ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ישראל ביתנו 

ישראל ביתנו

 
 
נמרוד קמר, גלובס

פז דרור, הבעלים של הומלס, נהנה מכך שבלתי אפשרי למצוא דירה להשכרה במרכז. על אף הדיווחים שיאהו או פורטל בינלאומי אחר במגעים מתקדמים לרכוש שליש מהומלס על פי שווי של 15 מיליון דולר, הוא לא ממהר למכור את האתר הרווחי ומקיף את עצמו בעוד מיזמי אינטרנט ובתוכניות גרנדיוזיות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פז דרור (צילום: יח"צ)
 פז דרור (צילום: יח"צ)   
בהודעה לעיתונות לפני חודש נמסר כי פז דרור קיבל הצעה למכירת 30 אחוז ממניות אתר הומלס בסכום של 4.38 מיליון דולר. לפי ההצעה שווי האתר הוא 14.6 מיליון דולר. על פי הדיווח של הומלס, ההצעה הגיעה מ"גוף תקשורתי בינלאומי גדול העוסק בטכנולוגיות חיפוש באינטרנט". דרור סירב לנקוב בשם המציעה. בתגובה לפרסומים שדרור מקיים משא ומתן עם יאהו הוא אמר: "אני לא יודע על איזה בסיס החליטו חלק מהעיתונים שמדובר ביאהו".
- שווי של כ-15 מיליון דולר זה ריאלי?

"זה מחיר הגיוני אם בוחנים את כל מה שיש לנו, את הנכסים, את ההכנסות, את שיעורי הרווח ואת התוכניות העתידיות. יש לנו כוונה להכניס עוד שתי קטגוריות. אחרי שרואים עסקאות כמו יו-טיוב, אני מרגיש שאני מוכר את החברה בנזיד עדשים. לדעתי, אגב, גוגל עשו מהלך גאוני".

- מה עם הנפקה?

"אם הייתי רוצה, הומלס יכול היה לצאת להנפקה כבר אתמול. הדרייב שלי הוא באמת חדשנות, הפידבקים של אנשים. לא משנה כמה האתר שווה היום, הערך שלו יגדל פי כמה. המשא ומתן על המכירה של 30 אחוז נמשך כבר שנתיים. כולם מבינים מה היקף הקהל והפוטנציאל של האתר. פחות מעניין אותם (את הקונים הפוטנציאלים - נ"ק) האתר והתשתית, ויותר קהילת המשתמשים. אליהם הם מעוניינים לפנות. הומלס כמותג מוביל יכול עוד לעלות, ואנחנו לא ממהרים לסגור עסקה, ובכל אופן אני לא מוכר יותר מ-30 אחוז. בתור יזם אני מקבל כל כך הרבה הצעות, אני נפגש עם כל כך הרבה אנשים וסטארט-אפיסטים. בכלל, יודעים שאפשר לדבר איתי, לקבל ייעוץ עסקי, אם על שם של אתר חדש או על ממשק. אין מאחוריי שום גוף שעזר לי ושום בועה. הכול בעצמי. כתבתי את הממשק הראשון של הומלס בתוכנה הכי פשוטה. לא עוזבים אותי עכשיו. שיחות בשדרות רוטשילד בלילות, מפגשי ייעוץ בלי סוף".
 
הומלס, צילום מסך
 הומלס, צילום מסך   
נעיף את הכול באיזו עסקה?

פז דרור, מייסד הומלס, הוא איש יציב, מדבר עם ידיו ומדגים בעזרתן את השוק. בחברה עובדים כ-12 איש. באתר הומלס מדווחים על יותר מ-100 אלף ביקורים של גולשים ביום".

- אמרת לגוף תקשורת מקומי שהציע לקנות אותך שאתה יכול בעצם לקנות אותו.

"כן. פורטלים הציעו לקנות אותנו. אני רואה פורטלים שלא מרוויחים מי יודע מה ולא מנוהלים מי יודע מה שמציעים לי הצעות, פתאום באים אליי ברעיון לא רציני. למה שאני אסכים? בניתי את הומלס שש שנים רק כדי להעיף אותו החוצה באיזו עסקה? הומלס גוף איכותי. באותה מידה הומלס יוכל לקנות כל פורטל שירצה, עכשיו או עוד שנתיים-שלוש. בתחום החצי וירטואלי שאנחנו עוסקים בו כל מהלך הוא אפשרי וגם המהלך ההפוך לו. החוקים הם אחרים. אני די עברתי הכול. אני שרוט ומצולק מכל המקומות. ישבתי עם אנשים בכל הרמות".

- היו יוזמות כושלות? מה הכוונה שרוט ומצולק?

"כל מיני מפגשים, חלקם נעימים חלקם פחות. חוק הג'ונגל אומר שכמה שיש לך יותר כוח, ככה יותר גורמים רוצים אותך. אם אני נותן לך עכשיו עשרה מיליון דולר, תתפלא לראות כמה חברים יש לך וכמה אויבים. עד עכשיו היו לך חיים סבבה ופתאום כל העולם אחריך. אתה הולך פחות לים. שפע, אני חושב, יש לכולם. לא חייבים לקחת אחד מהשני".

- מקרה קיצוני? איומים?

"לא, מה פתאום. פשוט מפגשים לא נעימים. תראה אותי, אני בריון, מי יאיים עליי? הנה, נתתי לך כותרת טובה לכתבה".

הומלס הוא השפה הביתית שלנו דרור: "הומלס הוא אתר ציוני דיגיטלי. אני מאוד מאמין בארץ הזאת. אמנם אני קודם כול יזם, אבל חושב הרבה על איך לשמר את ההון בבית. הומלס הוא השפה הביתית שלנו, מדבר לכל אחד ללב".

- גאווה ישראלית?

"כן, וגם ציונית. קשה לי לשחרר החוצה לחו"ל. מדברים איתי על להעביר הון אנושי, פיתוח עסקי החוצה. זה מה שהקונה הפוטנציאלי רוצה הרי, אחיזה אצלנו. אותי מעניין לחבר את ההון הישראלי והיהודי. המשאב הלאומי הוא השכל שלנו. יש פה אחלה אנשים ואנחנו מתעסקים יותר מדי בלמה אנחנו לא בסדר, במקום למה אנחנו הכי טובים בעולם. אני מאוד מתעקש על זה. אני עובד עכשיו על מתחם, עיר פיתוח חדשה של תעשיית האינטרנט בארץ. שם כל אחד יתברג לאן שהוא מתאים וכישרונות העל בתקווה יצוצו. היום יש כל מיני קריות היי-טק, אבל אף מקום שמאגד את כולם רק בנושאי אינטרנט. אנחנו חייבים להיות שם בתור ישראלים. לא רק בהימורים, אלא גם ביזמות אינטרנט ובצמתי מידע עולמיים, ולא לפחד לשלוט בהם. אני לא יכול להרחיב עוד על המתחם. הערבים מזקקים נפט, אנחנו נזקק הון אנושי. שכל הוא אנרגיה עצומה. כל יהלום כזה שנזקק לא נמהר למכור לעולם".
 
יאהו לא קונים, בינתיים
 יאהו לא קונים, בינתיים   
- תקים רשת עולמית מישראל? תקנה סטארט-אפים אמריקאיים?

"כן, ועוד איך. היום הרי לא משנה לאנשים איפה יושבת המפקדה של AOL, למשל. השירות ניתן. למה שנעבור לעמק הסיליקון אם אנחנו יכולים לתת את כל המענה מכאן. מטה קפה, למשל, חברה ישראלית עם 30 מיליון סרטונים ביום, הם היום פלטפורמת הווידאו העצמאית הגדולה בעולם (לאחר שגוגל קנו את יו-טיוב). החברה רובה נמצאת בארץ. ישראל היא כבר מרכז פיתוח עולמי, השאיפה בכלל לא צריכה להיות מכירה לחברת ענק. אני רואה את הכול מהעתיד. מושך אליי את כולם בחבלים קדימה. בולדוזר זאת מילה ישנה. אנחנו מנסים לחקות את האמריקאים במקום להשתמש במה שיש כאן. יש הרבה אנשים בהיי-טק הישראלי שמסכימים איתי. סוויץ' תודעתי".

- מי האדם האחרון שהעסקת?

"יש לנו כרגע 12 איש בחברה. כל העובדים כאן אחראים על הכול - מענה לגולשים ופרויקטים חדשים לפי הצורך. האחרון שהעסקתי הוא איש תוכנה, מפתח. מצאתי אותו כמובן בלוח הומלס. אם אני קונה לו אוטו, אז אתה יכול לנחש מאיפה".

- עוד מוטו?

"אפשר להעתיק לוח, אבל אי אפשר להעתיק את הקהל שלו".

- אתה קורא להומלס לוח חינם אבל הוא לא בחינם.

"בגדול, הומלס והקרטל, אתר מכירות הרכב, הם לוחות חינם, חוץ משלושה לוחות. כמו השכרה בהומלס. היינו חייבים לשים את זה בתשלום בגלל הבלגן והאנרכיה שהיתה עם הלחץ. אנשים מפרסמים דירה, ומיד צריכים להכין כיבוד ל-200 איש. פאניקה, ניגע בזה בהמשך. לאחרונה הפאניקה עברה גם ללוח הדירות למכירה. אתה שם דירה ב-200 אלף דולר, אנשים מרגישים איכשהו מאוד נוח באתר, נפגשים דרך הומלס, סומכים יותר זה על זה כנראה מאשר אתרים אחרים וסוגרים איתך. יש בהלה לאחרונה גם בתחום הזה, והיינו צריכים להרגיע אותה עקב בקשות הגולשים".

אנשים רוצים לשלם לי יותר - עדיין אין אופציה לצ'ט בין המשכיר או המוכר לשוכר או הקונה באתר עצמו.

"חשבנו על זה, אבל אין טעם. נורא פשוט להכניס צ'ט, אבל מה הטעם אם אתה מפרסם דירה ובתוך דקה אתה במבול של טלפונים? למי יש בכלל זמן לדבר על דירה בצ'ט? הרי אתה מפרסם ונכנס להיכון. זה שיש אפשרות טכנולוגית לא אומר שהיא כדאית".

- אתה אומר שאנשים סומכים יותר על הומלס משום מה. למה בעצם?

"אנשים לא רק סומכים - גם כותבים אליי במייל. הם רוצים לשלם יותר כדי לא לאבד את הדירה. הבהלה טוטאלית, אבל ברור לכולם שאנחנו לוח שקוף. זה כבר לא באזור תל אביב, אפילו באזור השרון - גם שם יש דיווחים על פאניקה. היה לי חבר שפרסם דירת גג ברמת השרון. חמישה חדרים, 1,200 דולר. או.קיי? זה היה לפני שנה, הפעילות היתה אז חצי מעכשיו. אחרי חצי יום הוא מתקשר אליי אומלל ומקלל, אין לו שקט, לא יכול לעבוד, לא יכול להתרכז, מתחרפן. עשרה טלפונים בשעה. מכר את הדירה אחרי שבוע. יש לנו גם פניות במייל. אנשים כבר מבקשים רק קורות חיים, לא נותנים טלפון. פעם הומלס היה תל אביב בלבד, לוח חינם מהפכני בממשק שלו. היום הוא מועתק כל חודש".

- מתחרים?

"אני קורא להם מעתיקים. אני מבדיל בין מתחרים למעתיקים. אנחנו תמיד צוחקים שאפשר לשים קאונטר שיספור את הפעמים שעשו פשוט העתקה גסה, קופי פייסט ללוח ולשיטה של הומלס, ורק שינו את הצבעים. פשוט אחד לאחד. המתחרה היחיד שלנו בלוחות יד שנייה הוא yad2 .ynet, למשל, פשוט נראה לי כמו העתק שלנו. בכלל לא תחרות, לא מתייחס אליהם, אין ברכה למעתיקים".

- חשבתם לעשות משהו עם ההעתקות?

"אני אענה לך בשאלה כמו יהודי טוב - לנייק מפריע שמעתיקים להם את הנעליים? ברור שלא. פשוט האופציה היא ממשק נורא גרוע כמו שהיה לפני שנת 2000. היה חיפוש פרימיטיבי. היית בוחר יישוב - א' עד ת' - תל אביב היתה מגזר אחד. אחר כך היה מתקבל דף תוצאות, ואחר כך דף של המודעה שבחרת, אחר כך עוד דף עם הטלפון, דף אחרי דף של תוצאות. אני שמתי לזה סוף. לקחתי ממשק עם שם לא קונבנציונלי, צבע לא קונבנציונלי - שחור, צהוב, אדום - צבעים נועזים, אנדרגראונד. הומלס הוא האתר השחור היחיד בארץ שהוא לא אתר סקס. הייתי הראשון שהכניס קטגוריות בתוך תל אביב ובשאר הארץ. אתה בוחר קטגוריה ראשונית ונשאר באותו הדף. פותח מודעה לצפייה בפרטים שלה, ועדיין נשאר באותו דף. דומה אולי לג'ימייל. שני קליקים אתה מוצא דירה - זה הרעיון המקורי מההתחלה. הכי נוח והכי מהיר, על פי סקר שעשינו".

גם המדינה תחולק לפי השיטה שלי

- מה המהפכה שלכם?

"חילקתי את המדינה לאזורים גסים, ועובדה שהיום כולם משתמשים בזה, גם מחוץ לרשת. תל אביב והמרכז, ירושלים, הצפון, השפלה, הדרום, שאר הארץ. בתוך תל אביב הוספנו לאחרונה כמה אזורים. חוץ מתל אביב מרכז יש עכשיו 'תל אביב - צפון העיר', 'תל אביב - צפונית לירקון', 'גבול תל אביב רמת גן' וכו'. זה נכנס לשיח. לא חלוקה פוליטית, לא גדר הפרדה, לא כלום - באתי, חילקתי, חתכתי, וככה זה עובד. בזה משתמשים. זה מעניין. אני הראשון שעשה את זה. חלוקה לפי שוק וריכוזי אוכלוסיות. אולי בעתיד גם המדינה תשתמש בחלוקה הזאת לתקציב. הומלס זה מהפכה. הכול קרה במכה אחת בשנת 2000. לפני זה הכול היה שונה בתכלית - טכנולוגית ומבחינת תרבות חיפוש הדירות".

- מה כל כך פורץ דרך בהומלס חוץ מההגדרות האזוריות החדשות?

"הדבר העיקרי הוא שנתתי לכל גולש את היכולת לא רק לפרסם את המודעה, אלא גם לעדכן אותה עם ססמה ולהקפיץ אותה קדימה כשהוא רואה לנכון, ובחינם. זאת מהות הלוח. המודעה יורדת כעבור יום לדף 6-5, ואז אתה נכנס ומחזיר אותה לחזית".

- וזאת בעצם שיטה לגרום גם למפרסמים של המודעה, ולא רק למחפשים, להישאר צמודים לאתר כל יום עד למכירה.

"בדיוק. וזה מראה באמת את השוק. המוכר והשוכר ביחד באתר, ורק מה שרלוונטי נשאר בחזית. מקפיצים רק כשזה אמיתי. אף אחד הרי לא נהנה מכל הטלפונים. שיא המכירה של דירה זה שעה וחצי - אדם שנסע לדירה בפול גז, הגיע לפני מישהו אחר בכמה שניות, חתם זיכרון דברים במקום. בהשכרה הזמנים אפילו קטנים יותר. אנשים יודעים מה הם רוצים וסוגרים. בייחוד משום שאין כאן תיווך של חברה ואלפי אנשים אחרים רואים את הדירה בדיוק כמוך. 120 אלף גולשים מדי יום באתר. זה מדרבן את השוכרים והקונים לסגור עסקאות".

מיוגה ועד מסיבת רחוב "המחירים אצלנו הוגנים. מהיום הראשון מודעה למכירה עולה 69 שקל עד שתמכור, והיא לא תרד למטה. בעיתון זה 400 שקל עם תוספת למספרים ותוספת לדפוס עבה וכו', וזה נשאר רק ליום אחד. אצלנו זה נשאר עד ביצוע העסקה. עיתונים נהיו לא רלוונטיים לפרסום מודעות. הסכום שאנחנו לוקחים הוא המינימום לתפעול האתר. אני בטוח שאנשים היו משלמים יותר. כדי להשכיר דירה בתוך שעה אנשים היו מוכנים לשלם הרבה יותר".

- את הכול אתה עושה ראשון.

"כן, אני מצטער שאני אומר על הכול שזה הראשון בארץ, אבל זה הקטע שלי, לא עושה משהו אם הוא לא תקדימי. קח למשל בלוח דרושים - חידשנו בו קטגוריה של ברים ומועדונים - ברמנים, מאבטחים - זה לא היה אף פעם. הומלס מיועד לשרת אותך בכל צעד בחיים העירוניים. עבודה, רכב לנסוע איתו לעבודה, הובלות, פעילות. הומלס יכול לסדר אותך פיזית וחברתית. אתמול ראיתי שמישהו מציע ללמד בלוח איך ללוות אנשים במוות בודהיסטי טיבטי. מאוד מעניין. האתר מציף לך למעשה מפת תודעה של העיר, של הטרנדים החמים. מיוגה עד מסיבת רחוב. אמרת שאף אחד לא מסתכל בהומלס סתם בשעות הפנאי שלו, אז זה לא נכון. המון אנשים סתם משוטטים בלוח כדי למצוא דברים מעניינים. הם סקרנים למידע".

- אז אתה מקביל למגזין "טיים אאוט"?

"זה יותר כמו קניון, אולי תקנה אולי לא. אתה נהנה מלראות אנשים, סיטואציות. יש גם קטע של מציצנות. אנשים מסתכלים בתמונות ובקטעי וידאו שאחרים צילמו של הדירות שלהם. הומלס הציג ראשון את מודעות הווידאו כבר לפני שנתיים. יש לי רעיון שהוא עדיין בחיתולים: לשכור את שתי הקומות האחרונות של בניין כלל בתל אביב, הציעו לי את החלל הזה, להעביר לשם את כל הפעילות שלנו ולהתקין מצלמות מסביב לגג שיכולות לעשות זום אין על כל דירה בעיר, כך שכל גולש יוכל להתחבר אליהן ולראות מה קורה ב-360 מעלות. היום מצלמות בכלל נהיו סיפור זול".

גם טרנסווסטיט ייהנה - תן דוגמה לסיפור מיוחד מהומלס.

"ישבתי איזה יום במסיבה ליד זוג, מישהו ומישהי, והם הבינו שאני הבעלים של הומלס והכי התרגשו. אמרו לי, מה אתה אומר, לא ייאמן, כמעט בכו. הבחור הסביר לי שכך הוא הכיר את זוגתו - לקח איתה את הדירה כשותף, התחתן איתה כעבור שנה, עברו יחד לדירה חדשה כזוג נשוי דרך הומלס, עשו את ההובלה דרך הומלס, את הריהוט דרך הומלס, ועכשיו רוצים לקנות דירה חדשה דרך הומלס. זאת אומרת, הומלס, פתאום קלטתי, הוא ישות יותר מאשר מותג. הומלס זה אשכרה אירוע. מקור המידע הזה מלווה את אותו הזוג כבר ארבע שנים".

בשלב הזה מספרת איילה, נציגת משרד הפרסום הנוכחת בראיון, שלזוג הזה כבר יש בן והוא קיבל את עגלת התינוק שלו דרך לוח יד שנייה בהומלס. פז מוחה ושואל מדוע לא סיפרה לו את זה קודם. נראה שהוא מתעניין מאוד בכל סיפור אנושי שקשור ללוח וללקוחותיו.

- עגלות תינוק רצות חזק בלוח?

"בדיוק נזכרתי בעוד חידוש - אנחנו הראשונים שהצענו לוח לנשים. קטגוריה לנשים. שמלות כלה, פנים, איפור, הכול. גם טרנסווסטיט יכול למצוא שם דברים".

- אתה מרגיש לפעמים הפטרון של הקהילה הזו, אחראי באופן אישי על השינוי בקרב כל כך הרבה אנשים?

"הגדרה לא מדויקת. יש לנו מוטו: האתר הוא לא שלנו. אני לא מעניין במיוחד, אתה לא מעניין במיוחד. האתר חי מעצמו, לנו אין זכות לשלוט בו. אני תמיד אומר לצוות שלי שוב ושוב, 'האתר לא שלנו'. הגולשים הם שקובעים. פניות הגולשים הן שהביאו את האתר למה שהוא. הם בנו אותו, יש בקשות לקטגוריות שעדיין לא פיתחנו, העסק חי ותוסס. יש רמת נאמנות גבוהה מאוד.

הקהל יודע מה הוא רוצה ומקבל את זה".

כמה בתכלס רואים פופ-אפים?

- יש פרסומות בהומלס לא מטעם הגולשים.

"הכנסנו את כל עניין השיווק והפרסומות רק לאחרונה. זה לא המודל העסקי המקורי שלנו. שמנו לב שיש שירותים שאנשים צריכים שתואמים ללוח ושלא מפריעים. בנינו קונספט מיוחד של שלושה ריבועי מידע ולצידם באנר אחד ארוך. ריבועים מינימליסטיים עם מידע מתחלף ולא קופצני. לא מקושקש. למטה יש לינקים של מידע. יותר דומה לאדוורדס של גוגל (תשלום לפי הקלקה על מילים). גולש רוצה מידע ולא פרסום. לפעמים זה חופף. הרי בינינו, כשהמפרסמים משלמים 40 אלף דולר בחודש לפופ-אפ (פרסומת קופצת), כמה בתכלס רואים את זה? הרי אתה ישר סוגר את זה עם האיקס. חבל על הגרפיקה. כל תחום הפרסום הולך יותר לכיוון שיווק אישי, מבצעים של דברים שרלוונטיים. למשל הגרלה שכל מי שנכנס יש לו שבוע לקבל את הומלס אקספרס בחינם. דברים ספציפיים".

- הומלס אקספרס שאתה מזכיר, אם נתעמק בו רגע, הוא שינוי מהותי של האתר. עכשיו לא רק המפרסמים משלמים, אלא גם אלה שרוצים לראות מודעות משלמים, וזה בעצם כולם כמעט.

"כן, כולם יצאו בכותרות זועקות לפני כמה חודשים שהומלס בתשלום. אתה שולח סמס, ובעשרה שקלים, גרושים, מקבל שלושה ימים של צפייה במודעות לפני כולם. 70 המודעות הראשונות, הבדל של כמה שעות שיכולות להיות קריטיות בדירות השכרה. אם אתה צריך דירה לעכשיו, לעוד שבוע, אתה לא יכול להרשות לעצמך לא לקחת את מסלול האקספרס. אנשים שיותר רגועים, שיש להם חודש-חודשיים לחפש, פחות בוער להם ויכולים לראות דירות יותר באיזי. היינו חייבים להבדיל בין שני הקהלים האלה בגלל הבלגן שהיה בקיץ. זה ויסות שהגולשים דרשו. ממש בכו במייל - אנשים שלא גרים בתל אביב ולא יכולים להגיע בתוך עשר דקות. הומלס הוא עדיין לא בתשלום. בתור מי שמוביל את שוק ההשכרות זה היה הדבר האחראי לעשות.

לאנשים לא היה איפה לגור, לא היתה ברירה. פתחנו את זה עכשיו, למשל, לחודש חינם בחגים. בסך הכול אנחנו רוצים לרצות את כולם. אני לא אעשה משהו נגד הגולשים, ובטח לא בשביל עוד כמה עשרות אלפי שקלים בחודש".

- זה מעלה את עקומת הרווח ביותר מכמה עשרות אלפי שקלים.

"דווקא לא, סמס של עשרה שקלים זה ממש המינימום שיכולנו לקחת. אנחנו שוקלים, למשל, להוריד את השירות בחורף".
 
 
לך תמצא דירה בתל-אביב (אילוסטרציה: ג'ו גולדברג, CC)
 לך תמצא דירה בתל-אביב (אילוסטרציה: ג'ו גולדברג, CC)   
- אתה כל הזמן אומר שהאתר הוא לגמרי של הגולשים, אבל בעצם הוא שלך. זה לא ווב 2.0 כמו ויקיפדיה למשל, כי הגולשים לא שולטים בו באופן טואטלי, יש לו מודל עסקי, משרדים, מענה קולי.

"אני לא בטוח אם זאת ההגדרה של ווב 2.0. לטעמי ההגדרה היא תוכן שמונפק על ידי הגולשים ולא הבעלות העסקית. הומלס הוא ווב 2.0 עוד לפני שהמציאו את ווב 2.0".

- אבל לא עד הסוף, כאמור.

"נכון, כי זה ווב 3.0 אפילו, אפשר לומר. או לפחות ווב 2.5. בהומלס לא רק שהגולשים יוצרים את התוכן ומנהלים אותו, ללא מנהל תוכן, הם גם משנים את השוק שמחוץ לאינטרנט - מייצרים מהפכה אמיתית פיזית. הומלס שינה את כל שוק הנדל"ן. חסך לכולם המון כסף וזמן ומידע לא רלוונטי. הומלס הוא האתר הראשון בארץ ששינה את המציאות מבחוץ. עשה אימפקט דומה לאדוורדס של גוגל. הגולשים בהומלס לא יכולים ליצור קטגוריות חדשות באתר בעצמם, ברור, גם במיי ספייס לא נותנים למשתמש ליצור פתאום קטגוריה חדשה. המענה הקולי קיים למי שלא רוצה לפרסם מודעה דרך האתר, מפחד או לא מצליח".

- סליקה זה לא מאפיין של ווב 2.0.

"רק אתר הומלס ואתר מפה סלקו את עצמם בהצלחה, משמע סגרו את עצמם לתשלום, וזה לא סותר את הווב 2.0. לא בהכרח. ווב 2.0 לא מדבר על תשלום או חוסר תשלום. זאת לא ההגדרה".


- הפרויקט הבא שלך נקרא ווב 3.0. למה?

"זאת חברה שהקמתי עם עוד שני שותפים, שחף בר-גפן ותמיר פטחי, שניהם טייסים לשעבר. זאת חברת מדיה ונטוורק. מוכרת מוצרי פרסום ושיווק לאתרי הקבוצה - מהם הומלס, קרטל (שניהם של פז), nerd.co.il (פורטל סטודנטים), מטה קפה (אתר בסגנון יו-טיוב) ועוד. אנחנו מספקים נטוורק - תשתית לאתרי מדיה שאנחנו מוכרים לכמה אתרים ביחד. החברה רווחית מהחודש הראשון. עוד מוצר חדש שלנו הוא ה- VOFREE. כולם, תעשיית הטלוויזיה והקולנוע, כבר שמעו עליו. מדובר ב-VOD באינטרנט, הורדה חינם. כבר יש לנו הסכם עם הרבה סדרות, כולל 'השמינייה', כל הפרקים בלי וירוסים, חוקי. זה השלב הבא של ה-VOD".

- מה המודל העסקי?

"שידור פרסומות בתוך כל קטע וידאו וקישורים. הכול נכנס ומשולב באופן חלק. כל הסדרות יהיו שם בתוך חודש-חודשיים. ההסכמים נחתמו עם כל ספקי התוכן, כולל מחו"ל, כולל סרטים שלא הגיעו לקולנוע".

- כל הספקים הללו, למשל קשת שבדיוק פתחו אתר וידאו סטייל יו-טיוב, לא ירצו שהתכנים שלהם יופיעו באתר עתידי שלהם? איך זה שחתמו איתך?

"עובדה שחתמו. המוצר שלנו הוא טוב ומפורסם כבר באופן מקיף. תמיד אומרים לי, למה שבית הפקה ייתן תוכן בחינם ברשת. אני אומר להם שזה מופיע שם בכל מקרה, עדיף לעשות את זה מסודר ונקי, לצבור גולשים אצלנו ולא באתרים אזוטריים וזמניים".

- מה זה הקרטל?

"בוא נעשה סדר. חוץ מווב 3.0 החדשה, אני הבעלים היחיד של אתר הומלס ושל הבן שלו, אתר קרטל. קרטל הוא לוח הרכב החזק בארץ. פתחנו אותו שלוש שנים אחרי הומלס, על בסיס התשתית של הומלס. עוברים בו כ-20 אלף איש ביום. אתר ממוקד לענייני רכב, הראשון להציג וידאו גולשים של ביצועי הכלים. לוחות אופנועים, טרקטורונים, קטנועים ספציפיים. אנשים משלמים כדי להכניס מודעות מסוימות. תמיד היה לוח דו גלגליים ללא פילוח. אני הראשון שהכנסתי קטגוריות בתוך הקטגוריה הדו גלגלית (קטנוע/אופנוע), כולל החלפות רכב - פעם ראשונה שיש כזה דבר בארץ. למה לקנות ולקנות עם אפשר להחליף. אנחנו מעודדים אנשים להחליף ביניהם ולהתקזז. בפינת הביצועים יש 300 אלף דקות צפייה בחודש. עשרות גולשים יוצאים לשטח, עושים ביצועים עם הרכב או עם הטרקטורון ומעלים לאתר. גולשים מדרגים אותם ומגיבים לווידאו. זה הקרטל. תמיד עובדים על לשפר אותו. אם הומלס הוא מלך הדירות, הקרטל הוא מלך הרכב. רוב האנרגיה מושקעת בהומלס, אבל אחוז הולך וגדל הולך לקרטל".

- למה השם קרטל?

"שם גברי כזה. כי זה הקרטל החוקי היחיד בישראל בעצם".

- קרה שדילרים של רכב ניסו להשפיע עליו באופן מרוכז?

"תשמע, זה לוח חופשי, אנחנו לא מתיימרים להציע 20 אלף כלי רכב כמו לוחות אחרים, כי אין באמת 20 אלף כלי רכב יד שנייה בשוק. אצלנו מופיעה בדיוק הכמות שיש. 3,000-2,000 בערך. בגלל שזה לא לוח חינמי ופרוץ, בסופו של דבר מודעות יורדות ורק האמיתיות עולות. אני עובד על חידוש שהכנסתי כבר בהומלס - כל משתמש יכול להוריד ולעדכן את המודעה שלו, ולא סתם לזרוק אותה בלוח ולקוות לטוב. למפרסמים יש אינטרס למשוך את המודעה כשהיא כבר לא רלוונטית".

- עבדת קודם בקומברס ובווב אימג'. מה לפני כן?

"טיילתי בעולם. עשיתי מובינג של רהיטים. כל מיני עבודות ישראליות כאלה. תמיד הייתי בעניין של חיזוי. תכננתי את הכול במסע שלי בעולם. לפעמים אני משווה אותי לספינת פיראטים רב מפרשית, צי של ספינות כאלה וגם כמה איים. ויש את האנשים בחדר המכונות, על הסיפון, במטבח. ויש את הקברניט".

- אתה.

"אני בכלל לא על הספינה. אולי אני עומד על ראש התורן, מנופף, או על היבשה. יותר סביר שאני כבר נמצא על היבשה עצמה, מנווט את הספינה לעגינה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by