ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביי דסקטופ, היי וובטופ 

ביי דסקטופ, היי וובטופ

 
 
שמוליק שלח, גלובס

הרגע שבו האינטרנט יהיה פלטפורמת העבודה היחידה והאמיתית של כל אחד נראה קרוב מתמיד. כלים חינמיים, ידידותיים ונגישים, מתחילים להציע אלטרנטיבה רצינית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
זימברה, צילום מסך
 זימברה, צילום מסך   
לכאורה, זה לא אמור לשנות למשתמש הסולידי באינטרנט, אם הוא נעזר ביישומי ווב 1.0 או ווב 2, או אם מעבד התמלילים שלו הוא Word הוותיק של מיקרוסופט או מעבד תמלילים אינטרנטי. זה הכול עניין סמנטי מבחינתו. ממש כפי שאיננו יודע איזה מעגל מודפס בדיוק יושב בבסיס המכשירים החשמליים והגאדג'טים שברשותו. אבל הווב 2.0 הוא גל ששוטף אותנו, וכל מה שהנחשונים מאמצים יהיה ברבות הימים לנחלת הכלל. כך היה בווב 1.0 שיצר "מפץ גדול" והפך את האינטרנט לחלק בלתי נפרד מהחיים האישיים, העסקיים והמסחריים.

אחרי יותר מעשור של חלומות ותוכניות, הרגע שבו האינטרנט יהיה פלטפורמת העבודה היחידה והאמיתית של כל אחד, נראה קרוב מתמיד. לא מדובר בדואר אלקטרוני או ביישומים מבוססי טכנולוגיית IP - פונקציות שכבר משמשות את העולם העסקי שנים רבות, אלא בקבלת השירותים והתוכנות הנדרשים מאתרי האינטרנט שיספקו אותם. סביבת העבודה חדשה הופכת מהר מאוד להיות אחד השימושים המרכזיים של האינטרנט.

במה בעצם מדובר? הגליקים הגדולים של הווב 1.0 היו דואר אלקטרוני, פתרונות לניהול פגישות, ICQ ובראוזר שלרוב היה אקספלורר, והם דרו בכפיפה אחת עם יישומי ה-PC המוכרים, כמו מעבדי תמלילים, גיליונות אלקטרוניים או תוכנות למצגות. עבור רובנו היישומים האלו מוכרים מאוד כיישומי האופיס של מיקרוסופט.

בשנים האחרונות נבנו לא מעט כלים חלופיים. חלקם מבוססי קוד פתוח (כגון StarOffice מבית Sun) ולעיתים תוכנות חינמיות, אשר סיפקו תחליף למי שלא היה מעוניין בפתרון המיקרוסופטי. ולמרות כל זאת, ההגמוניה של ענקית התוכנה לא התערערה בתחום והיא השליטה הבלתי מעורערת מאז תחילת שנות ה-90. כעת, יש אלטרנטיבה אחרת, מבוססת בהרבה, שמתחילה להרים ראש: יישומים תואמי אופיס אותם אפשר לקבל מאתרי ווב.
 
 
חסידי הווב 2.0 נוהגים, כאשר הם מדברים על מה שהיה ומה שיהיה, להשוות בין שתי הנציגויות הבולטות של העולם הווירטואלי: נטסקייפ וגוגל. זוכרים את דפדפן נטסקייפ שנדרס בזמנו על-ידי האקספלורר המיקרוסופטי? נטסקייפ הפכה באמצע העשור הקודם לשער הכניסה לאינטרנט. זה לא יקרה לגוגל, שנמצאת בחוד החנית של יישומי ווב, ומשתמשת בהם כפלטפורמה. במילים אחרות, השימוש הנוכחי בווב נעזר יותר בכלים שנבנו על גבי התשתית הטכנולוגית של האינטרנט וכבר כמעט ולא תלוי בכלים חיצונים השמורים על המחשב.

המעבר הזה מהדסקטופ לוובטופ מתאפשר גם בעקבות שינוי גישה ליישומי האינטרנט שמתחיל באופן הפיתוח. מבחינה טכנולוגית, אין ברעיונות של ווב 2.0 חידוש, אך פיתוח התוכנה בסביבה שלהם עלה מדרגה בשלוש השנים האחרונות.

היכולות של יישומי הווב השתפרו מאוד כתוצאה משימוש ב-AJAX, טכניקה ליצירה של יישומים ליצירת עמודי ווב שמאפשרת יישום רזה ויעיל יותר, שרץ ברובו על המחשב של המשתמש. הטכניקה הזו נוצרה באמצעות שילוב בין JavaScript לשפת XML, שיחד הופכת את היישומים והתכנים הווביים למהירים יותר. השורה התחתונה היא יצירת יכולת גבוהה בהרבה מזו שהייתה עד לפני כמה שנים בפיתוח אתרים ובהפעלתם.

גוגל הפכה להיות הכלי המרכזי המסמל את יישומי הווב, אליהם ניתן לגשת מכל מקום ללא תלות בסביבת המחשוב שמפעיל המשתמש. יישום הדואר האלקטרוני מבית גוגל, Gmail, איפשר בזכות קיבולות המידע שהציע, לקבל בפעם הראשונה אפשרות לשמור מידע כמעט ללא הגבלה, מה שאפשר היה לעשות עד אז רק על המחשב האישי. מבחינה טכנולוגית, Gmail מאפשר הפעלה של רשומת דואר בנפרד, בניגוד לדואר אלקטרוני אחר מבוסס ווב, בו כל פעולה מבוצעת על כל מאגר הדואר שקיים. ביצוע פעולת עיבוד על רשומת דואר נפרדת בכל פעם, מאפשר עבודה יותר יעילה ועם פחות שימוש במשאבי המחשוב, כמעט ללא העברת נתונים בין מחשב המשתמש לשרת עליו מתאכסן הדואר.
 
לוגו Zoho
 לוגו Zoho    
גוגל היא גם אחת הספקיות המרכזיות של עולם הוובטופ. האתר של ענקית האינטרנט מאפשר כיום לקבל כמעט כל יישום דסקטופ בו מעוניינים בגרסת הווב, כתחליף ליישומים של מיקרוסופט. אז פלא שהיחסים בין מיקרוסופט לגוגל הפכו להיות תחרותיים כל-כך, עם התבטאויות עוקצניות בעיקר מכיוונו של ביל גייטס, ממייסדי מיקרוסופט, ואיש סולידי בדרך-כלל? שתי החברות מפתחות באינטנסיביות כלים שיאפשרו להן להכות אחת את השנייה בעולמה שלה: מיקרוסופט באמצעות MSN מפתחת מנוע חיפוש מתוחכם, ואילו גוגל מספקת כיום יישומי אופיס. בעתיד הלא רחוק, כך ההערכות, היא תספק גם מערכת הפעלה שלמה מבוססת ווב מתוצרתה. בינתיים, אפשר למצוא בווב תוכנות שישמשו במקום מעבד התמלילים המסורתי, גיליונות אלקטרוניים ומצגות - הכול בוובטופ.

הסיפור של ווב 2.0 וההשפעה על הגולשים איננו רק קרב הענקים של גוגל-מיקרוסופט או החברות האחרות דוגמת יאהו!. האחרונה הגדירה את עצמה בשנים האחרונות כחברה המתמקדת בתחום התוכן החברתי ופיתחה לא מעט שירותים, אבל כמעט ללא כל נציגות של יישומי דסקטופ קלאסיים, כמו מעבד תמלילים וגיליון אלקטרוני. המעט שהחברה כן מציעה לגולשים בתחומים יותר "מוכרים" מעולם הדסקטופ, הוא יישומי ניהול זמן (Calendar) וכמובן דואר אלקטרוני. הסיפור של הווב 2.0 הוא גם לא רק קרב בין אפשרויות פיתוח תוכנות. הוא בראש ובראשונה השינוי בחיי הגולשים וגם ההפיכה של יישומים חברתיים מבוססי קישור רציף לאינטרנט לחלק בלתי נפרד מחיינו.

היום כבר לא ניתן כמעט לראות מחשב בלי תוכנת מסרים, יישומי תקשורת ואבטחה, ממשקי טלפוניה על גבי האינטרנט ועוד. את היישומים האלה, שהתווספו לסביבת המחשוב הסטנדרטית של כל אחד (במילים פשוטות: נכנסו לדסקטופ), ניתן למצוא קודם כול באתרי הווב.

כמות השירותים המוצעת באתרים שמחליפים יישומי מחשוב סטנדרטיים היא גדולה. ניקח לדוגמה את האתר Flickr, שמספק שירות מולטימדיה לאחסון וצפייה בתמונות. האתר, שנבנה על-פי עקרונות של רשת חברתית, מאפשר גם שיתוף של התמונות האישיות עם כל מי שהמשתמש מעוניין. אבל, בבסיס עדיין מדובר בשירות מחשוב המבוסס על פלטפורמת הווב. שירות דומה מספקים אתרי הרשתות החברתיות כמו MySpace, לו כ-75 מיליון משתמשים.

יש לא מעט אתרים שמספקים חבילות שלמות של יישומים בהם אפשר למצוא כל שירות דיגיטלי שעולה על דעתכם, כאשר על חלקם מיקרוסופט מעולם לא חלמה. כך למשל Zimbra, חבילה של יישומים בתחום התקשורת והמסרים. החבילה מכילה יישום לדואר אלקטרוני, קישוריות, יומן קבוצתי, ותוכנת שיתוף (Collaboration), המשמש גם כאופציה לאחסון מידע דיגיטלי. כל הכלים מאפשרים גישה למשתמשים שהם חלק מקבוצה מוגדרת, דבר שקל יחסית ליישם אותו עבור משתמשי ווב.

מה עוד אפשר להעביר מהדסקטופ לוובטופ? גם Zoho מציעה חבילת יישומים משרדיים המכילה מעבד תמלילים, תוכנת משימות, צ'ט, גיליון אלקטרוני, יצירת אתרים ושיתופיות. gOFFICE, כשמה כן היא, חבילת יישומים המכילה מספר שימושים בסיסיים למשתמשי המחשוב: מעבד תמלילים, תוכנה ליצירת עמודי ווב (Desktop publishing), תוכנת פרזנטציה וגיליון אלקטרוני.
 
 
37Signals
 37Signals   
הסיפור של יישומי הוובטופ הוא גם הסיפור של אחת החברות המובילות את התחום 37signals. החברה, שקמה עוד ב-1999 ופעלה בתחום עיצוב האתרים, שינתה כיוון בשנים האחרונות והפכה למפתחת יישומים מבוססי ווב. לפני כחודשיים הודיעה החברה כי ג'ף בזוס, שהקים ומנהל את ענקית הקמעונות המקוונת אמזון.קום, רכש מניות בחברה באופן אישי. מעבר להבטחה הגדולה שבזוס מביא עימו, יש ליישומים של 37signals מעל חצי מיליון משתמשים (כמה עשרות אלפים מהם תמורת תשלום), שעובדים על מעבד התמלילים שלהם (Writeboard), תוכנת ניהול הפרויקטים מבוססת הווב (Basecamp), תוכנת צ'ט עסקית (Campfire) ועוד יישומים.

"אנחנו מאמינים שתוכנות הן מסובכות מדי", מעידה על עצמה החברה באתר האינטרנט שלה, "יותר מידי פיצ'רים, יותר מדי כפתורים, יותר מדי דברים ללמוד. אנחנו בונים מוצרים אינטרנטיים שעושים פחות, עובדים חכם יותר, מרגישים טוב יותר וקלים יותר לשימוש. אנחנו מקדישים תשומת-לב עצומה לפרטים, ממשקים וחוויית המשתמש הכללית מהמוצרים". וזה לב העניין: קלות השימוש. זה לא רק שהכול מאוחסן בווב, זה גם פשוט יותר.

ומה לגבי שינויים בסביבת העבודה הארגונית? הם מתקרבים, אם כי עדיין לא ממש כאן. קחו לדוגמה את היישומים שמאפשרים לקבל מסרים על גבי יישומים אינטרנטיים. המסרים האלו, כך מבטיחות מפתחות התוכנה, יוכלו להשתלב בקלות ביישומים ארגונים אחרים המבוססים על טכנולוגיות אינטרנט. החזון מדבר על כך שהתקשורת הארגונית, החל מהטלפוניה וכלה בקביעת הפגישות, יתבצעו דרך תוכנות שיתופיות אליהן ניגש דרך אתרי ווב. כתיבת מסמכים, טיפול בהם, וגישה אליהם יהפכו להיות הרבה יותר פשוטים לא רק עבור העובד היחיד, אלא בעיקר עבור צוותים או מחלקות בארגון.

החזון מרשים ונשמע מאוד הגיוני. אבל כיום, אין עדיין לתוכנות הארגוניות הקיימות בווב הרבה מה להציע מול ענקיות התוכנה הארגונית. אפשר לדבר אולי על התחלה של הטרנד ולאתר פה ושם יישומים ארגוניים מבוססי ווב שנמצאים בחבילות שמציעות למשל 37signals ו-Zoho, שמאפשרות גם ניהול קשרי לקוחות (CRM) בנוסף ליישומים המשרדיים. התוכנות המובילות היום בעולם התוכנה כמו אלה של SAP, אורקל, ומיקרוסופט עובדות עם יישומים הקיימים על הרשת (באמצעות Web Services), אך הן עדיין לא מבוססות על הווב כפלטפורמה. מתי והאם הן ישתנו? עדיין לא ברור, אבל כאשר זה יקרה עולם המחשוב הארגוני יעבור מהפכה חדשה לחלוטין. הפעם, זו תהיה המהפכה הארגונית".
 

מיקרוסופט נערכת לקרב

Live Mail
 Live Mail   
23 שנה עברו מאז השיקה מיקרוסופט את מעבד התמלילים Word, שהפך כעבור כמה שנים להיות אחד היישומים המנצחים של החברה. וורד של מיקרוסופט אומנם היה מאוד מושך מהזווית הוויזואלית, אבל פרקטית הוכר במשך שנים כפתרון בעייתי. למרות כל זה, ומאחר והוא היה משך זמן כמעט האופציה היחידה, נוחות השימוש והגישה הפשוטה להמוני ה-PC הפכה את הוורד ללהיט. מהר מאוד נדחקו רגליהן של תוכנות הרבה יותר מוצלחות כגון WordPerfect מהשוק. במקביל הצליח גם האקסל להביס את היישומים המתחרים כגון Quatro או לוטוס.

כעת, שנים לאחר שחבילת המוצרים המשרדיים שמציעה מיקרוסופט הפכה ללהיט שמספק חלק גדול מההכנסות של החברה, מגיע הוובטופ ומאיים על השליטה המוחלטת של מיקרוסופט. הרבה יתר מכך, יישומי הוובטופ מציעים קישור הרבה יותר נוח וקל ליישומים אחרים, כגון דואר אלקטרוני או תוכנות מסרים ותקשורת, תחומים בהם מיקרוסופט מעולם לא הייתה היחידה.

האיום על הפעילות והיקפי ההכנסות של חברת התוכנה הגדולה בעולם הוא ברור ומוחשי מאוד. וברור גם שמיקרוסופט חייבת לבצע צעד רדיקלי. יש הקושרים את הפרישה המתוקשרת של ביל גייטס, ממייסדיה של החברה ומי שמנווט אותה כיום, גם באותו שינוי מהותי שעתיד לעבור מודל ההכנסות של מיקרוסופט בעקבות ההתפתחויות.

ענקית התוכנה תמיד ניצחה באמצעות תשתית מערכת ההפעלה שהייתה לה. כך הביסה מיקרוסופט כל מתחרה הופיעה בזירת ה-PC עם אפליקציה חדשה, מוצלחת ככל שהייתה (אף שזה גרר אותה לא פעם לבתי-משפט להגבלים עסקיים או אחרים). הפעם מדובר בקרב אחר. יישומי ה-Web 2.0 מבוססים על פלטפורמה אחרת שאינה זקוקה למערכת ההפעלה המיקרוסופטית. כאן, תידרש החברה ליצירתיות שלא הכירה.

מה בכל זאת עושים בחברה? באיחור אופנתי, כמקובל אצלה בכל הקשור לאינטרנט, השיקה מיקרוסופט את יוזמת Windows Live. כדי להבין עד כמה היוזמה המדוברת מהותית עבור החברה, מספיק לראות מי עומד בראשה: סטיבן סינופסקי, שאחראי על השקת הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה חלונות, הוויסטה, ונחשב כמקורב לגייטס.

ה-Windows Live אינה בדיוק הפתרון הרגיל של מיקרוסופט. מדובר על אוסף של יישומים "שחיים את הרשת". כלומר, יישומים מבוססי ווב, שבהם ניתן להשתמש על בסיס קישור לאינטרנט בלבד (דפדפן) וללא כל צורך ביישום כלשהו על ה-PC הפרטי. כרגע מדובר בעיקר ביישומי תקשורת: המסנג'ר, שירותי דואר אלקטרוני, שירותים סלולריים ו-VoIP, שיתוף קבצים וספריות, לוח שנה, שירותי חיפוש ועוד. החיבור אליהם פשוט: גישה לאתר, פתיחת חשבון (לפי נוהלי חשבונות ה-Passport הרגילים של מיקרוסופט), הורדת חלק מהיישום, ויאללה - לעבודה.

השאלה היא מה מתכננת מיקרוסופט לגבי היישומים הכבדים יותר - וורד, אקסל או פאואר פוינט, למשל. בטווח הארוך, מיקרוסופט מוכנה כבר תקופה ארוכה ליום שבו תהפוך התוכנה לשירות. יכול להיות שזה החזון שגם הנחה את מיקרוסופט לאמץ כבר ב-1998 את שפת ה-XML ולקדם אותה כתשתית טכנולוגית ל-Web Services, שבאמצעותן מיושם החזון למכור את השימושיות בתוכנה כשירות על גבי האינטרנט.

כרגע, הפיכת יישומי האופיס לחלק מתוכנית Windows Live היא בגדר שמועה בלבד. החברה לא שחררה כל הכרזה לגבי אפשרות כזו, וניתן בהחלט להבין למה. ברגע שזה יקרה, תהפוך מיקרוסופט למתחרה ישירה מול כל אתר אינטרנט שמציע יישומי דסקטופ, שיושבים על הווב. לא בטוח שזה קרב שאפילו מיקרוסופט יכולה לנצח בו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by