ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המציא את האינטרנט 

המציא את האינטרנט

 
 
רועי ברגמן, גלובס

לפני שנה גוגל קטפה לשורותיה את האבא של האינטרנט, זה שנתן לו שם וכתב את הפרוטוקול שלו. בראיון בלעדי ל"גלובס", ד"ר וינטון סרף מספר למה עבר לגוגל, מתי התחרות עם מיקרוסופט תפסיק להיות לגיטימית ועל התוכניות של גוגל לעתיד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
וינט סרף (יח"צ)
 וינט סרף (יח"צ)   
בדיוק לפני שנה גוגל הכריזה על הרכש החדש שלה: וינטון (וינט) סרף, אחד מאבות האינטרנט, שיחד עם בוב קאהן, כתב את פרוטוקול האינטרנט (TCP/IP), וגם העניק לו את שמו. "הוא אחד האנשים החשובים ביותר שחיים היום", אמר אז מנכ"ל גוגל הגאה, אריק שמידט. "וינט שם את ליבו ונשמתו בלגרום לאינטרנט לקרות. אני יודע שהוא יקפוץ לעומק העניינים כאן ויחפור החוצה רעיונות חדשים לגוגל".

ומה לגוגל יש להציע לאיש שהמציא את האינטרנט וכתב תוכנת הדואר האלקטרוני הראשונה? משרה יוקרתית בחברת האינטרנט הכי מדוברת בעולם של סגן נשיא עם שכר נאה לצידה, והתואר המדליק של "צ'יף אינטרנט אוונגליסט". נביא האינטרנט הראשי. כבוד.

קיבלת הגדרת תפקיד מאוד מיוחדת.

סרף צוחק. "זה למעשה מאוד מצחיק, כי כשדיברנו על הצטרפותי לחברה ושאלו אותי איזה תואר אני רוצה, הצעתי שיקראו לי 'ארכי-דוכס', אבל החבר'ה חשבו שזה לא ממש יעבוד. הם הצביעו על כך שב-25 השנים האחרונות של חיי נסעתי ברחבי העולם, בניסיון לשכנע אנשים לבנות את רשת האינטרנט ולהשתמש בה, והם חשבו שאם אמשיך להביא את בשורת האינטרנט לעולם, זה יוכל לקדם גם את גוגל, ולכן קיבלתי את התואר נביא אינטרנט ראשי. זה כבוד גדול בשבילי להמשיך במאמצים האלה גם עבור גוגל. כמובן, שהשאלה היא האם יש לתפקיד אפשרויות קידום, ולאן אפשר להתקדם אחרי שאתה נביא. למלאך, אולי? מצד שני, אני צריך להיות מת כדי להיות מלאך ואני לא בטוח שאני מעוניין בקידום כזה".

באותיות הקטנות, אחרי הטייטל הקריאיטיבי, סרף מוגדר כאחראי לפיתוח פלטפורמות חדשות וגילוי כיווני שוק חדשים עבור החברה. יש משהו מרתק בחיבור בין אבא-אינטרנט, בן ה-63, שהמציא אותו פשוטו כמשמעו, לחבורה הצעירה הזו של בני שלושים ומשהו, שמקבלים את האינטרנט כמובן מאליו. המפגשים הללו מרתקים גם בדברים הקטנים. למשל, בנושא של סטייל אישי. סרף ידוע מגיל צעיר בסגנון לבוש ללא-רבב. כילד הופיע לבית הספר בז'קט ועניבה, והמשיכה שלו לחליפות שלושה-חלקים בחיי היום-יום הבוגרים שלו, בוודאי תבליט אותו על רקע הטי-שרטים, הג'ינס והסניקרס של הגוגלים.

כל דלת שהיית רוצה הייתה נפתחת בפניך. למה בחרת בגוגל?
 
 
"אני חושב שמה שמשך אותי יותר מכול הוא המחויבות של החברה ליצירת אפליקציות שמבוססות על האינטרנט. אחרי תקופה קצרה ב-MCI חברתי פעם נוספת לבוב קאהן (עימו פיתח את תשתית האינטרנט - ראו מסגרת), ויחד עבדנו משך שמונה שנים על בניית אפליקציות לאינטרנט: ספריות דיגיטליות, מבנים ורובוטי מידע (knowbots). ב-1994 נקראתי חזרה ל-MCI, להקים עבורם את תשתית האינטרנט, ואפשר לומר שבעצם חזרתי לעסקי ‘שרברבות האינטרנט'. עסקתי בזה כעשור, אבל תמיד קינן בי הרצון לחזור לפיתוח אפליקציות לאינטרנט, וכשנוצרה ההזדמנות לחזור קפצתי על העגלה".

מה אתה מביא מעצמך לגוגל?

"אחד התפקידים שלי הוא לעודד אנשים להשתמש באינטרנט, וזה גם תורם למודל העסקי שלנו, כי ככל שיותר אנשים יעזרו ברשת, כך יתווספו משתמשים נוספים לשירותים של גוגל וההכנסות מפרסומות רק יגדלו. את התפקיד השני שלי ניתן להגדיר ‘דבורת בינה': אני עובר במחלקות הפיתוח של גוגל בעולם ומעביר ביניהן מידע. אני מקדיש זמן גם לקשרי משקיעים ופיתוח המדיניות של גוגל, במיוחד בתחומים רגולטורים".

אני חייב לשאול: אתה מעביר זמן פנוי בגלישה?

"זמן רב מהחיים שלי עובר מול האינטרנט, בהנחה, כמובן, שאני לא בטיסות. זה כלי עצום שנותן לי גישה לכל מדען בעולם".

וכשכתבתם את פרוטוקול האינטרנט, זה היה החזון שלכם?

"לפני 30 שנה לא יכולתי לחזות את האינטרנט כפי שהוא היום. מצד שני, הוא לא מגיע למספיק אנשים אלא למיליארד גולשים בלבד, וזה לא משמח אותי. אם ניקח בחשבון שיש 6 מיליארד אנשים בעולם, יש לנו מקום להתפתח ולהגיע לאוכלוסיות חדשות".

עם הפרספקטיבה ההיסטורית והתפקיד הכי פלואידי והכי חם בגוגל, סרף הוא האיש הנכון לברר איתו לאן גוגל הולכת, אחת החידות של השנתיים האחרונות. היטיב לנסח זאת, בציניות כמובן, המתחרה הנחוש, ביל גייטס. "מה הדבר הבא שיגידו שגוגל ממציאה? רובוט שמכין המבורגרים"? ההערה הארסית משקפת את השינוי שמיקרוסופט עוברת. היא צריכה להבין איך חברה קטנה וחצופה, שקמה לפני פחות מעשר שנים, מחליטה להתחרות בענקית מרדמונד, מציעה תוכנות עם פונקציות דומות לשלה. ככה סתם, חופשי ובחינם ברשת. ובעיקר נשמעת רעבה ומאיימת על יכולות מיקרוסופטיות נוספות.
 
(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס)   
גוגל מציפה כל הזמן בכלים חדשים, שירותים ושווקים חדשים. העומס והגיוון האלה העלו את השאלה, לאן גוגל הולכת? היא מנוע חיפוש שמתחרה ביאהו? תוכנות שמתחרות במיקרוסופט? ספק דואר אלקטרוני שמתחרה ב-AOL, יאהו ואחרות? פורטל שמאיים על MSN? שרת לאחסון קובצי סאונד ווידיאו? מה שבטוח הוא שגוגל יורה לכל הכיוונים וענקיות האינטרנט וממשק אינטרנט-PC, נמצאות בחרדה דרוכה.

האניגמה נותרה לא פתורה. קודם כול, כי גוגל מסרבת לנפק מידע על מגמת עסקיה והכיוון האסטרטגי שלה. דיוויד אדוארדס, אנליסט מאמריקן טכנולוג'י ריסרץ', מגדיר את גוגל, "חברה שמנוהלת בדרך לא קונבנציונלית, ולכן, אי אפשר להניח שהיא תעשה דברים שחברות אחרות עושות". התמונה מתערפלת עוד יותר כשזוכרים שהחזון של גוגל הוא הצהרת כוונות כללית: "לסדר את כל המידע שברשת ולהפוך אותו לנגיש ויעיל בכל העולם".

אז במה גוגל ממוקדת? באינטרנט? במדיה? בתוכנה?

סרף: "ברור שקודם כל גוגל נסמכת על האינטרנט. עם זאת, היא משתמשת באינטרנט כדי לספק שירותים למשתמשים. לגוגל יש מודל עסקי ייחודי, שבו המשתמשים לא משלמים עבור השירותים שלה, והיא מממנת אותם מהכנסות בפרסום. בוודאי שלהנהלה יש קו פעולה ברור, והביטוי הטוב ביותר שלו, חוזר למודל העיקרי שלנו, הפיכת המידע ברשת לנגיש יותר עבור הגולשים", אומר סרף, ונשאר במתחם הגוגלי המעורפל. "אני מקווה שאני לא נשמע נדוש מדי, אבל זה באמת מה שמניע את החברה. מידע נגיש הוא כלי מאוד חזק עבורנו".

מה מנועי הצמיחה העיקריים של החברה?

"קודם כול, ברור שהחברה גדלה באופן מהיר מאוד. היא צפויה להגיע למכירות של קרוב ל-6 מיליארד דולר השנה, ואני מזכיר לך שזו חברה שהתחיל משני אנשים ושגדלה במהירות לחברה של 8,000 עובדים. אני זוכר שהתפלאתי לגבי היכולת של גוגל ליישם את המודל העסקי שלה, והעליתי את החשש הזה באוזני ההנהלה. מישהו דאג להסביר לי ששוק הפרסום כולו - בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובאינטרנט, מגלגל מחזור מכירות של 420 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. כך שיש לנו עדיין דרך ארוכה עד שנאמר שמיצינו את היכולת שלנו".
 
 
וינט סרף (ויקיפדיה)
 וינט סרף (ויקיפדיה)   
המספרים חזקים ותומכים מאוד ברעיון שמנוע הצמיחה העיקרי של גוגל הוא הפרסום. כך, מחקר שפרסמה לאחרונה פורסטר ריסרץ', העריך ששוק הפרסום באינטרנט בארה"ב בלבד הסתכם אשתקד ב-15 מיליארד דולר, ויגיע עד 2010 ל-26 מיליארד דולר.

מה האסטרטגיה העסקית לשנים הקרובות?

"לארגן את כל המידע שקיים ברשת ולהפוך אותו לנגיש יותר. יש ברשת מידע רב ועדיין דרושה עבודה רבה לסדר אותו. אני חושב שהחברה תמשיך להתמקד בבניית אפליקציות המבוססות על אינטרנט. יש לנו את עמוד השדרה שלנו, אבל כדי להגיע ללקוחות שלנו, אנחנו עדיין מסתמכים על תשתיות רשת של חברות אחרות".

"אני מקווה שהקוראים שלך יסלחו לי שאני מרשה לעצמי לקשקש, אבל מה שבטוח הוא שכבר עכשיו, עם כמות המידע האדירה שקיימת באינטרנט, לא פשוט לבצע חיפוש מהיר ויעיל בו. והאתגר הגדול ביותר שלנו הוא להבין טוב יותר מה המשתמשים שלנו מחפשים ברשת, ולהבין טוב יותר את המידע הקיים, כדי שנוכל לסווג אותו באופן המדויק ביותר. לכן אנחנו מפתחים כלים שמסייעים למגזרים מסוימים, כמו Scholar, מנוע החיפוש למציאת עבודות מדעיות".

נכון להיום, אפליקציות כמו Gmail הן חינמיות. גוגל תגבה עליהן תשלום מתישהו?

"עד עכשיו לא מצאנו צורך אמיתי לחייב את המשתמשים שלנו ואני באופן אישי מאוד מקווה שזה לא יקרה גם בעתיד. אם להיות כן, אף אחד עוד לא העלה רעיון כזה. המודל העסקי שלנו, שימוש בפרסומות למימון השירותים שאנחנו מציעים בחינם, עובד טוב מאוד. גם בעוד 10 שנים אני מעריך שהחברה תסתמך על פרסומות על מנת לממן את פעילותה".

המוצרים שלכם מבוססים על הרשת. יש לכם כוונה לפתח אפליקציות שיתבססו על המחשב, בלי חיבור לרשת?

"ובכן, כבר עכשיו יש לנו שני מוצרים שאינם תלויים באינטרנט, כשהמוכר יותר ביניהם הוא Google Desktop, שמאפשר ארגון יעיל של המידע הקיים במחשב האישי. אנחנו מאמינים שבטווח הארוך, שירותים מקוונים יתפסו מקום מרכזי יותר בעולם המחשבים, במיוחד במקומות שבהם השיתוף הוא ערך גבוה".

המוצרים שלכם מגוונים ולכן חברות רבות, כמו eBay, מיקרוסופט ויאהו, רואות בכם מתחרים. מי היריבה העיקרית שלכם?

"תחרות היא מצב בריא ואנחנו מקדמים אותה בברכה. כמו שאני רואה את זה, יש היום שתי גישות שונות במהותן. הראשונה, דוגלת בהתמקדות במחשב האישי ובפרטיות המשתמש. אלה אנשים שמעדיפים לשמור את המידע שלהם לעצמם, בתיקיות פרטיות במחשב האישי. הגישה השנייה אומרת: ‘למה שלא אעלה את המידע שלי לרשת? למה שאשמור אותו במחשב האישי שלי'? אנשים שפועלים לפי הגישה הזו מגבים את הקבצים שלהם ברשת".

כלומר, אלה שמעדיפים לשמור מידע במחשב האישי ולא ברשת?

"אני מעריך שבטווח הארוך אנשים יעדיפו לשמור את המידע שלהם ברשת, אבל הם ירצו גם תוכנות שיוכלו להפעיל כשהם לא מקוונים.

"קח אותי כדוגמה, שהרשת היא מרכז החיים בשבילי. בגלל שאני מבלה זמן רב במטוסים, אני נאלץ להסתפק במחשב הנייד שלי, שמוגבל ביכולות הגלישה שלי. שתי הגישות האלו מאוד מעניינות את גוגל".

וכשאתה אומר את זה, אתה הופך את מיקרוסופט ליריבה הגדולה שלכם.

"לא בהכרח הייתי קורא למיקרוסופט היריבה הגדולה ביותר שלנו, וזה בגלל שנכון להיום, מרבית המשתמשים שלנו מגיעים אל השירותים שלנו דרך מערכת ההפעלה של מיקרוסופט".

בגלל שמיקרוסופט חולשת על 90% מהשוק הזה.

"וזה לא בהכרח בעיה עבורנו. כל עוד יש גישה לשירותים שלנו דרך המערכת של מיקרוסופט לא נוצר כאן קונפליקט. אבל אם יתברר שמערכת ההפעלה של מיקרוסופט משתמשת בכוח שלה על מנת להשפיע על יכולת השימוש בתוכנות של גוגל, תתפתח בעיה אמיתית".

ריי אוזי, המחליף המיועד של ביל גייטס, אמר בכנס המשקיעים השנתי של מיקרוסופט, שה-PC שייך להיסטוריה והגיע זמן האינטרנט. הם טעו עד עכשיו?

"זה מזכיר קצת את מה שקרה למיקרוסופט ב-1995, כשביל גייטס לא ספר במיוחד את האינטרנט עד שנטסקייפ הגיעה וגנבה מהם את ההצגה. אז הבינו במיקרוסופט שהאינטרנט עשוי להיות כלי חשוב גם עבורם".

מה אתה חושב על מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, LIVE?
 
(צילום: רויטרס)
 (צילום: רויטרס)   
"יש מספר טכנולוגיות חיפוש בשוק, גם זו שמשתמשים בה באתר של אמזון. הניחוש שלי הוא שהמאבק האמיתי הוא כמה מהמידע ברשת ניתן לגלות באמצעות הטכנולוגיות האלו ועל הרלוונטיות של תוצאות החיפוש למשתמש. בסופו של דבר, לשם ילכו הגולשים, ובגוגל אנחנו שואפים להיות ראשונים בשני מישורים: מהירות החיפוש ודיוק התוצאות. לכן אנחנו מחפשים לקבל מהמשתמשים פידבקים לגבי יכולות החיפוש שאנחנו מציעים".

כמה פעמים בעבר דובר על כך שגוגל עומדת להשיק מערכת שתתחרה במערכות ההפעלה של מיקרוסופט.

"לפי תחושת הבטן שלי, אני לא חושב שבעתיד נשיק מערכת הפעלה שמזכירה את מה שמיקרוסופט מציעה היום. אני חושב שמה שנמצא בגוגל בעתיד זה יותר שירותים מקוונים".

האינטרנט מודל 2006 שונה מאוד מהחלומות הכי פרועים של סרף וקאהן בתחילת שנות ה-70. כשמדברים עם סרף על ההתפתחות של האינטרנט והדורות הבאים, הוא חוזר לשפה של חוקר באקדמיה. "אני מעדיף לחשוב על האינטרנט כיצור ביולוגי שמתפתח כל הזמן, ולא כיצור חדש ושונה", אומר סרף. "אני אישית צופה שהאינטרנט יתפתח למהירויות גלישה הרבה יותר גבוהות בעתיד. כבר היום אפשר לראות את זה קורה בהונג-קונג, סינגפור, יפן ושוודיה, ואני מעריך שנראה יכולת להעביר קיבולות מידע גבוהות יותר בזמנים קצרים יותר".

והגישה האלחוטית לרשת, שמתחילה להיתפס טריוויאלית.

"לשמחתי, לרוב החברות הסלולריות בעולם יש גישה לאינטרנט, שמאפשרת לאנשים להגיע לשירותים שונים ואני מצפה שאפקט הניידות של המשתמשים יהפוך למשמעותי יותר. שירותי Google Maps ו-Google Earth הפכו לפופלריים מאוד בקרב המשתמשים שלנו, ולאחרונה Google Maps זמינה במכשירים סלולריים. זה מדהים. אתה נמצא בדרכים, לא בסביבת העבודה או הסביבה הביתית שלך, ואתה יכול לקבל את כל המידע שדרוש לך דרך המכשיר הנייד: דרכי הגעה ליעד שלך, אפשרויות הבילוי שם, איזו מסעדה מומלצת, איפה בית החולים ואפילו הכספומט הקרובים אליך. אני רואה בזה פוטנציאל גדול לצמיחה של שירותי אינטרנט חדשים, שיכולים לסייע למשתמשים גם כשהם ניידים.

גם המידע ברשת משתנה - קטעי וידיאו, אודיו, תמונות.

"ואנחנו מאוד מתעניינים בכל צורות המידע. התחלנו במידע טקסטואלי שהיה בתחילת הדרך עיקר המידע שזרם ברשת והיה גם קל יחסית למפות אותו. המדיות האחרות מאתגרות אותנו בדרכים רבות. למשל, משתמשים רבים רצו לארגן את התמונות שלהם על גבי המחשב. למשתמשים האלה הצענו את Picasa, שמאפשרת להם לארגן את האלבום הדיגיטלי ולשתף בו גולשים אחרים. אז הניסיון כאן הוא לסייע לאנשים לארגן את המידע, לא רק ברובד הטקסטואלי שלו.

"או שירות Google Checkout, שהושק לאחרונה ומסייע לאנשים להשתמש במערכות התשלומים המקוונים, בלי שיצטרכו לעבור את הפרוצדורה הסבוכה פעם אחר פעם. כך שהשירותים שלנו נועדו לסייע לאנשים לארגן את החיים שלהם בעולם האינטרנטי, וברבדים שונים. הרי המוצרים שקיימים היום בשוק, כמו iPod של אפל ו-Tivo, משנים את הרגלי הצריכה שלנו. אני מניח שככל שהרשת תהיה מהירה ונגישה יותר, נראה דרכי שימוש נוספות במדיה הזו".

גוגל היא עוף חריג בנוף האינטרנט. בתוך עשר שנים נבנה מותג חזק, אולי החזק ביותר באינטרנט, שלמרות הבועות, הבאזים ומחלת הדוט.קומים, לא סתם שרד אלא הצליח. מנוע החיפוש של גוגל, המשומש ביותר בעולם, מניב לה הכנסות אדירות מפרסום. השלב הבא בהוכחת הרצינות היה הנפקה.

באחת ההנפקות המוצלחות והמדוברות בנאסד"ק, לפני כשנתיים, גוגל גייסה 1.67 מיליארד דולר, לפי שווי פנטסטי של 23.5 מיליארד דולר לחברת אינטרנט בת פחות מעשר., נזכיר. ההנפקה נסגרה על מחיר המינימום, אבל תוך יומיים המניה זינקה בכמעט 30% ובשנה האחרונה גוגל הצטרפה למועדון ה-100 מיליארד, קלאב אקסקלוסיבי במיוחד. היום השווי שלה הוא 115 מיליארד דולר.

הציפיות לגבי תוצאותיה הכספיות גבוהות. אם ב-2005 היא רשמה הכנסות של 6.14 מיליארד דולר ורווח של 1.46 מיליארד דולר, שיעור רווחיות גבוה יחסית, האנליסטים בוול-סטריט מצפים השנה להכנסות של 7 מיליארד דולר, וב-2007, להכנסות שיא של 9.9 מיליארד דולר.

עוד לא היית אז בגוגל, אבל בטח התבוננת כמו כולם בהנפקה מהצד. מה אתה זוכר ממנה?

"זה היה מסעיר למדי, לא? אני זוכר שאריק שמידט חשב שמחיר התחלתי של 135 דולר למניה יהיה הוגן למדי, ושוכנע לבסוף על-ידי החתמים לרדת למחיר של 85 דולר. זה מאוד מרשים עבור החברה הזאת. בשנתיים האחרונות היה מסחר די סוער במניות שלנו והרבה גבות הורמו לגבי טיב המודל העסקי שלנו. אני חושב שהתוצאות שהצגנו עד כה הן עדות לכך שהוא באמת עובד".

אתה לא חושב שהשווי של גוגל יצא מפרופורציות? שמתפתחת עוד בועת אינטרנט?

"בהתחשב בקצב הצמיחה של המכירות ושולי הרווח שלנו, אני לא חושב ששווי השוק של גוגל לא מוצדק. אני כן חושב שהוא עורר התרגשות רבה, בגלל פקיעת בועת האינטרנט הקודמת. חשוב להצביע על כך, שהחברה הפכה לציבורית שש שנים בלבד לאחר שנוסדה, וזה הישג מרשים".

ואיפה גוגל תהיה בעוד עשר שנים?

"זו שאלה מעניינת, כי אם נסתכל עשר שנים לאחור, היא בכלל לא הייתה קיימת, ובטח שלא ציפו שהיא תהיה מה שהיא היום. אני מעריך שבעוד עשר שנים לגוגל תהיה קשת רחבה יותר של מוצרים. היא תמשיך לבנות כלים בהם ניתן להשתמש דרך האינטרנט, כמו מעבד התמלילים המקוון (Writley) ו-Spreadsheets Google (גיליונות חישוב, ר.ב), שהושקו לאחרונה. אני מקווה שבעוד עשר שנים נוכל להגדיל באופן רציף את כמות המידע שהמשתמשים יוכלו לחפש באמצעותנו ברשת ואני מאמין שטכנולוגיית החיפוש שלנו תשתנה באופן דרמטי".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by