ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הזנב מתארך 

הזנב מתארך

 
 
ליסה וון אן, רויטרס

האינטרנט מציב לפני הגולש מגוון ענק של תכנים אלטרנטיביים וחברות מתחילות להכיר בקיומם של נישות. האם בקרוב לא יישאר עם מי לנהל שיחת ברזיה על "עקרות בית נואשות"?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גרף עם זנב ארוך (רשיון ויקימדיה)
 גרף עם זנב ארוך (רשיון ויקימדיה)   
המעריצים של סדרת הטלוויזיה הפופולרית "עקרות בית נואשות" אולי מתים לשיחת ברזיה עם החברים שלהם על התוכנית, אבל רוב הסיכויים שחבריהם לעבודה צפו ממילא במשהו אחר.

הטכנולוגיה הפכה את ההפקה, האיחסון וההפצה של בידור המוני לעניין פשוט יותר. המבחר הקיים גדל ויותר אנשים צופים בתוכניות טלוויזיה שוליות יחסית, וכן מאזינים למוזיקה אלטרנטיבית או ספרים שאינם רבי מכר. תכניות בישול או סדרה דוקומנטרית לא מהווים אתגר רציני עבור "עקרות בית נואשות". אבל שוק התוכן הנישתי, ובפרט ברשת, בכל זאת מקבל כיום את תשומת ליבה של התעשייה.

כריס אנדרסון, עורך מגזין Wired, הביע את הרעיונות האלו כבר באוקטובר 2004, במאמר שפורסם במגזין. המאמר הפך לימים לספר, שנקרא "הזנב הארוך" ופורסם ביולי האחרון. זנב ארוך הוא מונח סטטיסטי, שמתאר גרף בעל עקומה חדה. בחלק העליון שלו יש פריטים עם ביקוש גבוה, ומאחוריו משתרך מעין זנב ארוך מאוד של פריטים שהביקוש שלהם נמוך. עם זאת, הביקוש לסך כל הפריטים בזנב עולה על הביקוש של מעט הפריטים בפופולריים בראשו.

נהוג לומר שהפריטים הנמכרים ביותר אוחזים בנתח של 80% מסך המכירות של חברה מסויימת. אבל לפי אנדרסון, בזכות האינטרנט, שהופכת את התכנים או המוצרים האלו לנגישים יותר ומקל על הגולש לאתר אותם - ההמונים נוהרים כיום יותר ויותר לכיוון האזוטרי.

הן המאמר והן ספרו של אנדרסון גררו הד לא קטן. "הטעות הנפוצה ביותר לגבי התיאוריה הזו היא שהגיע שעתם של הלהיטים למות. אבל זה לא נכון. התיאוריה רק אומרת שהמונופול של הלהיטים הסתיים", אמר אנדרסון לרויטרס.
 

כמה אשר היה מוכר?

עקרות בית נואשות. אין שיחות ברזיה
 עקרות בית נואשות. אין שיחות ברזיה   
השיטה הזו עובדת היטב עבור Netflix, חברה שמאפשרת השכרת DVD דרך הרשת, ללא הגבלת זמן. הסרט מגיע ללקוח בדואר. לפי החברה, למעלה מ-95 אחוז מ-65,000 הכותרים שלה מושכרים מדי רבעון.

דוגמה נוספת היא שירות הורדות המוזיקה בתשלום של RealNetworks, שנקרא Rhapsody. בקטלוג של רפסודי יש 100,000 אמנים ושלושה מיליון שירים. למעלה מ-90% מהם מצאו קהל. אתר בשם Lulu, שמפיץ ספרים דרך הרשת, טוען למספרים דומים.

אנדרסון טבע את המונח "זנב ארוך" כדי לתאר תופעה חדשה בכלכלה ובבידור. עם זאת, הוא טוען שהתיאוריה ישימה עבור אינספור תחומים ועסקים נוספים, כמו אלקטרוניקה, מזון, צעצועים ואפילו תעסוקה. אאוטסורסינג של עובדים מחו"ל, למשל, הוא לדברי אנדרסון "זנב ארוך תעסוקתי" קלאסי.

"הדרישה נעה יותר ויותר למטה, לאורך הזנב", מדגיש אנדרסון. "יש יותר ביקוש לנישה מאשר ללהיטים, לדפים הנידחים בטלוג על פני מוצרים שזה עתה הושקו".

במקרים מסויימים, האפקט אף דרמטי יותר. על פי מחקר של נילסן, ב-20 השנה האחרונות, לדוגמה, אחד מכל שלושה בתי אב בארה"ב צפה ב"המופע של ביל קוסבי". לשם השוואה, כיום רק אחד מכל חמישה בתי אב בארה"ב צופים ב"אמריקן איידול", הגירסה האמריקנית של כוכב נולד, הלהיט התורן שבראש טבלאות הרייטינג לשנים 2005-2006. גם הלהיט הוא פחות להיט מבעבר.

בתעשיית המוזיקה המצב דומה. "כבר לא רואים אלבומים שיוצאים לשוק ומיד כובשים אותו", אומר ג'ף מייפילד, שעורך את הטבלאות של מגזין בילבורד. "בנסיבות האלו, שווקי נישה הופכים יותר ויותר חשובים", הוא מוסיף.

עם זאת, מייפילד תוהה אם המצב הזה נגרם הודות לשירותי הורדות חוקיים או פיראטיים, או שמא מדובר במחסור באלבומים מוצלחים באמת. "מעניין מה היה קורא אם אשר, שמכר שמונה מיליון עותקים מהאלבום שלו, היה משחרר אותו לפני שנתיים. מעניין איזה נתוני מכירות היו לו".

עבור הוצאות ספרים, החשיבות של ייצור להיטים עדיין לא פחתה, כך אומר רוברט פרנק, מחבר ספר בשם "The Winner-Take-All Society". עם זאת, הוא מסכים כי כיום יוצאים לא מעט ספרים שבעבר לא היה להם שום סיכוי לראות אור. הוא מתכוון להוסיף את ספרו של כריס אנדרסון לתוכנית הלימודים של קורס במיקרו-כלכלה שהוא מלמד באוניברסיטת קורנל.
 

אבדן פוקוס?

ביל קוסבי. להיט
 ביל קוסבי. להיט   
אחרים גורסים כי הזנב הארוך עליו מדבר אנדרסון מוגבל. "החשש שלי הוא שאם עסקים וחברות שונות יאמצו את המודל הזה, הוא עלול להביא בהדרגה למצב גרוע שלל אובדן הפוקוס", אומר בן מקונל, מחבר הספר "משווקים אזרחיים".

אנדרסון, מצידו, טוען כי יישום התיאוריה שלו משתנה משוק אחד למשנהו. "אני לא מכיר הרבה חברות שקרעו את התוכנית העסקית שלהם, השליכו אותה לפח ובנו אחת חדשה המבוססת על מודל הזנב הארוך", הוא אומר. "לרוב הם רק מתנסים גם בשוליים, וזו הדרך הנכונה".

הוא משתמש בחברה בשם Anheuser-Busch, שמשיגה אלכוהול נדיר ללקוחותיה, כדוגמה ליישום מוצלח של המודל. "זה עשה לי את השבוע", הוא מציין.

הוול סטריט ג'ורנל ניסה לסתור את התיאוריה של אנדרסון באמצעות טיעונים מתמטיים שונים. אנדרסון פירסם פוסט בבלוג שלו, לפיו אין טעם לכמת את גודל הראש והזנב שבגרף, שכן אלו משתנים בשווקים השונים. "הזנב הארוך הולך וגדל, ועל כך אין מחלוקת", כתב.

הספר "הזנב הארוך" נכנס לרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, שם שהה במשך חמישה שבועות. גם ברשימת רבי המכר של הספרים העסקיים של הוול סטריט ג'ורנל הוא שהה במשך חודשיים וחצי. "לא יכולתי שלא לשים לב לאירוניה - ספר שעוסק בנישות התמקם היטב ברשימות רבי המכר", אומר אנדרסון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by