ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
סיני רעב 

סיני רעב

 
 
נמרוד קמר, גלובס

לנובו, פעם חנות מחשבים פינתית בביג'ינג, רכשה את חטיבת המחשבים האישיים של IBM והפכה למספר שלוש בעולם. יאנג יאנקינג, יו"ר לנובו, בראיון ראשון לעיתון בעברית, נזכר בימים הראשונים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יאנק יאנקינג (צילום: רויטרס)
 יאנק יאנקינג (צילום: רויטרס)   
לנובו היא יצרנית המחשבים השלישית בגודלה בעולם, ובקצב הנוכחי תהפוך במהרה למספר אחת. מקורה של החברה בסין, והיא החלה להתבסס כמובילה עולמית רק במאי 2004, עם קנייתה את חטיבת המחשוב הביתי של י.ב.מ בסכום של 1.25 מיליארד דולר.

לנובו מוכרת בסין ובהודו כמעט הכול: החל בשרתים וכלה בנגני מוזיקה וסלולרים, והיא גם ספקית גלישה. מחנות מחשבים קטנה שעסקה בעיקר בייבוא של מחשבי מותג מהמערב ופעלה בבייג'ין מ-1984 בשם "לג'נד", היא הלכה ותפחה. 11 מהנדסי התוכנה שאכלסו את החנות בתחילת הדרך גדלו למאות עובדים וכיום אלפים. משרדיה הראשיים עברו להונג קונג, והיא נודעה בשל המחשבים הזולים שלה. לאחרונה הפכו כל סניפי י.ב.מ העוסקים בניידים ברחבי העולם לסניפי לנובו.

המהפך הושלם סופית עם השקת סדרת לנובו 3000 - מחשבים ניידים זולים ומעוצבים ממחשבי י.ב.מ המוכרים, ללא הלוגו של י.ב.מ, שכבשו את השוק. יאנג יאנקינג, יו"ר החברה ואחד מעובדיה הראשונים, מנהל אותה מסין, ונמצא הרבה גם במטה בארצות הברית. הוא גבר בן 40 פלוס, אנרגטי ומשאיר רושם דידקטי. יאנקינג נראה כמו מודל ההצלחה המיוחל של סין כולה. אדם רהוט, אמביציוזי, שהרים חברה קטנה לענק עולמי, ואף עיכל את אחד המותגים האמריקאיים הסמליים ביותר - עניין חסר תקדים בכלכלה הסינית עד כה.

יאנקינג: "לנובו היתה קרויה בהתחלה לג'נד. כשהצטרפתי לקבוצת לג'נד ב-1988, מיד לאחר שסיימתי את לימודיי, התפקיד הראשון שקיבלתי היה למכור תחנות עבודה בבייג'ין. הלקוחה הראשונה שלי היתה סוכנות ממשלתית סינית שביקשה מחשב פשוט, פי.סי, לחישובים פיננסיים רגילים למדי. מיד שכנעתי אותם לקנות מחשב-על גדול עם ביצועים גבוהים בהרבה מהצרכים שלהם, שעלה פי כמה. המכירה היתה הצלחה גדולה בשבילי ובשביל החברה, אבל אני מצטער עליה מאוד. בכל זאת למדתי ממנה שני דברים חשובים: האחד - להבין ולהפנים את צורכי הלקוח האמיתיים ולספק לו את המוצר האופטימלי בשבילו, והשני - למכור עם יושרה, אינטגריטי מעל הכול.

"ליאו שואנזי, המייסד, בטח בי לכל אורך הדרך, ואני סבור שעליתי על הציפיות שלו בכל פעם ובכל מטלה. ב-1991 מוניתי למנהל המכירות הראשי. בהנהגתי הפכה לנובו למותג המחשוב מספר אחת בסין במונחים של מכירות. ב-1999 דורגה לנובו ראשונה גם במכירות הפי.סי בשוק אסיה-פסיפיק, עם מדינות כמו אוסטרליה, מלזיה, סינגפור וכו', עמדה שהיא אוחזת בה עד היום".

- איך היה בימים הראשונים?

"הייתי עסוק בביסוס רשת ההפצה והתובלה של מכירת מחשבי פי.סי של לנובו בסין. זה מה שבעצם הוביל להצלחה של מחשבי לנובו כמותג בפני עצמו, כפי שהיא כיום - לא פחות מהמחשבים והטכנולוגיה עצמם. עכשיו אנחנו מעתיקים את מודל ההפצה הזה לשוק הגלובלי".
 

איכות סביבה - יוק

לוגו אולימפיאדת בייג'ינג
 לוגו אולימפיאדת בייג'ינג   
ב-2001 מונה יאנקינג ליו"ר לנובו (מתחתיו מכהן היום הנשיא ממוצא אמריקאי ויליאם אמליו). ב-2004 הודיעו לנובו והוועדה האולימפית שלנובו תהיה אחת משש הספונסריות הגדולות של אולימפיאדת בייג'ין 2008. מאז הוטבע הלוגו האולימפי על כל כרטיסי הביקור של עובדי החברה, ויאנקינג הולך לכל מקום עם סיכת הטבעות האולימפיות על דש חליפתו. צד פחות שמח הוא דו"ח שפרסמה גרינפיס בשנה האחרונה ודירג את לנובו במקום הנמוך ביותר ביחסה לאיכות הסביבה. נטען שהיא משתמשת בכמות מסוימת של כימיקלים רעילים ושאין לה בעצם תוכניות מחזור חומרים. החברה טוענת שהדו"ח היה מעט מוטעה ושבכל אופן היום הוא לא רלוונטי.

יאנקינג: "כשמוניתי לראש חבר המנהלים התחלתי לעסוק במעבר של לנובו לשוק הגלובלי. התהליך החל לקרום עור וגידים כבר בסוף שנות התשעים. במרץ 2004 החלטתי להוביל את לנובו להיות שותפה אולימפית במשחקים של בייג'ין 2008. מובן שהייתי אחראי גם להחלטה הסופית ללכת על חטיבת המחשוב של י.ב.מ ולרכוש את השליטה בה. כך הגשמתי את החזון המקורי של הפיכת לנובו לענק גלובלי אמיתי שחובה להתייחס אליו, כי הוא מציב את עצמו בשורה הראשונה של חברות המחשבים בעולם. קיבועה של לנובו כחברת המחשבים השלישית בגדולה בעולם גם היה נגזרת מיידית של המהלך, וזה היה בעצם אחד היעדים המוקדמים שסימנו לעצמנו".

- איך נוצר הקשר הראשוני עם י.ב.מ?

"מאז ומתמיד לג'נד מכרה מחשבים של י.ב.מ בסין. י.ב.מ היתה שותפה אסטרטגית טבעית. בשנת 2000 מכרנו באסיה כולה עשרה מיליון יחידות של מחשבי י.ב.מ, וב-2003 התחזקו הקשרים וייצרנו לראשונה לפטופ משל עצמנו. המחשב שבר שיא של 11 שעות עבודה ברציפות על כוח סוללה, ובד בבד מכרנו עוד יותר מחשבי י.ב.מ לשוק העסקי - 20 מיליון בשנת 2003. ב-2004 פורסם ההסכם בינינו ובין י.ב.מ. י.ב.מ התאימה לנו מכל מיני סיבות. היום לשתי החברות חזון אחד משותף תחת השם לנובו. לארגון החדש יתרונות רבים: לנובו עם רשת ההפצה המוכחת שלה בסין, הודו ושאר מדינות הפסיפיק יכולה להגיע לכל קהל יעד מבוקש. י.ב.מ, לעומת זאת, היא פופולרית מאוד. היתה לנו שנה ראשונה משותפת מוצלחת מאוד. העסקה נסגרה בזמן שיא.

שמרנו על רווחיות החברה, על אחוזי השליטה במניותינו בבורסה של הונג קונג, והכי חשוב - על בסיס הלקוחות המרוצים".

- היית צריך להתמודד עם ירידה בערך המניה ופגיעה ברווחים לאחר הרכישה.

"כשהחלטנו לקנות את י.ב.מ ומחיר המניה שלנו אכן ירד מיד, אמרתי למשקיעים: אתם חייבים לבטוח יותר בחברה, להאמין בה. זה היה אתגר לא קטן. היום חבר המנהלים ואני מרוצים לחלוטין מהכיוון שבו נמצאת המניה של לנובו ומהרווחים בכלל".

- בכל זאת רצית לעזוב בשלב מסוים את החברה.

"קשה להאמין, אבל ממש שקלתי לעזוב את לג'נד ואת סין בשנת 1991 וללכת לקולג' אמריקאי. זה היה אז מאוד פופולרי בקרב צעירים סינים מסוימים. כשהצעתי את התפטרותי ללג'נד, אז כמובן חברה קטנה של כמה עשרות עובדים בלבד, הבוס שאנזי מיד שלל את זה על הסף. במקום הוא הציע לי את תפקיד מנהל המכירות. הסכמתי לכך ומאז נשארתי בלג'נד-לנובו".
 

גלובליזציון

 
- האם חששתם שהמעבר לשוק הגלובלי עשוי להיתפס בקרב הלקוחות הסינים הוותיקים שלכם באור שלילי עקב עליית מחירים אפשרית?

"אנחנו מאמינים שבעולם הפי.סי של היום גלובליזציה היא המפתח להצלחה. לגבי השוק הסיני - דבר לא השתנה בו. צרכנים סינים יוכלו להמשיך ולהשתמש באותם מחשבי לנובו והתמחור שלהם יהיה זהה. המגמה היא דווקא הפוכה - להוציא את מחשבי לנובו ואת המותג הסיני לנובו מחוץ לסין ולשאר העולם".

- הפרסומים האחרונים הם דווקא על ירידה ברווחים.

"לנובו לא בהפסדים. בזירה הבינלאומית לנובו צפויה להמשיך לגדול בקצב מתון בשנה הקרובה עקב ההוצאות הרבות הצפויות להשלמת ההתחברות הבינלאומית לי.ב.מ. עכשיו כשאנו ממוקמים יחסית היטב באירופה ואמריקה, אסיה מתמקמת לאט לאט בשוק הגלובלי. לנובו היא חברה עם תרבות כפולה, אמריקאית וסינית. כל החלטה בינלאומית מתקבלת כמיזוג של שתי התרבויות הללו. לא עצרנו לרגע - מינפנו את המיזוג בלי לחכות ולהתמהמה לרגע".

- האם היית אומר שזהו זמן טוב להשקיע במניות של לנובו בהונג קונג?

"זה לא יהיה ראוי אם אני אתן לך המלצות השקעה. אני ממליץ ללמוד יותר על מניית לנובו ועל החברה לעומק לפני ההשקעה, כמו כל השקעה אחרת".
 
 
יאנק יאנקינג (צילום: יח"צ)
 יאנק יאנקינג (צילום: יח"צ)   
- אתה נותן לסניף הישראלי של לנובו תשומת לב מיוחדת?

"השוק הישראלי נראה מאוד מעניין ואטרקטיבי ללנובו. ישראל ידועה מאוד בזכות חברות ההיי-טק שלה, המחקר הרב, היזמות והנכונות לקבל טכנולוגיות חדשות. אנחנו גאים מאוד בסניף הישראלי. לנובו היא מספר אחת בישראל בשוק המחשבים הניידים. הצוות הישראלי הצליח מאוד בשוק הביתי, שוק שלנובו בגדול לא התעסקה בו כלל עד כה מחוץ לסין (וגם לא י.ב.מ).

הבנתי שיש הצלחה גדולה בשירות הלקוחות של הסניף בישראל, שזה תחום שחשוב לי מאוד. גם דרכי השיווק וההפצה עובדות נהדר. ישראל משלבת בין הכוחות של שוק בוגר לפוטנציאל של גדילה שעדיין קיים, בייחוד בסקטור העסקים הקטנים-בינוניים. אנחנו מקווים לחקות את הסניף הישראלי במקומות אחרים בעולם".

- בנאום בניו יורק אמרת שבעוד חמש שנים לנובו תהיה החברה הגדולה מסוגה ותעקוף את דל ו-HP.

"האסטרטגיה שלנו בשוק הפי.סי היא כיום מדורגת ומפוקסת מתמיד. אנחנו מעוניינים להיכנס לשווקים חדשים, למנף את האחיזה שלנו בשוק ההודי, להמשיך את החלפת המחשבים הישנים בחדשים בטרייד אין. השוק הסיני הוא שוק המחשבים האישיים התחרותי ביותר בעולם כנראה, עקב המחירים האטרקטיביים שהוא מציע והייצור ההמוני. אנחנו רוצים להביא את זה לשאר העולם; להוריד מחירים, להביא ללקוחות רק ובדיוק את מה שהם צריכים ובאיכות גבוהה מבעבר.

הביצועים שלנו עתידים להשתפר לעומת החברות האחרות תוך כדי ירידה במחיר. אנחנו רוצים להתמקד בבניית המותג לנובו למותג המוכר והאמין ביותר בעולם. התחלנו בזה באולימפיאדת החורף בטורינו; סיפקנו כ-6,000 מחשבים שעבדו ברשתות מסובכות בלי תקלה אחת. בבייג'ין 2008 אנחנו מתכננים מבצע מיתוגי גדול ומתוחכם פי כמה".
 

יש את הלוק

הדבר הראשון ששמתי לב אליו בלנובו, ושממנו עלה גם הרעיון לכתבה, הוא מסע הפרסום הרחב שלהם בארץ, עם לוק עכשווי יחסית ודוגמנים בינלאומיים. הניסיון ליצור מותג סיני חדש בעל מראה עולמי ותהליך ההדחקה של מחשבי י.ב.מ השחורים עם סדרת הלנובו 3000 האפורה-כחולה בולטים מאוד. נראה שברבעון האחרון שמה לנובו דגש מיוחד על רונאלדיניו ועל דוגמנית ג'ינג'ית יפהפייה ואנונימית המעטרות את כרזות לנובו בכל העולם. ניסיונותינו לראיין אותה עד סגירת הגיליון לא עלו יפה. במקומה קיבלתי את מר דיפאק אדבאני, הסמנכ"ל ומנהל השיווק העולמי. אדבאני נחשב בערך מספר ארבע בלנובו. הוא ממוצא הודי ומתגורר בארצות הברית וידוע כאדם החברותי ביותר בחברה. דיברתי איתו מפריז.

אדבאני: "יש לי אחריות לבנות את מותג לנובו העולמי, ליצור דרישה. בסופו של דבר אני צריך להציג מותג בכל מדינה ומדינה. אני מתאם בין כולן כדי לבנות הן את המראה המקומי והן את הגישה הבינלאומית האחידה. אנחנו שונים מאוד מחברה רגילה שמוכרת. אנחנו מוכרים בעיקר חדשנות".

- אתה רואה את ישראל והמזרח התיכון כמקום חשוב ללנובו?

"ודאי. תמיד היה לנו חשוב מאוד להצליח בישראל, ובמשך 15 השנים האחרונות עם ה-ThinkPad עשינו עבודה יוצאת דופן בישראל. אני משתמש בישראל בדרך כלל כדוגמה למדינה שבה מותג לנובו מחלחל באופן מושלם. גם המזרח התיכון ככלל מאוד חשוב לנו. אנשים מעריכים איכות באזור הזה, מלבנון עד מצרים. עקב ההצלחה הישראלית יש צוות בינלאומי שאחראי רק על ישראל כדי ללמוד אותה. אף שהמסר הפרסומי והשיווקי למזרח התיכון הוא זהה ברמה הלאומית, זה עדיין מפורש אחרת לגמרי בסניפים בכל מדינה, כולל בישראל".

- כשראיתי לראשונה את הפרסומת של הבחורה האדמונית הייתי בטוח שהיא ישראלית. בדרך כלל זה דווקא הפוך; אני רואה למשל פרסומות של מקדונלדס ובטוח שהדוגמן הוא זר, ואז מתברר לי שהוא מקומי.

"כן. הפרסומת של הבחורה הג'ינג'ית היא מאוד פופולרית בעולם ונבחרה גם בהרבה מדינות אחרות. הכותרת היא בעצם מה שמכתיב את אופייה - אם זה וירוסים, הגנה, יציבות. היא יכולה לשמש דימוי למסרים רבים. אלה רק דוגמאות".

- התחלת בי.ב.מ.
 
"כן, עבדתי במשך 14 שנה בי.ב.מ. נולדתי בהודו. יש לנו סניף ענקי בהודו, שמכוון גם לצרכנים אישיים. יש לנו אפילו ממירי טלוויזיה בהודו. הרבה מוצרים ספציפיים. כשניסינו לברר מה הכי מלהיב את ההודים, הסקרים הראו בבירור שני תחומים: קולנוע וקריקט.

"בהודו הכנסנו את הסרטים והטלוויזיה למחשבי לנובו, ובמקביל את השידורים של משחקי הקריקט למחשב באופן מיוחד. זכינו בדיוק בפרס מיתוג חשוב בהודו. יש לנו כוכב בוליווד שחתם איתנו על הסכם ארוך טווח. באירופה, למשל, ראינו שהכדורגל זה קטע חזק מאוד. בחרנו בהתאם את רונאלדיניו כדובר הרשמי של לנובו למשך הקיץ האחרון".

- מה ייחשב להצלחה בטווח הקרוב?

"יש טווחים ומטרות ספציפיים לכל סניף על פי מיקומו ועל פי החדירה של המותג במדינתו. דברים כמו נתח שוק, מיתוג, תודעה, שירות לקוחות וכו'. בהודו בתוך שישה חודשים הושגו כל המטרות".

- סטיב ג'ובס מורגש מאוד בשנים האחרונות במיתוג של אפל. האם ללנובו יש מישהו כזה? לא נראה שהבאזז והכותרות שעושה לנובו בשנה מתקרב לזה של שעושה אפל בחודש.

"אני מודע לזה, וזה עומד להתחיל לקרות בקרוב, ובגדול. אנחנו בהתחלה של גל גדול של חידושים ושל בניית המותג. אנחנו לא מוגדרים בגבולות מדיניים, בניגוד לאפל. כבר יש התעניינות תקשורתית אדירה בלנובו עם כל מוצר חדש שיוצא. אנחנו מתכננים לבלוט יותר ויותר בתקשורת. לאפל הולך בשוק הביתי ובגאדג'טים כמו אייפוד ודומיו. הרבה יותר קל ליצור באזז בנישות כאלו. בעסקים הבינוניים-קטנים, התחום שלנו, זה קצת יותר קשה, אבל אנחנו הולכים לכיוון הצרכנים הביתיים ולבאזז המרגש".

- אתה תהיה הסטיב ג'ובס של לנובו?

"אני לא יודע... יש לנו את הנשיא ויליאם אמיליו שסוחף לא פחות ממני".
 

חזק בפתח תקווה

טאבלט של לנובו (מהאתר הרשמי)
 טאבלט של לנובו (מהאתר הרשמי)   
בשלב הזה אני מגיע למשרדי לנובו באזור התעשייה של פתח תקווה. המשרדים ממוקמים בבניין חברת י.ב.מ בעל העיצוב הקמור. בכניסה מחכה לי נציגת השיווק החייכנית אסנת דרור והיא מלווה אותי אל הקומה המתאימה (קומה ראשונה במדרגות שקופות מעוגלות).

תחילה היא מספרת לי שמאז המכירה של מחלקת המחשבים של י.ב.מ ללנובו, רשמית לנובו לא קשורה לי.ב.מ ושוכרת ממנה את הקומה. מנכ"ל לנובו ישראל, אמנון אלמוג, מחכה לי במסדרון ומזמין אותי לחדרו. בתוך החדר מחכה לי גם איש השיווק של חברת הפרסום ארד תקשורת. דרור מתיישבת מולי והמנכ"ל מאחוריי, שולחנו עמוס. על השולחן שלידי עוגיות במגוון מרקמים.

כולם מזכירים לי שלנובו היא לא תת-מחלקה של י.ב.מ, אלא חברה חדשה עם לוגו חדש, ובקרוב גם עם משרדים חדשים.

אמנון אלמוג התחיל לעבוד בי.ב.מ ב-1982 בתור מהנדס מערכות, ואחר כך עבר למכירות. אלמוג: "בדצמבר 2004 פגשתי את סטיב וורד, ראש חטיבת המחשוב העולמית. הוא שאל אותי מה דעתי על להיות מנכ"ל אי פעם בקריירה שלי. לא ידעתי מה לענות. הוא כמובן ידע כבר אז שכל מנהלי חטיבות המחשוב הולכים לנהל את הסניפים המקומיים. עניתי לו שאשמח לשמש מנכ"ל לכשזה יגיע. כשההכרזה על מכירת י.ב.מ ללנובו יצאה לאור הוא שלח לי מסרון בתוכנת ה-ICQ הפנימית של י.ב.מ ושאל איך לדעתי היה החזון שלו, שקלע בול".

- החברה בארץ עובדת באופן שונה מהותית מהחברה בעולם?

"ודאי. אי אפשר כלל להסיק מהפעילות שלנו כאן על הפעילות הגלובלית באירופה או בארצות הברית. גם התוצאות שונות וגם המסגרות כלל לא דומות. אסטרטגית יש כמובן דברים דומים. ההבדל המהותי הוא שעוד בהיותנו בי.ב.מ, כבר לפני ארבע שנים, קיבלנו החלטה מיוחדת לישראל לחדור לשוק הביתי, שוק שהיה זר לחלוטין ומחוץ לתחום חטיבת המחשבים של י.ב.מ בעולם".

- איך זה?

"עוד בשנת 2000 קיבלה י.ב.מ העולמית החלטה עקרונית, לאחר שחטפה מכה קשה של הפסדים. אחת הפעולות הראשונות היתה להוציא את השרתים מפעילות חטיבת המחשבים ומכירת המפעלים של ייצור חלקי מחשבים לאאוט סורסינג למפעלים חיצוניים. י.ב.מ העולמית יצאה לחלוטין ממכירת ניידים לשוק הביתי. זה אחד השווקים שהסבו לה את הנזק הרב ביותר. י.ב.מ גם הודיעה שהיא אינה רואה את עצמה מתמודדת בשוק הזה. אם הלקוחות הביתיים לא מוכנים לשלם את האקסטרה על שם המותג י.ב.מ היא מעדיפה להפסיק להתעסק בשוק הזה. היה בלתי אפשרי לגבור על דל ו-HP בשוק הביתי".

- חלקה של י.ב.מ בעולם הלך וירד.

"כן, במחשבים הביתיים. ב-2002 התקבלה החלטה הפוכה בישראל, להחיות מחדש את הפנייה לשוק הביתי רק כאן. הסיבה היתה שחדירת הניידים שלנו היתה מראש טוטאלית. כמעט בכל חברה או בית עסק היו וישנם ThinkPads של י.ב.מ.

"אני חושב שזה צירוף של שני דברים: אחד - היינו המותג היחיד מכל מותגי הניידים שסיפק את כל שירות התיקונים וההזמנות ללקוח ממעבדה מרכזית אחת. אני משתדל לא לדבר על המתחרים ולא להשמיץ אף אחד, אבל בהקשר הזה של שירות ומעבדה פשוט היינו היחידים שעשו את זה כמו שצריך. לקוחות ידעו שהם יכולים להביא את הלפטופ שלהם ולחזור לקחת אותו תקין כעבור שבוע אם הוא באחריות - חד וחלק. זה לא היה קיים בשוק הרחב עד לפני שנה. זמן טיפול, שביעות רצון - היתה כתובת אחת ובבקרה צמודה מאוד של ההנהלה. את המסורת הזאת לא שינינו עם לנובו. זה ממשיך ומשתפר".

- והסיבה השנייה?

"הישראלי, יותר מעמיתו באירופה או בארצות הברית, קל לו להבחין מה טוב ומה יותר טוב. לא מה יותר רע, שוב כדי לא לפגוע באף אחד מהמתחרים. הסיבה היא פשוטה. קח, למשל, שני ישראלים שנפגשים בתאילנד או איפה שלא יהיה, דבר ראשון הם מזהים אחד את השני מיד בגלל הלבוש וההתנהגות הדומים ודבר שני הם מיד מדברים על הדיל, על המוצר הטוב ביותר שיש להם ושלא התקלקל להם כבר שנים. זאת תכונה ישראלית. כמה זה עלה, איפה כדאי לקנות. העברת האינפורמציה בישראל היא משהו שאין לה אח ורע בעולם. שני גרמנים שנפגשים ברחוב ראשי בתאילנד סביר להניח שלא יחליפו מילה ביניהם".
 

שלוף את האצבע

דסקטופ של לנובו (צילום: יח"צ)
 דסקטופ של לנובו (צילום: יח"צ)   
- מחשבי י.ב.מ שהגיעו מחו"ל לא תמיד התאימו ללקוח המקומי הביתי כי היו להם המון תוספות מיותרות, כמו סריקת טביעת אצבע.

"נכון. מחשב ThinkPad ממוצע מגיע עם אינספור פונקציות של הצפנת ססמאות, הרשאות רשת, זיהוי משתמש ועוד - דברים שלא הכרחיים למשתמש הפשוט. למה זה בכל זאת הצליח? פה יש לי מטפורה פשוטה: קח, למשל, לקוח ביתי שמגיע להום-סנטר כדי לקנות מקדחה. על מדף אחד יש לך מקדחת PRO מקצועית שטכנאים משתמשים בה ועל מדף אחר מקדחה שמיועדת לשיפוצניק הביתי. איש המכירות אומר לו ששתי המקדחות הן באותו מחיר. כל ישראלי ילך על המשוכלל. זה מה שקרה לניידים שלנו".

- אבל היכולות האלה הן סרבול.

"היה סיפור מפורסם על שני סטודנטים, זוג, שגרו במושב בשרון. אחרי שקנו את הנייד שלנו יועץ הביטוח אמר להם שאת הנייד הזה עדיף להם לשים בתנור כשהם יוצאים מהבית, כי זה המקום היחיד שהגנבים עשויים לפספס. גם מחשב ה-ThinkPad הוא שחור ונבלע ברקע של התנור. יום אחד הם חזרו הביתה מאוד רעבים. החברה החליטה להכין מגש של תפוחי אדמה אפויים לחבר שלה, הכניסה אותו לתנור לחצי שעה וכיוונה על 200 מעלות. כעבור 20 דקות התחיל לעלות עשן מהתנור ושניהם נזכרו בפניקה שהמחשב עדיין בפנים, במדף התחתון. הם הוציאו אותו לוהט עם כפפות האפייה ורצו איתו לאופיס דיפו, שם הוא נקנה. כל עבודת הדוקטורט של הסטודנט היתה על המחשב ללא גיבוי. באופיס דיפו אמרו להם שאין להם מה לעשות ושיבואו אלינו למעבדה. בינתיים הם חזרו הביתה, הנייד התקרר. כשהם פתחו את המכסה הם שמעו צפצוף וראו שהנייד עדיין עובד ופעיל, קצת מעוות. נפעמים הם באו אלינו איתו למחרת וביקשו לפגוש גם אותי. ההארד דיסק לא ניזוק כלל וגם פיצינו אותם כדי שיוכלו לרכוש מחשב חדש. זאת דוגמה אחת מני רבות לסיפורים של נפילות של מחשבים ודריכות עליהם, ומה שלא תרצה, שמעידים על אמינות המוצר".

- לנובו שומרת על נתח השוק של 40 אחוז שהיה לי.ב.מ?

"כאמור, אין לזה אח ורע בעולם. הדילמה היתה מה לעשות עם הלוגו והברנד של ThinkPad. כרגע המשבר של לנובו עבר, נתח השוק נשמר וכולם כבר יודעים במה מדובר. בזמנו היינו צריכים להרגיע הרבה לקוחות. עד היום אפילו נציגי המכירות הולכים עם הכובע של י.ב.מ. ההסכם על הלוגו הוא למשך חמש שנים עד שהוא יוחלף לגמרי בלוגו החדש שלו לנובו. חשבנו למה בכלל צריך להסתכן בארץ עם מוצר שנקרא לנובו אם ה-ThinkPad כל כך מצליח".

כסוף ומשגע - המחשבים של לנובו מסין הם פשוטים וזולים הרבה יותר מה-ThinkPad.

"כך זה בשוק הסיני, וזה ממשיך כרגיל בסין. השאלה שאכן נשאלה היתה אם להעביר את הניידים מסין לעולם. אם להעביר אותם בדיקות תקן אירופיות ולהשמיש אותם לשווקים מערביים. לחלופין, למשל, היתה אפשרות להפסיק לייצר מחשבי לנובו ולהחליפם ב-ThinkPad בכל מקום. התשובה לשתי השאלות האלה היתה לא. זאת היתה טעות לחשוב על שיווק מחשבים סיניים לשווקים המערביים".

- המוצרים החדשים כבר לא דומים לתיבת האוכל היפנית השחורה שעליה התבסס ה-ThinkPad.

"כן. הם כסופים, צעירים יותר וגם פשוטים יותר. אפשר, למשל, לראות בהם סרט די.וי.די בלי להפעיל כלל את מערכת ההפעלה - פשוט להכניס את הדיסק. המנורה שמאירה את המקשים, למשל, כבר לא נמצאת שם - זה קטע של לקוחות עסקיים במטוסים והוא לא באמת הכרחי".

- הימרתם בארץ לכל אורך הדרך.

"נכון, בעיקר משום שהלוגו של י.ב.מ פשוט מוכר כאן מאוד. למכור מוצר רק עם הלוגו של לנובו זה עדיין לא פשוט, אבל לשם זה הולך. ישנן הרבה חברות מהמזרח שניסו את זה בארץ ונכשלו. השוק בארץ נחשב סמן של העולם כולו לעתים. ההפתעה היתה, ואני יכול לחשוף נתון, שעם לנובו 3000 בלבד, כבר ללא הלוגו של י.ב.מ, עקפנו את כל הפעילות של HP ברבעון האחרון, ושל כל האחרות גם יחד. נתוני HP לרבעון הקודם - מקום שני עם נתח שוק של 19 אחוזים ומכירה של 6,000 ניידים. לנובו מכרה 12 אלף ניידים - כ-38 אחוז. כמו ב-2004. אחוז או שניים פחות".

- זה לא בעיקר בגלל שסדרת 3000 פשוט זולה יותר, בהשראת המחשבים הסיניים?

"זולה ואמינה. אבל זה לא בגלל שזה מחשב סיני. סדרת 3000 היא לא מסין. המוצרים הם בינלאומיים לחלוטין. המחשבים האלה הם שילוב ומקסום של התכונות הסיניות והי.ב.מיות. בי.ב.מ היתה לנו יכולת מוגבלת לרדת במחיר. יש ציבור רחב שרוצה ניידים ב-800 דולר וזה מה שאנחנו יכולים כעת להציע. מובן שיש לנו גם מענה לאלו שמוכנים לשלם את ה-8,000 שקל ומעוניינים במחשבים דקים וקלילים יותר עם ביצועים גבוהים. יש, למשל, גם ספקים שמוכרים ניידים ללא מערכת הפעלה כדי לחסוך בעלויות. אנחנו לא נרד לעולם לרמה כזאת. לא נתפשר בנושא השירות ובעוד שורה של נושאים שהם הקאזוס-בלי שלנו. לא נקצץ במחיר הסופי על גבם. אם תבדוק את הטוקבקים ואת ביקורות המוצר של גולשים תראה שלנובו היא לא אחת החברות המככבות ברשימת התלונות, להפך, ושוב - בלי ללכלך על אף אחד אחר".

- למה אין דוגמן ישראלי, כמו למשל עפר שכטר, במודעות?

"זה יכול לקרות. כיום אנחנו משתמשים ברונאלדיניו גם בארץ. יש גם את האולימפיאדה כמובן. בפעם הראשונה חברה סינית נותנת חסות ראשית לאולימפיאדה. לנובו ישראל החליטה להיות ספונסר של המשלחת הישראלית. כל ספורטאי ישראלי שיתחרה באירופה עד האולימפיאדה ויזכה באחד המקומות הראשונים יקבל נייד של לנובו. הענקנו לאברבוך נייד לנובו לאחרונה.

החברה מאמינה במצוינות, בספורטאים שמאמינים בעבודה קשה ולא בקיצורי דרך. זה מקביל לאנלוגיה של לנובו כמתחרה לטווח ארוך. זה מה שאנחנו מנסים להעביר. הולך להיות גם מחשב רונאלדיניו".

- עם התמונה של רונאלדיניו על הדסקטופ?

"לא בדיוק, אני עדיין לא יכול לחשוף בדיוק איך זה הולך להיות".

- אתה רואה את עצמך מתקדם בלנובו העולמית?

"אני לא רואה את עצמי נענה בחיוב אם תוצע לי שליחות לאירופה, גם מסיבות משפחתיות. אם יציעו לי משהו בסין אז זה סיפור אחר".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by