ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ראיון עם סטיב באלמר 

ראיון עם סטיב באלמר

 
 
שמוליק שלח, גלובס

מנכ"ל מיקרוסופט מסביר מה הוא עומד לשנות אחרי פרישת ביל גייטס, איך החברה מתכוננת לתקופה החדשה, מה דעתו על המתחרים ולמה הוא מתעניין בישראל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סטיב באלמר (צילום: רויטרס)
 סטיב באלמר (צילום: רויטרס)   
"אני יודע שאנחנו חברה גדולה ושאנחנו מבצעים עבודה נהדרת", כך אומר מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, בראיון שנתן בניו יורק כמה שעות לאחר השקת מערכת ההפעלה ויסטה ומערכת האופיס החדשה.

באלמר התייחס לאיום של גוגל על ההגמוניה של מיקרוסופט ולתחרות הגוברת בשוק התוכנה, והוסיף כי "אני לא חושב שמישהו צריך להיות מופתע מכך שיש לנו תחרות. האמת היא שתמיד הייתה לנו תחרות. יש להם (לגוגל) מומנטום מסוים כרגע, אבל בסוף היום, אם צריך לבחור מתוך שני קלפים, אחד של גוגל ואחד של מיקרוסופט, אני בהחלט מרוצה מהקלף ששלפנו. אני חושב שהמיצוב שלנו בשוק יותר טוב משלהם, ואני לא מתכוון להפחית ממה שהם השיגו".

באלמר הוא מרואיין אידיאלי. קשה להשגה, אבל שווה את המאמץ. הוא מדבר הרבה, לא מפחד לעורר פרובוקציות ומרבה להשתמש במחוות ויזואליות וקוליות. למשל, הרמת הקול בשביל להדגיש נתון, בדרך כלל בעל משמעות כפולה.

- טוענים שתוכנות Windows רצות על 90% מהמחשבים בעולם. איך אתה מרגיש בתחרות על נתח השוק שמתחילה מצד תוכנות הקוד הפתוח?

"אפשר להגיד שלמעשה התחרינו בתוכנות קוד פתוח במשך כמה שנים. לינוקס נמצאת בשוק כבר די הרבה זמן ויש גם את Star Office, Open Office בלה בלה...בסופו של דבר השאלה היא האם הם מציגים תוכנות שיכולות להביא משהו טוב ולא רק משהו עם אפס עלויות. לפני כשלוש שנים הרבה אנשים כתבו שלינוקס מתחילה לתפוס תאוצה ומיקרוסופט תיעלם, ואנחנו עדיין כאן, וזה לא קרה לנו גם עם ה-Star Office. למעשה, אם אנחנו מאמצים את ההבנה שהאינטרנט, תוכנה ושירות צריכים לבוא ביחד ולשנות את העסק שלנו, אני חושב שנהיה מתחרה טוב מאוד מול הקוד הפתוח.

"אנחנו מבצעים את הדברים הנכונים עבור היום, ועושים אותם גם לגבי מחר. אני לא אעשה תחזיות לגבי איפה שנהיה בעוד 10 שנים, תפקידי רק לוודא שתהיה לנו עמדה טובה או משופרת לעומת נתח השוק שיש לנו היום. אני אעבוד מאוד קשה בשביל לספק את זה. התפקיד שלי הוא לשפר את העמדה שלנו בשוק ועל זה אני מקבל תשלום".

- אם כבר מדברים על קוד פתוח, הכרזתם לפני כחודש על שיתוף פעולה מפתיע למדי עם גירסת הלינוקס של SuSe (שמסופקת על ידי נובל), במסגרתו שתי החברות יפתחו פתרון לגישור בין המערכות וכן יכסו את תביעות זכויות היוצרים שעשויות להגיע. האם אנחנו צפויים לראות עוד הפתעות בתחום הזה?

"ככל הנראה לא בסדר גודל כזה. אני חושב שהבהרנו באופן די ברור שנשמח לעבוד באופן דומה גם עם רד-האט, אם היא תרצה לעבוד איתנו. הלקוחות שלנו מעוניינים ביכולת פעולה הדדית בין עולם הלינוקס לזה של Windows ואנחנו מנסים לספק להם את היכולת הזו גם במישור הטכנולוגי וגם על ידי בניית גשר המבוסס על זכויות יוצרים בין שני העולמות. נובל שותפה למטרה הזו ואני חושב ששיתוף הפעולה הזה יתרום ללקוחות שמיישמים את שתי הסביבות".
 

פיראטיות זה עניין של חינוך

סוזה לינוקס. לגשר על הפערים
 סוזה לינוקס. לגשר על הפערים   
הדברים של באלמר מגיעים על רקע התבטאות שלו לפני כשבועיים, בה טען כי "כל משתמש בלינוקס פגע בזכויות היוצרים של מיקרוסופט", דבר שלא קירב את קהילת הקוד הפתוח למיקרוסופט.

- האם יש סיכוי שהרעיונות שלך לגבי לינוקס והקוד הפתוח קצת התמתנו כתוצאה מזה?

"אני עדיין מאוד תחרותי. בכל פעם שתגיד לי שאתה מעוניין בלינוקס או ב-Windows אני אנסה לשכנע אותך להשתמש ב-Windows. זה לא השתנה. הנקודה האידיאולוגית כאן היא בראש ובראשונה עניין של זכויות יוצרים. אנחנו חברה שמשקיעה המון בפיתוח. עם נובל נוכל לבנות גשר שיאפשר לנו להרגיש בנוח עם זה שהשקענו בזכויות יוצרים ועדיין שתי המערכות יכולות לעבוד ביחד. ללא הגשר הזה אני נשאר רק בצד האידיאולוגי, אבל כעת, כשהגשר הזה קיים, אני יכול לוותר קצת על האידיאולוגיה ולהגיד שפשוט נתחרה ונראה מי יותר טוב".

- נראה שהמלחמה בהעתקות הפיראטיות עושה לכם חיים קשים, אבל על רקע ההשקה נכון אולי לתהות שמא יש קשר בין המחיר הגבוה לצרכן לבין המוטיבציה לבצע העתקה פיראטית.

"באופן מסוים המחיר קשור לפיראטיות, אבל זה רלוונטי עד גבול מסוים. העתקות פיראטיות מתבצעות בגלל מחסור בידע, או בחינוך. אנחנו חושבים שמה שעומד בפנינו הוא קמפיין רב חלקים. קודם כול פתחנו בקמפיין עם מערכות החינוך. שנית, אנחנו עובדים יותר קרוב עם הממשלות והתעשייה, ושלישית אנחנו מספקים פתרונות טכנולוגיים, שגורמים לאנשים להבין האם יש להם תוכנה לגיטימית או לא. במקרים מסוימים המחיר הוא הנושא כאן, אבל במדינות העולם השלישי למשל, כל מי שיכול להרשות לעצמו לקנות מחשב יכול להרשות לעצמו לקנות תוכנה. המחיר הוא אחד האלמנטים בסיפור הזה, אבל לא הדבר העיקרי בכלל. אנחנו בהחלט מפתחים תוכנה גם במחירים יותר נמוכים ונראה עד כמה המחיר ישפיע".

"אני צריך לתת לאחרים להיות ספקנים, כמו שהייתי כלפי ביל"

מיקרוסופט ביצעה בחודשים האחרונים מהלכים משמעותיים מאוד בתחום המחקר והפיתוח בישראל. המהלך הבולט הוא מינויו של משה ליכטמן, סגן נשיא בחברה, לנשיא מרכז המחקר והפיתוח בישראל והקמת מרכז נוסף באזור תל אביב. מיד לאחר מכן ביצעה החברה שתי רכישות (ווייל וג'יטקו) והבטיחה להמשיך ולהיות בעניינים.

מה שקשה היה להבין מהתייחסויות החברה הוא המקום המדויק שיתפוס מרכז המו"פ הישראלי בתוכניות העתידיות של ענקית התוכנה. נשאיר לכם לשפוט האם התגובה של באלמר לנושא היא פליטת פה לא מכוונת.

- אתה יכול לפרט קצת לגבי הכוונות של מיקרוסופט לגבי מרכז המו"פ שהחברה מגדילה בתקופה האחרונה בישראל?

"יש מספר דברים שגורמים לנו לבצע יותר מו"פ בישראל. ראשית, יש לנו במיקרוסופט ישראל אנשים מאוד מוכשרים, כמו משה ליכטמן, ויש שם דברים יפים מאוד שאנחנו עושים. שנית, יש בישראל הון אנושי איכותי מאוד, והדבר השלישי הוא שמצאנו מספר חברות ישראליות שהיינו מעוניינים לרכוש, וכאשר מבצעים רכישות, הרבה פעמים לא מזיזים את העובדים. כך, ביצענו בחודשים האחרונים לפחות שלוש רכישות..."

- לא שתיים?

באלמר, בחיוך דו משמעי: "אופס... (מגביר את הקול) בוא רק נגיד שראיתי כמה הצעות לרכוש חברות בישראל, ויש המון דברים מעניינים שאנחנו רוצים לרכוש שם. כל זה יגרום לנו להגדיל במידה מסוימת את 'טביעת הרגל' שלנו במו"פ בישראל".

- איך אתה רואה את המקום שלך בהובלת החברה אחרי שביל גייטס הודיע על עזיבתו?

"אני וביל עבדנו ביחד 26 שנה והיה לי פרטנר לבצע איתו ingBrainstorm. הוא עדיין יהיה בחברה, אבל על בסיס יומיומי אני חייב לוודא שהיחסים הטובים שהיו לי איתו יתקיימו עם מספר אנשים אחרים שמריצים את העסק. דבר שני הוא שביל לא רק מילא את תפקיד ארכיטקט התוכנה הראשי, אלא גם היה האחראי על החדשנות במיקרוסופט. אני לא יכול להעמיד פנים שאני יכול למלא את מקומו מבחינת חזון, ויש את ריי אוזי ואת קרייג מנדי (הארכיטקט הראשי ומנהל המחקר, בהתאמה) שתפקידם לעשות את זה. אבל, אני צריך להיות אחראי על החדשנות במיקרוסופט, לדחוף את האג'נדה הזו ולהיות תומך נלהב בהשקעות בתחומים חדשים. אני הייתי מעין 'היי ביל, האם אתה באמת חושב שזה מה שאנחנו צריכים לעשות עכשיו?'".

"למשל עם השעונים החכמים (יוזמה של מיקרוסופט מלפני שנתיים, שהתבססה על טכנולוגיית ה-SPOT - Smart Personal Objects Technology, לפיתוח שעוני יד שמעבירים מידע מעודכן על מזג אוויר ועוד - ש.ש). זה לא התקדם כל כך ולא תפס את המקום שרצינו בשוק, ואני הייתי מסוגל להגיד שאני 'לא כל כך בטוח לגבי זה', עוד לפני שזה התרומם וניסיתי למנוע את זה. לעומת זאת, ביל אמר ש'זה חייב להתבצע'. אני צריך להיות מסוגל להוביל את החידושים האלו, ולתת לאנשים אחרים להיות ספקנים, בדיוק כמו שאני הייתי כלפי ביל. הדינמיקה בנושא הזה צריכה להשתנות במקצת".
 

"אני אוהב להיות ראשון"

גייטס משמאל, באלמר מימין (צילום: רויטרס)
 גייטס משמאל, באלמר מימין (צילום: רויטרס)   
- האם יש מסר נסתר מאחורי הסיסמה שלכם "מוכנים ליום החדש", שנוגעת גם לחברה עצמה? האם אתה רואה את מיקרוסופט מתחילה תקופה חדשה כעת, לאחר העזיבה של ביל גייטס והשינויים בשוק?

"אני חושב כך, אני משוכנע שאנחנו מוכנים ליום הזה. יש ארבע שאלות שצריך לשאול מבחינת הדברים שמובילים אותנו קדימה: ראשית, האם יש לנו את האנשים המבריקים להוביל את התחום, והאם אנחנו במקום הטוב ביותר שיכול להיות מבחינת חדשנות וטכנולוגיה. שנית, האם אנחנו מחויבים מספיק להמשיך ולחדש. אני לא מתכוון שלא נהיה ראשונים, אני אוהב להיות ראשון תמיד, השאלה היא האם אנחנו מוכנים להיכנס לתחום גם אם מישהו כבר התבסס שם. למשל מה שאנחנו עושים כעת עם Zune (נגן המדיה שהחברה השיקה לפני מספר שבועות שמתחרה ב-iPod של אפל - ש.ש).

"דבר שלישי, תמיד יש שינויים גדולים בתעשייה שלנו, ואת השינוי הנוכחי, מתוכנה לתוכנה כשירות, אנחנו מוכנים לבצע. זו המשמעות של להיות מוכנים ליום החדש, אם תרצה. אנחנו נוקטים גישה ארוכת טווח. אנחנו לא נהיה באופן מיידי מובילי השוק עם Zune. ראיתי שחלק מהתקשורת בארה"ב כתבה ש'וואו, לא ימכרו יותר iPod...', רק 24 שעות לאחר ההשקה. באמת, אנחנו לא נאיביים ולא חושבים שנוביל פתאום את התחום. אנחנו צריכים לעבוד מאוד קשה לאורך זמן בשביל להשיג פריצת דרך, ואנחנו מוכנים להתחייב לבצע את זה, בדיוק כפי שעשינו עם Xbox.

"הדבר האחרון הוא שאנחנו מחוייבים ללקוחות ולחדשנות עסקית. אני חושב שזה מה שחברה גדולה חייבת להיות. אני חושב שזו גם הסיבה שחברה כמו IBM כבר לא כל כך רלוונטית כספקית טכנולוגיה היום. כאשר התחלתי במיקרוסופט לפני 26 שנה, הם יצאו מתחום הצרכן הסופי, יצאו מתחום היישומים העסקיים, יצאו מכל כך הרבה דברים. הם לא היו מחויבים להביא חדשנות, ובעסק שלנו מה שחם וקוּל משתנה כל הזמן, ואם אתה לא מוכן לזוז קדימה, תזוז אחורה כברירת מחדל. אנחנו לא זזים אחורה, אפשר בהחלט להגיד שאנחנו זזים קדימה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by