ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת: El Matador 

ביקורת: El Matador

 
 
דורון יעקובי, גיימר

משחק הפעולה הראשון של חברת Plastic Reality מנסה ככל יכולתו לחקות את המשחקיות הקלאסית של 'Max Payne 2', אך איננו מתקרב לקרסולי המקור. את החוויה הזו יעדיפו כנראה חובבי האקשן להשאיר על המדף.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני שלוש שנים בערך, בשנת 2003 הרחוקה, זכו הגיימרים באחד ממשחקי הפעולה הטובים ביותר של כל הזמנים – Max Payne 2: The Fall of Max Payne. המשחק הזה היווה שילוב של אקשן מהנה וייחודי, עלילה עמוקה ומצוינות טכנית. אי לכך, ישבו וחשבו המפתחים של החברה הצ'כית Plastic Reality עד שלבסוף החליטו: בוא נעשה משחק שיהיה כמו מקס פיין 2, רק פחות טוב.

נו, סביר להניח כי הם לא התכוונו ש-El Matador שלהם יהיה משחק בינוני מינוס, אבל זה מה שיצא. המשחק הזה הינו חיקוי לכל דבר: הוא משתמש במנוע הגראפי של מקס פיין 2, המשחקיות שלו היא פחות או יותר זהה, ואין בו אפילו רעיון מקורי אחד. הכירו את המטדור שלנו, המקס פיין של קולומביה.
 

אגדה קולומביאנית

 
העלילה של מקס פיין 2 הייתה מצוינת ומותחת, ואת זה El Matador לא מצליח לחקות. במשחק זה שמכם הוא ויקטור קורבט, ואתם סוכנים של ה-DEA, הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים. ויקטור הוא שוטר ממולח שיודע לעשות את העבודה המלוכלכת, והוא נשלח לקולומביה על מנת להילחם בקרטל הסמים לה ויילדורה. הכינוי שלו הוא [טאם טאם טאם!]: המטדור.

הסיפור של El Matador הוא בנאלי, משעמם, כולל אפס התפתחויות מעניינות, ואת הניסיון הפתטי ביותר שראיתי לדחוף בכוח נאצים לעלילת משחק (כן, נאצים. כולל לוחמות אריות בלונדיניות). יתר על כן, הוא מסופר באמצעות קטעי קישור קלישאתיים ואיומים, הכוללים דיאלוגים בהם כולם מדברים עם מבטא קולומביאני גרוע. למעשה, מדובבי המשחק גורמים לשחקני 'האלופה' להיראות מוכשרים. לפחות כאן, המשחק מציג את ההפך המוחלט ממשחקי מקס פיין, עם הקריינות הנהדרת והמיוסרת של גיבור המשחק ומעברי הקומיקס המוצלחים.

אך אל דאגה, המשחק לא ישכיח מכם לרגע מהיכן הוא מגיע. ברגע שתפעילו את המשחק יופיע לכם חלון בחירת הגדרות גראפיות הזהה לחלוטין לזה של מקס פיין 2, מה שלא משאיר מקום לספק: El Matador מתבסס על מנוע גרפי של משחק בן 3 שנים. בזמנו היה זה מנוע גרפי מוצלח מאוד, אך היום כבר פחות. ניתן לראות את השנים על פניהן של הדמויות במשחק ואת הפירוט הלא מספק בסביבות השונות.

בצד החיובי יותר, ייאמר לזכותו של El Matador שהסביבות במשחק מגוונות יחסית, וכוללות וילות מפוארות, ג'ונגלים, נמל, מועדון לילה ועוד. בנוסף, אנימציות התנועה של הדמויות נראות טוב למדי, וב-Plastic Reality הוסיפו למנוע אפקטי מים מוצלחים יותר, וגם אפקטי תאורה מודרניים.
 

ממהרים אל השיא

 
El Matador לא משקיע יותר מדי באקספוזיציה ובהכרת הדמויות, מה שהופך את כולן, כולל גיבור המשחק, לדמויות שטוחות לחלוטין. כבר מהרגע הראשון הוא זורק אתכם לקרב בו תתמודדו מול מספר מכובד של אויבים החמושים במיטב כלי הנשק שכסף מעסקאות סמים יכול לקנות. משחקים כמו Call of Duty יכולים להרשות לעצמם להיות שטוחים מבחינת סיפור ודמויות. משחק שמנסה להיות מקס פיין אינו יכול.

חוץ מזה, יש סיבה מדוע במשחקי פעולה טובים יש בדרך כלל ניסיון לבנייה של מתח, ועלייה הדרגתית ברמת הקושי ובאתגרים שעליכם להתמודד איתם. הסיבה היא שלמשחק שמתחיל בשיא, אין לאן להתקדם. ואכן, לאורך כמעט כל שלביו, El Matador איננו מתקדם לשום מקום. הקרבות של השלב האחרון אינם שונים בהרבה מן הקרבות של השלב הראשון. קשה לשמור על רמת עניין גבוהה כאשר כבר בשלב הראשון יש לכם כמעט את כל כלי הנשק, אתם נלחמים נגד אויבים רבים ומתמודדים מול בוסים קשוחים. זה ידוע שאף אחד לא לוקח ברצינות בחורה שנותנת בפגישה הראשונה.
 
 

אקשן מוכר

 
אם שיחקתם במקס פיין 2, ואני מקווה מאוד ששיחקתם בו, המשחקיות של El Matador תרגיש לכם מוכרת עד מאוד, כיוון שהיא זהה כמעט לחלוטין. אתם שולטים במטדור מגוף שלישי. האקשן מהיר, אך באפשרותכם להאט אותו באמצעות אפקט 'זמן הקליע' (Bullet Time, נו) הנדוש שבו הזמן מאט על מנת לאפשר לכם לפגוע באויביכם ביתר דיוק.

בדיוק כמו במקס פיין 2, יש לכם שתי דרכים להפעיל את זמן הקליע: לקפוץ לכיוון מסוים, מה שמפעיל את האפקט למשך הקפיצה (דרך יעילה לפרוץ אל חדרים חדשים ולהביט אל מעבר לפינות), או ללחוץ על מקש זמן הקליע, מה שמאט את הזמן עד אשר יתרוקן מד ההילוך האיטי שלכם.

האפקט הגראפי של זמן הקליע ב-El Matador שונה מזה של מקס פיין 2, ולטעמי מוצלח פחות. המסך אינו הופך לאפור ודהוי (באופן די מוזר, המשחק מנצל את האפקט הזה דווקא עבור פיצוצים של חביות נפץ ורימונים). במקום זה התמונה מתעוותת, מה שמזכיר מעט את אפקט ה-Motion Blur של משחקי Need For Speed Underground. החיסרון באפקט הזה, מעבר להיותו פחות מגניב, הוא שלא ניתן לראות את הקליעים של אויביכם מתעופפים אליכם וכך להתחמק מהם.

כלי הנשק של המטדור זהים פחות או יותר למה שראינו במקס פיין, אם כי הפעם מרביתם מיותרים. יש לו אקדחים (כן, הוא יכול להחזיק אחד בכל יד), אך כמעט אף פעם לא יצא לכם להשתמש בהם, כי כבר מההתחלה תקבלו כלי נשק חזקים יותר. יש לו גם את העוזונים החמודים שהוא יכול לרסס איתם בקצב אש גבוה, אך הם חלשים מכדי להיות פרקטיים. השוטגאנים של המטדור מאכזבים אף הם. אני תמיד הייתי חובב גדול של תותחי יד עצבניים, אך במשחק הזה השוטגאנים חלשים מדי, נטולי אפקט ההדף המתבקש ופשוט לא כיפיים מספיק. התוצאה היא שרוב הזמן תשתמשו ברובה סער כזה או אחר, בין אם זה הקלאצ'ניקוב הקלאסי, או הגרסאות האמריקאיות שלו שהן פחות או יותר זהות, מלבד התוספת של כוונת אופטית באחת מהן.
 

עם חברים כאלה, מי צריך אויבים...

 
לאקשן עצמו יש רגעים יותר ופחות מוצלחים. בבסיסו, הוא זהה לאקשן של מקס פיין 2, וקשה להרוס את הנוסחה המנצחת של המשחק ההוא: מהירות, פיצוצים, זינוקים ממקום למקום, והמון המון מחסניות ריקות על הרצפה. ובכל זאת, El Matador לא מצליח לשחזר לחלוטין את אותה ההצלחה. הלחימה במשחק פשוט לא זורמת כמו במשחקי מקס פיין.

סיבה אחת לכך היא שהמשחק הזה מתקמצן על תחמושת, טעות קשה במשחק שחי על נון-סטופ אקשן. הסיבה השנייה היא שאינכם יכולים לאגור 'משככי כאבים' כמו במשחקי מקס פיין ולהשתמש בהם תוך כדי קרב. אם נפצעתם, עליכם לקטוע את המומנטום של הקרב ולהתחיל לתור אחר חבילות בריאות. המטדור הוא בחור די פגיע, ואם אזל לכם ה'כוח' בשכפ'ץ שלכם, אתם יכולים למות תוך מספר פגיעות לא רב. זה מוביל ללחיצות די תכופות על מקש ה-Quick Load, שהמילה 'Quick' בו עשויה להטעות. מדובר בטעינה די ממושכת של כל השלב מחדש, ואם אתם מנסים לשרוד קרב קשה עם 40 נקודות בריאות, אל תתפלאו אם תרצו פתאום להטיח את הראש במקלדת.

כך, כמעט בלי לשים לב, אתם תחליטו לפעמים לשחק זהיר יותר. להתכופף, להתחבא ולהשתמש במקש שמאפשר לכם לכוון בדיוק רב יותר. וזה, רבותיי, לחלוטין, מפספס את המטרה. אם כבר אתם מחקים את מקס פיין, לפחות תעשו זאת נכון. אף אחד לא רוצה להתגנב ולהיות זהיר במשחק דמוי מקס פיין. אני רוצה להשתולל עם נשקים אוטומטיים ולחסל את כל מה שזז.

בניגוד למקס פיין, שבדרך כלל נלחם לבדו, המטדור נעזר לעיתים קרובות בכישוריהם המפוקפקים של שוטרי DEA אחרים. הם נהנים מאינטליגנציה מלאכותית עלובה למדי, אז אל תצפו שהם באמת יצליחו להרוג אויב כלשהו לבדם. הם גם לא כל כך מצליחים לעקוב אחריכם, אז בסופו של דבר תמצאו את עצמכם לבד. זה בסדר, כי גם האויבים שלכם הם לא מרובי איי.קיו. הם דווקא מנסים, לפעמים, להיראות חכמים, על ידי ביצוע גלגולים וניסיון לתפוס מחסה. בפועל, הם תמיד עומדים ליד חביות נפץ (תמיד חשבתי שחבית גדולה של דלק מהווה מחסה אידיאלי), אינם יודעים להתחמק מרימונים, פוגעים אחד בשני, ונוטים לעמוד במקומם בעוד אתם מרססים אותם בנשק אוטומטי.
 

בקרוב הגרסה הרוסית: מקסים פיין

El Matador סובל מעוד בעיות רבות. אחת מהן היא הרבה יותר מדי קרבות משעממים נגד בוסים, שהם בני אדם רגילים לגמרי, שמשום מה קשה להרוג אותם (את אחד מהם הצלחתי להרוג רק לאחר שיריתי עליו לא פחות מארבעה טילי RPG). יש בו גם לא מעט באגים, כולל בעיות Clipping למכביר ('אה, היד שלו עוברת דרך הדלת!') ובאג מעצבן במיוחד שגורם למסך להתחרפן ולהסתובב לאחר ביצוע טעינה מהירה.

תוסיפו לכל זה גם סאונד בינוני, שאינו תומך בסראונד אלא רק בסטריאו (מה זה פה, 1999?), אורך חיים קצר – שבעה פרקים עם כשבע שעות משחק, ומחסור במשחק מרובה משתתפים, ותקבלו משחק שעדיף לכם להשאיר על מדפי החנויות.

El Matador היה יכול להיות מוד חינמי ומאוד מושקע למקס פיין 2, אך בתור משחק הנמכר במחיר מלא, הוא סובל מיותר מדי בעיות מכדי להיות משתלם. זהו איננו משחק רע, ובהחלט יש בו רגעים מהנים פה ושם, הודות למשחקיות ש'השאיל' ממקס פיין 2. אך החיקוי שהוא מציע רחוק מלהיות מושלם, ולא מתקרב לקרסולי המקור.
 
ציון כללי: 6
(הציון הכללי אינו ממוצע הציונים האחרים)

הנאה: 6

קול: 6

גרפיקה: 7

ממשק: 8

קושי: 6
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by