ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מותו של ז'אנר? 

מותו של ז'אנר?

 
 
ברק אנגל

משחקי הפעולה דחקו מצמרת המכירות והרייטינג את משחקי ההרפתקאות, שמהווים אלטרנטיבה פחות אלימה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מיסט, המשחק שיצר מהפכה שלמה בז`אנר משחקי ההרפתקאות
 מיסט, המשחק שיצר מהפכה שלמה בז`אנר משחקי ההרפתקאות   
Quake. Command and Conquer. Fifa 99. כולנו מכירים את השמות, את המשחקים, את הרעיון. אבל עם יד על הלב, שמעתם פעם על The Last Express? מה לגבי Sanitarium? ואת אלו מכם שיודעים על קיומו של משחק שנקרא "ריקוד מריר" (Grim Fandango) אפשר למנות על מקשי עכבר אחד.

ובכל זאת, לאלו שלא מכירים את הז`אנר, משחקי הרפתקה (Adventures) הם אולי בעלי הוותק הרב ביותר מכל ז`אנר אחר. משחק המחשב המוכר לרבים כראשון אי פעם, מ1972-, נקרא Adventure (היסטורית, אגב, קדמו לו מספר משחקים אחרים, כולל גרסה מוקדמת במיוחד של Pong על מחשב אנלוגי במעבדת המחקר הגרעיני בניו-יורק).

העובדה שדווקא משחקי הרפתקאות פחות מוכרים בציבור הרחב היא מעניינת ומעלה תהיות. בימים אלה, בהם תשומת הלב הציבורית מתמקדת יותר ויותר בתכנים אלימים ובעייתיים בצורות הבידור של בני נוער בכלל, ומשחקי מחשב בפרט, נראה הגיוני כי הרפתקאות יזכו לחשיפה גבוהה יותר כאלטרנטיבה איכותית יותר בשוק המשחקים.

שהרי מהי הרפתקה ממוחשבת? מימוש חלום של רבים מאתנו - היכולת להשתתף, לשחק תפקיד אקטיבי, בעלילתו של ספר מוצלח. זהו הז`אנר המשפחתי המושלם. אין כמו הרפתקה - שהיא, מעשית, סיפור ממוחשב - על מנת לאפשר למבוגרים וילדים כאחד להתלכד בפתרון הבעיות אותן היא מעלה (וכדוגמא אציין את Toonstruck, הרפתקה מצוירת נפלאה עם הומור מושחז במיוחד).
 
מיסט. מבט נוסף
 מיסט. מבט נוסף    
וכמו בעולם הספרותי, ניתן למצוא משחקי הרפתקאות לכל הטעמים. הרפתקה טובה, כמו ספר טוב, מעשירה את המשחק בה באופנים רבים, מהעמקת ידע (The Last Express, אולי ההרפתקה הטובה ביותר בכל הזמנים, תורמת משמעותית להעשרת הידע ההיסטורי על מלחמת העולם הראשונה) ועד התמודדות עם דילמות מוסריות (כמו ברומן העתידני Pandora Directive, או לחילופין בזוועתון Blackstone Chronicles). הנושאים מגוונים ככל העולה על דמיונו של כותב הסיפור. ואולי היתרון הגדול ביותר של משחקי הרפתקאות הוא כי ללא קשר לעושרן הויזואלי - איכות התצוגה הגרפית - הרפתקאות טובות תמיד יגרו את הדמיון.
אז מדוע רבים המעורים בתחום משחקי המחשב מכריזים לאחרונה על מותו הבלתי רשמי של הז`אנר?


הבעיה העיקרית היא, כמובן, רמת מכירות. משחק מחשב מוצלח צריך למכור מעל 100,000 יחידות - בהנחה של השקעה ממוצעת בפיתוח (כמיליון דולר). מספר המשחקים שאכן מוכרים בכמות כזו כל שנה נמדד בעשרות - מתוך אלפים.

בתנאים כאלה, צפוי שהחברות המוציאות לאור יעדיפו ללכת "על בטוח". ומה יותר בטוח מלחקות הצלחות קודמות? כיום, הכיוון הוא משחקי פעולה, כדוגמת Quake. לפתח משחק "דמוי Quake" קל יותר מלפתח משחק מקורי - ההשקעה הרעיונית קטנה (כי מחקים משחק קיים), וההשקעה בפיתוח קטנה (כי ברוב המקרים ניתן לקנות מנועי משחק קיימים).

מצד שני, הרפתקה טובה תמיד דורשת מקוריות - הסיפור, העולם והדמויות, כולם ייחודיים. בנוסף, הפיתוחים הטכנולוגיים כמעט ואינם רלוונטיים למשחקי הרפתקה - אשר ברובם שמים דגש על חשיבה ופתרון בעיות, ולא על הצגה מהירה של פרטים רבים ככל האפשר על המסך - ומכאן שהמשחקים נתפסים ע"י חלק גדול מקהלם הפוטנציאלי, ולא בצדק, כמיושנים.
 

ואולי הבעיה הגדולה ביותר של משחקי הרפתקה היא, באופן פרדוקסלי, ההצלחה המסחררת של אחד מהם - Myst. המשחק, שיצא ב1993- ונמכר בגרסאותיו השונות ביותר מ5- מיליון (!) עותקים, יצר רמת ציפיות מוגזמת בעליל אצל המוציאים לאור. במהלך ארבע השנים שלאחר מכן, יוצרו מאות "תואמי Myst", שניסו לרכב על ההצלחה המסחררת של אביהם הרוחני. רובם ככולם נכשלו. הסיבה הייתה פשוטה - Myst, בזמנו, שילב חדשנות טכנולוגית מרשימה (רק שלוש שנים לאחר מכן החלו להופיע בשוק משחקים מקבילים ברמתם הטכנולוגית), עם מספר רב של רעיונות מקוריים. הוסיפו לכך שיווק אגרסיבי, חשיפה קיצונית (המשחק הופיע ב-CNN, Times ועוד), ופנייה לקהל רחב במיוחד (מבני נוער ועד בני 70+), ותקבלו שילוב תנאים אידיאלי להצלחה מסחרית.

התוצאה הייתה קיפאון של החברות - כולן רצו לכתוב משחק "כמו Myst". המקוריות כמעט והוכחדה. המשחקים נעשו דומים יותר ויותר, וציבור השחקנים התחיל, פשוטו כמשמעו, להשתעמם. נצחונו הגדול של Myst גרם, בדיעבד, לכישלונו של הז`אנר כולו.

כיום נשארו חברות בודדות העוסקות בכתיבת הרפתקאות. המפורסמת שבהן היא LucasArts, יוצרי רבי מכר רבים כגון: Day of the Tentacle, Sam and Max, Monkey Island, Grim Fandango ועוד, והיא אולי החברה הגדולה היחידה שעדיין מפגינה מחויבות לסוג זה של משחקים. חברות כמו Smoking Car Productions ו-Broderbund הפכו, במקרה הטוב, לחטיבות זעירות בחברות ענק, ובמקרה הרע סגרו את שעריהן. לטעמי, כולנו מפסידים. עבור אוהדי הרפתקאות, זוהי כמובן אבדה גדולה, אבל גם אלה מאתנו שמעולם לא נחשפו אל הז`אנר יכולים למצוא בו עניין רב. ובמיוחד מכוונים הדברים אל ההורים שביניכם - אם חיפשתם דרך חינוכית אך גם מרתקת להתוודע אל העולם המופלא של משחקי מחשב יחד עם ילדיכם - אנא, במקום לקנות להם את Half Life, למה שלא תנסו את The Last Express?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by