ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
Tekken 4 - דו"ח מצב 
 
 טקן 4: ברוכים הבאים לטורניר `מלך אגרוף הברזל`   
 
אמיר דולב, גיימר

משחק המכות החדש מבית נאמקו, "טקן 4", לקונסולת פלייסטיישן 2 ממשיך את מסורת הסדרה, לטוב ולרע

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המשחק יציג לכם עשרים לוחמים קטלניים, לבחירתכם
 המשחק יציג לכם עשרים לוחמים קטלניים, לבחירתכם   
סגנון משחקי המכות הוא אחד מסגנונות המשחק המקובעים ביותר בתעשיית משחקי הווידאו. עוד מימי "סטריט פייטר" פיתחו משחקי המכות נוסחת משחק אחידה, שנשארה פחות או יותר אותו הדבר עד היום. שחקן אחד נלחם כנגד המחשב, או שני שחקנים אנושיים הנלחמים אחד כנגד השני, כאשר מטרתם היחידה היא לחסל זה את זה על ידי שלל אגרופים, בעיטות, כדורי אש ומהלכים מיוחדים אחרים.

נכון, מדי פעם הגיעו אלינו משחקים עם חידושים שונים, בין אם זה "מורטאל קומבאט" ומהלכי הסיום המבעיתים שלו, או סדרת "דד אור אלייב" ומערכת התפיסות המתוחכמת שלה - אבל נראה כי גם סדרות אלה נזהרו לא להביא אלינו אף פעם משהו מטורף או חדשני מדי.

בדומה לסדרות אלו, גם סדרת טקן, סדרת משחקי המכות המובילה בעולם מבחינת נתוני מכירות והערצה, לא הביאה שום חידוש מיוחד לעולם משחקי המכות. הסדרה שילבה אלמנטים שונים שהיו קיימים עוד לפניה, לחבילה אחת הנקראת "טורניר מלך אגרוף הברזל": תחרות מהירה, אינטנסיבית וברוטאלית. מדובר בחלומו של כל גיימר, הטורניר האחד בו מלכים קמים ונופלים בלחיצת כפתור.

טקן 4, המשחק החדש בסדרת המכות שהגיע השבוע לחנויות ישראל, שומר על קן תקן אחיד עם שאר הסדרה ולא משנה את נוסחת הקרבות הפופולארית. למרות זאת, מדובר באחד ממשחקי המכות הטובים ביותר של השנים האחרונות. לאחר כמה שעות משחק, כל אחד יבין שטקן 4 הוא החבילה העדכנית והמושלמת ביותר של הסדרה, שתעניין גיימרים חדשים וותיקים כאחד.


מי הוא מלך אגרוף הברזל?

אחד מהדברים שאנשי חברת "נאמקו" הקפידו עליהם עם סדרת טקן, ומשהו שהובלט אף יותר בכותר הרביעי בסדרה, הוא סגל הדמויות המגוון והמסקרן של הסדרה. לכל אחת מהדמויות (ויש כמה עשרות מהן), יש סיפור אישי מרתק, שושלת יוחסין מפוארת (שכוללת לרוב לוחמים אחרים בטורניר) ושאיפות משלו בקשר לטורניר. בכותר הרביעי בסדרה, ישנו מצב משחק הנקרא "מצב סיפור". במצב זה, לאחר שתבחרו דמות תסופר לכם ההיסטוריה האישית שלה בקצרה, ומעט על למה בדיוק היא נכנסה לטורניר. כל הסיפורים האלה מתחברים לעלילה אחת מורכבת, אותה ננסה לפרט למענכם כאן, קוראינו הנאמנים.

טורניר "מלך אגרוף הברזל" מתרחש מדי כמה שנים, כאשר למולטי ביליונר היהאצ'י מישימה משעמם קצת והוא מחליט להזמין את כל החבורה לשחק. הטורניר מהווה מעין מקום מפגש לכולם, ובו מפותחות יריבויות וותיקות, חברויות חדשות ועוד. העלילה של המשחקים היא כל כך מופרכת, קלישאית ומצחיקה, שקל מאד להכתיר את טקן לאופרת הסבון של משחקי המכות.

לאחר שטקן 3 הסתיים, חזרו הגיבורים לחיי השגרה שלהם ולעיסוקיהם ה"רגילים" (הכל, החל מלימודים באוניברסיטה, דרך נדידה ביערות ועד להתנקשות בשכר). רק היהאצ'י הרשע התחיל לתכנן את מזימתו השטנית הבאה. הפעם, היהאצ'י ישתלט על "גן השד", שנמצא בדמם של האב והבן, קאזויה וג'ין קאזמה. ג'ין, שניצח בטורניר הקודם, נעלם ואף אחד לא יודע את מקום הימצאו. קאזויה, שנחשב כמת מאז טורניר הטקן השני, נמצא פתאום חי ונושם, והוא מעוניין למחוק כל זכר מהיהאצ'י, שזרק אותו ללוע הר געש. לגיטימי. וכך, היאצ'י רוצה את קאזויה, קאזויה רוצה את היהאצ'י- יש עילה לטורניר. טקן 4 מתחיל.
 
שמונת מצבי המשחק של טקן 4 אינם מחדשים הרבה...
 שמונת מצבי המשחק של טקן 4 אינם מחדשים הרבה...   
הטורניר מתחיל...

כעשרים לוחמים קיבלו הזמנות לטורניר, בהן צוין תאריך הטורניר והפרס - שליטה מוחלטת בתאגיד העוצמתי של היהאצ'י מישימה. לכל אחד יש את הסיבה האישית שלו להשתתף בטורניר. פול פיניקס, שסיים את הטורניר הקודם אבל יצא מהזירה כמה דקות לפני שהוכרז כמנצח, בא על מנת להוכיח כי הוא ורק הוא האלוף הבלתי מעורער. ווארנג, בא על מנת לפגוש את יריבו המושבע ג'ין קאזאמה ולקבוע אחת ולתמיד מי מבינהם הוא הטוב ביותר. סטיב פוקס, משתתף חדש בטורניר, מעוניין לזכות בטורניר, לקבל שליטה על התאגיד ולמחוק את עדר המאפיה שנמצא בעקבותיו כבר מספר שנים. אני מקווה שהבנתם איך זה הולך- משעשע לעיתים, מעט עצוב כשאתם מבינים כמה השקעה הלכה לכיוון הסיפור מצד נאמקו, וכמה רדוד ושטחי הוא יצא בסופו של דבר.

טקן 4 מורכב משמונה מצבי משחק עיקריים, אשר משחקים עם נוסחת הלחימה ולוקחים אותה לכיוונים שונים. מצב הסיפור הוא למעשה הגרסה הקלאסית של המשחק, בה השחקן בוחר דמות ועובר איתה שמונה קרבות כנגד לוחמים שונים. לפני הקרבות מושמע לשחקן קטע מדובב שמספר על עברה של הדמות ומה היא עושה בטורניר. לאחר שהשחקן מסיים את הקרבות, הוא זוכה לצפות בקטע ווידאו יפהפה אשר מתאר את מעשיה של הדמות לאחר שזכתה בטורניר.

חוץ ממצב הסיפור ישנם שני מצבים נוספים שמציבים את השחקן בקרבות כנגד המחשב. מצבים אלו אינם חדשים אלא חוזרים אלינו ממשחקים קודמים בסדרה. המצב הראשון הוא "מלחמה נגד הזמן", מצב שמאתגר את השחקן לסיים את שמונת הקרבות בזמן המהיר ביותר ולהיכנס לטבלת השיאים. המצב השני הוא "הישרדות" בו השחקן נלחם נגד אינסוף יריבים ממוחשבים ברמת קושי עולה, עד שכוחו אוזל. שני שחקנים חיים יוכלו לשחק אחד נגד השני בקרב יחיד, או בקרב קבוצתי בו כל שחקן מרכיב לעצמו נבחרת של עד שמונה לוחמים - גם כאן, אין חידוש.

מצב המשחק האחרון, לפני שנכסה את מצבי האימונים, הוא טקן פורס - גרסה חדשה של המשחקון מהמשחק הקודם, טקן 3. טקן פורס הוא למעשה "ביטאמאפ" שמשתמש במערכת הקרבות של טקן. השחקן בוחר דמות שמסתובבת בשלבים תלת מימדיים ונלחמת במאות אויבים, ברמת קושי משתנה. מדי פעם צץ לו בוס, שהוא בעצם דמות ממצב המשחק העיקרי. בסך הכל טקן פורס מהווה חוויה מרעננת מהקרבות הרגילים, אם כי לעיתים קשה ומעייפת במיוחד.

לבסוף ישנם שני מצבי אימון שונים. מצב אחד הוא אימון חופשי, בו השחקן בוחר דמות, מעיין במאגר המכות שלה ומתאמן כרצונו. המצב השני הוא זירת אימונים, בה השחקן צריך לשרשר מהלכים בהתאם לרשום על המסך, בזמן הקצר ביותר. שני המצבים האלה, בשילוב עם הרבה רצון וזמן ללמוד, יוכלו להפוך כל אחד למאסטר טקן תוך לא יותר מדי שעות אימונים.

טקן 4 לא מציג שום דבר חדשני בתחום מצבי המשחק, אבל המצבים שהוא כן מספק יכולים לתרום לשעות על גבי שעות של הנאה, בין אם זה בניסיון לחשוף את סרטי הסיום של כל הדמויות, לחסל כמה שיותר אויבים במצב ההישרדות, או להתאמן על המהלכים של דמות מסויימת עד לדרגה של שלמות.
 
...אבל יעניקו לכם שעות רבות של הנאה
 ...אבל יעניקו לכם שעות רבות של הנאה   
הולכים מכות

מערכת הקרבות של טקן 4 נשארה כאמור זהה כמעט לגמרי למשחקים הקודמים בסדרה. למעשה, כל מי ששיחק והתמחה במשחקים הקודמים בסדרה, ימצא את עצמו לגמרי בבית בכותר החדש בסדרה ולא יצטרך להשלים הרבה חומר. זה גם אומר ששחקנים חדשים יוכלו להצטרף ללא בעיות לטורניר, מאחר ומערכת הקרב של טקן תמיד הייתה ידידותית לשחקנים חדשים. מה שכן, שחקנים ששיחקו רק בגרסה האירופאית יצטרכו להתרגל למהירות גבוהה בהרבה מהמשחק הפלייסטיישן 2 הקודם, טקן טאג טורנמנט. הפעם המהירות נשארה זהה לזו של הגרסה האמריקאית, והמשחק לא הואט עבור השוק האירופאי.

את שיטת הקרבות של טקן ניתן לסכם בארבע מילים: קל ללמוד, קשה לשלוט. ישנם שלושה סוגי מכות: נמוכות, בינוניות וגבוהות. רק על ידי שילוב נכון של סוגי המכות, בהתאם לסוג ההגנה של היריב (נמוכה או גבוהה), ניתן לחבר "קומבואים" ולגרום ליריב לנזק רציני. לא צריך לשנן מהלכים מסובכים מאחר והקומבואים בטקן מורכבים בצורה הגיונית, כסדרה של אגרופים ובעיטות שמתחברים אחד לשני. חלק מהמהלכים ה"כבדים" יותר הם מעט מסובכים, אבל מצבי האימון ילמדו אתכם אותם בצורת סרטון הדגמה קצר ויעיל. בסך הכל, לא קשה לנצח בקרב בטקן - אבל ברגע שישנם שני שחקנים ששולטים היטב בדמויותיהם ובטכניקות ההגנה וההתקפה, קרבות אימתניים מסוגלים להתפתח.


הגיבורים החדשים

טקן 4 מפחית את כמות הדמויות ממשחקים קודמים בסדרה, לכעשרים דמויות בסך הכל. בעוד שמסך הבחירה נראה קצת פחות מרשים, ניתן להבין את הסיבה של חברת נאמקו להפחתה במספר הדמויות: כעת ישנן עשרים דמויות ששונות אחת מהשנייה הן במראה והן בסגנון לחימה. אין כאן עוד "דמויות מראה" שמציגות מראה דומה וסט מהלכים שונה רק במקצת.

הדמויות החדשות במשחק כוללות את סטיב פוקס, לוחם שמשתמש אך ורק באגרופים ומסוגל לשרשר קומבואים רציניים ביותר. הפעם נמצא במשחק גם את כריסטי, למעשה הגרסה הנשית של אדי, אשר מחליפה אותו במשחק הרביעי והיא בעלת סט מהלכים כמעט זהה לשלו. דמות חדשה שלישית היא מארדוק, מתאגרף ענק שמביא את סגנון ההיאבקות החופשית לטקן 4. ג'ין קאזאמה גם הוא יכול להחשב כדמות חדשה, מאחר והוא זנח את תורת הלחימה הקודמת שלו ואימץ את סגנון הקארטה. סך הכל, כל שחקן יכול בהחלט למצוא לו דמות אליה הוא יכול להתחבר. ישנם דמויות שדורשות יותר תרגול והפעלה מעט יותר מסובכת מדמויות אחרות, אבל לשחקנים שילמדו איך לשחק אותן צפויים קרבות מרהיבים ונצחונות מרשימים.

בשקט בשקט, טקן 4 העביר את הסדרה לזירות תלת מימדיות מלאות. בניגוד למשחקים קודמים, שהציגו מסך אינסופי שמתפרש לכל הכיוונים, רוב השלבים בטקן 4 הם שלבים סגורים עם קירות, מכשולים סביבתיים ועוד. גם הקירות הפכו במשחק החדש לחלק אסטרטגי מהקרב. ניתן לחבוט יריבים לקיר ולכדרר אותם אליו בקומבואים של אגרופים ובעיטות. שחקנים שאננים עלולים למצוא את המצב מתהפך- על ידי לחיצה של שני כפתורים יכולה הדמות הצמודה לקיר להפוך את הדמות המצמידה וכך הצמוד הופך למצמיד, ולהפך. ההוספה של זירות תלת מימדיות מוסיפה הן למראה הוויזואלי והן לנופך האסטרטגי.
 
 
 
ללכת מכות מעולם לא נראה טוב כל כך

תאמרו מה שתאמרו על מערכת הקרב של טקן, הכותר הרביעי בסדרה הוא ללא כל וויכוח אחד מהכותרים היפים ביותר של קונסולת הפלייסטיישן 2, ומשחק המכות המרשים ביותר מבחינה וויזואלית שיצא לקונסולת הפלייסטיישן 2. מבחינות מסוימות המשחק אף מצליח להתעלות על המשחק היפהפה Virtua Fighter 4 שיצא לקונסולה לא מזמן.

מירב ההשקעה הלכה באופן ברור לדמויות הנלחמות. כל דמות מתוארת לפרטים הקטנים ביותר, החל מבגדים שמתנופפים ברוח, ועד להבעות פנים ואברי גוף שזזים בהתאם למתרחש על הזירה. האנימציות לפני, אחרי ובמהלך הקרב כולן נעשו בטכניקת תפיסת תנועה מתוחכמת, ונראות מעולה. ההשקעה בדמויות נראית במיוחד ברגעי הניצחון או ההפסד, כאשר המצלמה מתמקדת בדמות והיא מתגלה במלוא הדרה.

גם זירות הקרב נראות מדהימות, במיוחד הסגורות שבהן שמלאות באוהדים, מים מציאותיים שמגיבים עם תנועות השחקן, וקירות שמתפוררים ומתפרקים כאשר גוף פוגע בהן. הסביבות במשחק מפורטות בצורה שלא נראיתה עד כה באף משחק. העובדה שטקן 4 מאפשר להשתמש בשיטת Progressive Scan לטלוויזיות מתקדמות, מוסיפה למראה הוויזואלי של המשחק בעשרות מונים.

סרטוני הסיום של הדמויות גם הם נראים מדהים, ונאמקו באמת הביאה את העלייה בדרגה הפעם לאו דווקא באיכות של הסרטונים, אלא במה שמתרחש בהם. הסרטונים הפכו להרבה יותר קולנועיים, בעלי עלילה יותר מעניינת ומושכת מאשר במשחקים הקודמים, בהם הם שימשו יותר כמצגת גרפית ליכולות של נאמקו. אלמנט גרפי נוסף שמצא חן בעיני הוא ציורי המנגה המגניבים שמלווים את קטע הפתיחה של כל דמות. מגע אומנותי קטן שמוסיף לאווירה של המשחק.

בתחום הקולי אין שום הפתעות מיוחדות. המשחק עדיין משתמש בדגימות קול שמקורם במשחק המקורי בסדרה, לא שזה פוגם בהנאה, אבל יהיה נחמד לשמוע את רעשי האגרופים, הבעיטות והגניחות של השחקנים מתחלפות לשם שינוי. מה שכן, המשחק מציג לראשונה דיבוב לחלק גדול מהדמויות. בעוד קולו של הקריין בקרבות ובקטעי הפתיחה של הסיפורים לא רע בכלל, הקולות של הדמויות עצמן בסרטוני הסיום ובקטעי המעבר בין הקרבות, נוטים להיות מונוטוניים וטפשיים. ניסיון יפה של נאמקו להביא מעט יותר אישיות לדמויות שלהם, אבל היה שווה להשקיע בשחקנים קצת יותר מוכשרים. המוזיקה בקרבות ובמסכים מגוונת ולא חוזרת על עצמה יותר מדי, אבל היא לא מצליחה להתבלט מעל האפקטים ולרוב נבלעת ברגע בלתי מורגשת.


עד הקרב הבא...

כאשר מגיעים לסכם את טקן 4, נתקלים בבעיה. המשחק לא מציע דבר שהוא חדשני, או מקורי, או אפילו משהו שלא ראינו במשחקים קודמים בסדרה. קשה לי להאמין שמישהו יקנה את המשחק רק בשביל להמשיך לעקוב אחרי עלילת הסדרה (למרות שאם כן, שיהיה לו לבריאות), ובסופו של דבר אין סיבה נראית לעין לגיימרים לעבור לטקן 4, במידה והם כבר רכשו את טקן 3 בפלייסטיישן 1 או את "טקן טאג" בפלייסטיישן 2".

אולם אם מסתכלים קצת יותר לעומק, רואים שטקן 4, בעוד שהוא לא שובר גבולות, הוא דווקא כן ההתפתחות הטבעית של הסדרה. עם גרפיקה משופרת, אלמנטים חדשים של זירות תלת מימדיות והרכב דמויות מאוזן ומגוון הרבה יותר ממשחקים קודמים, גם שועלי קרבות וותיקים וגם גיימרים מזדמנים ימצאו בטקן 4 את אחד ממשחקי המכות הטובים ביותר בשנים האחרונות, אחד שלא יצא הרבה זמן מכונן התקליטורים של הקונסולה ואחד שאורך החיים שלו בהחלט שווה את הרכישה היקרה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by