ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מי מציץ בחלון? 

מי מציץ בחלון?

 
 
שיזף רפאלי, גלובס

מאחורי מילות החיפוש שמקלידים באינטרנט, מסתתרת שערורייה לא קטנה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש, מציאה ואבידות מעניינים אותי השבוע במיוחד. אני יודע שהטילים מלבנון לא מחפשים אותי אישית, רק שלא בטוח שהם יודעים את זה. הרי במשך חמישה שבועות, הסירנות טרחו להזכיר מדי כמה שעות שהטילים שוב מתבייתים על משהו, והאזעקה זירזה אותי לעקור למקום שבו יהיה קצת יותר קשה למצוא אותי (עד כמה זה מגעיל שתגובת הרפלקס הראשונה למשמע האזעקה היא הבעת תקווה שהטיל יחפש מקום אחר לנחות בו?).
 

בינתיים, נדמה שגם

רוח הזמן. גוגל צייטגייסט
 רוח הזמן. גוגל צייטגייסט   
ההצלחה שלנו בנושאי חיפוש - איתור המשגרים של חיזבאללה - לא נחלה הצלחה גדולה מדי. אפשר רק להתנחם בתוצאות החיפוש הלקויות של הצד השני: 80% או יותר מהטילים האימתניים האלה "נופלים בשטחים פתוחים", משמע מחטיאים. אולי כי לא לחצו על הכפתור I'm Feeling Lucky של גוגל.

כולם מחפשים. הטילים אותי. חיל האוויר וכוחות הקרקע את המשגרים. הפוליטיקאים אחד את השני, את התגובה המתאימה, ואת הטון הנכון שיושמע לקראת "היום שאחרי". עושה רושם שחיפוש הוא סוג של צו-שעה בעולם כולו, קל וחומר, החיפוש ברשת. כדי לדעת מי המושגים שמובילים את רשימת שיאני החיפוש, יש במיטב המנועים דיווחים סטטיסטיים, המסכמים אלו מושגים זוכים למקסימום התעניינות, מי מהם עלתה קרנו בזמן האחרון, ואיזה מושג סר חינו - או לפחות נפלה ההתעניינות בו. גוגל, למשל, מדווחת בכל שבוע מה הם עשרת הנושאים שמעסיקים במיוחד את הגולשים שמחפשים אצלה. Google Zeitgeist קוראים לאתר הזה, כלומר "רוח התקופה".

יש משמעות כלכלית לא קטנה לפופולריות של מושא החיפוש בגוגל. המודל העסקי PPC (pay per click) - תשלום כנגד הקלקה) הוא המודל שגוגל מובילה בעולם המסחר האלקטרוני, והמודל האחראי להתעשרות הפנומנלית של החברה הזאת. התשלום כנגד הקלקה קשור לפופולריות של מושג חיפוש כזה או אחר. מקרה קלאסי של חיפוש אתונות שמניב מלוכה. בלשון חכמינו, PPC הוא "יגעת ומצאת - תאמין". ככל שמושגים מניבים יותר תשומת-לב, הם עשויים גם להזרים יותר קהל, ולכן יותר הקלקות, ולפיכך יותר חשיפה למפרסמים ולמרכולתם. ה"צייטגייסט" הופך למדד חלופי לרייטינג בעולם הטלוויזיה. עם משמעות כלכלית כבדה כזו, וערך מציצני, שלא לדבר על המשיכה הבידורית, לא פלא שיש אפילו תוכנית טלוויזיה העוקבת אחר המושגים המככבים בחיפוש.

אבל אפשר להתחבר קרוב יותר, ממש אל הווריד של החיפוש. לעקוב אחר הפעימות והזרימה של מושגים וסקרנות אנושיים ברשת, ברזולוציה גבוהה יותר. אתר אחד שאני מפציר בתלמידיי לעיין בו הוא Metaspy. כאן ניתנת גישה בזמן-אמת לזרם החיפושים של הקהל. לא רק רבי-המכר, אלא האמת כולה, ואפשר אפילו לפשפש במערומיה. הצצה מתמדת אל כל שורות החיפוש שנשלחות באותה עת מכל מקום ברשת. אפשר לבחור כאן באחד משני קישורים: אדום או ירוק. הירוק מוביל לחלון "מכובס", ובו מוצגת רשימה מתגלגלת של מושגים ושורות חיפוש, בניכוי פורנוגרפיה ומונחים פוגעניים. הקישור האדום מציג הכול, ללא כחל וסרק.

לא כל-כך משנה אם התוכן מצונזר או אותנטי, ירוק או אדום. מה שמעניין הוא סדרת המושגים המוזרים והשאילתות המפתיעות שאנשים מקלידים. זהו הזנב הארוך של התודעה האנושית, על המשיכה והסקרנות האנושיות הנגללות מול עינינו. הרי כל אחד, כשהוא מקיש מושג אל תוך מנוע חיפוש, עושה זאת בינו לבין עצמו, מתוך הנחה שהאינטימיות והפרטיות מובטחות לו. החלומות הכמוסים האלה נזרקים אל תוך מלתעותיהם של מנועי החיפוש מאות-מיליוני פעמים ביום, וקשה להתיק את העיניים מהעדויות החיות. כאילו קיבלת זכות הצצה או ציתות לנבכי הנפש של האנושות כולה, כאילו השכיבו את כל גולשי הרשת על ספה קולקטיבית של פסיכולוג, והם התחילו לדבר. והפסיכולוג הוא את או אתה.

מנעד הסקרנות האנושית הנחשף כאן הוא עצום, ומכסה כל תחום ידע, פעילות, סטייה או תחביב העולים על הדעת - ואז משתרע על פני כל התחומים שאינם עולים על הדעת. מרתק אפילו לעקוב אחר השונות המבצבצת מתוך השפות השונות שבהן משתמשים המחפשים, טעויות הכתיב והדקדוק הנפוצות, או ההבדלים העצומים ברמת התחכום של ניסוח השאילתות. כאן מבקש מישהו למצוא מילים לשיר, שם יש בקשה למידע על תרופות למחלה. מיד אחרי שאילתה על שיטות מוכחות לבגוד בבת-הזוג, יש שאלה על הנדסת מכונות. ממש קליידוסקופ אנושי.
 

הסיפור של גברת ארנולד

אתר metaspy. לדעת מה האנושות מחפשת
 אתר metaspy. לדעת מה האנושות מחפשת   
בשבוע האחרון, כשהתותחים רעמו כאן, רעמה הרשת סביב שערורייה-זוטא הנוגעת לחיפוש. AOL, מספקיות האינטרנט הגדולות בעולם, שחררה נתוני חיפוש של מנוייה באופן שהצית את הדמיון, אבל גם יצר סערת רגשות שאיננה נרגעת. זה דומה לחלון הראווה הירוק-אדום שעליו דיברנו, אבל חושפני הרבה יותר. כל דכפין יכול לחטט בחיפושים שערכו 650 אלף ממנוייה של החברה בחודשי האביב של השנה. מאגר המכיל למעלה מ-35 מיליון מושגים או שורות חיפוש ברשת.

המחשבה הייתה שגישה לאוצר כזה תהיה מעניינת, אולי אף שימושית, אלא שהמחשבה הזאת הוכחה בדיעבד כמטופשת. המאגר אכן מעניין ושימושי, אבל גם נתפס כפוגעני ללא תקנה. AOL נאלצה לחזור בה, להתנצל שוב ושוב, להסיר את הנתונים מן השרתים, להתחנן בפני כל מי שכבר הוריד את הנתונים שלא לעשות בהם שימוש, ולהתמודד עם תוצאות פתיחתה של תיבת הפנדורה. לא שאפשר למצוא כאן שמות מפורשים, אבל כל החיפושים ניתנים לזיהוי.

הנה מה שקרה כאשר "ניו-יורק טיימס" ערך תחקיר מקיף על חיפושיה של מנויה אחת, שפרטיותה חוללה. AOL לא חשפו אומנם את זהותה, וכינו אותה רק מנוי מס' 4417749, אבל הכתבים הזריזים איתרו בקלות את הגב' תלמה ארנולד, אלמנה בת 62 מג'ורג'יה. היא בסך-הכול חיפשה מוסדות שלהם תוכל לתרום, כמה המלצות לאתרי חופשה, תרופות למחלות שלה ושל חברותיה וחבריה, ופתרונות להתנהגות לקויה של הכלב שלה. גב' ארנולד התעניינה גם בעצות להתעמלות לאנשים בגילה, וניסתה לאתר מידע על חנויות ומוצרים בסביבת מגוריה. היא גם חיפשה מידע על גברים פנויים ועל קרובי המשפחה שלה. בקיצור, מי שיודע את כל אלה על גב' ארנולד, יודע עליה יותר מהכומר המוודה או מהפסיכולוג, והאיתור שלה היה קל למדי. עיתונים ובלוגים אחרים החרו-החזיקו אחר "ניו-יורק טיימס", ובשבוע האחרון התפתח ספורט של גילוי המנויים המוסתרים מאחורי מספרי הזיהוי במאגר.

אז על-אף ש-AOL התנצלו והסירו את הנתונים מהרשת, הם לא הצליחו לסתום את הדליפה בזמן. את כתמי הדליפה אפשר עדיין למצוא אם משוטטים באתרים שאחסנו עותק, כמו http://data.aolsearchlogs.com/log/random.cgi. אבל יותר מעניינת, אותי לפחות, ההזדמנות חסרת-התקדים ללמוד באופן לא אמצעי על אנשים, אורח חשיבתם, התקוות והמאוויים שלהם. אם רק נשכיל לשמור על הפרטיות, אולי ייצא מתוק מעז. מדליפת הנתונים של AOL עשויה לצמוח גם תועלת, לא רק נזק. כי השאלה "מה מעסיק אנשים?" היא לא רק מציצנות. זהו אתגר כריית נתונים חסר תקדים, שאפשר לרתום אותו גם למטרות חיוביות. אין להכחיש את הנזק, אבל האם נוכל גם להפיק תועלת?"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by