ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השנה ברשת 

השנה ברשת

 
 
אדר שלו

2006 היא השנה של מייסדי YouTube - המיליארדרים החדשים, וגם של הפקאצות שהעמיסו על האתר שלהן סירטונים. גם מיקרוסופט יצאה מהתרדמת, אפל התחזקה וגוגל רכשה ורכשה. סיכום 2006

 
 
 
 
 
 
 
 
 

2006 שנת הווידאו

צ'ן והרלי (רויטרס)
 צ'ן והרלי (רויטרס)   
השינוי המשעותי ביותר שראתה הרשת בשנת 2006 הוא ללא ספק חדירת הווידאו המקוון למיינסטרים, ואל מחוץ לגבולות האינטרנט - הרבה בזכות אתרים כמו YouTube וגוגל וידאו. פיצ'רים באורך מלא או משמעות לא תמצאו שם, אבל ילדות שעושות ליפסינק ואת האוגר שרץ על הגלגל ברברס בהחלט.

בודדים מבין יוצרי הסירטונים הקצרצרים האלו הפכו כוכבי ענק, בצד אחד של הסקאלה תמצאו את לונליגירל15, שחקנית שהתחזתה לנערה בתיכון, ובצד שני את גריאטרי1927, קשיש בשם פיטר שבחר לחלוק עם הצופים חוויות מימי צעירותו וזכה לפופולריות מפליגה. שתי צעירות מרמלה, ליטל מייזל ועדי פרימרמן, הקליטו את עצמן רוקדות, משתוללות ושרות את "היי" של הפיקסיז. 11 מיליון איש צפו, אחד מהם הוא קווין סמית', במאי סדרת סרטי ג'יי וסיילנט בוב, שאף הכין להן קליפ מחווה.

לא כולם יצאו מהאתר שמחים ומרוצים. אחד הנפגעים הוא מייקל ריצ'רדס, שייזכר לעד בתור קריימר מסיינפלד. ריצ'רדס נסחף במהלך הופעה, סיפר בדיחות גסות וגזעניות, ואז גילה שאחד הנוכחים בקהל פירסם ב-YouTube את הקטע המביך. ריצ'רדס פירסם באתר התנצלות, בתקווה להציל את הקריירה ולרכך את המכה.

המקום בו התרחשו רוב הניסים האלו הוא YouTube, אתר שיתוף וידאו, שפתחה חברה קטנה מסן-מטאו שבקליפורניה במשרד שהוקם מעל פיצריה. ב-YouTube היו פחות מ-80 עובדים, בסך הכל. את העבודה האמיתית, מילוי האתר בתכנים, עשו הגולשים ובכמויות מאסיביות. אז מה הפלא שאף אחד לא האמין לשמועות המטורפות לפיהן גוגל הולכת לקנות אותם ב-1.65 מיליארד דולר? למרבה ההפתעה, זה בדיוק מה שגוגל עשתה באוקטובר האחרון. את סכום ההשקעה היא מתכננת להחזיר, ככל הנראה, בפרסומות.

המייסדים של YouTube, סטיב צ'ן וצ'אד הרלי, סיפרו שהשירות נולד כשחזרו ממסיבה עם מצלמות שכרטיסי הזיכרון שלהם מלאים עד אפס מקום, ולא מצאו אתר לאחסן בו את הסירטונים - אז הם פיתחו אחד משל עצמם. יום אחרי הרכישה, הם עשו מה שכל מיליונר הייטק טרי שלא עבר את מחצית שנות ה-30 שלו היה עושה: הקליטו סירטון ציחקוקים והעלו אותו ל-YouTube. "אנחנו מלכי הווידאו!", הם הכריזו, ולא רבים העזו לערער על הקביעה.

בשלב זה לא ברור איך, אם בכלל, יוטמע YouTube בגוגל, במיוחד בהתחשב בכך שענקית החיפוש מחזיקה בשירות המתחרה גוגל וידאו. ב-2007 אפשר לשער שהתשובה תתברר. בצד הישראלי של המפה, קשת השיקה חיקוי-טיוב בשם האמבטיה, תפוז את אתר הסירטונים הסמי-פרובוקטיבי פליקס וסלקום את היפ.
 

מיקרוסופט התעוררה מהתרדמת

ויסטה, צילום מסך
 ויסטה, צילום מסך   
ב-2006 החליטה מיקרוסופט לאיים על המשתמשים הביתיים בהשבתת מערכת ההפעלה שלהם. משתמשי חלונות שהתקינו עדכונים קריטיים, קיבלו על הדרך גם רכיב אגרסיבי בשם WGA, שמתריע על מערכת הפעלה פיראטית. מיקרוסופט הכחישה שהשלב הבא הוא מתג קטלני, שיכבה את מערכות ההפעלה המועתקות בכפייה.

בסופו של דבר היא נכנעה ללחצים ולביקורת לפיהן מדובר ברוגלה, ופירסמה הוראות הסרה מסודרות לכלי הבעייתי. בחלונות ויסטה הוא צפוי לחזור, בשם אחר (SPP) ובדרגת חומרה גבוהה יותר. SPP ינטרל בהדרגה את הפיצ'רים השונים במערכת ההפעלה עד שלא ניתן יהיה לעשות בה דבר, פרט לרכישת רשיון חוקי.

אחרי אינספור עיקובים, שעלו לה במחיר יקר, השיקה מיקרוסופט את הדפדפן אינטרנט אקספלורר 7 באוקטובר, הכולל פיצ'רים חדשים למיקרוסופט ועתיקים בשביל כל השאר: תמיכה בלשוניות (טאבים) וקורא RSS מובנה. לא כולם מיהרו לעזוב את אקספלורר 6, התוכנה הכי ישנה שיש לגולש המצוי על המחשב. סיבה אחת היא האימות - מיקרוסופט בודקת בציציותיו של המתקין אם מערכת ההפעלה שברשותו אכן חוקית.

סיבה נוספת היא דפדפן הקוד הפתוח פיירפוקס, שנחשב בטוח, אמין ומציע מגוון עצום של הרחבות, המאפשרות התאמה אישית מקסימלית להרגלי הגלישה. פיירפוקס הוא היחיד שהצליח לנגוס בנתח השוק של מיקרוסופט והפך את 11% מכלל הגולשים ברשת למאמינים אדוקים. ימים ספורים בלבד אחרי אקספלורר 7, הושקה גם גירסה 2.0 של פיירפוקס, שלא הציגה שינויים משמעותיים. בישראל חלק מכריע מהאתרים בלתי נגישים לגלישה באמצעותו, מה שעורר מאבק עז, שעדיין לא בא אל קיצו.

הבטחת ההבטחות של מיקרוסופט, חלונות ויסטה, נדחתה אף היא מספר פעמים עד שתאריך ההשקה לגירסאות הביתיות גלש לשנת 2007. הגירסאות לעסקים הושקו לפני כחודש. מי שלא מעוניין להזדיין בסבלנות עד ינואר - מוזמן להתקין את OSX של אפל על מחשב מקינטוש - הדמיון בין שתי מערכות ההפעלה הרבה יותר ממקרי. לשתיהן חיפוש נגיש ומשופר, ווידג'טים על שולחן העבודה וממשק תלת מימדי אסתטי.

האירגונים עבורם השיקה מיקרוסופט את מערכת ההפעלה החדשה ממילא לא רצים בינתיים לפרמט את כל צי המחשבים ולעבור לוויסטה. משרדי הממשלה למשל, הצהירו כי לא יעשו זאת בקרוב. מיקרוסופט בונה על המשתמשים הביתיים שיקנו מחשב חדש ויקבלו אותה בילט אין.

אבל הקרב המעניין יותר של 2006 הוא על המחשב הביתי. אפל, שהשיקה השנה את מחשבי המקינטוש הראשונים עם מעבד אינטל (ובקיצור, מקינטל), השיקה גם את Bootcamp, תוכנה שמאפשרת לחלל את הטוהר הלבן ולהתקין חלונות XP על מחשבי מק. המטרה לא הוסוותה - לשכנע את משתמשי ה-PC לומר יפה שלום לווירוסים ולמיקרוסופט, ולעבור למחשבים היפים כל כך. בזכות סדרת הפרסומות של מק נגד PC, שגם זכתה בפרס הפירסום בובי, נרשמה עליה קלה במספר המהגרים למק.
 

עברנו לוובטופ

 
2006 היתה שנתם של יישומים מקוונים ושיחררה אותנו מעולם של מיליון ואחד יישומים שבעבר דרשו מאיתנו העמסת עוד תוכנה על המחשב. רק לפתוח את הדפדפן ולצ'וטט עם החברים (meebo, gchat), לערוך קבצי טקסט וגליונות אלקטרוניים (Zoho, google docs and spreadsheets) ועוד. מיקרוסופט חיזקה את פורטל Live וקישטה אותו במגוון שירותי Web 2.0 עתירי Ajax.

גוגל עשתה במקביל פחות או יותר דבר, וגיבשה את מכלול היישומים המקוונים הרלוונטי למעין חבילה שאמורה לתת פייט לאופיס 2007 של מיקרוסופט, ותושק לצד ויסטה בינואר. אלא שהמודל העיסקי שלה, רווחים מפרסומות נלוות, היטלטל קלות עם הדיווחים על עליה בהונאות הקלקה על המודעות (שמטרתן להגדיל את ההוצאות עבור המפרסם).
 
 

Zune נגד iPod ו-Wii נגד PS3

Zune (יח"צ)
 Zune (יח"צ)   
ה-iPod קילר שציפינו לקבל ממיקרוסופט הגיע, וקוראים לו Zune. יש לו יכולות WiFi, ניגון וידאו ו-DRM בעייתי שמונע להעביר אליו את השירים מה-iPod. המבקרים שבדקו אותו לא התרשמו במיוחד, גם לא מהפיצ'ר שמאפשר להעביר שירים לשלושה אנשים למשך שלושה ימים או שלוש השמעות.

בעלי ה-iPod, שהצהירו בעבר כי יערקו לנגן של מיקרוסופט, בינתיים לא מימשו את ההבטחה, ואפילו לא הסתערו על החנויות בערב ההשקה. ומה עלה בגורלו של האוריגמי, המחשב האולטרה-נייד שמיקרוסופט שומרת במחסנים? בינתיים אין מועד השקה.

קרב סוער נוסף, שהתחמם הודות למועדי השקה סמוכים, מתחולל בין קונסולות הדור הבא של נינטנדו וסוני - Wii ופלייסטיישן 3, בהתאמה. בינתיים ידה של פלייסטיישן 3 על העליונה במכירות, למרות שהיא יקרה בכמה עשרות דולרים מהמתחרה.
 

רק בישראל: בעיית הטוקבקים

הראשון בעולם שפתח את שעריו ללהג הטוקבקיסטים היה אתר חדשות הטכנולוגיה ZDnet. בדיקה קצרה מוכיחה שהטוקבקיה מתנהלת שם על מי מנוחות כיום, ואין זכר לקרבות המתחוללים בתגובות ב-ynet, שכוללים בין השאר הסתה לרצח, קללות, פרסומות סמויות וסימני פיסוק (לפעמים יותר סימני פיסוק מאותיות).

לצנזר או לא לצנזר? הדיונים על הלגיטימיות של שובל התגובות שמתנוסס בתום כל כתבה הפכו מייגעים ומפרכים כמעט כמו התגובות עצמם, ושיאם בדיון שנערך בכנסת בעקבות הצעת חוק של ח"כ ישראל חסון (האיחוד הלאומי). לפי ההצעה, שנגנזה לעת עתה, כל טוקבקיסט יחוייב להזדהות בפני האתר בו הוא מטקבק. הדיונים נמשכו ארבע שעות, כשבסופם החליטו שלא מחליטים, אלא ממשיכים להתדיין, כנראה לנצח.
 

לקראת רשת חופשית

מארק שאטלוורת' (רשיון ויקימדיה)
 מארק שאטלוורת' (רשיון ויקימדיה)   
ב-2006 כבשה אובונטו לינוקס, הפצה ידידותית שכל בוגר חלונות יכול להתקין ולתפעל, את מצעדי הגיקים והפכה ללינוקס האולטימטיבית, הרבה בזכות המימון של מיליונר ויזם הייטק בשם מארק שאטלוורת'. אובונטו סימנה עבור רבים את העובדה שלינוקס אכן בשלה לשמש כמערכת הפעלה שולחנית ביתית, שתחליף את חלונות. עם זאת, אופן אופיס נדחקה הצידה, ולא בגלל אופיס 2007 של מיקרוסופט, אלא בזכות ההבטחה של משרד מקוון, שפועל בשירות מתוך הדפדפן.

גוגל ויאהו, ששיתפו פעולה עם הצנזורה הסינית וסיפקו לממשל המקומי גירסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלהן, חטפו ביקורת. מיקרוסופט ואפל נתקלו לראשונה בהתארגנות נגד תוכנות ה-DRM המגבילות שלהן. ממשלת צרפת ניסתה להעביר חוק שיאפשר העברת השירים באופן חופשי ממדיה למדיה, מה שעשוי לחסל את המונופול של iTunes. עיתונאי קובני ששבת רעב במטרה להשיג גישה חופשית לאינטרנט קיבל פרס מ"עיתונאים ללא גבולות".

בקצב הזה, יתכן שב-2007 נוכל להתנתק מכבלי התאגידים ולגלוש כמו בני אדם. בינתיים, הזנב הארוך מתארך, והדומיננטיות של האתרים הגדולים הולכת ופוחתת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by