ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חכמת העצלנים: הטרנדים של גוגל 

חכמת העצלנים: הטרנדים של גוגל

 
 
אורן הוברמן

האם ייתכן שהגולשים הפכו השנה לחבורת גיקים, שלא מחפשים מידע על בריטני ספירס, סקס ויוטיוב? אורן הוברמן משוכנע שהזייטגייסט של גוגל היא סתם אשליה. דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשורות טובות לאנושות: בריטני ספירס כבר לא מעניינת אף אחד, וכנ"ל לגבי פריס הילטון, אורלנדו בלום, שאקירה, פיפטי סנט וכל סוג של קלטת סקס. כל אלה לא מופיעים השנה ברשימת ה-Zeitgeist ("רוח הזמן"), עשיריית הטרנדים החמים בחיפושי גוגל.

במקום, תמצאו שם רשתות חברתיות, מערכות שיתוף ידע ורדיו מקוון. יוטיוב בכלל לא בעשירייה הראשונה, מייספייס רק במקום השני, וויקי מופיעה פעמיים. הייתכן שכל גולשי האינטרנט הוחלפו בחבורת גיקים?
 

בראשית היתה בריטני

בריטני ספירס. לא רלוונטית?
 בריטני ספירס. לא רלוונטית?   
ב-2001, שנת הטרור והתאומים, הגולשים חיפשו בגוגל חדשות. CNN כיכב במקום השני, מיד לאחר חוזה העתידות המעורפל נוטרדמוס (גם - באותו הקשר), מרכז הסחר העולמי היה במקום השלישי, ולא הרבה אחריו אוסמה בן לאדן והטאליבן. הארי פוטר, שעשה רעש בכל העולם, הצליח להגיע רק למקום הרביעי.

ב-2002 העולם היה מקום קצת יותר טוב, והבידור זינק לראש הרשימה: ספיידרמן ושאקירה במקומות הראשונים, יחד עם אולימפיאדת החורף, אבריל לווין, אמינם ואמריקן איידול. גם בשנה שאחריה הסלבס המשיכו לכבוש את גוגל: בריטני ספירס במקום הראשון, הארי פוטר אחריה, ובסדר רץ אחריהם מטריקס, שאקירה, דויד בקהאם ו-50 סנט.

2004 רק חיזקה את מעמד הסלבריטאים: בריטני ספירס שמרה על מקומה בתחילת הרשימה, ואחריה פריס הילטון, כריסטינה אגיילרה, פמלה אנדרסון וגם הארי פוטר, אורלנדו בלום וכרמן אלקטרה.
 
 
לפני כשנה ראיינו את העתידן ד"ר דויד פסיג. "אין כל היגיון שאחת כמו בריטני ספירס, מוכשרת ככל שתהיה, תהפוך בגיל 22 למיליארדרית, כשכל כך הרבה אנשים יצירתיים בעולם לא מצליחים לבוא לידי ביטוי", אמר. "אז איך בכל זאת היא הגיעה למצב הזה? התשובה פשוטה: כי גוף עם המון כח וכסף החליט שהוא דוחף רק אותה דרך הערוצים שלו".

כעורך דאז, בחרתי לתת לכתבה את הכותרת "בעולם של שיתוף, לא תהיה עוד בריטני ספירס". מסתבר שפסיג חזה עתיד קרוב מהצפוי. חודש אחרי פרסמה גוגל את רשימת הטרנדים החמים של שנת 2005: בריטני ספירס לא הייתה שם - ומלבד להקת גריין דיי ולאונרדו דה וינצ'י - גם שום סלבריטי אחר.
 
 

אפליקציות קהילתיות שולטות

במקומם, נכנסו לרשימה שני נציגים בולטים של עולם השיתוף המקוון: הרשת חברתית Myspace (במקום הראשון) ואחריה תוכנת שיתוף הקבצים Ares. עוד ברשימה: מרכז הידע הקהילתי וויקיפדיה, הרשת הקהילתית של גוגל, orkut ומשחק הרשת " World of Warcraf". לא קשה לנחש מה משותף לכולם.

רשימת הטרנדים של גוגל לשנת 2006, אם כך, מעניינת עוד יותר. האם הקהילה תמשיך לשלוט בטבלת הטרנדים החמים? התשובה מוחצת.

לפחות 60% מהטרנדים החמים השנה קשורים לאפליקציות קהילתיות: Bebo, אתר קהילות זניח אך בעל גדילה מרשימה לקח את המקום הראשון. מייספייס במקום השני, אתר שיתוף הווידאו (הישראלי במקור) מטהקפה במקום הרביעי, אתר הרדיו המקוון "רדיו בלוג" במקום החמישי, וויקיפדיה בשישי, אתר הביטורנט mininova במקום השמיני והמושג wiki, שמייצג את כל רשת אתרי הידע השיתופיים, במקום העשירי.
 

בזכות העצלנות

sex4free. למה לא להקליד?
 sex4free. למה לא להקליד?   
לפני שתוהים על איכותו של מדד הצייטגייסט והאובייקטיביות שלו (גוגל מעולם לא חשפה את הנוסחה על פיו הוא עובד), עולה השאלה מה בכלל גורם לאנשים לחפש שמות של אתרים בגוגל, במקום פשוט להקליד אותם? יש שלושה הסברים אפשריים להתנהגות משונה זו, שסביר להניח שגם אתם חוטאים בה.

ההסבר הראשון הוא פשוט עצלות. גם אם אני יודע היטב את כתובת האתר, לך תקיש www, נקודה קום ועניינים. עבור חלק מהאנשים, הפעולה הכי פשוטה היא לחפש את המילה בגוגל ולהמשיך לאתר בקליק נוסף.

יצא לי להציץ בעבר במילות החיפוש הפופולריות ביותר בפורטלים הישראליים. בכולם כיכבה המחרוזת "sex4free". למה לא פשוט להקליד אותה בשורת הכתובת בדפדפן? לגולשי העולם הפיתרונים.
 
ההסבר השני הוא הבאזז. אם אנשים בסביבתי מדברים על מטהקפה, סביר שאחפש את המילה בגוגל. העניין הזה לא יכול להחזיק את האתר לאורך זמן ברשימת הטרנדים החמים, אבל הוא יכול להכניס אותו לשם.

הסיבה השלישית היא עניין של מחויבות, או יותר נכון, היעדרה. אני לא מתפלא שאתר שיתוף התמונות "פליקר" לא נכנס מעולם לרשימת הטרנדים של גוגל. כל מי שעושה בו מנוי מיד מוסיף אותו לרשימת המועדפים, וחוזר אליו משם.

אתר המככב כטרנד-גוגל לאורך זמן, להערכתי, מעיד דווקא על מותג חלש מדי, שלא מספיק אנשים מצאו אותו ראוי להתמכרות. הם מבקרים מדי פעם, אבל לא שומרים את כתובתו קרוב ללב. ברשותכם, אני מוציא מהמשוואה את מייספייס, לא רק כדי לעשות לעצמי חיים קלים, אלא גם משום שיש לו מעמד מאוד מיוחד (באזז מתמשך מפה לאוזן וצמיחה אדירה לאורך זמן).
 

תעלומת יוטיוב הנעלם

שאקירה. טרנד-גוגל דאשתקד
 שאקירה. טרנד-גוגל דאשתקד   
עניין מטריד אחר קשור דווקא למה שאין ברשימה: אתר יוטיוב, מוביל מגפת הווידאו ברשת ומי שצמח בצורה פנומנלית בשנה האחרונה. תופעה ביזארית אחרת היא מיקומה של המילה "וידאו" ברשימת הטרנדים - שביעית בלבד.

האם ייתכן שלא שמהפכת הווידאו דילגה על משתמשי גוגל? אין סיכוי. גם כאן, להערכתי, נכנס עניין המחייבות למשוואה. גולשי יוטיוב לא מגיעים אליו דרך גוגל. אם להסתמך על המספרים, ביוטיוב שורצים מיליוני גולשים פעילים מכל העולם. הם צופים, מחפשים ומעלים אלפי קטעי וידאו בכל רגע נתון.

יוטיוב חזק אצלם במועדפים, כאתר הבית, כהפניות לסרטונים דרך בלוגים ובאינספור מיילים שהם מקבלים מחברים. גולשי יוטיוב לא גולשים בו מדי פעם, ולכן לא צריכים לחפש אותו מדי פעם בגוגל. הוא שקוע עמוק בעורק הראשי של הדפדפן שלהם.

עוד שאלה שנשאלת היא האם ניתן להסיק מהרשימה שהרשת הקהילתית bebo, אתר שיתוף הווידאו "מטהקפה", אתר mininova ו-radio Blog הם הדבר הבא באינטרנט? לדעתי ממש לא. אולי אפילו להיפך.

בתי הקברות מלאים בטרנדי-גוגל דאשתקד: מכוכבות כמו שאקירה ועד אתרים נכבדים כמו Skynews. ההיסטוריה הקצרה מלמדת שיותר משקשה להכנס לרשימת הטרנדים, קשה להישאר בה. למרות שגוגל לא טורחת להסביר איך עובדת הרשימה, הנה הניחוש הלא כל כך פראי שלי: היא פשוט סופרת את כמות החיפושים לכל מחרוזת, ומשווה אחוזי גדילה ביחס לשנה שעברה.

בשורה התחתונה, זה לא כזה שוס גדול להיכנס לרשימת הטרנדים השנתית. כל מה שדרוש זה להתחיל מכלום (כלומר, מאפס חיפושים), לעשות הרבה רעש, בזמן קצר יחסית לאחרים, ולהיות טוב מספיק בכדי שיחפשו אותך, אבל לא טוב מדי כדי שלא יכניסו אותך למועדפים, או חלילה לעמוד הבית.
 

ותחזית לשנה הבאה

מה הולך לקרות ב-2007? להערכתי, זוהי ההופעה האחרונה של מייספייס ברשימת הטרנדים. בהנחה שהדירוג מבוסס על אחוזי צמיחה בחיפושים, יקשה עליו להתחרות בביצועיו השנה, מה גם שככל שהוא צובר יותר משתמשים קבועים כך גוגל הופך עבורו לפחות ופחות רלוונטי.

כנ"ל לגבי יוטיוב, ואני אקח סיכון ואומר שגם מקומו של מטהקפה רחוק מלהיות מובטח. אם עד כה גולשיו לא הכניסו אותה לרשימת המועדפים, למה שיעשו את זה השנה?

עוד שאלה אחת מעניינת נותרה בעינה: מתי תחשוף גוגל את ה-TOP10 האמיתיים שלה, כלומר, החיפושים הפופולריים ביותר על פי כמות החיפושים הכוללת? הניחוש שלי הוא שלא תהיה שם נוכחות לאף אתר.

במקרה הטוב, יהיו שם כמה סלבז, זרוקים במרחק בטוח מהעשירייה שלא השתנתה במאום עוד מ-2001: זו שמתחילה ב-"SEX" ונגמרת עם "Amauture Porn.Very Bizare". כל מי שהציץ ברשימת החיפושים של גולשי AOL יודע בדיוק על מה אני מדבר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by