ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הכל אודות אלקסה  

הכל אודות אלקסה

 
 
רן יניב הרטשטיין

כל מה שרציתם לדעת על אתר המדידות אלקסה. האם הוא אמין ורלוונטי, מי מסתמך עליו, כיצד הוא פועל ומה חשיבותו בתעשיית האינטרנט הישראלית?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבים מתבססים על המדידות של אלקסה
 רבים מתבססים על המדידות של אלקסה   
כשהבלוגר המוביל ג'ייסון קלקניס הכריז לפני כשבוע שנתוני הכניסות והתנועה באתר אלקסה אינם משקפים את המציאות עבור רוב האתרים ברשת, הוא דרך על הרבה מאוד יבלות של פרסומאים ואנשי אינטרנט.

המספרים שמציגה אלקסה נחשבים על ידי רבים למקור אמין למדידת הצלחה של אתרים וקמפיינים מקוונים ולהשוואה בין מתחרים, ואפילו מי שמפקפקים באיכות הנתונים מסכימים שממילא אין להם תחליף טוב יותר.

גם אם מעולם לא נדרשתם לברר פרטים סטטיסטיים אודות אתר אינטרנט מסויים, סביר להניח שבכל זאת שמעתם כבר על אלקסה. מדובר בחברת אינטרנט ותיקה שהחלה את דרכה ב-1996 בתור הזרוע המסחרית של ארגון ארכיון האינטרנט, ונקנתה כעבור מספר שנים על ידי אמזון.

אלקסה אוספת נתונים אודות מנהגי הגלישה של משתמשים שמתקינים סרגל כלים מיוחד לדפדפן אינטרנט אקספלורר, ומשתמשת בנתונים האלה כדי להסיק מסקנות אודות האתרים בהם הם מבקרים - כמו מידת החשיפה שלהם ושל אתרים דומים להם.

כל המידע הזה זמין באופן חופשי לעיון וניתוח באתר הבית של אלקסה, שמשמש מוקד עליה לרגל עבור אנשי תקשורת ופרסום שעוסקים בתחום האינטרנט. בהיעדר מדדים פתוחים ומקובלים כמו נתוני הרייטינג של תחנות הטלוויזיה, גופי מחקר בלתי תלויים דוגמת אלקסה ממלאים תפקיד חשוב בעולם האינטרנט.

אבל האם הנתונים של אלקסה מדוייקים מספיק בשביל שיהיו ראויים להתייחסות? קלקניס טוען שלא. בפוסט מתחילת השבוע, הוא הזמין את קוראיו לנסות ולעזור לו להוכיח שאפשר להשפיע בקלות על הגרפים של האתר, ולהסיט אותם באופן מלאכותי לטובת אתר מסוים בתוך זמן קצר.
 

איך זה עובד?

לפי עמוד ההסברים, המקור הבלעדי לנתונים שלה הוא סרגל כלים לדפדפן אינטרנט אקספלורר, שעוקב אחר הרגלי הגלישה של המשתמשים בו ושולח בחזרה את הפרטים. שיטה דומה משמשת גם את מערכת People Meter של חברת נילסן, המודדת רייטינג בטלוויזיה.

אלקסה מציגה את כל הנתונים האלה באופן חופשי, ומאפשרת לבחון את נתוני הכניסות עבור כל אתר בחתכים ותקופות זמן שונות, ולהשוות בין נתוני הכניסות של אתרים שונים.

עם זאת, האתר זכה לביקורת רבה במשך השנים, והשתלחותו האחרונה של קלקניס באמינות הסטטיסטית הנתונים היא רק עוד חוליה אחת בשרשרת הארוכה הזו. במרכז המחלוקת נמצא סרגל הכלים של אלקסה, כלי האיסוף באמצעותו מושגים נתוני השימוש.

יש גולשים רבים המתלוננים למשל על שיטות ההפצה השנויות במחלוקת של הסרגל, וטוענים שמדובר ברכיב רוגלה. הסרגל שולח לאלקסה מידע אודות הרגלי הגלישה שלהם, והיא מצרפת אותו לתוכנות אחרות באופן שגורם למשתמשים רבים להתקין אותו מבלי משים, תוך כדי התקנת התוכנה אותה רצו.

שיטת הפצה זו היתה מקובלת לפני מספר שנים והפכה ידועה לשמצה עם תוכנות כמו קאזה, שחייבו את המשתמשים להתקין רוגלות על המחשב והיו מסרבות לפעול אם היו מסירים אותן.
 

הטיה יזומה

בעיה חמורה יותר קשורה לאופי הנתונים שאלקסה מסוגלת לאסוף באמצעות הסרגל, והמדגם שמשתמשי הסרגל מייצגים. החברה עצמה מודה בכמה מהמגרעות האלהה: סרגל הכלים זמין בשפה האנגלית בלבד ועובד רק תחת אינטרנט אקספלורר וחלונות. כמו כן, משתמשי אלקסה נכנסים יותר לאתרים שהומלצו על ידה, מאשר לאתרים אחרים.

המקטרגים טוענים שגולשים לא מנוסים ודוברי אנגלית זוכים לייצוג יתר בקרב משתמשי הסרגל, ומטים את הנתונים באופן לא טבעי.

עתה, קלקניס מבקש להוכיח שקל מאוד להטות את הנתונים האלה באופן יזום. ביחד עם קבוצת מתנדבים מקרב קוראי הבלוג שלו, הוא ישתמש בסרגל הכלים של אלקסה כדי ליצור עליה מלאכותית בנתוני הכניסות לאתר שלו. עד כה, לא נראה שהניסוי נוחל הצלחה, אם כי יתכן שעדיין מוקדם מדי מכדי לשפוט את התוצאות.
 
 

אלקסה: הנתונים שלנו מדויקים

באלקסה לא מתעלמים מההאשמות של קלקניס ושל מתנגדים אחרים, וטוענים בתוקף שבטווח הארוך, הנתונים שלהם מדוייקים למדי.

אתמול (ד') העלה ג'פרי מק, מנהל המוצר של אלקסה, פוסט לבלוג הרשמי של החברה, בו השווה בין נתוני החשיפה של אלקסה עבור שני אתרים גדולים לבין הנתונים הרשמיים שאותם אתרים מפרסמים באמצעות מערכות הסטטיסטיקה הפנימיות שלהם.

האתר הראשון היה TechCrunch, אחד הבלוגים המובילים ברשת, שנמצא במקום 605 בדירוג האתרים של אלקסה (כלומר, הוא נמצא במקום 605 מבחינת החשיפה שלו ביחס לאתרים אחרים). האתר השני היה בלוג קריקטורות בשם Cox and Forkum, שממוקם 38,882 בדירוג של אלקסה. בטווח הארוך, הנתונים של אלקסה עבור שני האתרים האלה דומים מאוד לנתונים הרשמיים.
 

ומה המצב בארץ?

השוואה בין נתוני החשיפה של אתרים גדולים בישראל. צילום מסך מאתר Alexaholic
 השוואה בין נתוני החשיפה של אתרים גדולים בישראל. צילום מסך מאתר Alexaholic   
בישראל, המקור העיקרי לנתונים אודות החשיפה ומידת ההצלחה היחסית של אתרי האינטרנט הגדולים הוא סקר TIM של חברת TNS/טלסקר, אבל גם אלקסה משחקת תפקיד חשוב. ככל הנראה, הסיבה העיקרית לכך היא העדרה של מערכת שתאסוף נתוני כניסות מדויקים מהאתרים עצמם - למרות שנעשים מאמצים לפיתוח של מערכת כזו.

אחראי תחום אינטרנט ב-TNS/טלסקר, אילן רם, אומר שהמספרים של אלקסה יכולים לספק מסגרת להתייחסות כללית, אבל אינם אמינים מספיק מכיוון שהמשתמשים בסרגל הכלים שלהם לא מהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית הגולשים הכללית.

ומוטי חסין, מנכ“ל חברת הפרסום פובליסיס ווב אימג‘, מספר שבשנה הבאה תחל לפעול מערכת שסוקרת את הרגלי השימוש של מדגם מייצג של גולשים של חברת Intersight. לדבריו, בהיעדר נתונים אמינים מקובל עדיין להתייחס למספרים של אלקסה, גם אם בערבון מוגבל.

הוא אף מציין שאתרים שפונים אליו בבקשה למכור שטחי פרסום, נוהגים להציג את נתונים מאלקסה כאינדיקציה למידת החשיפה שלהם.

למרות זאת, השוואה בין הנתונים של אלקסה לגבי האתרים המובילים בארץ לבין הנתונים מסקר TNS/טלסקר האחרון דווקא מעלה תוצאות דומות, אבל קשה לעשות השוואה דומה עבור הנתונים של אתרים קטנים יותר. בשביל זה נצטרך לחכות לגוף מודד אחר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by