ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
משחקופוביה 

משחקופוביה

 
 
אלעד קפלן, גיימר

כתבה שלמה במעריב, תחת הכותרת "משחקים מסוכנים", דיווחה על מחקר חדש בנוגע למשחקים אלימים. אלעד קפלן בודק מה באמת מאיים עליכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אני מודה באשמה, אני משחק במחשב. בבושת פנים אפתח בפניכם את כל הקלפים: לעתים, באופן ברוטאלי לחלוטין, אני יורה בדמויות וירטואליות, חסרות ישע, הישר לראש. הן מתות כמובן - לעתים מחרחרות למוות באיטיות בזמן שצבע אדום מכסה את המסך. במקרים מסוימים הם אף נהפכים לזומבים ונותנים לי את האפשרות לירות בהן שוב, באופן חסר רחמים בעליל. אני כמו הגלדיאטורים של פעם, רק שכאן אף אחד לא מת; או נפגע; או אפילו נשרט (אלא אם הוא מצליח לחשמל את עצמו בעזרת המקלדת).

כשביום חמישי התפרסמה בעיתון מעריב בעמוד הכותרת ידיעה המדווחת שמשחקי מחשב אלימים פוגעים באלימות, גיליתי עניין רב. הייתכן שסוף כל סוף כל מלעיזי התעשייה מצאו מחקר ממשי המאשש את חששותיהם בכל הנוגע לבידור האהוב עלינו? קיוויתי שהפעם, לכל הפחות, המחקר ייקח את תעשיית המשחקים ברצינות ויצליח להפיק טענות מבוססות שיכולות לפתח דיאלוג אמיתי בנוגע לאלימות במשחקים. במקום זאת גיליתי שמדובר בסוג-של-בדיחה, שנועדה לאמת טענה עליה החליטו מראש: משחקים אלימים מגבילים את השליטה העצמית.
 

משחקים אלימים גורמים לאובדן שליטה

Need for Speed
 Need for Speed   
אל תדאגו הורים יקרים, על אף הכותרת הדמגוגית של מעריב, אשר קיבעה עמדה מבלי להציג שום טענה מוחשית, גורל ילדיכם אינו להפוך למפלצת הרג חסרת מעצורים. למעשה, אם מסתכלים על המחקר באופן נטרלי, ניתן להבין שמדובר בהתקדמות רצינית עבור העולמות האינטראקטיביים.

המחקר, שבוצע באוניברסיטת אינדיאנה, התנהל באופן הבא: שתי קבוצות של צעירים, בני 13-17, שלא בעלי רקע אלים, שיחקו כל אחד במשחק שונה. הקבוצה הראשונה שיחקה ב-Medal of Honor: Frontline, משחק פעולה אלים שבו השחקן מגלם לוחם של בעלות הברית, שמחסל מאות נאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. לעומת זאת, הקבוצה השנייה שיחקה ב-Need For Speed: Underground, משחק מרוצי מכוניות שבו השחקן נוהג בפרעות ברחבי ערים מיושבות.

במהלך המחקר, החוקרים ביצעו בדיקות MRI, שנועדו לבדוק שינויים החלים על המוח של הילדים. הבדיקה גילתה שאלה מהם ששיחקו ב-Medal of Honor (האלים), הראו עליה בפעילות החלקים במוח הקשורים בריגוש וירידה ברמת המיקוד, הריכוז, והשליטה העצמית. לעומת זאת, אלה ששיחקו ב-Need for Speed (נטול האלימות), גילו דווקא עלייה ברמת המיקוד והדיוק. גם לאחר שסיימו לשחק, לפחות בטווח הקצר, השחקנים ששיחקו ב-Medal of Honor התקשו להתמקד ולגלות שליטה עצמית באותה רמה של הקבוצה השנייה ששיחקו Need for Speed.

המסקנה של החוקרים הייתה פשוטה: משחקים אלימים גורמים לאובדן שליטה עצמית. לפחות בטווח הקצר. לדעתם, הקשר בין רמת האלימות של המשחק לתוצאות על המוח מחייב - המחקר מראה שיש סיכון ממשי לשחקנים (במקרה הספציפי הזה – ילדים). האם מדובר במסקנה הכרחית?
 

בואו נבחן את הדברים מחדש

Medal of Honor
 Medal of Honor   
Medal of Honor היא אחת מסדרות הפעולה האווירתיות שזכו לחלוף אצלי על מסך המחשב. מדובר במשחקי פעולה שעושים הרבה יותר מסתם לאפשר לשחקן לירות כדורים לראשים של נאצים. הם נותנים לשחקן לחוות את המתח והסכנה של מלחמת העולם השנייה. אם תרצו – הם נותנים לשחקן להיות שם. על מנת לחוות את מדאל אוף הונור במלוא עצמתו, על השחקן להתנתק לרגע מהעולם האמיתי, להיבלע אל תוך המסך וליהנות מאפקטי הגראפיקה והסאונד המצוינים שממחישים את החוויה באופן מושלם. זהו משחק שמנסה בכל כוחו לשאוב את השחקן פנימה, באופן הכי אווירתי שניתן.

על פי המחקר הוא עושה זאת מצוין, ולכן ראוי לצל'ש. כיום אנו יכולים להגיד שהוכח מחקרית שמדאל אוף הונור מצליח להוציא את השחקן מגופו הגשמי לגרום לו להפוך, לכמה רגעים, לאחד הלוחמים האמיצים של בעלות הברית. אלו מאיתנו שחוו קרבות אמיתיים בצבא יודעים שמדובר ברגעים מלאי אדרנלין, שבהם האינסטינקטים פועלים מהר יותר מהמוח. המפתחים של Medal of Honor הצליחו להמחיש בצורה עד כדי כך משכנעת את חווית המלחמה שכתוצאה מכך הם גורמים לשחקן לאבד מעט שליטה. משחקי מחשב התבגרו - הם מצליחים ליצור עולמות וירטואליים אווירתיים באופן משכנע. מוכח מחקרית.

מהעבר השני, קחו את Need for Speed. נסו להתעלם מהעובדה הפעוטה שמדובר במשחק הרבה פחות "חינוכי" ממקבילו האלים כביכול לניסוי. במקום לחסל את מפלצות-האדם הנוראיות ביותר שידעה האנושות (מטרה מבורכת שלעולם לא נשחזר במציאות), אנו מתבקשים לנסוע במהירויות מופרזות ברחבי עיר מיושבת - תוך שאנו מסכנים חיים של אזרחים תמימים (חוויה שהיא לגיטימית רק בגבולות המחשב). כמו בכל משחק מרוצים, גם Need for Speed דורש מאיתנו דיוק, התמקדות במטרה, וניצול כל טיפת ריכוז על מנת להשיג את מאית שניית היתרון על פני היריבים.

גם ל-Need for Speed מגיע פרס בעקבות המחקר הנוכחי. כעת המפתחים יכולים להתגאות בכך שהמשחק גורם לשחקנים להגיע לשיא יכולות הדיוק שלהם. אגב, מחקר נוסף שנערך לפני מספר שנים הוכיח שגיימרים מגיעים לאותן יכולות דיוק ושליטה של מכבי אש, אסטרונאוטים וספורטאים מיומנים - בלי קשר לרמת האלימות במשחקים שלהם. נתון מרשים.
 
 

טענות חסרות בסיס

 
תוצאות המחקר העוין הן בעצם אחת המחמאות הגדולות ביותר שקיבלה תעשיית המשחקים בשנים האחרונות. הן מראות, באופן מוכח, שמשחקי מחשב מצליחים ליצור חוויות אווירתיות באופן חסר תקדים. זה לא קשור לרמת האלימות בתוך המשחק, אלא בתחושה שהמשחק מנסה ליצור.

אין מה לדאוג – גם הנתונים של המחקר רלוונטיים רק לזמן הקצר שלאחר המשחק. כמו שספר מרתק, סרט משובח או משחק כדורסל איכותי גורמים לנו להישאר נרגשים גם לאחר שהחוויה מגיעה לסיומה - כך גם משחקי מחשב. זו היא מדיה בידורית מתקדמת שהופכת עם הזמן לאחת מצורות הביטוי המובילות בעולם.

לגבי מעריב: כיצד עיתון שקובע את דעת הציבור ומשפיע ישירות על מוחם של אלפי מבוגרים ברחבי הארץ יכול לטעון באופן דמגוגי שמשחקי הווידיאו האלימים משפיעים על המוח של הילדים? זהו מאמר חסר אחריות שלא בדק את הנתונים עליהם הוא מתבסס. הכתבת משתמשת לאורך כל המאמר בשפה שלא משתמעת לשני כיוונים, תחת הכותרת "משחקים מסוכנים" שכתובה בלבן על גבי אדום-מאיים. רק הטור הקצר המצורף דורש שאנשים קודם יבינו את תעשיית המשחקים לפני שהם מבקרים אותו.

עיתון גדול כמו מעריב אמור לשמור על מעט יושר עיתונאי ולא לזרוק כותרות מפוצצות, שיוצרות רייטינג על חשבון האמת, תוך ניסיון ליצור רושם שיישאר חקוק במוחם של קוראים רבים שאינם טורחים לבדוק את העובדות לפרטי פרטים. למרבה הצער, הנזק כבר נעשה, ועל אף שהמחקר החד צדדי נועד מראש להגיע למסקנה עוינת כלפי התעשייה, אנשים רבים אכן משוכנעים כעת שמשחקים אלימים פוגעים במוח.

בתור גיימרים עלינו להבהיר לכולם – משחקים אינם שעשוע לילדים. מדובר בבידור מעמיק, מבדר וחווייתי. בידור שנועד להשאיר רושם על השחקנים ומסוגל להעביר רעיונות ומסרים עמוקים. משחקי וידאו הם פלטפורמה אינטלקטואלית שפונה למבוגרים וצעירים כאחד. אלה אינם רק משחקים שבאמצעות המקלדת משחקים רוצח אכזרי, כפי שנכתב במעריב. משחקים הם בידור שנותן לנו לחוות דברים שלא נוכל לעשות בעולם האמיתי. משחקים לא פוגעים באף אחד, ואם הם מצליחים לעורר במוחנו חוויות – טוב שכך.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by