ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בלי משחקים 

בלי משחקים

 
 
אילן גלר

החדשות הרעות: תעשיית משחקי המחשב הישראלית היא פיקציה. החדשות הטובות: לישראל יש נציגים בחזית הטכנולוגית החדשנית ביותר של התעשייה הזו. אילן גלר מדווח מכנס מפתחי המשחקים שנערך בירושלים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פאנל בהשתתפות נציגי התעשייה (צילום: איילת בר-נוי)
 פאנל בהשתתפות נציגי התעשייה (צילום: איילת בר-נוי)   
ברשותכם, אפתח דווקא בחדשות הרעות: כנס מפתחי המשחקים הישראלי, שאורגן על ידי הנציגות המקומית של ארגון מפתחי המשחקים הבינלאומי (IGDA) וריכז כ-200 מבקרים, שוב הצליח לשכנע אותי כי המושג "תעשיית משחקי המחשב הישראלית" איננו יותר מפיקציה בשלב זה.

בישראל לא באמת מפתחים משחקים, או לפחות, לא משחקים שבאמת ישימו אותנו על המפה בעולם הבידור האלקטרוני. המעטים שמוכנים להסתבך בעסק המסוכן והקשה הזה, פועלים בתנאים שלא יאפשרו להם לעולם להתחרות במותגים הגדולים מחו"ל. לפני כמה שנים אמרו כי מדובר רק בניצנים ראשונים הנושאים הבטחה גדולה לעתיד, אך אותו עתיד כבר הגיע והנה נותרנו דורכים במקום.
 
 
כעת, לאחר שנפטרנו ממטעני האופטימיות המיותרים שליוו כמעט כל אחד מבאי הכנס, אפשר לדבר על הסימנים החיוביים באמת: משחקי מחשב של ממש אומנם לא מפתחים כאן, אך בכל הנוגע לטכנולוגיה העומדת מאחוריהם, יש לישראל נציגים בחזית החדשנית והמתוחכמת ביותר. מדובר לרוב בסטארט-אפיסטים צעירים ומוכשרים, שמנסים, כרגיל, לכבוש את העולם ברעיונות שחברות החומרה הגדולות בארה"ב עוד לא הספיקו להגיע אליהם.

עוד חשוב מזה – הם גיימרים אמיתיים, אוהבים משחקי מחשב ובקושי מתנתקים מהעולם הווירטואלי של World of Warcraft כדי להשלים את הפרויקט. נכון, הם לא מפתחים משחקים, אך יתכן כי בעתיד ישען עולם הבידור האלקטרוני כולו על טכנולוגיות המפותחות ברמת גן או בירושלים, וזה כבר הרבה יותר מעניין.
 

AISeek – נוטלים את הפיקוד

(צילום: איילת בר-נוי)
 (צילום: איילת בר-נוי)   
אורי קריב, מנכ"ל חברת AISeek השוכנת ברמת-גן, מאמין כי תחום האינטליגנציה המלאכותית במשחקי מחשב עומד להפוך במהלך השנים הקרובות לאחד האתגרים הטכנולוגיים המרכזיים והחשובים ביותר של תעשיית הבידור האלקטרוני. אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהחזון של שחקנים וירטואליים שלא נוכל להבדיל בינים ובין שחקנים אנושיים, אך ל-AISeek יש פתרון שאמור להקל את העבודה על מפתחי המשחקים – שבב המתוכנן במיוחד כדי לתמוך באינטליגנציה מלאכותית מתקדמת, מבלי להכביד על שאר מערכות המחשב.

כפי שכבר התרגלנו לכרטיסי מסך המטפלים ברוב המעמסה הגראפית במשחקי מחשב, כך אמור השבב של AISeek, הקרוי "Intia", לטפל בחישובים המתמטיים הסבוכים, הקשורים בדמויות וירטואליות החושבות ומתכננות פעולות שונות בכוחות עצמן. מדוע לא להניח למעבד הראשי של המחשב לטפל בזה, כפי שנהוג כיום? ב-AISeek מספרים כי בעקבות פריצת דרך טכנולוגית אליה הגיעו, מסוגל השבב שלהם להתמודד עם החישובים ביעילות ובמהירות גבוהה בהרבה מזו של מעבד שלא תוכנן במיוחד עבור המטלה – עד פי 200. כאשר עבר עולם המשחקים לכרטיסי מסך יעודים, הפרש קטן בהרבה מזה שכנע אותנו שהמעבד הראשי הוא כבר לא הפיתרון הטוב ביותר לכל חישוב.

ל-AISeek אין כרגע מתחרים של ממש ברמתה, אך נותרה לחברה עוד עבודה רבה בטרם יהפוך הקונספט למוצר של ממש. בינתיים הם מחפשים משקיעים רציניים, וגם חברות משחקים גדולות שישתפו עמם פעולה ויפתחו משחקים שיתמכו בטכנולוגיה החדשה. עדיין לא נרשמת התעניינות יוצאת דופן מצד תעשיית המשחקים העולמית, אך במידה והפתרון של AISeek אכן יוכח טכנולוגית, יש לו סיכוי של ממש להפוך ללהיט בעתיד.
 
 

GamearraY – משחקים סלולאריים בקלות

הדגמה של המשחק גיטר הירו (צילום: איילת בר-נוי)
 הדגמה של המשחק גיטר הירו (צילום: איילת בר-נוי)   
לשוק משחקי הטלפונים הסלולריים יש בעיה רצינית: בשל חוסר תיאום בין היצרנים והספקים השונים, מבוסס כמעט כל טלפון – אפילו מכשירים שהם חלק מאותה סדרה או מותג – על מערכת הפעלה ורכיבים שונים לחלוטין. נכון להיום, חברה המפתחת משחק המיועד לשוק הסלולרי משקיעה את רוב זמנה ומשאביה בפיתוח עשרות גרסאות, המיועדות למכשירים בעלי נתונים טכניים שונים בתכלית. מכשול זה מעכב משמעותית את התפתחותו של שוק המשחקים הרווחי הזה.

לחברת GamearraY הירושלמית יש פתרון: תוכנה המאפשרת ליצור משחקים סלולריים בקלי קלות (בלי צורך בידע מוקדם בתכנות), ולאחר השלמת הפיתוח ממירה אותם באופן אוטומטי לכל סוגי המכשירים הפופולריים. כך נחסכת מחברת הפיתוח הרבה עבודה קשה, ועימה הרבה זמן וכסף.

עורך המשחקים של GamearraY מבוסס על ממשק פשוט ואינטואיטיבי, בעזרתו ניתן להרכיב משחקי פעולה בסיסיים בדקות. כמובן שלא תוכלו ליצור באמצעות העורך הזה משחקים שיוכלו להתחרות באלו של המחשב האישי או הקונסולות המודרניות, אך נותרה לנו עוד המתנה ארוכה בטרם הטלפון הסלולרי הממוצע יוכל לעמוד באתגר גרפי שכזה. כמו כן, כפי שכבר ציינתי, בסוף העבודה יוצר העורך משחק שיתאים לרוב הטלפונים המוצעים היום למכירה. שרת המשחקים של GamearraY, דרכו ירכשו המשחקים על ידי הלקוחות, יודע לשלוח לטלפון את הגרסה המתאימה עבורו באופן אוטומטי.

הטכנולוגיה של GamearraY עדיין לא מוכנה לשיווק, אך גרסת אלפה מוקדמת של עורך המשחקים זמינה לבדיקה כבר עכשיו, והחברה תשמח לשתף אותה עמכם – אם רק תבקשו יפה. GamearraY מתרחבת בימים אלה ומחפשת עובדים חדשים, לקראת פריצה מסיבית לשוק המשחקים הסלולריים.
 

Double Fusion – פרסום במשחקים

פאנל הגיימרים (צילום: איילת בר-נוי)
 פאנל הגיימרים (צילום: איילת בר-נוי)   
בניגוד ל-AISeek ו-GamesarraY, שהן חברות סטראט-טפ צעירות שעושות כעת את צעדיהן הראשונים בעולם העסקים, Double Fusion היא כבר סיפור הצלחה של ממש. מדובר בחברה המפתחת טכנולוגיה המאפשרת לשלב מסרים פרסומיים שונים בתוך משחקי מחשב, ולעקוב בקלות אך מידת החשיפה לה זוכות הפרסומות הללו בעיני הגיימרים.

Double Fusion מחזיקה מטה מרכזי בסן-פרנסיסקו, ומשרדי מכירות בניו-יורק, לוס-אנג'לס ולונדון, אך מרכז המחקר והפיתוח הראשי של החברה נותר בפארק הטכנולוגיה של ירושלים. תוך שיתוף פעולה עם כמה מחברות המשחקים הגדולות בעולם, כדוגמת THQ ו-Midway, נוגסת Double Fusion בחלק מכובד מעוגת הפרסום במשחקי מחשב – הכל על טהרת טכנולוגיה ישראלית.

טכנולוגיה זו מאפשרת למפרסמים לפנות אל הגיימרים כמעט בכל דרך: החל מהצבת פוסטרים ושלטי חוצות בעולם המשחק, ועד שילוב של מוצרים מסחריים שונים בתוך חווית המשחק עצמה, כדוגמת מכוניות, חנויות וירטואליות או מוצרים אלקטרוניים אותם יתבקש השחקן להשיג במהלך משימותיו. זה אולי נשמע כמו התמסחרות בלתי נסבלת, אך על פי הסקרים שבידי Double Fusion וחברות אחרות העוסקות בתחום, הפרסומות דווקא לא כל-כך מפריעות לגיימרים, כל עוד הן לא פולשניות במיוחד ושומרות על גבול הטעם הטוב.

עתידה של Double Fusion תלוי ביכולתה להתמודד מול התחרות הקשה. היא הייתה אחת החברות הראשונות שנכנסו לתחום, אך כעת הופך שוק הפרסום במשחקי מחשב לאחד הענפים הרווחיים ביותר של עולם הבידור האלקטרוני, והשמות הגדולים כבר מחפשים את דרכם להיכנס לעניינים. ל-Double Fusion יש יתרון משמעותי בדמות מוצר אמיתי וקיים, שכבר עובד ומוכיח עצמו בשטח. מי יודע, אולי אם ישראל תהפוך למעצמה בתחום הפרסום במשחקי מחשב, עולם המשחקים ייקח אותנו יותר ברצינות, וסוף-סוף נוכל לדבר על פיתוח משחקים של ממש.

אילן גלר הוא עורך אתר גיימר
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by