ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אין חדש תחת השמש, חוץ מהקשת 

אין חדש תחת השמש, חוץ מהקשת

 
 
אורי ברקוביץ`

בענף האינטרנט הישראלי חשבו שממצאי סקר TIM הבודק את החשיפה לאתרים הישראליים היו מושפעים יתר על המידה מהשינוי בהרגלי הצריכה שגרמה מלחמת לבנון. הפיתרון: סקר חדש לימי רגיעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בהיעדר שיטת מדידה אחרת, הפך סקר TIM של חברת tns טלסקר לאורים והתומים של תעשיית התוכן באינטרנט הישראלי. הסקר בודק פעמיים בשנה את מידת החשיפה של קהל הגולשים בארץ לאתרי התוכן השונים ומדרג אותם. איתרע מזלם של כמה מהאתרים כשסקר TIM שפורסם ביולי האחרון, בדק את הרגלי הצריכה של הגולשים גם בתקופת מלחמת לבנון ועל כן תוצאותיו שיקפו נאמנה את העלייה הטבעית בצריכת החדשות. התוצאה – מיני רעידת אדמה בצמרת דירוג האתרים: ענקית התוכן ynet צמצמה משמעותית את הפער מול פורטל וואלה. בעוד בדצמבר 2005 היו עמדו אחוזי החשיפה השבועיים של וואלה על 61.2% ושל ynet על 44.3% ביוני-יולי 2006 עמדו אחוזי החשיפה השבועיים של וואלה על 67.6% ושל ynet על 56.2%.

התגובות לסקר לא איחרו לבוא. חלק חזרו על הביקורת על אמינותו של הסקר. אחרות דיברו על כך שסקר שנערך בתקופה מיוחדת, בה יש שינוי סוחף ורגעי בהרגלי הצריכה, לא יכול לשמש כמדד אמין למצבם של הפורטלים. חשוב לזכור שכל עוד האתרים אינם חושפים את נתוני ההקלקות שלהם, סקר TIM הוא המדד היחידי לביצועיהם. מעבר ליוקרה, מדד זה חשוב למנהלי האתרים במערכת היחסים מול המפרסמים – שלהם אחריות קריטית לעובדה שהאתרים בכלל מצליחים לייצר הכנסות מעסקי האוויר שלהם.
 
 
בחברת tns טלסקר לא יכלו להישאר אדישים והחליטו לפרסם סקר נוסף, שישקף את הרגלי הצריכה בימי רגיעה. למרות זאת, סקר TIM שפורסם היום לא מציג שינויים משמעותיים לעומת הסקר שקדם לו:
גוגל יורדת בשיעור זניח מ-79.1% ל-78.6%; וואלה עולה בשיעור חסר משמעות מ-67.6% ל-67.9% וההפתעה הגדולה – ynet יורדת בשיעור זעום מ-56.2% ל-55% בלבד. כך שאם מישהו ציפה שהאתר מבית ידיעות אחרונות יתכווץ בחזרה ל"גודלו המקורי" אי שם באיזור ה-44% הוא התבדה קשות.

קשת חדשה בשמי האינטרנט

יתכן שהסיבה לכך היא משגה בהנחת היסוד אודות הגורם לשינוי במימצאי הסקר הקודם: יכול מאוד להיות כי העלייה בשיעור החשיפה של ynet לא נבעה משינוי בצריכה עקב המלחמה אלא מסיבה אחרת לגמרי – שינוי באופן עריכת הסקר. סקר TIM שנערך בתחילת הקיץ היה הראשון שהתבצע בשיטת פאנל גולשים מקוון, שהחליף את המשאל הטלפוני המסורתי. כך או כך, מי שאתמול טמן את הראש בחול מתוך ציפיה שהסקר החדש יוכיח כי הרצפה עליה רקד בסקר הקודם היתה עקומה, אוכל היום את הכובע.

מבחינת הדירוג בין האתרים לבין עצמם, עד המקום השמיני אין בסקר האחרון כל חדש. סדר הפופולריות של האתרים נשמר כפי שהיה בסקר הקודם, כמו גם בסקרים הישנים יותר, עם קבוצת MSN (הכוללת את אתרי הוטמייל) במקום הרביעי, נענע במקום החמישי, ו-nrg במקום השישי.

אבל ההפתעה הגדולה באמת של הסקר נמצאת דווקא במרכז הרשימה, כשלראשונה נכנס אתר של גוף טלוויזיוני לצמרת הדירוג של אתרי התוכן בישראל. אתר זכיינית ערוץ 2 "קשת" כבש בסערה את המקום התשיעי והוכיח כי השקעת המליונים בזמן מסך בערוץ שתיים השתלמה. 16.3% מהגולשים שנחשפו לאתר קשת מיקמו אותו באלגנטיות שני מקומות מתחת לאתר תפוז (מקום 7) תוך שהוא עוקף אתרי תוכן ותיקים כמו One (מקום 11), הארץ (13), גלובס (15), ודהמרקר (17).
 
שיעורי חשיפה שבועיים ל- 18 אתרים מובילים (ספטמבר 2006)
דירוג
שם האתר
ספטמבר 2006
יוני-יולי 2006
דצמבר 2005
1
גוגל
78.6
79.1
73.3
2
וואלה
67.9
67.6
61.2
3
ynet
55.0
56.2
44.3
4
Hotmail / msn
31.2
34.5
37.4
5
נענע
28.4
30.2
29.6
6
NRG
25.6
23.0
22.5
7
תפוז
24.9
22.2
19.7
8
זאפ
20.4
16.4
10.0
9
שידורי קשת
16.3
-
-
10
דפי זהב
15.9
12.1
11.7
11
One
15.3
16.3
15.5
12
Yahoo!
14.7
15.6
16.7
13
הארץ
11.9
11.0
11.5
14
יד 2
11.6
10.3
8.9
15
גלובס
11.3
10.5
9.8
16
ספורט 5
10.6
10.1
-
17
דה מרקר
10.2
10.1
10.9
18
סטארט
10.2
12.0
9.6
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by