ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הנהלת בתי המשפט מציגה: בית המשפט האלקטרוני  

הנהלת בתי המשפט מציגה: בית המשפט האלקטרוני

 
 
עו``ד שליו בן ארי

כיצד תיראה המהפכה המקוונת שעוברת על בתי המשפט בישראל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מערכת במ”ה, בית המשפט האלקטרוני, מתקרבת לשלב הפילוט. כך נודע לפני מספר ימים במהלך הצגת המערכת החדשה, שהתקיימה בבית משפט השלום בתל אביב לקהל עורכי הדין. המצגת הועברה על ידי כבוד השופט בועז אוקון, מנהל בתי המשפט.

המערכת מבטיחה לפטור את ציבור המתדיינים מן הצורך לכתת רגליהם למזכירויות בתי המשפט לצורך הגשת תביעות, בקשות, תצהירים וכתבי בי-דין אחרים. יצוין, כי בשלב הראשון תכלול המערכת את בתי המשפט בלבד, ללא לשכות ההוצאה לפועל.

בדומה למערכת PACER האמריקאית, תאפשר מערכת במ”ה עבודה מקוונת מול מערכת בתי המשפט. לעומת המערכת הקיימת כיום באתר האינטרנט של בתי המשפט מדובר במהפכה של ממש, או שכך לפחות מבטיחים לנו.
 

המערכת כיום

המערכת הקיימת - לא יציבה ומסורבלת (צילומסך אתר בתי המשפט)
 המערכת הקיימת - לא יציבה ומסורבלת (צילומסך אתר בתי המשפט)   
הממשק המקוון הקיים כיום מאפשר לבעלי דין אינטראקציה פאסיבית ומוגבלת עם מערכת בתי המשפט. ניתן לבדוק באמצעותו החלטות של בית משפט, לצפות בפרוטוקולי דיון (בחלק מן התיקים) ובפסקי דין. המערכת הנוכחית הינה חד-כיוונית ואינה מאפשרת הגשת חומר כלשהו לבתי המשפט. ראוי לציין, כי המערכת הנוכחית איננה יציבה, מיושנת ומסורבלת לשימוש. אתר האינטרנט בו שוכנת המערכת אינו זמין לעיתים קרובות ואינו מספק ביצועים סבירים הן במהירות התגובה והן בנוחות השימוש. מן המצגת שהועברה לציבור עורכי הדין השתמע כי ככל הנראה אין בכוונת הנהלת בתי המשפט לשדרג או לשפר את המערכת הקיימת לאור ההתקדמות שחלה במערכת במ”ה.
 

המערכת החדשה

 
ראשית, מדובר במערכת בעלת ממשק וובי שאינו מצריך התקנת תוכנה במחשבי המשתמשים. הממשק של המערכת מבוסס על תוכנת האאוטלוק של מיקרוסופט, קבלן משנה בפרויקט במ”ה.
החומרה היחידה הדרושה לחיבור לממשק הוא קורא כרטיס חכם שיחובר למחשב וכמובן, כרטיס חכם עצמו. בשלב זה לא ידוע על דרישות חומרה מיוחדות אחרות לצורך כך. בלשכת עורכי הדין מעריכים כי הכרטיס החכם, שבאמצעותו גם נחתום בחתימה אלקטרונית, ישווק לציבור עורכי הדין בעלות של כ-20$ לשלוש שנים ראשונות.

חשוב לציין, כי אין כל חובה להתחבר למערכת במ”ה. בעלי דין ועורכי דינם יוכלו להמשיך ולהשתמש בדרך הישנה של הגשה פיזית של כתבי בי-דין לבית המשפט. בעלי דין שיחזיקו ברשותם כרטיס חכם בצירוף סיסמה, יוכלו לעיין במסמכים שעמיתיהם הגישו לבית המשפט בדרך המסורתית.

המערכת תאפשר, כאמור, עבודה מקוונת “במשרה מלאה” ודו-כיוונית מול מערכת בתי המשפט ותאפשר, בין היתר:

• הגשת כתבי תביעה (כולל אפשרות כתיבתם באמצעות הממשק עצמו), כתבי הגנה, תצהירים, סיכומים וכל כתבי בית-דין האחרים שהיינו רגילים להגיש עד כה במזכירות.
• בדיקת החלטות ומצב התיק בכל רגע נתון (כולל היכן עומד הטיפול בו).
• הגשת כתבי בי-דין במשך כל שעות היממה, כאשר מועד ההגשה הוא מועד העברת המסמך למערכת (אלא אם הצד השני אינו משתמש במערכת. במקרה זה יחולו כללי ההמצאה הרגילים).

לדברי השופט אוקון, הרעיון המרכזי העומד מאחורי המערכת, מלבד נוחות וחסכון בעלויות, הוא איחוד ממשקים. כיום קיימים במערכת בתי המשפט מספר מערכות אלקטרוניות: מערכת מנ“מ הפועלת באולמות הדיונים, מערכת מנ“ת הפועלת במסגרת המחלקה לניתוב תיקים בבתי המשפט ועוד ממשקים תפעוליים כאלה ואחרים הפועלים במזכירויות.

מערכת במ”ה תחליף את כל אותן המערכות. כל הגורמים במערכת בתי המשפט, לרבות המזכירויות, עורכי דין, בעלי דין ושופטים יעבדו מול מערכת זו. מלבד זאת, מערכת במ”ה מתממשקת, בין היתר, עם מערכת מרשם האוכלוסין, רשם החברות, משטרת הגבולות ועוד מערכות חיצוניות שונות.
 
 

פתיחת תיקים

ממשק פתיחת תיקים נוח לתפעול: בשלב הראשון נבחר את בית המשפט והעיר בה ברצוננו להגיש את התביעה. לאחר מכן נבחר את סוג ההליך וכן את נושא התובענה (חוזים, תביעה כספית וכו’). שם התובע בתיק חייב להיות תואם למידע שנמצא במרשם האוכלוסין (לרבות מספר זהות או ח.פ. במקרה של חברה). המערכת תתחבר למרשם הרלוונטי (אוכלוסין או חברות) ותבדוק את נכונות הנתונים.

לבסוף נוכל לצרף את כתב התביעה (ככל הנראה, בכל פורמט נפוץ - DOC, PDF, TIFF) ואת הנספחים. נוסף על כך קיימת אפשרות של כתיבת כתב התביעה (בתביעות לא מורכבות - תביעות קטנות, למשל) בממשק המערכת עצמו, כפי שאנו רגילים לכתוב בפורומים וטפסים מקוונים. בכל שלב ושלב מבקשת המערכת את אישור המשתמש לנכונות הנתונים. בשלב הסיום תנפיק המערכת אישור על פתיחת תובענה לרבות מספרה. תשלום האגרה מבוצע באמצעות כרטיס אשראי או חשבון פקדון של עורכי דין שנפתח לצורך כך.

מטבע הדברים אין כל אפשרות לשנות את פרטי הצדדים לאחר הזנת פרטי התובענה, אלא באמצעות הגשת בקשה לבית משפט לתיקון כתב תביעה, כנהוג כיום.
 

משימות ויומן

מלבד האפשרות של פתיחת תיקים והגשת בקשות שונות, תסייע המערכת בניהול יומן שופטים והקצאת משימות לעובדי מערכת בתי המשפט. כך, למשל, המערכת תיצור באופן אוטומטי משימות רלוונטיות לעובדי המזכירות בעת הגשת התביעה. למשל, המערכת תדע לזהות תובענות המוגשות בסדר דין מקוצר. עם הגשת תביעה מסוג זה תירשם משימה בסגנון “האם הוגשה בקשת רשות להתגונן”. לאחר חלוף המועד להגשת הבקשה, המערכת תתריע באופן אוטומטי וללא התערבות המזכירות בפני התובע על מחיקת התביעה מחוסר מעש.

כך גם לגבי תביעות רגילות אשר חלף בהן המועד להגשת כתב הגנה. בכך מקווים בהנהלת בתי המשפט להפחית מן העומס המוטל על מזכירויות במעקב אחר תביעות בהן משתהה התובע בניהול תביעתו ואשר מונחות ללא מעש בבתי המשפט. לדברי השופט אוקון, מדובר בכ-40% מכלל התיקים.

יומן השופטים מציג אף הוא שיפורים ניכרים. העוסקים בתחום מכירים את התנועה האופיינית לפתיחת יומן עבה הכרס והדפדוף בו בחיפוש אחר מועד דיון פנוי. במ”ה תסייע לשופטים בכך. כך, למשל, תיפתח בפני השופטים האפשרות לקבוע שעות וימים מסוימים בהם ישמעו תיקים מסוג מסוים, מעין “סכימות עבודה”, כדברי מנהל בתי המשפט. העדפות אלו של השופטים תסייענה למערכת לבצע משימות, שכעת מוטלות על עובדי המחלקה לניתוב תיקים, באופן אוטומטי.

יומן השופטים מבוסס אף הוא על תוכנת אאוטלוק המוכרת, בעלת ממשק משופר וכפי הנראה, גם נוח לתפעול. מתוך יומן השופט ניתן לגשת בקלות לגרסה הדיגיטלית של תיק בית משפט, פרוטוקולי דיון ולראות את “סל המשימות” של פקידי בית המשפט, ובכך להקל על השופט להתכונן לדיון ולגשת למידע שבתיק על ידי דפדוף פשוט ביומן.

ואם זה לא מספיק, הרי המערכת מסוגלת, על פי כללים קבועים מראש, לנתב באופן אוטומטי תיקים חדשים המוגשים לבית המשפט. נניח, למשל, כי בבית משפט כלשהו כל בקשות רשות להתגונן נדונות על ידי שני רשמים בחלקים שווים. המערכת תדע לנתב בקשות מסוג זה לרשמים ללא כל התערבות המזכירות ובכך תפחית את העומס המוטל על סגל בית המשפט.

מאפיין שימושי הוא תיקיה אישית של שופט לכתיבת הערות תוך כדי הדיון. מדובר בתיקיה המיועדת, כמובן, לעיני השופט בלבד. כך גם מאפיין נוסף של כתיבת הערות על גבי פרוטוקול הדיון. הערות אלו מתחלקות לשני סוגים - ציבוריות ופרטיות, והצפייה בהן הינה בהתאם להרשאות משתמש.
 

מספרי תיקים

כיום תובענה המוגשת לבית המשפט מקבלת מספר תיק סידורי על פי מספור המתנהל באותו בית משפט. בקשות (בש”אות) מקבלות אף הן מספר סידורי באותו בית משפט. המערכת החדשה תוציא את השיטה המסורתית לגמלאות.
 
 
כבר כיום, כל תובענה המוגשת לבית משפט מקבלת, בנוסך למספר המסורתי, גם מספר “חדש”. מספר חדש הוא מספר יחודי וכלל ארצי. כלומר, עם הפעלת המערכת החדשה נהיה פטורים מלבחור את העיר ואת בית המשפט בו נפתחה הבקשה ונזין רק את מספרה. המערכת החדשה תזהה באופן אוטומטי באיזה בקשה ובאיזה בית משפט מדובר.

גם הבש”אות (בקשות שונות) צפויות לפרוש. כל בקשה שתוגש בתיק קיים תקבל מעין תת מספר של התיק העיקרי. ניתן יהיה לעיין בכל בקשות הביניים (וההחלטות בהן) תחת עץ התיק הראשי במערכת.
 

אז מתי אצלנו?

מערכת במ”ה מופעלת כעת במסגרת פרה-פילוט בהנהלת בתי המשפט. בחודש ספטמבר הקרוב צפויה הנהלת בתי המשפט להתחיל בתכנית פילוט, ככל הנראה, בבתי המשפט בהרצליה, ראשון לציון וירושלים. במסגרת הפילוט יבחנו ביצועי המערכת ועמידה בעומסים. אנשי המחשוב של הנהלת בתי המשפט סבורים כי כבר בדצמבר הקרוב תהיה המערכת מוכנה לפריסה ארצית.

אז מי הם עורכי הדין המשתתפים בפילוט? לדברי מנהל בתי המשפט מדובר בקבוצה קטנה, אך פעילה מאוד, של עורכי דין שנבחרו לנסיינים לאור מספר התיקים הרב שהם מנהלים בבתי המשפט.

הצגה נוספת של מערכת במ”ה לקהל עורכי הדין תתקיים בבית משפט השלום בתל אביב ב-21.09.06 וביום 28.09.06 בשעה 16:00. מועדים ומקומות נוספים מתפרסמים באתר לשכת עורכי הדין.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר המשפטי xlaw של משרד עורכי הדין אורן הראל
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by