ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מנסים לעלות כיתה 
 
 חזון רחוק או מציאות קרובה?   
 
עידו קינן

לקראת פתיחת שנת הלימוד, הציגה חברת eTeacher, המתמחה בפתרונות לימוד מרחוק באמצעות האינטרנט, את מוצריה בפני עשרות אנשי חינוך. כולם הסכימו שהבעיות הן קודם כל אנושיות ותרבותיות, כי התלמידים רוצים מורים. ובכלל - איך אפשר ללמד כשפירושו של כל נתק אינטרנטי הוא שיעור חופשי?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אנשי חינוך, שחלק לא קטן מעבודתם הוא לשמור על השקט בכיתות הלימוד, יודעים לעשות הרבה רעש בחופש הגדול. עשרות מהם הגיעו אל כנס "חזון בית הספר המודרני בעידן האינטרנט", שערכה חברת eTeacher ב- 26.8 בהרצליה,בשיתוף עם חברת מיקרוסופט ישראל. ההחלטה אם לרכוש מערכות לימוד מקוונות נמצאת בידי משרד החינוך ומנהלי בתי הספר, שמחזיקים בתקציבים הנחוצים. אבל דווקא התלמידים, שנהנים מהימים האחרונים של החופש הגדול, הם אלה שיקבעו את ההצלחה שלהן, וסביר שילמדו את המורים כמה טריקים.

מנכ"ל משותף ב-eTeacher, בעז בן-נון, הודה שהעיתוי של הכנס -- שבוע בלבד לפני תחילת שנת הלימודים ומספר ימים לאחר תחילתה במספר בתי ספר ממלכתיים-דתיים -- קצת צפוף, אבל הסביר שרבים מהפרויקטים של החברה החלו באמצע שנת הלימודים. החברה הציגה בכנס שירות מורים פרטיים מקוון, מרכזי לימוד מקוונים לבתי ספר ופורטלים בית ספריים.


התלמידים רוצים מורים

"הרשת לא ברמה (מספקת ע.ק.) לשום שינוי אפקטיבי בתחום החינוך", אמר בפתיחה דיקן בית הספר למחשבים במרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופ' שמעון שוקן, בין האנשים שעומדים מאחורי eTeacher. "אין שום תחליף לקריאת ספר, אין שום תחליף לפתירת משוואה, אין שום תחליף למורים יצירתיים, אין שום תחליף לדוגמה אישית. את כל אלה קשה להעביר דרך הרשת. מה שכן, הצלחנו לייעל את הלימוד".

כמו שוקן, גם דוברים רבים אחרים בכנס הדגישו את חשיבותו של המורה, בניסיון להרגיע את חששותיהם של אלו שנלחמים כל שנה מחדש על משכורתם ומעמדם הציבורי. "התלמידים רוצים את בית הספר, התלמידים רוצים את המורים", אמר מנהל גף יישומי מחשב בחינוך במשרד החינוך, רוני דיין. מנהל בית חינוך תיכון ע"ש הרצוג בכפר סבא, דב רקוביץ, אמר ש"המורה תמיד ישאר הכרחי, חשוב ונחוץ". עמי שטיינר, מורה לפיזיקה במערך המורים הפרטיים של eTeacher, היה אפילו יותר פסקני: "אני לא רואה מצב שלא יהיה מורה מול תלמיד".


נתק אינטרנטי = שיעור חופשי

"אנחנו עומדים כרגע בלי אינטרנט!", נלחץ אחד מהמארגנים בנייד שלו ב-8:40, זמן קצר לפני תחילת הכנס. מה שהדאיג אותו יכול דווקא לשמח את התלמידים: אם החזון של חברת eTeacher יחלחל אל מערכת החינוך הממלכתית, משמעותו של קו אינטרנט מנותק תהיה שיעור חופשי.

באמצע החודש העניקה מיקרוסופט קנדה לאוניברסיטת ווטרלו הקנדית מענק של 2.3 מיליון דולר קנדיים, בתמורה להכנסת שפת התכנות של מיקרוסופט, #C, אל תוכנית הלימודים. מיקרוסופט ישראל עדיין לא עושה זאת: השתתפותה בכנס נועדה להציג את מוצר SharePoint לניהול פורטלים, במקרה זה פורטלים בית-ספריים.

מסך תקלה של מערכת ההפעלה חלונות, הידוע בכינויו "מסך המוות הכחול", עלה בעת שיו"ר וארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט, ביל גייטס, הציג לקהל את חלונות 98'. אם בארזים נפלה שלהבת, הרי שגם מנהלת תחום ניהול הידע במיקרוסופט ישראל, גלית שחף, זכתה לתקלה מביכה מבית מיקרוסופט. "אופס, זה משהו שחייב לקרות בכל הדגמה", אמרה כשדפדפן האקספלורר נפל בזמן שהציגה את SharePoint. הדפדפן הסורר נפל עוד פעמיים במהלך הרצאתה.

מנהל תחום פתרונות עסקיים במיקרוסופט ישראל, יואל יסקרוביץ, סיפר שהבעיות בהן נתקל בהקמת הפורטלים הבית ספריים לא היו טכנולוגיות, אלא אנושיות דווקא: "זה קודם כל עניין תרבותי, שצריך לשתף מידע". לדבריו, מורים לא הסכימו בתחילה לחלוק מידע זה עם זה או עם הממונים עליהם. החברה בחרה להסביר את חשיבות "תיוק" המידע ב"ארון" הממוחשב, ורק אז לשכנע אותם לשתף אחרים במידע.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by