ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לא כולם עסוקים במלחמה  

לא כולם עסוקים במלחמה

 
 
עמי בן-בסט, גלובס

גלון חלב פשוט שהועמד למכירה ב"אמזון" הראה שוב איך רשת האינטרנט מסוגלת לגרום לאלפי אנשים להסתער על נושא חסר חשיבות לחלוטין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסיפור הזה מתרחש בימים אלה. ראשיתו בקנקן חלב, יותר נכון במיכל פלסטיק בן גלון אחד (קרוב ל-4 ליטרים) של חלב מלא, של חברת טוסקן (Tuscan), שהועמד לא מכבר למכירה בחנות הוירטואלית של אמזון. סופו עדיין לא ברור. בתחילה צריך לציין כי בדברי ההסבר על המוצר אין שום רמז על כך כי מדובר במוצר יוצא דופן. כל מה שכתוב באתר המכירה זה שמדובר במוצר כשר, המכיל ויטמין D והמהווה מקור טוב לסידן.

אבל מה שקרה לאחר מכן היה בניגוד לכל הציפיות. אתרי מכירות גדולים באינטרנט מאפשרים בדרך כלל לגולשים לכתוב דברי ביקורת על המוצר. וכך, זמן קצר לאחר שגלון החלב של טוסקן הוצב למכירה, החלו להופיע הביקורות. צרכן ממיניאפוליס בשם ליידר כתב בקורת מבודחת ושטותית משהו: "קיימים בעולם מעט מאוד מתנות אותן הייתי רוצה לקבל יותר מחלב של טוסקן. ועוד חלב מלא! ...אין דבר טוב יותר מחלב הזה - אולי חוץ מצנוניות".

עד מהרה הופיעו ביקורות נוספות, שזרמו לאתר של אמזון בקצב שהלך והתגבר. נכון ל-8 באוגוסט הופיעו כבר למעלה מ-500 ביקורות על גלון החלב, שהגיעו מכל רחבי היבשת האמריקאית. רובם ככולן היו סיפורים מבודחים, אבסורדים ושטויות מלאות חן שנסבו אודות וסביב לקנקן החלב. לפתע, נדמה, נהיה עניין גדול סביב למוצר, מבלי שמישהו ידע להסביר את הסיבה. איך קורה, שאלו גולשים בפורומים מיוחדים שדנו בנושא בכובד ראש, שארבעה ליטרים של חלב מלא הופכים לסיפור שלא נגמר?
 
 
משהו מניע קהלים גדולים של צרכנים להתיישב מול המקלדת ולהגיב. אין ספק שלקלות הבלתי נסבלת של הכתיבה וההעברה ברשת האינטרנט יש תפקיד בהפצת קטעי נונסנס מהסוג הזה, אבל האם די בגירויים מן הסוג הזה כדי להסביר את הנפח העצום של התגובות? לא ברור. ישנם אלה הקושרים את הסיפור הזה לתופעה הנקראת: "צמיחה" או "הופעה", באנגלית: Emergence. במובן היותר פשוט של המושג, מדובר בתהליך שצומח מתוך חוקיות פשוטה והופך למבנה מורכב ומשוכלל. דוגמה פשוטה ומוכרת הינה ההתקהלות. דמו לעצמכם בן אדם ההולך ברחוב, נעצר ומביט בשמיים. אחר כך נעצרים לידו אנשים נוספים ומתבוננים יחד עימו. תוך זמן קצר מגיעים עוד אנשים ונוצרת התקהלות, כאילו בלי סבה הנראית לעין.

"התקהלות" דומה מן הסוג הזה התרחשה לפני כ-5 שנים סביב משפט קצר באנגלית שנלקח מתוך משחק מחשב יפני ישן ותורגם לאנגלית בצורה משובשת. המשפט היה: "כל הבסיס שלך שייכים לנו", או במקור:All your base are belong to us. המשפט המוזר הזה הפך תוך זמן קצר למושג ויראלי שהתפשט ברשת האינטרנט במהירות עצומה. בתחילה הוא הופץ באמצעות אימיילים כשהוא נלווה לתמונות ואנימציות, ומאוחר יותר הוא הפך לשיר ולריקוד שהגדיל את התפוצה שלו בעשרת מונים. משפט המקור: "כל הבסיס שלך שייך לנו" עבר שורה של מוטציות ונכנס בוורסיות שונות למשחקי מחשב, סרטי וידיאו, חולצות, תמונות, שירים ותוכנות.

מהו סוד התפוצה של המשפט וספחיו? לא ממש ברור. חיפוש מהיר בגוגל מלמד כי גם היום קיימים קרוב למיליון אתרים העוסקים בנושא הזה. האם יהפוך גם מיכל החלב של טוסקן למותג תרבות מן הסוג הזה? נכון לכתיבת שורות אלו החלב המלא מסתמן כפוטנציאל מבטיח במיוחד. אתרי חדשות ובלוגים מובילים מדווחים על ההתפתחויות בנושא החלב, וגוגל מראה גידול דרמטי במידת העניין. היום לדוגמה ישנם 25,800 עמודי אינטרנט העוסקים במוצר.

גם הביקורות ממשיכות להיערם. אחת האחרונות שהגיעו מאזרח מפלורידה נוגעת במשמעות הקיומית העמוקה של מיכל החלב המלא ומיקומו בגלקסיה. אבל השיא הוא ללא ספק בתגובתה הנרגשת של פרסי פייס משיקגו שטוענת כי לחלב המלא של טוסקן יש חיים משל עצמו. מדובר היא מסבירה ביצור פרימיטיבי שאורח חייו הצנוע והייחודי מצליח לרומם את נפש בעליו ולנסוך בו לו שלום ושלווה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by