ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
זמן סליחות 

זמן סליחות

 
 
רותם לצטר, גיימר

מערכת גיימר מונה חמישה חטאים של תעשיית המשחקים בשנה החולפת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יום הכיפורים מסמל ביהדות תקופה בה עלינו לסלוח לכל אלו שהעליבו ועצבנו אותנו, ולצפות שגם הם יסלחו לנו על מעשינו. גם את הגיימר הממוצע מעליבים ומכעיסים הרבה דברים במהלך השנה, רובם עניינים הרי גורל כדוגמת הפסד בטורניר Pro Evolution Soccer, או תקרית במהלכה תקליטור המשחק האהוב נשרט עד ללא היכר.

ובכל זאת, במהלך השנה מתרחשים גם כמה אירועים מהסוג שגורם לציבור שחקני המחשב והווידאו בארץ ובעולם לצאת מכליו. גם השנה בחרנו להרהר באותם חטאים, כדי שנוכל לפתוח דף חלק ונקי, ולהתחיל את השנה עם שיר חדש בלב ועכבר ביד. אז הנה הוא לפניכם: מצעד החטאים של עולם הגיימינג לשנה החולפת, שנת תשס"ו.
 

זעיר-תשלומים

Oblivion. רוצה שריון לסוס? תשלם!
 Oblivion. רוצה שריון לסוס? תשלם!   
סוס גזעי בשני דולרים! חרב קסומה בחמישים סנט! ברוכים הבאים לבסטה הוירטואלית של שוק "הזעיר-תשלומים" במשחקי המחשב והווידאו. קניתם משחק חדש במיטב כספכם? מצוין, עכשיו תתחילו לשלם באמת. כל תוספת קטנטנה תעלה לכם כסף. רק בסופו של החודש תראו שהשריון הפנטסטי שקניתם, רוקן לכם את חשבון הבנק באופן מציאותי בהחלט.

מיקרוסופט הייתה מהראשונות להבין את הפוטנציאל העצום אשר טמון במיקרו תשלומים. היא כוללת אותו כחלק מחזון ה-Xbox Live, לפיו כל קונסולה מחוברת לרשת, וכל גיימר ישמח לשלם עוד ועוד על רסיסי תוכן אותם הוא מוסיף למשחק הבסיסי שקנה.

השנה התחילו העניינים להתחמם באמת כאשר חברת Bethesda, האחראית לאחד ממשחקי התפקידים הטובים ביותר של השנה, Oblivion, דרשה תשלום של 2.5 דולר עבור מיגון מיוחד לסוס הקרב שלכם. התוספת אגב, היא קוסמטית לחלוטין.

אם זה לא מספיק, רק לאחרונה התבשרנו שהכותר החדש בסדרת המרוצים האגדית Gran Turismo, המפותח עבור קונסולת הפלייסטיישן 3, לא יכלול מכוניות או מסלולי מרוץ, ואותם נידרש לקנות בנפרד. מחירם של 20 מסלולים וחמישים מכוניות יעמוד על כ-390 שקלים, סכום לא מבוטל.
 

משחקים בלתי מבושלים

Driv3r. לא אפוי
 Driv3r. לא אפוי   
מדוע פעם אחר פעם מוציאות חברות המשחקים לשוק כותרים חצי-אפויים, שברור כי העבודה עליהם עוד מרובה?

הסיבות שונות ומגוונות: פעם זו הבהלה לתקופת החגים, פעם מדובר במשחק המבוסס על סרט קולנוע חדש שחייב לצאת לחנויות כדי לרכב על גל ההצלחה, ולפעמים הכסף אוזל לפני שהמשחק מוכן. בכל מקרה, מה שאנחנו מקבלים בסוף הוא כותר מלא בתקלות. החברות מנסות לעיתים לפייס אותנו בתיקונים מאוחרים, אך אלו לעיתים רק הורסים את המשחק עוד יותר.

לעיתים נדירות בלבד מודות אותן חברות בפה מלא על כך ששגו בהשקת המשחק לפני שהוא מוכן. תארו לעצמכם את הפליאה לאור הצהרתו של ניק פאיור, מנהל המכירות והשיווק של חברת אטארי, שבפרץ כנות נדיר הודה לאחרונה כי משחק הפעולה Driv3r כלל לא היה מוכן כשהגיע לחנויות.

כנראה שהלקח נלמד היטב אצל אנשי אטארי, כיוון שמשחק התפקידים המבוקש שלהם Neverwinter Nights נדחה שוב ושוב לאורך חודשים, עד שהמפתחים יהיו מרוצים מהתוצר.
 
 

זעיר-הרחבות

The Sims. לפעמים הגודל כן קובע
 The Sims. לפעמים הגודל כן קובע   
אי-שם באמצע שנות התשעים עלו כמה מחברות המשחקים על רעיון מבריק: במקום לשווק משחקים חדשים לגמרי שפיתוחם עולה כסף רב, אפשר להוציא חבילות הרחבה לכותרים הקיימים, הכוללות תוכן חדש ושלבים נוספים. כך נהנים הגיימרים מעוד כמה שעות של הנאה, ואילו חברות המשחקים לא נאלצות להתמודד עם אתגרים טכנולוגיים יקרים. אלא שכצפוי, חבילות ההרחבה הללו לא תמיד מצדיקות את קיומן, במיוחד אם התוספות שהן מביאות למשחק המקורי כה שוליות עד שמכירתן משולה לשוד לאור היום.

מלכת חבילות ההרחבה הזעירות היא ללא ספק Electronic Arts, שמותג The Sims המשגשג שלה מרוקן מידי שנה את כיסי המכורים - בעזרת עשרות חבילות הרחבה מיותרות לחלוטין. המצב הידרדר לתהומות שפל חדשות, לסדרה של חבילות תוכן אשר אינן כוללות דבר פרט לכמה עשרות חפצים, כדוגמת טפטים מרתקים לקירות ושטיחי רצפה מעוררי השתאות.

לאחת החבילות הללו שהגיע לידינו, החלטנו להעניק במסגרת הביקורת הרשמית את התיאור המחמיא "בית מחסה לאפסים ואחדים מוכי גורל". כנראה שהגודל באמת קובע, במיוחד כשהוא מיקרוסקופי.
 

פאנטום של כסף

Phantom. הופ, נעלם הכסף
 Phantom. הופ, נעלם הכסף   
תעשיית משחקי המחשב והווידאו היא כיום עסק רווחי להפליא, ולא פלא שכולם רוצים לעלות על עגלת התזמורת. אבל זה לא תמיד כל-כך פשוט. אנשי ממון רבים מנסים להיכנס לתחום, אך זורקים את כספם לשווא על פרוייקטים חסרי סיכוי, ולא תמצאו דוגמא יותר טובה לכך מפרויקט ה"פאנטום" הביזארי.

השם פאנטום עלה וצף בחלל האינטרנט לראשונה לפני כארבע שנים, כאשר הוצג על ידי חבורת יזמים נלהבת כקונסולה משוכללת שתתחרה ראש בראש מול ענקי השוק. לאחר מספר חודשים הרגיש מנכ"ל החברה, טימוטי רוברטס, שהפרוייקט השאפתני שלו לא מתקדם לשום מקום, והחליט לנפח את שווי מניות החברה בהבטחות ריקות ושקרים.

במהלך שנות קיומה הצליחה חברת Phantom Entertainment להעלים למעלה מ-63 מיליוני דולרים. רק תחשבו כמה משחקים מוצלחים ניתן היה לפתח בכמות הכסף הזו. כעת מנסה אותה חברה ממש לשרוד באמצעות דיבורים על מערכת המיועדת להפצת משחקים באינטרנט. גם הפעם אין שום סיבה לחשוב שמדובר במשהו שחורג מעבר להצהרות ללא כיסוי.
 

PSP: ככה לא בונים קמפיין

הגרפיטי של סוני
 הגרפיטי של סוני   
מסע הפרסום השערורייתי של סוני לקונסולת המשחקים הניידת "PSP" גרם לה השנה בעיקר נזק תדמיתי. תחילה הופיעו על קירות הפרברים העניים של ערים גדולות בארה"ב שלל כתובות גרפיטי בהן נראים צעירים משחקים בקונסולה. מדובר היה במסע פרסום לא חוקי – וגם לא ברור כל-כך לאיזה קהל יעד כיוונה סוני את הפרסומות הללו. לאחר איום בתביעה של אגודה אזרחית לפיקוח על פרסום חוצות, הוסרו הכתובות מהקירות, לשמחת אומני הרחוב.

אך שערוריית הגרפיטי מצטמקת לעומת מסע הפרסום אותו ערכה סוני לדגם הלבן של קונסולת ה-PSP, שהושק השנה באירופה. במסגרת אותו קמפיין, הוצגה בשלטי החוצות תמונתה של אישה לבנה האוחזת בגרונה של אישה כהת עור תוך מבט מאיים, כאילו אברהם לינקולן לא נולד מעולם. הזעקה הציבורית הגדולה וההאשמות בגזענות לא איחרו להגיע. לאחר שהמחאה התפשטה גם למדינות בהם שלטי הפרסום כלל לא הוצבו כמו ארצות הברית ואוסטרליה, מיהרה סוני להתנצל באופן רשמי וסיימה את הקמפיין הגזעני לכאורה, במהירות.

כמובן שאין לתלות במסעות הפרסום האומללים הללו את כל הרעות החולות של סוני, אך הם בהחלט יכולים להעיד על ההתנהלות הגמלונית של תאגיד הענק הזה בתקופה החולפת. לא נותר לנו אלא לקוות שמסע הפרסום של סוני לקונסולת הפלייסטיישן 3 החדשה יהיה מוצלח קצת יותר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by