ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
האינטרנט מדיד? בדיחה טובה 

האינטרנט מדיד? בדיחה טובה

 
 
דורון אביגד, גלובס

טכנולוגית ה-AJAX, העומדת בבסיס אתרי הווב 2.0, שמה ללעג את מדידת הרייטינג באינטרנט. יאהו כבר משלמת מחיר יקר, והאתר שלכם עלול להיות הבא בתור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yahoo Mail!. חכם מדי
 Yahoo Mail!. חכם מדי   
אחת האמירות המביכות והשחוקות ביותר בנוגע לאינטרנט גורסת כי לפנינו המדיום המדיד ביותר בעולם, אי פעם. "אם תפרסם אצלנו", חוזרים ומדקלמים מנהלי שיווק ומוכרי מודעות מגוגל ודרומה, "תדע בדיוק מי הקליק, מי קנה, מי יזכה במונדיאל הבא"...

האמת, כצפוי, שונה. בהיעדר שיטת מדידת רייטינג אחת מוסכמת לאינטרנט, יש כיום לפחות שש שיטות מדידה לא מוסכמות, שהופכות את התחום לעיסה לא ברורה של נתונים וגרפים: החל בשאלון טלפוני ו/או אינטרנטי, דוגמת סקר TIM של חברת TNS/טלסקר, שבודק בעיקר חשיפה למותג, לא נתוני אמת; עבור דרך ניתוח קובצי יומן (Logfiles); פאנלים קלאסיים, המיישמים את עיקרון הפיפל-מיטר (למדידת רייטינג בטלוויזיה); וכלה במערכות למדידת נתוני האמת, המותקנות באתרים השונים.

קראתם את הפיסקה האחרונה? יופי. עכשיו תשכחו ממנה, מטעמים של חוסר רלוונטיות. מתברר כי טכנולוגית ה-AJAX, העומדת בבסיס אתרי ה-Web 2.0 ומאפשרת לכולנו ליהנות מהעולמות החדשים של תוכן הגולשים, עושה שמות במדידת הרייטינג באינטרנט. וזה, כאמור, עוד לפני שמישהו הצליח ליישם תהליך של ברירה טבעית את כל שיטות המדידה הקיימות.

לא נטען, לא נספר

מבלי להיכנס להסברים טכנולוגיים מפורטים, ה-AJAX מאפשרת הצגת דפי אינטרנט ללא טעינה מחדש בכל פעם שמתקבלת דרישה מאחד המשתמשים. התוצאה: תצוגה מהירה, נוחה ומפנקת לגולשים - בהחלט שיפור מהותי. אלא שמאחר שהדפים לא נטענים מחדש הלכה למעשה, אין ספירה של עמודים נצפים ונרשמת, אבוי, ירידה מדאיגה ברייטינג דווקא לאתרים המשתמשים ב-AJAX.

לפי הבלוג Matt Cutts, שנכתב על ידי מנהל חטיבת האנטי ספאם בגוגל, זה בדיוק מה שקרה לאחרונה ליאהו, שזוכה להצלחה גדולה עם שירות המייל שלה, אך מתמודדת עם צניחה מקבילה ברייטינג. וכך זה עם כל אותם אתרים אחרים ברשת, שמעבירים כיום עד 50% מעמודי האינטרנט לטכנולוגיית AJAX. היישומים החדשים לא נספרים במדידות הרייטינג - ופוגעים בדירוג האתר, המשפיע על החלטות המפרסמים.
 
נתוני רייטינג של נילסן (מקור: צילום מסך מאתר החברה)
 נתוני רייטינג של נילסן (מקור: צילום מסך מאתר החברה)   
אז מה הדגשים לפעולה, לפי הבלוגר מגוגל? אם אתם מפעילי אתר כלשהו, מומלץ בהחלט שתבררו איך מתמודדת החברה המודדת את נתוני הרייטינג שלכם עם סוגיית ה-AJAX. אם אתם מקימים סטארט-אפ שהצלחתו תלויה בהשגת רייטינג אינטרנטי גבוה (דפים נצפים), התרחקו משימוש ה-AJAX. אבל, ובמקביל, אם התרחקתם משימוש בטכנולוגיה הנהדרת הזו ואתם עדיין חולמים על הצלחה בתחום התוכן האינטרנטי - ובכן, נו, תשכחו מזה. בקיצור, מילכוד.

העיתוי הישראלי

ובינתיים, בישראל, ממשיכים כאמור להסתמך על סקרי זכירות טלפוניים ואינטרנטיים. ישנו מכרז לבחירת המודד הרשמי לאינטרנט הישראלי, אבל הוא תקוע כבר יותר משנה. וכך, בהפוך על הפוך ובלי להתכוון, ייתכן בהחלט שנשארנו הגאונים היחידים בבלוק...

הרי סקר זכירות, רחוק מהאמת ככל שיהיה, לפחות מסוגל להצביע על מגמות. מה שאי אפשר לומר על נתונים מעוותים ושקריים לחלוטין, עקב ליקוי ביכולתן של המערכות הקיימות למדוד רייטינג ביישומי AJAX.

שורה תחתונה: דווקא ב-2007, השנה בה אמור סוף סוף להיבחר בישראל מודד רייטינג מוסמך ומקובל על כולם, גובר החשש לעיוות נתונים במדידה. אלא אם כן, כמובן, יתעשתו המודדים, ברמה העולמית - וישראל האינטרנטית תזכה ליישר קו בעיתוי שאין מוצלח ממנו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by