ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ניקוי רשת 

ניקוי רשת

 
 
שיזף רפאלי, גלובס

בעלות של כמה עשרות שקלים לחודש אפשר לשכור שומר ראש מקוון למוניטין שלך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשנים האחרונות יש ניסיונות רבים לעקוף את המודלים המוכרים של פרסום ויחסי ציבור כמו שאנחנו מכירים אותם, ולפנות ישירות לקהל ברשת. דוגמא מוכרת היא תעשיית ה-SEO (Search Engine Optimization), המנסה להשפיע על היקף אזכורו של אתר ועל מיקומו בפלט של מנועי החיפוש. החידוש האחרון הוא הניסיון להשפיע על מה שכבר נכתב בעבר, והופיע. לא רק לעצב את מה שייאמר, אלא לשכתב את ההיסטוריה שברשת, ובעיקר למחוק חלקים ממנה. במילים אחרות: בעלות של כמה עשרות שקלים לחודש אפשר עכשיו לשכור שומר ראש מקוון למוניטין שלך, של ילדך או של העסק שלך.

הפער בין הדרך שבה אדם מציג עצמו לשאלה כיצד הוא נתפס על-ידי זולתו ריתקו את העולם מאז ומתמיד. תעשיות שלמות עסקו ועוסקות בבניית מוניטין וחוכמת חיים שלמה שהתגבשה סביב ניהול האופן שבו אנשים נתפסים על-ידי זולתם. אלא שכמעט כל המאמצים האלה "לנהל תדמית" היו מכוונים קדימה, לעתיד. רק יחידים, עשירים ובעלי עוצמה מיוחדת השקיעו ברצינות גם בשכתוב מה שהיה, שכן רק הם יכלו להרשות לעצמם היסטוריון בית וביוגרפיה מטעם. ההיסטוריה, כך נדמה, הייתה יחסית חסינה נגד ספינים, תעלולי קוסמטיקה ואחיזת עיניים.

אך בעידן שבו מנועי החיפוש הם בעלי עוצמה המגיעה כמעט לכל מקום, והכול זכור ושמור, הזהות הפרטית נמצאת הרבה פחות בשליטה. התבטאות לא מוצלחת, תמונה לא מפרגנת, רכילות עסיסית או השמצה מתובלת יכולים לגרום לא רק לנזק מיידי אלא גם נזק ארוך טווח, כך שהטיפול צריך לכלול גם מבט לאחור. מי שמראיין אנשים לעבודה, מי ששוקל להיכנס להתקשרות עסקית, ואפילו מי שמתעניינים באחרים על רקע רומנטי, נשענים בצורה הולכת וגוברת על איסוף מידע מקוון. בדיקה במנועי החיפוש מחלצת מהעבר עדויות רבות, מהימנות לא פחות ומעניינות לפעמים הרבה יותר, ממה שאפשר לקבל מראיון, ממכתבי ממליצים, או מניתוח של גרפולוג. העקבות שהותרת ברשת נערמות והולכות, ועומדות לזכותך או לחובתך לעולם.
 

האומנם?

Reputation Defender
 Reputation Defender   
סטארט-אפ בשם Reputation Defender פונה ללקוחותיו הפוטנציאליים ומזהיר: "יש הסתברות גבוהה שהרשת מכילה מידע על אודותיך ועל אודות משפחתך, שאיננו מקובל עליך. הגיע הזמן שתעשה משהו בעניין!" החברה מציעה, כמובן, לעשות את אותו משהו בשבילך: היא תאתר פיסות מידע שכאלה ותפעל להסרתן. מי שהשתכנע והצטרף מקבל דוח חודשי המפרט אזכורים שלו ברשת. הוא יכול לבחור מביניהם את מה שלדעתו פוגעים בשמו הטוב, ותמורת תשלום נוסף להפעיל את החברה כדי שתסירם.

שירותיה של Reputation Defender החלו במתכונת של שירות להורים מודאגים. החשש היה מנזק שיצטבר מפעילות ילדיהם באתרי רישות חברתי כמו MySpace. לעתים, כנראה רבות, ילדים מתבטאים במשובה או בטיפשות על עצמם ומעשיהם, או על חבריהם וסביבתם, וההתבטאות יכולה לעקוב אחריהם גם בבגרותם. למשל, כאשר הם מחפשים עבודה. השירות הציע להורים לפעול כדי שהילד לא יישא במחיר טעויות של רגע.

אבל מהר מאוד התברר שיש ביקוש לשירות לא רק מצד הורים מודאגים, אלא גם מצד מבוגרים החרדים לשמם הטוב או כאלה הנכנסים למעגל העבודה. הסטארט אפ הזה, ואלה המחקים אותו, מעריכים שכשם שיש שוק ער ורווחי לדוחות אמינות ושירותי נתוני אשראי (consumer credit reports), כך יהיה גם ביקוש ל"מכבסי מוניטין".
 

איך זה עובד?

 
החברה איננה ששה לחשוף את שיטות העבודה שלה: לא את מנגנון החיפוש ברשת ולא את כל כלי השכנוע שגורמים למפעילי אתרים למחוק תכנים. אבל ברור שהאמצעי המרכזי הוא פניות משפטיות. במכתבים שהיא שולחת למפעילי האתרים החברה מבקשת, מפצירה, מתרה ומאיימת. בדיווח אוהד שהמיזם החדש זכה לו בעיתונות האמריקנית חוזרים שוב ושוב על התובנה שאומנם יש חופש דיבור, ואפילו תיקון לחוקה שמבטיח אותו, אבל רוב האתרים יבחרו כנראה בדרך הקלה, כדי לחסוך מעצמם תביעות ועיסוק בבתי משפט.

למתבונן מן הצד עולות שלוש שאלות הנוגעות לשירות. הראשונה היא אם פעילות מהסוג הזה ראויה - גם מזווית הראייה של הפרט המשלם תמורתה וגם מבחינת החברה שבה היא מתרחשת. השנייה היא אם השירות המוצע אכן יכול להינתן. והשלישית נוגעת למשמעות העמוקה וארוכת הטווח של השירות ביחס למהות הרשת ולתכניה.

על השאלה הראשונה עוד ידונו משפטנים ואנשי מוסר דורות רבים. תהיה התגוששות בבתי משפט, ויהיו גם ניסיונות חקיקה. מדובר בהתנגשות קלאסית של לפחות שתי זכויות הנתפסות על-ידי רבים כזכויות יסוד. מצד אחד מדובר בחופש הדיבור, בזכות הציבור לדעת, ובכמיהה שלנו לתיעוד ולאמינות. אלה מתנגשים חזיתית בערך הפרטיות, מן הצד השני, המוחזק בעיני רבים כמקודש, ונחשב עוד יותר כשמדובר בילדים. זאת איננה הפעם הראשונה שבה פתיחותה של הרשת מאתגרת את סבלנותו של מי שנתקל בה.

אם התערבות שכזאת תצליח, מובן שהרשת, וגם הזיכרון הקולקטיבי שלנו, ישנו צורה לחלוטין. הניסיון לנקות את הרשת מתחלואיה על-ידי שיטור פרטי, איומים בתביעה ומעורבות של בתי-משפט יגדיר מחדש את ההיסטוריה הפרטית והמשותפת. לא עוד רקורד ציבורי של מה שהיה. במקומו יבוא תיעוד שעבר חיטוי על-ידי עורכי דין.

אבל אין מה לדאוג, זה לא יצליח. מרגע שתיבת הפנדורה נפתחה, או מנקודת מוצא אחרת, כמובן, מרגע שקרן השפע התגלתה, קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את המצב לקדמותו. בשל טיבה וטבעה של הרשת, אפשר אומנם לרמות בה חלק מן האנשים חלק מן הזמן, אבל אי-אפשר להונות את כולם כל הזמן. הסטארט-אפ הזה אולי יוכל לבנות לעצמו קבוצת מנויים משלמים, אבל את הבושות שלהם, שכבר יצאו לאור, אי-אפשר יהיה לכסות. הרשת מלאה ביותר מדי מנגנוני גיבוי, העתקה, שכפול ושינוע, וגם עורך הדין האגרסיבי ביותר לא יוכל להשתיק את שנאמר, או לכבס את שנעשה. שכירי חרב שנשכרו להיות שומרי ראש של מוניטין יכולים לעשות רושם מקומי על מעטים, אבל לא יוכלו להחזיר את הגלגל לאחור.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by