
 
מפגש חברתי בין אנשים מיוחדים שחיים בעולם משלהם
 מפגש חברתי בין אנשים מיוחדים שחיים בעולם משלהם   
הכנס כלל סרטים, הצגות בכורה, סדרות טלויזיונית, הרצאות, עימותים פומביים בנושאים מהותיים ושוליים, מכירת ספרים יד ראשונה ושנייה, וסדנאות משחקי תפקידים. בין הסרטים שהוצגו בכנס, ניתן היה למצוא סרטים פופלריים כמו שר הטבעות ומסע בין כוכבים, קלסיקות עתיקות כגון פרקים מתוך הרובוטריקים, G force, וחלוצי החלל, רצועות קומיות ויצירות אנימה. בנוסף על אלו הוקרנו מספר הצגות בכורה לסדרות חדשות וביניהם פרקים מתוך ג'רמיה – הסדרה החדשה מבית היוצר של סטרז'ינסקי, מי שהביא לנו את בבילון 5, Firefly – הסדרה החדשה של ג'וס ווידון, מי שהביא לנו את באפי (הפרק הוקרן בארץ יומיים לאחר הקרנתו בארצות הברית. כמעט בכורה עולמית). כן ניתן היה לשוחח בצ'אטים עם סופרים ידועים כגון לארי ניבן, מחבר "כוכב ניוטרון" ו"מהנדסי הטבעת".


מפגש של אנשים שחיים בעולם משלהם

על אף ההיצע המפואר של סרטים, הצגות והרצאות, גולת הכותרת של הכנס היתה המפגש החברתי בין אותם אנשים מיוחדים, שלעיתים מואשמים בהיותם חיים בעולם משלהם, מחמאה נדירה בימינו העגומים, בו כל עולם חלופי מהווה אטרקציה. לרבים מאלפי בני הנוער והמבוגרים שהגיעו לכנס היתה זאת הפעם הראשונה לפגוש את עמיתיהם, איתם הם נוהגים לשוחח מדי יום בחדרי הפורומים שברשת.

לכבודם של אנשים מקוריים אלו, ולכבוד תת-תרבות יפה ומרתקת זאת (אליה השתייכו רבים מקוראי חיים ברשת, בזמן זה או אחר של חייהם, לפחות עד גיוסם לצבא) ננסה לתאר, במשיכות מכחול גסות, כמה מהתוצרים המעניינים של תרבות המדע הבידיוני והפנטזיה המקומית. באמצעותם, ננסה לענות על השאלה החשובה: האם בכלל קיימת תרבות מדע בידיוני ופנטזיה מקורית, או שמא מדובר בחיקוי למתרחש בחו"ל.

נתחיל מהסוף, לאור מה שלמדנו, ניתן בפירוש לקבוע כי בארץ הקודש חיה ובועטת תרבות מדע בידיוני ופנטזיה מקומית, בעלת מאפיינים ישראלים ויצירה מקורית. נקודה.
 
כתיבה בדיונית רעננה, עם סממנים ישראליים מובהקים. בטאון המימד העשירי
 כתיבה בדיונית רעננה, עם סממנים ישראליים מובהקים. בטאון המימד העשירי   
עיקר פעילותה של קהילת שוחרי המד"ב והפנטזיה המקומית (להלן "הקהילה", יסלחו לנו הקהילה הגאה האחרת, על ששאלנו ממנה את הכינוי הרווח) מתנהל מתחת לפני השטח, בפורומים ובאתרי אינטרנט הידועים רק להם. אך מי שנכנס לעולמות אלו (הכניסה חופשית וחברים חדשים יתקבלו בברכה) מבחין בפעילות רבה, בתקשורת אינטנסיבית ובניחוח ישראלי הבא לידי ביטוי ביצירה המקורית. מעבר לפורומים ולאתרי האינטרנט קיימים מספר פרסומים, אליהם נוסף לאחרונה אחד חדש, מספר כנסים ומפגשים חצי אקראיים. מאפיין בולט נוסף של הקהילה הוא הגיל הממוצע הנמוך של חבריה, שפעילותם נקטעת עם גיוסם לצבא, נקודת זמן טראומטית שגורמת לדילול מאסיבי בשורות. גם הארגון החצי-מקצועי ומתנדבים רבים "משוגעים לדבר" מעיד על הקהילה ועל המוטיבציה הרבה של חבריה.


פעילות עניפה

בין אתרי האינטרנט הבולטים, בהם מתרכזת פעילותם של חברי הקהילה ניתן למצוא את פורום המד"ב של אורט, שהוא פורום פעיל ותוסס ביותר. בפורומים של אורט ניתן למצוא גם ייצוג לטרקרים ולמשחקי התפקידים. פורומים נוספים הם פורום מד"ב ופנטזיה של תפוז, וגם זה שלנו בנענע.

פעילות מקוונת רבה במיוחד נרשמת גם באתר בלי פאניקה של רמי שלהבת, דמות נוספת המוערכת בקהילה. באתר זה עולות מדי שבוע מספר כתבות מקוריות, ומי שמתעניין בספרות מד"ב מקורית, יוכל תמיד למצוא שם את מבוקשו.

לצידם של אתרים אלו, פועלים אתרי האינטרנט הממוסדים (עד כמה שאפשר, במגבלות האינדיבידואליזם שהוא נחלת חברי הקהילה) של העמותות והגופים המקומיים. הגוף הבולט ביותר בנוף המקומי היא האגודה הישראלית למד"ב ופנטזיה הפועלת מאז 1996. באגודה חברים כ-400 איש, בטאונה (המוערך) נקרא "המימד העשירי". האגודה מעניקה מדי שנה את פרסי גפן לפרסומי המד"ב הטובים ביותר. השנה זכו בו חמוטל לוין, על סיפורה "אני והסבתא הולכות לקניות", וכן שני הספרים המתורגמים הטובים של השנה, "סופת החרבות" של ג'ורג' מרטין ו"פרנהייט 451" של ריי ברדבורי.
 
 
 
בתחום המגזינים המודפסים, התבשרנו ערב הכנס על הוצאתו של כתב עת חדש בשם "חלומות באספמיה". כתב עת זה, המהווה אסופת סיפורי מד"ב ופנטזיה קצרים ומקוריים, מנסה לתת במה ייחודית לסופרים ויוצרים מקומיים ולעודד סיפורת מקומית. המגזין, שעדיין לא ידוע כל כמה זמן ייצא והיכן ניתן יהיה לרכשו, בא לתגבר את "המימד העשיר", בטאונה הוותיק והמוערך של האגודה הישראלית למדע בידיוני ופנטזניה, שמציג יצירות רבות, מתורגמות כמקוריות. בניגוד אליו, יתבסס "חלומות באספמיה" על יצירה ישראלית מקורית, רעיון מבורך לכל הדעות. המגזין כה חדש שעדיין לא קם לו אתר עצמאי, והוא עדיין נשען על האתר של פנטזיה 2000 המנוח, שעובר כעת פרוייקט משלו, שבמסגרתו ייסרקו כל דפיו של המגזין המיתולוגי שפעל בין שנת 1977 ל-1985. מי שמעוניין לדעת מדוע לא מצטייד האתר של פנטזיה 2000 בסיומת .co.il שיפנה בטענות אל דיסני, שרכש את הדומיין בשביל הסרט בעל השם הדומה.

על הולדת המגזין מספרת העורכת, ורד טוכטרמן (שמעידה על עצמה במגזין כ"עורכת בניגוד לרצונה"), כי הרעיון למגזין עלה בפורום המד"ב והפנטזיה של "תפוז" והתקבל בהתלהבות רבה, וכי הביצוע נעשה בהתנדבות על ידי סופרים, גרפיקאים ועורכים ששמחו לתרום לפרוייקט. היא מציינת כי ההיענות היתה אדירה, וכי משימת העורכים היתה ללקט מספר סיפורים בודד מתוך מאות עמודי הוורד שהגיעו אליהם. לצד כל אחד מהסיפורים מופיעה הקדמה קצרה פרי עטו של ניר יניב, המתארת את אישיות המחבר בסגנון חביב המזכיר את זה של אסימוב האגדי בסדרת ספרי "הטוב שבטוב" שערך.

עיון במבחר הסיפורים (ופואמה מקורית אחת) מעלה כי בכל אחד מהם ניתן לזהות מאפיינים ישראלים. חלקם מאזכרים נתונים גיאוגרפיים מקומיים, חלקם נגזרים מהתנ"ך ומספרי על אימפריה יהודית ותרבות תנ"כית וחלקם יומ-יומיים ועוסקים בתאונות דרכים, עברית, סובארו, קיבוץ ופיצוצים. בהתאם, מספרן של ספינות החלל המככבות בסיפורים העבריים נמוך מאוד. בסך הכל מדובר בפרוייקט מבורך במיוחד, אשר אמנם מכיל כמה וכמה סיפורים דלים במקצת, אך גם מציג יצירות איכותיות, מפתיעות ומקוריות. ניתן בהחלט להצביע על מקוריות וניחוח מקומי ולקוות כי יחד עם התבגרות המדיה, יגיעו אליו תכנים חדשים מאנשים שעד כה נמנעו מלתרום לקהילה זאת. חשוב גם לציין, לטובה, את מגוון הכותבים, על רקעם השונה וגילם המשתנה.

נסיים עם המתרחש באקדמיה: דני אורבך, חבר בקהילת טולקין הישראלית תחת הרצה במשך כשעתיים על מוטיבים קתוליים ביצירתו של הסופר ג'. ר. ר. טולקין בהרצאה שכותרתה היתה "נפילה, אמונה וחסד". מעניין לספר כי חקר יצירתו של פרופסור טולקין נמצא בראשית דרכו בארץ וזו אחת ההרצאות הפומביות הראשונות בנושא. קהילת טולקין המקומית עוברת בתקופה האחרונה פריחה גדולה ולאחרונה החלו אף חוקרים ידועי שם להשתמש בתכנים ועבודות מקוריות אשר פותחו בקהילה הישראלית. ניתן לפגוש את חברי הקהילה באתר הקהילה: וברשת אתרי נומנור.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by