ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מחיר טוב מדי 
 
 
גילי סופר

מה עושה אדם שהצליח להשיג עסקה במחיר נמוך ואז מגלה שהספק לא רוצה לבצע אותה מפני שאז הרווח שלו נמחק? זה המקרה שאירע לראול ליבנה שרצה לקנות מצלמה דיגיטלית מחברת "אלודה"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לראול ליבנה מקיבוץ הזורע מלאו ארבעים בסוף יוני האחרון. לכבוד יום הולדתו שאלו החברים בקיבוץ מה ירצה כמתנה, וליבנה ביקש לעצמו מצלמה דיגיטלית. החברים אספו כסף למתנה הנכספת, אותה ביקש לרכוש ראול במעיכה פומבית באינטרנט.

"אני קניין אינטרנט וותיק", מספר ראול. "קניתי כבר מטלוויזיה ועד דיו למדפסת, ואני מחשיב את עצמי כמנוסה". ליבנה עשה סקר שוק, עקב אחרי מכירות, וקבע לעצמו סכום מקסימלי של 2,000 שקל. ביום הולדתו ממש, ה- 30/6, נשאה עבודתו פרי והוא הצליח לרכוש דרך אתר WallaShops, מצלמה דיגיטלית מסוגOlympus C-300, מחברת אלודה. "זכיתי במצלמה במחיר של 1,808 כולל הובלה. מחיר השוק של המצלמה באותו זמן היה בסביבות 2,600 שקל. זמן אספקה 14 יום. שילמתי, ואני עדיין משלם, בשישה תשלומים".


אין במלאי, לא יודעים מתי יהיה, אולי בעוד חודש

ואז התחיל הטירטור. ממש לפני מועד האספקה, התקשר ליבנה פעמיים לחברה לברר מתי שולחים את המצלמה. התשובה שקיבל: תוך יום-יומיים, וגם יתקשרו אליו להודיע על כך. "אני רגיל שלרוב, המוצרים מסופקים לפני תום זמן האספקה שהוצהר". כאשר תמו 14 ימי העבודה והמצלמה לא הגיעה, התקשר ליבנה בשלישית לחברת אלודה. "אז, הם כבר אמרו לי שהמצלמה אינה במלאי, שלא יודעים מתי תהיה, ושהמשלוח הבא יהיה רק בעוד חודש".

יתירה מזו, למרות שהמצלמה הוזמנה, נאמר לו, כי כלל אי אפשר להבטיח שהיא תגיע. לליבנה הוצעו שלוש אפשרויות: לבטל את העסקה, לרכוש מצלמה אחרת, C-3020, בתוספת של 1,100 ש"ח, או להמתין. מאחר שקנה את המצלמה במחיר נמוך במיוחד, בחר להמתין.

לקראת סוף אוגוסט נלאה ליבנה מלהמתין והתקשר לחברה פעם נוספת. "שוב אמרו אותו הדבר, לא יודעים מתי ואם תגיע מצלמה, יידעו רק בעוד שבוע או שבועיים ולא בטוח שהיא תהיה כי רק כאשר המשלוח מגיע לארץ הם יודעים מה נשלח להם". הפעם הציעו מצלמה אחרת, C-700, בתוספת של 650 ש"ח.


רוצים למחוק את הרווח

"כל הוויכוח", מסביר ליבנה, "הוא שבכל הצעה מצד הספק, נמחק ה'רווח' שלי בקניה". הכוונה היא לפער בין המחיר בו השגתי את המצלמה לבין למחיר השוק שלה. ליבנה מבקש מוצר חליפי שווה ערך למחיר השוק של המצלמה שרכש ללא תוספת תשלום, ובחברה מתייחסים לסכום ששילם בפועל ודורשים תוספת תשלום. "אני מוכן לשלם תוספת תשלום, בתנאי שה'רווח' שלי יישמר", אומר ליבנה.

ליבנה חש שהחברה לא רוצה לספק לו את המצלמה נוכח המחיר הנמוך בה נרכשה, והחליט לבדוק את העניין. וביקש מחבר שיתקשר לחברה. "החבר שאל על המצלמה C-300, ונאמר לו שיש במלאי לאספקה מידית, ושהמחיר הוא 2,630 ש"ח".

כבר לא אחת נכתבה במדור הזה העמדה העקרונית בעניין חובות הספק, גם כאשר המוצר אזל. ואף הופיעה חוות הדעת המשפטית של המועצה לצרכנות בעניין. ספקים רבים סומכים, מן הסתם, על כך שאין לנו זמן, חשק, וכוח לעמוד על כך שנקבל את המוצר המחיר הנמוך בו רכשנו אותו, מחיר הנמוך ממחיר השוק של המוצר (אם כי מחיר השוק הוא בעצם המחיר בו נמכר המוצר, ומה מדמה שוק חופשי יותר ממכירה באינטרנט?).

הבעיה היא שגם אם החוק עומד לצד הצרכנים, מימוש זכותנו קצת בעייתי, והמאמץ הכרוך אינו שווה, לעתים, את מאות השקלים הבודדות עליהם נסוב הוויכוח. בעייתיות זו מנוצלת לא פעם על ידי הספקים. ניתן לתבוע את הספק, אך תביעה כזו, גם אם הסיכוי לזכות בה גבוה, דורשת זמן, כסף, וטרחה רבה. ניתן גם לפנות בתלונה למועצה לצרכנות, אך ליבנה, שעשה זאת, נענה שידי המועצה מלאות עבודה וכי עניינו יטופל רק "אחרי החגים". ניתן גם לכתוב לנו, רק שזה לא ממש עוזר.


אז מה עושים?

כותבים. הכי חשוב זה להבהיר לספק שאין לנו כוונה לוותר, ופנייה בכתב, תעביר את המסר הזה טוב יותר מעשרות שיחות טלפון. מומלץ גם לשלוח את הפנייה בדואר רשום, להבהרת רצינות הכוונות. פנייה המודפסת על נייר מכתבים של עורך דין, תמיד תעשה רושם מאיים יותר, אך גם מכתב על נייר רגיל, באין לכם אח עו"ד, יכול להבהיר את רצינות כוונותיכם.

אפשרות נוספת היא פשוט לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות. אין צורך בעורך דין וכל מה שיש לעשות הוא לגשת לבית המשפט למלא ולהגיש טופס כתב תביעה. אמנם הגשת התביעה עולה אגרה של כמה עשרות שקלים (1% מגובה התביעה עם מינימום של כחמישים שקלים, ועוד אגרת פרוטוקול) וגם סכום התביעה מוגבל (16,700), אך אם המקרה פשוט, ניתן להניח שהגשת תביעה שכזו תהפוך את היוצרות: עתה יהיה זה הספק שלא יהיה שווים לו הזמן הכסף והטרחה, והבעיה תיפתר.

"אני מנסה לפתור את הסיפור בשלום וללא מלחמות" אומר ליבנה. הסיכום האחרון עם החברה הוא שהוא ימתין שבועיים נוספים, ועושה רושם שיש לו סבלנות שיש רק למי שלא נולד בארץ חסרת הסבלנות בה אנו חיים. נקווה שאכן יקבל את המצלמה שרכש. בתי המשפט עמוסים גם כך.

בעקבות פרסום הכתבה, נתקבלה מזיו עופרי, מנהל e-commerce בחברת "אלודה", התגובה הבאה:

המצלמה שרכש האדון הנכבד אינה כעת במלאי החברה אך צפויה להגיע. אלודה כיבואן רשמי תוכל לספקה לכשתקבלה מאולימפוס אירופה. הלקוח קיבל הצעות שדרוג לדגמים יקרים ואיכותיים יותר בהפרשים משמעותיים למחירון אלודה אך סירב וביקש להמתין למצלמתו בידיעה שיש עיכוב באספקת המודל.

תאריך סופי להגעתה עדיין אינו ידוע , אך אשמח ליידע בעת האספקה ללקוח.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by