ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת: NW2 

ביקורת: NW2

 
 
ירון חיימסון, גיימר

Neverwinter Nights 2 עוד יהיה משחק תפקידים מצוין. רק בעיה אחת קטנה: הוא נמכר בחנויות כבר עכשיו, הרבה לפני שהעבודה עליו הסתיימה באמת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צילום מסך: גיימר
 צילום מסך: גיימר   
כשהוצע לי לכתוב את הביקורת על Neverwinter Nights 2 (ובקיצור, NWN2), קינן בי חשש מסוים לצד שמחה עצומה: מצד אחד ההזדמנות לראות את המשחק מספר ימים לפני רוב העולם האנושי, ומצד שני האחריות לכתוב ביקורת למשחק מאוד מתוקשר ומבוקש. משחקים כאלה נעים על ציר שמתחיל בכישלון מוחלט (כמו 'Masters of Orion 3') ונגמר בהצלחה מסחררת (Half-Life2 למשל). אבל אלה האופציות הקלות.

המשחקים הנופלים באמצע (ו-NWN2 הוא גם כזה, לפחות כרגע) מפספסים חלק מהציבור הרחב ומתמקדים בחובבי הז'אנר שלהם, אני ביניהם. הקושי במשחקים אלה הוא לראות אותם באור הנכון, לא של המעריץ מזיל הריר, ולא של חובב משחקי ה-FPS, שאין לו מה לחפש כאן.

למי שירד אתמול מהחללית ואינו יודע מה זה NWN2 (או Neverwinter הקודם):
בשנת 2002 שחררה חברת Bio-Ware, מהחברות הבולטות בתחום משחקי התפקידים הממוחשבים, משחק מבוסס D&D בשם Neverwinter Nights. משחק פורץ דרך זה הוא ממשיך דרכם של משחקי מנוע האינפיניטי המיתולוגיים (סדרת Baldur's Gate ו-Icewind Dale הקלאסיות), והעביר לראשונה את ה-D&D לעולם ה-3D.

המשחק זכה לתהילת עולם מוצדקת, לשתי חבילות המשך רשמיות ולאין ספור מודולים (הרפתקאות תוכן) רשמיים וחובבניים, ששדרגו את המשחק בכל פעם מחדש. שחקנים רבים עדיין מעבירים לילות במבוכיו השונים, יותר מ-4 שנים לאחר השקתו. ועכשיו הגיע אושר חדש – Neverwinter Nights 2.
 

הדרך אל האושר

צילום מסך: גיימר
 צילום מסך: גיימר   
הדרך אל Neverwinter Nights 2 רצופה במכשולים: המשחק דורש שטח מאסיבי של 6.5GB על הכונן הקשיח. בידיים רועדות הרצתי את המשחק רק כדי לגלות שעליי להוריד טלאי בגודל של כ-80MB בכדי להמשיך. לאחר 40 דקות הסתיימה לה ההורדה והמשחק התחיל לתקן את עצמו. כאן הקצב היה איטי עוד יותר, ולכן עברתי לצפות בטלוויזיה רק כדי לגלות מקץ שעה שנגמר לי המקום בכונן שכן הטלאי פרס עצמו לכ-4.5GB על הכונן הקשיח. בצר לי, פיניתי מקום והתחלתי מהתחלה (בערך שעה וחצי) – הפעם הקדשתי את הזמן ליצירת בובות וודו של מחלקת ה-QA של Atari ו-Obsidian. כאדם עם ניסיון מקצועי בתחום – זה היה סימן מבשר רע לבאות. והן אכן באו.

ברשותכם, נתחיל מהשורה התחתונה – מדובר במשחק טוב במסגרת הז'אנר. אין לי ספק שבהינתן זמן הוא יהיה מעולה, אבל זה יקרה בהמשך. NWN2 הוא משחק רב מימדים, שחלקם (כמו ממשק ה-DM) לא שוחררו עדיין בגרסה רשמית. את בשלות המשחק מרובה-המשתתפים ברשת קשה למדוד בשלב זה, גם עקב בעיות איטיות בממשק הרשת אך גם בגין העדר תוכן מתאים.

הגרסה המסחרית (הרגילה, לא גרסת האספנים) מאכזבת למדי. עטיפת DVD רגילה – בתוכה נמצאה חוברת דלילה (34 עמודים) שאינה מזכירה בכלום את הספרון העשיר של המשחק הקודם. החוברת מכסה חלק מנושאי המשחקיות והממשק, אבל לא מכסה לחלוטין את תחום ה-D&D.

NWN2 מותאם למהדורת 3.5 של ה-D&D, ולכן או שאתם מכירים היטב את החוקים או שיהיה עליכם לקרוא כמויות יפות של הסברים בתוך המשחק. כל המידע נמצא שם – רק לא בטוח שזה יותר נוח.

על הדיסק ניתן למצוא תיעוד מורחב שמכיל גם את נושאי ה-D&D, וחבל שהחוברת תוקצרה כך. מצד שני – המצב זהה גם בגרסה הבריטית של המשחק כך שלא ניתן להאשים את המפיץ המקומי.
 

יוצאים למסעות בעולם המשחק

 
המשחק מתחיל ביצירת הדמות הראשית בה נשלוט – כמות הבחירות האפשריות להתאמת הדמות היא עצומה, וחברת Obsidian התעלתה על עצמה במימוש D&D במהדורת 3.5 במשחק. בסיום הבנייה ניתן להתחיל לשחק ב-Tutorial שמדגים את הממשק. אין חובה לבצע את שלב הלימוד – ניתן להתחיל ישירות מהעלילה עצמה. בכל מקרה נתחיל ברמה שלוש, אך מומלץ לבצע את הלימוד לפחות פעם אחת בכדי להתרגל לממשק.

הממשק החדש יחסית נוח – הוא מזכיר מעט את Guild Wars והרבה את Dungeon Siege. יש ניצול יפה של שטח מסך, וניתן להניח תפריטים זה על זה בצורה נוחה. סרגלים לשימוש מהיר עוזרים לתפעל את הדמויות בשעת קרב ובסה'כ הממשק עובד ויעיל. כמו דברים אחרים במשחק, הוא אינו חף מבאגים, אך רוב התקלות זניחות. דמויות המחשב בהחלט אינן הסכין הכי חד במגירה, והן נוקטות בפעולות מטופשות שלא לצורך (או סתם הולכות לאיבוד בדרך מנקודה א ל-ב).

תחילה נדמה כי הכל בהחלט נסבל, אך צערי לא כל הבאגים במשחק זניחים, ויש לא מעט מהם. ככל שתרבו לשחק, כך התקלות יפריעו יותר ויותר, עד שיתחילו באמת לעלות לכם על העצבים. רשימת הבאגים ארוכה, אך המפתחים של Obsidian עמלים קשות בכדי לתקן אותם, ובעקבות העדכונים האחרונים כבר אפשר בהחלט לסיים את המערכה לשחקן יחיד, כ-50 שעות אורכה. חלקם קשים, חלקם סתם מציקים. יש תחושה ברורה מאוד שהמשחק זורז לצאת, אולי לפני שהיה מוכן. לא מדובר בפיאסקו ברמה של משחקי Vampire או של Myth הראשון (שהיה מוחק את כל הספריות שבספריה הראשית של הדיסק כאשר הסירו אותו), אך זה כמובן לא תירוץ מוצלח במיוחד.
 
 

יש פוטנציאל – אך כדאי להמתין

צילום מסך: גיימר
 צילום מסך: גיימר   
אין סיבה שלא לחוש מעט מרומים, ואין סיבה שלא לכעוס על המצב בו אנו רוכשים במיטב כספינו מוצר לא מוגמר. לצערי, זה קרה גם עם המוצר האחרון מבית Obsidian, Kotor2, אך הדפוס היחיד שניתן לזהות הוא שמדובר בשני משחקים עם פרופיל גבוה מאוד ולכן עיתוי יציאתם קריטי. המשמעות הכלכלית של עמידה בתאריך שחרור היא עצומה – החברות מעדיפות לשחרר מוצר 'סביר' ולא 'מעולה' רק לא לפספס את התאריך.

על הגרפיקה אין מה להכביר במילים. היא מיושנת, ומתאימה למשחקים מלפני שלוש שנים (Dungeon Siege כבר אמרנו?). אין בה ערך מוסף או יתרונות מהותיים על הגרפיקה האיזומטרית של Baldur's Gate בן ה-7. ואם לגרפיקה אין יתרונות – למצלמה יש רק חסרונות. היא לא מצליחה לשמור על פרספקטיבה נורמאלית ומשנה את מצבה יותר מדי פעמים. יש צורך בהמון התעסקות עימה וחבל (המפתחים מבטיחים פתרונות בטלאי הקרוב).

בהינתן הגרפיקה הבינונית – לא ברור למה המשחק כבד כל-כך. צריך להוריד די הרבה אופציות גראפיות גם על מחשבים משוכללים. על זמני הטעינה אין מה לומר מעבר ל"מזעזע". כשמוסיפים לזה את העובדה שדוללו מאוד הפעמים בהם מתבצעת שמירה אוטומטית וכפתור ה-Quicksave אינו ממש אמין, מקבלים משחק שסובל מהאטה ורמת ביצועים לא מתקבלת על הדעת.

כמובן שלא הכל רע. סיפור הרקע נבנה היטב (גם אם בנאלי – איכר צעיר נקלע למזימה בה מעורבים שדים רדומים המתעוררים מרבצם וכולי – חבל להרוס עם ספוילרים, אבל הסיפור באמת מתגלגל יפה). הוא מתחיל קצת חלש ולאט, אך משתפר והופך לאפוס רחב יריעה. העומק של הטקטיקה בקרבות בפרקים המאוחרים מרשים מאוד ומשאיר את השחקן על במתח רב.

בנוסף למשחק היחיד ומשחק הרשת מרובה-המשתתפים יש לנו כלי עריכת תוכן מתוחכם (Toolset) שעבר מתיחת פנים רצינית מאז הגרסא הקודמת. סביבת שליט המבוך (DM Client) שוחררה בגרסת ביטא בלבד, ואולי עדיף שלא הייתה משוחררת במצבה.

אז המערכה לשחקן יחיד סולידית. כשמשחק הרשת יתמלא בתוכן וצוות הפיתוח ימשיך לתקן את הבאגים (במשחק הראשון יצאו תיקונים והרחבות לאורך 3 שנים) – יהיה לנו משחק מעולה, ספק מיתולוגי. או אז, יזכה כנראה לציון סופי הרבה יותר גבוה מהמצב הנוכחי. עד שזה יקרה, יש לנו משחק סביר פלוס עם קמפיין יחיד מושקע. לא פחות, אבל גם לא הרבה יותר.

הערה למתחילים (וגם למתקדמים) – בתקופה האחרונה ביליתי זמן רב בפורום NWN באתר גיימר. מצאתי פורום שוקק חיים ועמוס במידע לשחקנים בכל הרמות. מומלץ לבקר ולהעזר. תודה ל-Flame, Ameralis ו-Deekin על הסיוע בהכנת כתבה זו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by