ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
SEO: מה מותר לעשות בקידום אתרים במנועי חיפוש 

SEO: מה מותר לעשות בקידום אתרים במנועי חיפוש

 
 
אדר שלו ורן יניב הרטשטיין

מה אפשר, מותר ואפילו רצוי לעשות כדי לדחוף את האתר או הבלוג שלכם לראש תוצאות החיפוש של גוגל? רן יניב הרטשטיין ואדר שלו עם טיפים שימושיים גם עבור מתחילים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לחלק הראשון: מה זה בכלל קידום אתרים ומה גוגל חושבת על התעשייה סביבה?

לחלק השני: מהו פייג'ראנק - מנגנון דירוג האתרים של גוגל

לחלק הרביעי: מתגברים על הפיתויים - השטויות שאסור לעשות בקידום אתרים

אין גבול לכמות ההשקעה שאפשר להקדיש לטובת קידום אתרים במנועי חיפוש, אבל לרובנו יש גבולות ברורים על כמות המשאבים שאנו יכול להקציב לכך. חברות קידום האתרים ינסו וודאי לשכנע אתכם שהתחום מורכב מדי מכדי שתוכלו להגיע לתוצאות סבירות בכוחות עצמכם, אבל הם לא בהכרח דואגים רק לטובתכם כשהם אומרים את זה. מלבד תחומים בודדים שכבר זוהמו כל כך על ידי חברות הקידום עד שלגורמים עצמאיים אין כל סיכוי לזכות בהם לדריסת רגל משמעותית בשום אמצעי כשר, רוב בעלי האתרים יכולים להסתפק במילוי כמה כללים פשוטים כדי ליהנות משיפור ניכר בדירוג שלהם במנועי חיפוש, וכתוצאה מכך גם בכמות הכניסות.

אם אתם עוסקים בעיצוב, בפיתוח או בכתיבת תכנים לאתרי אינטרנט, העצות שבמאמר זה מופנות אליכם. אפילו אם SEO לא נראה לכם חלק מסל השירותים שאתם אמורים לספק, הבנה בסיסית בתחום יביא עימו ערך מוסף שיכול רק לשפר את התוצרים שלכם, ולאפשר לכם לגבות תשלום גבוה יותר. אם אתם מעסיקים גורם שיספק עבורכם את השירותים הללו, העזרו במידע האצור במאמר זה כדי לקבל הבנה מלאה יותר של הדרישות שעליכם להציג, ולשפר את יכולת המיקוח שלכם.
 

כלל ראשון

 
הנה הכלל החשוב ביותר שתוכלו ללמוד אי פעם לגבי SEO: אל תעשו SEO.

הדרך הכי טובה לקדם את האתר שלכם היא פשוט ליצור את האתר הטוב ביותר שאפשר. במדריך זה נמליץ על מספר עקרונות וקווים מנחים אליהם כדאי להצמד כדי לזכות בדירוג גבוה בגוגל, אבל רובם הם בעצם עקרונות וקווים מנחים בסיסיים לפיתוח אתרים בכלל. תוקף חשיבותם וההצדקה לקיומם מקיפים וגדולים בהרבה מאשר הצורך בקידום אתרים במנועי חיפוש. אלו העקרונות עליהם מושתתת האינטרנט. המלצות אלו לא ישפרו רק את מצבו של מד הכניסות של האתר שלכם - הם ישפרו את מצב הרשת כולה.

התהליך די פשוט, ברגע שמוחקים מהמשוואה את כל הגורמים שלא אמורה להיות לכם שליטה ישירה עליהם. כדי לזכות באהבת מנועי החיפוש, צריך ליצור אתר שקל למנועי חיפוש לאהוב. וזה אומר, בקווים כלליים, אתר נגיש שתואם לתקני אינטרנט, עם תכנים מעניינים שמתעדכנים לעיתים קרובות ומועשרים במידע סמנטי מדויק ורב ככל האפשר. עתה, נפרוט לפרטים את ההסבר הכללי הזה, ונעזור לכם להבין מה עליכם לעשות כדי לממש את המטרה השאפתנית הזו.
 

כתבו קוד תקני

דברו יפה לרובוטים של גוגל (אילוסטרציה: SXC)
 דברו יפה לרובוטים של גוגל (אילוסטרציה: SXC)   
חלק גדול מהשינויים הנחוצים לשיפור הדירוג במנועי חיפוש מפורטים כדרישות בתקן XHTML, או משתמעים מההמלצות המופיעות בו. עמוד שנכתב לפי כל העקרונות של תקן XHTML ותקני הרשת האחרים יהיה עמוד ידידותי למנועי חיפוש. אמנם, תקן זה מרחיק לכת מעבר למינימום הנדרש לצרכי SEO, אבל הוא מביא עמו יתרונות רבים אחרים. בין היתר, קוד XHTML נוח יותר לניהול ולעדכון ומאפשר לעשות באתר שינויים מהירים וקלים יותר, מקצר את זמן הורדת והצגת העמוד, תואם לרוב הדפדפנים וכן למכשירים ניידים כמו טלפונים סלולאריים ומחשבי כף יד, ועוד. מנקודת המבט של מנועי החיפוש, עמוד תקני יהיה קל יותר לסריקה מלאה ולניתוח מדויק, ויזכה לדירוג גבוה יותר.

תקני האינטרנט הנוכחים התגבשו רק בשנים האחרונות, הרבה אחרי שמסורות פיתוח מיושנות המבוססות על פתרונות זמניים וחלקיים כבר הספיקו להשתרש בקרב מפתחי אינטרנט רבים. מאז, מפתחים רבים לא חשו צורך להתקדם עם רוח הזמן ולעדכן את ידיעותיהם בתחום, מי עקב בורות לעצם קיום התקנים, ומי עקב אדישות ליתרונותיהם. אך מוטב מאוחר מאשר מעולם לא, והיום הרבה יותר קל לפתח לפי תקני אינטרנט מאשר לפני מספר שנים. הרשת נתמלאה בתיעוד וכלי עזר לסיוע למפתחים, והתועלות הכרוכות בפיתוח תקני נעשו מוחשיות וברורות יותר.
 
 

העשירו את הקוד במידע סמנטי

כשמנוע חיפוש מגיע לאתר שלכם, הוא לא רואה אותו כמו שרואים אותו הגולשים. מנועי חיפוש מתעלמים מהעיצוב והעימוד, לא מתייחסים לאלמנטים הדינאמיים ולפעולות שהאתר מבצע, לא רואים את התמונות ולא מסוגלים ללחוץ על כל הלינקים (העזרו במדריך זה כדי לראות את האתר שלכם דרך העיניים של מנוע חיפוש ממוצע). השפה היחידה אותה דוברים מנועי החיפוש היא XHTML, ולכן יש לנצל את מלוא אוצר המילים וכושר הביטוי שלה כדי לעזור להם להבין את האתר בצורה מושלמת.

עליכם לכלול מידע מועיל רב ככל האפשר בכל עמוד, ולהמנע מכל תוספת שאינה נחוצה באופן מובהק. באמצעות שימוש מושכל ב-XHTML, תוכלו להגדיר את התפקיד המדויק של כל אלמנט בעמוד - החל מרשימות וקישורים וכלה בכותרות וציטוטים. הקפידו לתאר את האלמנטים השונים בהתאם לתוכנם, ולא בהתאם למראה הרצוי. כשמנוע חיפוש יגיע לאתר שלכם, הוא יוכל לקרוא אותו כמו ספר פתוח, וידע בדיוק מהם החלקים החשובים ביותר בו.
 

הפרידו בין התוכן למראה

אחרי הוספת המידע הסמנטי רב הערך לתוכן האתר, יש לדאוג להוציא ממנו את כל מה שלא רלבנטי – כל מה שמנועי החיפוש לא יכולים להשתמש בו, וכל מה שיכול רק לבלבל אותם. לשם כך, יש לעשות הפרדה מלאה בין תוכן ומבנה העמוד (קובץ ה-XHTML), לבין העיצוב והמראה שלו (קובץ ה-CSS) והפעילות המתרחשת בו (קוד JavaScript). טיהור ה-XHTML ממידע עיצובי ומקוד JavaScript יאפשר לכם להתמקד באופן מלא במבנה העמוד ובתפקיד של כל חלקיו השונים, בלי לדאוג לגבי המראה שלהם.

במקרים רבים, השינוי הגדול ביותר שיהיה כרוך בתהליך זה הוא הפסקת השימוש בטבלאות ובתמונות ריקות למיקום אלמנטים בעמוד. במידה רבה, זהו גם שינוי סמנטי. לכל תג XHTML יש משמעות אותה מכירים מנועי החיפוש ולפיה הם יודעים איזו חשיבות לייחס לאלמנט אליו הוא קושר, ואי אפשר להשתמש בהם באופן שרירותי. בטבלאות יש להשתמש רק עבור מידע טבלאי, כמו נתונים מספריים או השוואתיים.

מעבר לכך, יש לצמצם ולרכז את כל ה-css וה-JavaScript לקבצים נפרדים ולהוציא אותם מתוך לקובץ ה-XHTML, ולהעביר לתחתית הקובץ את כל מה שחייב להשאר. מנועי חיפוש בודקים את היחס בין קוד לטקסט וקובעים את המשקל שיינתן לטקסט בהתאם ליחס הזה – ולכן יש לצמצם את כמות הקוד למינימום האפשרי. כמו כן, הדירוג הגבוה ביותר ניתן לתוכן שנמצא בתחילת העמוד, ולכן כותרת העמוד ותוכנו העיקרי חייבים להיות הדברים הראשונים שיופיעו בו – לפני הקוד או אלמנטים כמו לוגו ותפריט ניווט. עודף של קוד בעמוד יכול לפגוע משמעותית בדירוג מילות המפתח שבו.
 

הקפידו על עדכונים תכופים לאתר

עידכונים קבועים יביאו לאתר שלכם גולשים וזחלנים של מנועי חיפוש. המתכונת הטובה ביותר לעדכון היא בלוג, עבור הארגון שמאחורי האתר או על התחום בו הוא עוסק. כך נוהגות גם ענקיות כמו גוגל ומיקרוסופט. בלוג מעניין וכתוב היטב יקנה לכם אהבה רבה מהבלוגוספירה, שתביא עמה הרבה לינקים טבעיים ואיכותיים, אותם מנועי החיפוש מעריכים במיוחד.
 

כתבו אתר מאורגן ונוח לסיור וניווט

תכננו מבנה הגיוני ונוח לאתר, וחשפו את המבנה הזה בצורה בהירה ונגישה בתפריטי הניווט. אתר זה לא לבירינת - המבנה ההיררכי של האתר צריך להיות ברור גם לעין הקורא וגם לרובוטים של מנועי חיפוש. כדי לסייע למנועי החיפוש בניווט בתוך באתר שלכם, אפילו אם הוא מכיל רק עמודים בודדים, כדאי ליצור מפת אתר - עמוד המכיל קישורים לכל הדפים באתר שלכם, ומאורגן ברשימות היררכיות בהתאם למבנה האתר. במיוחד עבור גוגל, תוכלו ליצור גם Google Sitemap – מפת אתר בפורמט יחודי של גוגל, שמאפשר לכלול מידע רב יותר אודות כל עמוד מאשר במפת אתר רגילה.
 

רשמו את האתר שלכם באינדקסים

(אילוסטרציה: SXC)
 (אילוסטרציה: SXC)   
לפני שמנועי החיפוש האוטומטיים דוגמת גוגל השתלטו על הרשת, אינדקסים דוגמת יאהו היו ממארגנים וממיינים את כל האתרים ברשימות ידניות. קרנם של האינדקסים הולכת ודועכת בהדרגה ככלים לאיתור מידע מקוון, אבל הם עדיין ממלאים תפקיד חשוב בקידום אתרים. הוספת האתר שלכם לאינדקסים השונים תביא לשיפור מהיר וקל בדירוג שלכם במנועי חיפוש.

עם זאת, הרישום לאינדקסים אחדים, כמו יאהו, כרוך בתשלום, ובאינדקסים אחרים רישום בחינם יניב רק קישור במיקום נמוך יחסית. האינדקס החופשי הגדול והחשוב ביותר הוא dmoz, ואליו אפשר להרשם ללא כל תשלום. אפילו אם מעולם לא שמעתם על האתר או חשבתם להעזר בו בחיפושיכם ברשת, גוגל ומנועי החיפוש מכירים אותו היטב ומייחסים חשיבות לא מעטה לקישורים המרוכזים בו – הרבה מהתיאורים שגוגל מציג עבור תוצאות החיפוש מקורם בתיאור שנלקח מהאינדקס של dmoz.

dmoz נעזר בעורכים מתנדבים והרישום אליו לא עולה כסף, אבל תקופת ההמתנה בדרך כלל ארוכה. לפני מילוי טופס ההרשמה, עיינו במדריכים לרישום ב-dmoz, כדי להבין מה הצורה הטובה ביותר למכור את האתר שלכם לעורכי האינדקס. אחרי הרישום, אל תטרחו לבדוק מדי יום אם הקישור לאתר כבר עלה – עיבוד הבקשה אורך לעיתים חודשים.
 

חקרו את מילות המפתח שלכם

מה שבכל פרוייקט SEO יהיה השלב הראשון והחשוב ביותר, נדחק במקרה שלנו לסוף הרשימה. השכל הישר וכישורי השיווק שלכם יהיו אחראים על בחירת שם העסק שלכם ואיתור מילות המפתח עבורן אתם רוצים להופיע במיקום גבוה בעמודי התוצאות, אבל התפקיד שלכם יהיה לבדוק אילו מילות חיפוש באמת מביאות גולשים לאתר שלכם. כשאנשים מגיעים לאתר שלכם דרך מנוע חיפוש, מערכת הסטטיסטיקה בודקת מה בדיוק היתה שורת החיפוש בה השתמשו, ואוספת את כל המידע הזה.

תוכלו להעזר במידע זה כדי לבדוק אם מילות המפתח הרצויות באמת מכניסות עבורכם גולשים, וכדי לגלות מילות מפתח אחרות שייתכן שלא הייתם חושבים עליהן בעצמכם.
 

התאזרו בסבלנות

כל ההמלצות והשיטות המפורטים במדריך זה ישפרו את דירוג האתר שלכם, אבל זה לא יקרה בין לילה. אל תתיאשו אם לא תראו תוצאות בימים, בשבועות או אפילו בחודשים הראשונים. המשיכו להקפיד על הכללים להם התחייבתם ועדכנו את האתר באופן קבוע. במוקדם או במאוחר, מנועי החיפוש יגיעו.

מקדמי אתרים מספרים על תופעה בשם ארגז החול של גוגל, וטוענים שאתר חדש עם דומיין שזה עתה נרשם לא יקבל מקום מכובד בתוצאות של גוגל עד לתומה של תקופת המתנה קבועה מראש, כאמצעי להגנה מפני ספאם. גוגל לא מאשרת או מכחישה את הטענה, ואפילו בקרב ציבור ה-SEO סוגיה זו נחשבת לשנויה במחלוקת.
 
אתר זה לא לבירינת (אילוסטרציה: SXC)
 אתר זה לא לבירינת (אילוסטרציה: SXC)   
במאמר זה רק גירדנו את קצה קרחון ה-SEO. במרחק של שני קליקים תוכלו למצוא עוד עשרות אלפי מדריכים על SEO בעברית ובאנגלית, ברמת פירוט גבוהה בהרבה מזו. הצורך בעדכון תדיר של האתר בתוכן איכותי מביא את חברות הקידום המובילות לפרסם אינספור מדריכים ומאמרים בנושא, ולכם נותר רק ליהנות מהתחרות. עמוד התוצאות הראשון של החיפוש "קידום אתרים" בגוגל יספק עבורכם את רשימת עשרת חברות קידום האתרים המובילות בארץ. אפשר להתחיל משם.

לכל הכתבות בפרויקט SEO - קידום אתרים
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by