ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
שנת הקונסולות 

שנת הקונסולות

 
 
אלעד קפלן, גיימר

הגעתה של Wii של נינטנדו תיזכר לטובה, אבל ההשקה של פלייסטיישן 3 פחות. מערכת גיימר מסכמת שנה של משחקים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שנת 2006 הייתה מעניינת מאוד עבור הגיימרים. יש שיזכרו אותה בתור שנה היסטורית לתעשיית המשחקים, שהצביעה על כך שהגיימינג החל לעניין את כל העולם, ולא רק אותנו. בתחום הקונסולות זכינו לחגיגה של ממש, עם התלהבות עולמית חסרת תקדים, המלווה בסיקור עיתונאי נרחב. גם המחשב האישי לא נשאר מאחור ולמדפי החנויות נשלחה כמות לא מבוטלת של משחקים משובחים למקלדת ועכבר.

לשחקני המחשב האישי זו הייתה שנה שהתמקדה במשחקיות על פני טכנולוגיה. רוב המשחקים של 2006 מבוססים על מנועי משחק מ-2005 ואפילו 2004, ורק מעטים נדרשו לשדרג את המחשבים שלהם. בקונסולות הסיפור כמובן שונה, כשגם האקס-בוקס 360 וגם הפלייסטיישן 3 מקפיצים את הרף לגבהים חדשים. התחרות בין שלושת הקונסולות הייתה אחת המעניינות אי-פעם, כשבניגוד לסיבוב הקודם, דווקא מיקרוסופט זוכה למקדמה של כמעט שנה על פני המתחרות. בזמן שמיקרוסופט וסוני התחרו על שיאים ויזואליים חדשים, נינטנדו המשיכה להפתיע עם המון מקוריות ותעוזה - וגם שם דבילי להחריד.

דברים שנרצה לזכור:

רגע לפני שאנו צועדים אל תוך 2007, שכנראה תתבלט דווקא בקפיצת מדרגה טכנולוגית שתבוא לידי ביטוי גם בדור חדש של משחקים לקונסולות הדור-הבא וגם בכרטיסי המסך מדור DirectX10 שילוו את השקת חלונות ויסטה, אנו לוקחים נשימה עמוקה ונזכרים בדברים שאהבנו ב-2006.
 
Defcon (צילום מסך: גיימר)
 Defcon (צילום מסך: גיימר)   
1. משחקים מקוריים עדיין קיימים

אחרי שכולם שפכו את לבם על כך שמשחקים כבר אינם מקוריים ורעיונות חדשים נפוצים כיום פחות מגשם בשנת בצורת, ב-2006 נוכחנו לדעת שמשחקים מקוריים יש דווקא הרבה - צריך רק לדעת איפה לחפש אותם.

המוצלח מביניהם היה Defcon שבניגוד למשחקים הקודמים של Introversion, דווקא זכה למכירות לא רעות – הרבה בזכות שירות ההורדות Steam. מי שעוד לא התמכר לחיסול אוכלוסיות של מיליוני אזרחים, רצוי שיוריד את הדמו וינסה זאת בעצמו. לאחרונה שוחרר טלאי חדש למשחק המאפשר להוריד עוד מספר מפות בהן ניתן להפציץ חברים בפצצות אטום - כך שגם שועלי קרבות ותיקים יוכלו לנפח את מדד החיסולים הוירטואליים.

אם חיות שעירות זה הקטע שלכם, Armadillo Run דורש מהשחקן להביא כדור, או אם אתם מתעקשים - ארמדילו, למחוז חפצו בשלום. המשחקיות אמנם דומה ל'מכונה המופלאה' ולעוד כמה משחקי בניית גשרים, אך Armadillo Run מתעלה על כולם בקלות בעזרת מנוע פיזיקלי מדויק ויצירתיות שלא נגמרת. עוד משחק שאילן גלר לא מפסיק לדבר עליו הוא Guitar Hero 2, שמאז תחילת השנה מאפשר לו לנגן יחד עם חברתו וגם לשחק בפלייסטיישן בו-זמנית – שילוב שעד לא מזמן גיימרים יכלו רק לחלום עליו.

גם בלי להסתכל רחוק מדי, ניתן להבחין שאפילו משחקים פחות מקוריים שילבו השנה רעיונות חדשים. The Ship, שהחל את דרכו כטלאי, נתן לנו דרך שונה לחלוטין להסתכל על משחקי פעולה מרובי משתתפים – הרבה יותר ערמומיות והרבה פחות יריות. גם Call of Juarez עשה כמה דברים חדשים – ואפילו נתן לנו להחזיק שני אקדחים בו זמנית, מה שגרם לנו להרגיש כמו קאובויים אמיתיים. בעוד שאף אחד מהמשחקים ב-2006 לא התחיל ז'אנר חדש, הרבה מהם לא חששו לנסות דברים חדשים - וזה משהו שאנחנו אוהבים.
 
The Movies (צילום מסך: מהאתר הרשמי)
 The Movies (צילום מסך: מהאתר הרשמי)   
2. חבילות הרחבה מוסיפות הנאה

תשאלו כל עובד זוטר ב-EA – חבילות הרחבה הן דרך פשוטה וקלה להזרים מזומנים מבלי להתאמץ יותר מדי. כמה הופתענו כשגילינו שחבילות ההרחבה של 2006 היו טובות - ואפילו מאוד. הבולט מכולם היה Half-Life: Episode 1. כבר התרגלנו לדברים טובים מ-Valve וגם הפעם הם סיפקו לנו משחק פעולה משובח שעדיין מתעלה בקלות על כל המתחרים.

משחקים אפיזודיים זה לא הכל – Rome: Total War, The Movies, Swat 4 ו-Guild Wars זכו כולם לחבילות הרחבה שלא מביישות כלל את המשחקים המקוריים. חבילות ההרחבה הללו הראו שניתן להוסיף תוכן איכותי למשחקים באופן שיגרום לנו להמשיך לשחק עוד שעות רבות. מהחבילות האלה כולם הרוויחו – אנחנו זכינו לשעות משחק נוספות במחיר מוזל, בעוד המפתחים יכלו להמשיך לפתח את המשחקים, מתוך הניסיון שצברו מהכותר המקורי. התוצאות היו מוצלחות.

יש תמיד את צדו השני של המטבע, ואותו סיפקו EA שהרעיפו עלינו שלוש חבילות הרחבה לא ממש מושקעות לסימס, אבל נו, לפחות זה גרם לרוג'ר, הכלב של עידן, לקום מהכורסה ולעשות משהו פרודוקטיבי.
 
 
ויסטה. תתמןך במשחקים (צילום מסך)
 ויסטה. תתמןך במשחקים (צילום מסך)   
3. כולם מתעניינים בתעשיית המשחקים

אמנם משתמשים ביתיים עוד לא זכו להתקין את חלונות ויסטה על מחשביהם האישיים, אך דבר אחד כבר ברור – זו הגרסה הראשונה של חלונות ששמה את המשחקים במרכז. למשתמש מהמניין אין סיבה אמיתית לשדרג לוויסטה, משום שווינדוז XP ממלא את כל צרכיו. המניע העיקרי לשדרוג הוא לצורך שימוש מתקדם במדיה, או במילים אחרות – לשחק במחשב. הווינדוז החדש משווק יחד עם DX10 ותמיכה חסרת תקדים במשחקים. כשענקית התוכנה לוקחת גיימינג כל כך ברצינות, נותר לנו רק לחייך בשמחה.

מיקרוסופט לא הייתה היחידה שהתמקדה במשחקים במהלך השנה החולפת. ההשקה של שלושת הקונסולות החדשות לוותה בסיקור עיתונאי חסר תקדים, כשבעמודי כל העיתונים הראשיים תמונות של תורים אינסופיים המשתרכים בפתחי חנויות המשחקים לרכישת אחת מקופסאות הגיימינג החדשות. כמובן שבהשקות עצמן לא היו חסרות צרות, ועל כך נדבר בהמשך, אך עצם ההתעניינות העצומה הראתה לנו פעם נוספת כמה משחקים תופסים מקום משמעותי במאה ה-21.

עם מחשבי-על כמו ה-Xbox 360 והפלייסטיישן 3, ורעיונות מקוריים כמו ה-Wii, נותר רק לקוות שמשחקים ימשיכו להיות משמעותיים יותר ויותר בשנים הקרובות. במציאות בה לעולמות ווירטואלים יש אוכלוסייה גדולה יותר מזו של מדינת ישראל, ניתן להאמין שזה אכן יקרה.
 

4. נינטנדו

Wii (צילום: יח"צ)
 Wii (צילום: יח"צ)   
החלטנו להקדיש חלק שלם לנינטנדו משום שהיא גרמה לנו לחייך השנה כמו פוקימון מאושר. רבים הספידו אותה לאחר הכישלון של ה-Gamecube, ומומחים פקפקו בסיכויה מול ענקיות טכנולוגיה כמו סוני ומיקרוסופט. אך נינטנדו לא ניסתה להתחרות בפן הטכנולוגי ובמקום זאת הוכיחה פעם נוספת שניתן לקדם את תעשיית המשחקים גם בלי לרצף את המסך במיליוני פוליגונים.

ה-'Wii' זה אולי שם דבילי לקונסולה, אך היא משנה לחלוטין את הדרך שבה אנו משחקים. בקר בצורת שלט טלוויזיה, שמאפשר לתקשר עם המשחקים בעזרת תנועה, פתח בפני המפתחים והשחקנים שלל אתגרים חדשים. מדי יום אנו שומעים על משחקים שמנצלים בצורות חדשות את רעיון השליטה בתנועה. כמו כן, בניגוד לסוני, נינטנדו הרימה השקה עולמית מוצלחת מאוד ל-Wii.

גם בתחום הקונסולות הניידות, בה נינטנדו תמיד שלטה, לא ראינו אותה מתקבעת בדפוסי חשיבה ממוחזרים. ה-Nintendo DS זכתה להצלחה חסרת תקדים ועם גרסה חדשה ומוקטנת היא ממשיכה להשתלט על הרגלי הנסיעה של גיימרים ברחבי העולם. עכשיו נותר רק למצוא מישהו שיסביר להם איך לאיית 'אנחנו' באנגלית.
 

5. הומור גיימרים משובח

Make Love, Not Warcraft (רשיון ויקימדיה)
 Make Love, Not Warcraft (רשיון ויקימדיה)   
בשביל רבים מאיתנו, רגע השיא של השנה היה הפרק Make Love Not Warcraft ב-South Park. בין אם אתם צופים בסדרה באופן קבוע ובין אם לאו, מדובר ברגע שיא בהומור המבוסס על משחקים. הפרק מתמקד במשחק התפקידים ההמוני World of Warcraft, ובחציו מתרחש בתוך עולם המשחק. מדובר באחד הדברים הכי מצחיקים שקרו לתעשייה מאז שעידן זיירמן זרק את המקלדת שלו השמימה באמצע משחק אימה.

כאילו שזה לא הספיק, אהובנו משכבר הימים, במאי הסרטים מבוססי המשחקים האגדי – Uwe Boll, שבין כשלונותיו הרבים ניתן למצוא את Alone in the Dark, House of the Dead ו-BloodRayne , החליט להזמין את מבקריו הקשים לזירת האגרוף. התוצאות היו מביכות למדי.

לאחר שדחה מספר מבקרי סרטים בעלי ניסיון עבר בקרב מגע, הוא בחר להתחרות דווקא מול חמישה מבקרים דקיקים, והוכיח שלאחר שיתייאש מלהרוס כל משחק ראוי לשמו בסרט קולנוע נוראי, הוא יוכל לפצוח בקריירה חדשה כמתאגרף. את התוצאות המביכות עדיף שלא תראו... בואו נגיד שהמבקרים לא ממש הפליאו מכותיהם על הבמאי הסורר.
 

דברים שנרצה לשכוח:

פלייסטיישן 3 (צילום: יח"צ)
 פלייסטיישן 3 (צילום: יח"צ)   
לצד האירועים החיובים הרבים של השנה, יש גם כאלו שנעדיף להדחיק. למרבה המזל אין לנו מקום לעסוק בכל המשחקים המחפירים שיצאו ב-2006, שצריכים לבייש אפילו את החתולים של המפתחים שלהם. במקום זאת בחרנו את חמשת הדברים שהכי העציבו אותנו ב-2006. הרשימה חלקית בהחלט - לקרוא ולשכוח.

1. השקת הפלייסטיישן 3

רבים מהדברים שהרגיזו אותנו השנה קרו סביב השקת הפלייסטיישן 3. אם לא די שההשקה התעכבה כמה חודשים, עד שלבסוף הקונסולה שוחררה בסכום עתק של 600 דולר ליחידה, סוני שלחה לחנויות הרבה פחות יחידות ממה שהובטח בתחילה.

התוצאה הייתה תורים ארוכים מחוץ לכל חנות שמכרה את הקופסא, שלעתים נגררו לתגרות אלימות בין אנשים - במקרה אחד האירוע אף הסתיים בירי. גם לאחר הימים הראשונים של ההשקה, ההתלהבות לא דעכה. מכשירי פלייסטיישן 3 נמכרו ברשת בסכומים מטורפים, בעוד הגיימרים האירופאים נשארו בביתם, ממורמרים על כך שיזכו לשחק בגרסה האירופאית של המכשיר רק בשנה הבאה.

סוני תאלץ ללמוד שטכנולוגיה זה לא הכל. כשקונסולה חדשה יוצאת לשוק אנו מצפים לקבל אותה בזמן, בלי מלחמות מיותרות, ויחד עם מספיק משחקים על מנת ליהנות ממנה.
 
לא רוצים להילחם בטרור (צילום מסך: גיימר)
 לא רוצים להילחם בטרור (צילום מסך: גיימר)   
2. משחקים על המלחמה בעיראק

אין תירוצים. נמאס לנו מחברות פיתוח עצלניות, שלא יכולות לחשוב על רעיון ועלילה מספיק מקוריים למשחק – ובוחרים לעשות בוחטות על גב המלחמה הקשה בעיראק. אנחנו שומעים על זה מספיק בחדשות, ככה שנסתדר יפה מאוד בלי לשמוע על זה עוד במשחקי מחשב.

אנו מציעים לחוקק חוקים חדשים לתעשיית המשחקים, שילכו בערך כך: 1. אסור לעשות משחקים המבוססים על המלחמה בעיראק. 2. מלחמת העולם השניה והמלחמה בעיראק זה מבחינתנו אותו דבר. 3. אם אתה משחק אמריקאי פטריוטי, מבחינתנו אתה מתרחש בעיראק ואסור על פי החוק הראשון. 4. החוקים נוגעים לכל הז'אנרים עם דגש מיוחד על משחקי אסטרטגיה כמו War On Terror. 5. במקום לפתח משחקים על המלחמה בעיראק, לכו לשחק Shadow of the Colossus. סתם כי זה משחק מצוין.
 

3. אמריקן מקגי משפיל את עצמו

אמריקן מקגי (צילום: גיימר)
 אמריקן מקגי (צילום: גיימר)   
עצוב לראות מפתחים שאנו אוהבים משפילים את עצמם. למעשה, אמריקן מקגי היה אחד האהובים עלינו. לאיש יש רקורד מרשים של עבודה כחלק מהצוות האגדי ב-ID שפיתח את Doom ו-Quake, ובמסגרת חברה משלו, יצר את Alice – גרסה מעוותת למסעותיה של עליזה בארץ הפלאות. תמיד אהבנו את אמריקן מקגי כי הוא הבטיח עתיד יצירתי יותר לתעשיית המשחקים. הוא היה מפתח צעיר, מוכשר ומבטיח ששווה לאהוב.

זה היה לפני שהשתן עלה לו לראש. כש-Alice נקרא American McGee's Alice קיבלנו זאת בהבנה, משום שהסביר לנו בנימוס שהמפיצים שכנעו אותו לשים את שמו הייחודי על האריזה. Alice גם היה משחק שניתן להתגאות בו. זה משהו שאי אפשר להגיד על המשחק האחרון שלו – Bad Day LA. לדעתנו, אם אתה שם את השם שלך באותיות גדולות על האריזה – לפחות שתהיה לזה הצדקה.

מה שהיה אמור להיות משחק אסונות הומוריסטי, זכה לציון ממוצע של 30%, כשעשה את כל הטעויות האפשריות בעיצוב המשחק. כעת אנו מצפים ממר מקגי לרדת מהסוס ולחזור לפתח משחקים כמו שצריך. לטובת כולנו.
 

4. מחקרים, תביעות ותלונות

משחקים זה מסוכן? הילארי קלינטון (צילום: יח"צ)
 משחקים זה מסוכן? הילארי קלינטון (צילום: יח"צ)   
באמת שנמאס לנו. תעשיית המשחקים קיימת כבר 44 שנים, אם מחשבים לפי המשחק הראשון Spacewar, והגיע הזמן שיעזבו אותנו בשקט. משחקים אינם אחראים לאסונות טבע, לא לעוני במדינות האפריקאיות וגם לא למלחמה בעיראק (ראה סעיף 2). ב-2006 הגיימרים הרגישו כמו איילות בחוות ציד.

מחקר הזוי טען שמשחקים אלימים פוגעים במוח, אחד אחר החליט שמשחקים מורידים את הציונים בלימודים. בינתיים, קבוצת פוליטיקאים בראשות הילרי קלינטון וג'ו ליברמן עשו כל שביכולתם על מנת לאסור שיווק של משחקים אלימים, בעוד הם נותנים לאלימות אמיתית להמשיך לחגוג ברחבי העולם.

כמובן שאי אפשר לשכוח את עורך הדין האהוב על כולנו – ג'ק תומפסון. השנה ג'ק ניסה לכבול מספר משחקים, כש-Bully נהפך לקורבן מרכזי. ג'ק טען שהרטט של בקר הפלייסטיישן 2 מענג את השחקן כפרס על כל מעשה אלימות. כמובן שהוא לא טרח לציין שה'עונג' הזה מתרחש בעיקר כשהשחקן נפגע.
 

5. ה-E3 מצטמקת

E3 (צילום: גיימר)
 E3 (צילום: גיימר)   
המאורע הכי עצוב עבורנו של השנה הוא נפילתה של תערוכת המשחקים הגדולה בעולם, E3. האירוע, שלמשך 12 שנים היווה את רגע השיא של עולם הגיימינג, החליט להשתנות מהפנינג משחקים יוקרתי לכינוס צנוע וממוקד. הסיבות היו בעיקר כלכליות, לאחר שהמצגות הגרנדיוזיות שנראו בתערוכה לא הצדיקו את עצמן מבחינה כספית. אחרים אמרו שתעשיית המשחקים כבר לא צריכה אירוע אחד גדול כמו ה-E3, ועדיף שתתפרש על פני מספר תערוכות קטנות וממוקדות יותר.

בתור עיתונאים נתגעגע ללחץ ולחגיגות שסבבו את האירוע, בעוד גיימרים יזכרו בישיבה מתמשכת מול המסך בהמתנה לעוד הכרזה מרעישה על משחק חדש. ה-E3 החדשה לא תזכיר את החגיגות של השנים האחרונות, אך תערוכות רבות אחרות צצו במקומו על מנת לתפוס את מרכז הבמה. עם זאת, אף תערוכה לא באמת מתימרת להחליף את ה-E3 במלוא מובן המילה. בשבילנו E3 תמיד תסמל את ימי התום של תעשיית המשחקים ויזכה למקום של כבוד כאחד האירועים שהפכו אותה למדיה המצליחה שהיא כיום. להתראות, E3.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by