ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עולמות וירטואליים: האוואטרים עם העניבות 

עולמות וירטואליים: האוואטרים עם העניבות

 
 
אדר שלו

תאגידי ענק שועטים לעבר סקנד לייף, פותחים חנויות ומרגיזים את הגיימרים האקטיביסטים, אבל מי בכלל צריך קוקה קולה וירטואלית או אדידס מפיקסלים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשנת 1954 - כבר אז פלשו הלוגואים לכל חלקה טובה - כתב פרדריק פול, סאטיריקן וסופר מד"ב מחונן, סיפור בשם "התעלה שמתחת לעולם" (The Tunnel Under the World), סיפור שלימים הפך לפרק בסדרת האימה "איזור הדימדומים".

הגיבור, מר טיילרטון, גם בוקר בהיר אחד, נושק לאישה וילדים ויוצא לעבודה. אלא שמשהו שינה בין ליל את העולם שלו עד לבלי היכר, והוא היחיד שיודע: כל המותגים נמחקו מעל פני האדמה והוחלפו בחדשים.

טילרטון מבין ששימש כקהל שבוי של אלפי מפרסמים בכל רגע נתון בחייו, ועתה כשהם הוחלפו במותגים ולוגואים אחרים, כל הנוף שסביבו זר לו לחלוטין. אף אחד אחר חוץ ממנו לא שם לב לשינוי.
 

פרסום בגיימינג לא עובד

 סקנד לייף זה לא משחק - זה עולם וירטואלי תלת מימדי, בסביבה הדומה לזו של משחקי תפקידים מרובי המשתתפים (MMORGP), כמו World Of Warcraft. מספר גדול של שחקנים נמצאים בזירת ענק אחת, בה הם מתנהלים תוך כדי צ'יטוט ורקימת קשרים. האזרחים של SL יכולים ליצור פריטים משלהם, כמו בגדים, גאדג'טים, רהיטים, בתים, לנהל עסק או לשחזר ערים אמיתיות או סצינות מסרטי מדע בדיוני.

מדי שבוע אדר שלו תצבור חוויות משם ותחזור כדי לספר. ראיתם משהו מעניין בממלכת וירטואליה? שילחו IM למשתמשת JaneLame Reardon. 
כבר אי אפשר לעשות הקבלה בין "התעלה שמתחת לעולם" בלב שלם. עד לפני כשנה, לעולם הווירטואלי היו שמות גדולים משלו: הסקטים של Moopf, למשל, פופולריים להחריד ומי שרוצה להשכיר חנות פונה לאנשי צ'אנג סטודיו. עם זאת, לא לקח הרבה זמן עד שגם לסקנד לייף הגיעו האנשים הרעים עם העניבות.

כמה עשרות חברות מסחריות, ביניהן קטנות ופרטיות אבל גם כאלה ענקיות מוכרות, שועטות לאחרונה לתוך סקנד לייף, פותחות סניף ומחכות שהגולשים יגיעו. בין המותגים שכבר סימנו V אפשר למנות את ריבוק, אדידס, סיסקו, אמריקן אפארל, סוני BMG, רשת מלונות הפאר סטארווד, Popular Science, נוקיה, טויוטה, ניסאן, סאן, אינטל, האחים וורנר ועוד.

סקנד לייף יכולה להיות גן עדן למשווקים שמתמודדים עם קהל צרכנים מותש שלמד לתעב פירסום פולשני. האפשרות בלתי מוגבלות, חוקי הפיזיקה בטלים. אדידס יכולה למכור נעליים שגורמות לבעליהן לקפוץ בגובה שני מטרים. המגזין Wired יכול לבנות סניף על לוח אם ענק, והמים במזרקות שליד משרדי סיסקו הם מעין "מים בינאריים", המורכבים מהספרות אפס ואחת.

על פניו, לא מדובר בחידוש ענק. קוקה קולה, סטארבקס, נוקיה ושאר חברות מנתבות חלק מתקציבי הפירסום שלהן להשמת מוצרים, מודעות וסניפים וירטואליים במשחקים. אלא שמחקר עצמאי שפורסם לאחרונה טוען שהפרסום בגיימינג, InGame Ads, הוא רעיון כושל.

מסתבר שהשחקן מוצף האדרנלין שקוע מדי במשחק מכדי להבין שזה עתה חלפה על פניו משאית שעליה הלוגו של פאנטה. משחק מוצלח מספיק הוא בדיוק כזה שמסיח את דעתו של השחקן מהתפאורה שלו ומהמסרים הפרסומיים.
 
חנות וירטואלית של אדידס
 חנות וירטואלית של אדידס   
בסקנד לייף, שאינו בדיוק משחק אלא עולם וירטואלי תלת מימדי, המימוש של InGame Ads בעייתי עוד יותר - צריך למשוך את התושבים ולגרום להם לבקר בסניף של החברה.

אם אדידס, למשל, רוצה שנבוא על בסיס קבוע לבקר בחנות הנעליים שפתחה, היא צריכה להחליף את הקולקציה בתדירות מסויימת, לארגן בה אירועים (למשל, כוכבי הספורט שמפרסמים את הנעליים יכולים לקיים שם מפגשי מעריצים), לחלק פריביז ולהחיות את השממה. כרגע נמכר בחנות דגם אחד בלבד ב-50 לינדן.

"בתור לייבל מוזיקה, איך אנחנו אמורים לנצל את האפקטיביות של סקנד לייף לטובת פירסום? אני חושב שקשה לענות על השאלה הזו", אמר ברני ראג, בכיר מ-EMI בכנס MusicAlly, בו דנו כמה מבכירי תעשיית המוזיקה הדיגיטלית בחדירה לעולמות הווירטואליים. אחרי שהלייבל השקיע 100,000 דולר בבניית הסניף המושקע - השאלה הזו נראית טיפשית למדי.
 
 

הרזיסטאנס

קנו נוקיה 770
 קנו נוקיה 770   
ניכר שרוב החברות בסקנד לייף שהן מנסות להיות חדשניות, מתקדמות ומקוריות, אבל בחלק מהמקרים בסיס האם שלהן ננטש והגימיק התקשורתי של "חברה X נכנסת לסקנד לייף" דוהה בהדרגה.

יש אפילו כאלו שמפרשים את הגישה הזו, של פירסום בסקנד לייף על פני ניהול פעילות ממשית בתוכו (רויטרס, למשל, מספקת דיווחים שוטפים מ-SL ו-IBM מנהלת מרכז פיתוח ואירועים לעובדים), כהתנשאות של התאגידים על הגיימרים.

חלק מהאוואטרים העצבניים האלו התגבשו בארגון בשם Second Life Liberation Army או בקיצור: SLLA, שחותר לסילוק חברות אמיתיות מ-SL. שיטת הפעולה: מפגני מחאה באירועים והשקות של תאגידים בסקנד לייף.

חברי SLLA לא מבעירים צמיגים (עולם וירטואלי או לא, זה בהחלט בר ביצוע מבחינה טכנית), אבל הם כבר חסמו בגופם את הכניסה לחנות של ריבוק ואמריקן אפארל. הארגון הפך לשיחת היום ברחבי הגריד, אחרי שנחשד בבימוי המתקפה על אנשי צ'אנג, המיליונרית הראשונה שעשתה את כל הונה ממכירה והשכרה של אדמות בסקנד לייף.

מטרת המתקפה הייתה לשבש פאנל שנערך בנוכחות המיליונרית בכבודה ובעצמה בבניין CNET ביום שני שעבר. האמצעי שנבחר הוא זרגי ענק מעופפים שהציפו את האולם. צ'אנג לא הזיזה עפעף, ולא בגלל שאין לה אנימציה מתאימה - היא רגילה לביקורת על הרווחים שלה, שעל פי השמועות מקורם בהעסקת עובדים אווטארים בשכר מינימום.

נעמי קליין, מחברת "נו לוגו", כתבה פעם שמותגים ולוגואים שינו את התרבות והשפה הגלובלית של העולם. בסקנד לייף הם בנו עולם חדש לגמרי.

מצד אחד, החדירה שלהם לשם צפויה להחריד. מצד שני, לא ברור עד כמה היא מיטיבה עם הצדדים המעורבים - התושבים והתאגידים. הגיימרים כבר הוכיחו שהם יכולים ליצור עולם וירטואלי מלא ועשיר בפני עצמם, והתאגידים עוד לא הוכיחו שאפשר להרוויח שם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by