ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מי, לעזאזל, גולש ב-MSN? 
 
 MSN וצייד הפרפרים. סבא לינק מייעץ   
 
גדי שמשון

MSN מחזיקים מעצמם אתר מוביל, חבל רק שאין בכלל דבר כזה, MSN. בעוד המתחרים ברשת הישראלית נלחמים על כל גולש, MSN סומכת על האקספלורר שיביא לה פראיירים במקום לגדל אישיות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אביבית חבשוש. העבירה לאחרונה את ההום-פייג` שלה ל-MSN
 אביבית חבשוש. העבירה לאחרונה את ההום-פייג` שלה ל-MSN   
ותיקי הרשת יודעים שלסבא לינק תמיד היה משהו להגיד. הוא אמר לעיתונאים בלי למצמץ "הקונספט החדש מהווה סינרגיה של תכנים בתשלום ושיווק מפולח" כשנטסקייפ הייתה בחיים; הוא חצב להבות במאבקי פורומים עם נועם רוטר בימים שביל גייטס היה סמל מין לכל גיק (והיו ימים כאלו); הוא ידע ללאוט בחיישנות בצ'ט של וואלה! "תגידי, מאיפה את בארץ?" כשקפטן אינטרנט עוד היה בגדנ"ע ים. בפעם הראשונה מזה שנים, כשגלש לאתר MSN, אחרי שנקט באמצעי הזהירות המתבקשים כולל קונדום על העכבר, לא היה לו מה להגיד.

כי MSN זה לא אתר. זו התגשמות הישראלית המגובבת של חזון ה-S&M של מיקרוסופט לתקשורת מקוונת, שקיים לא מהיום. כשחלונות 95' יצאו לשוק, גילו המשתמשים על שולחן העבודה אייקון קטן בשם MSN, שהוביל לרשת תקשורת סגורה אה-לה-AOL. מקום סגור וחם ומתוק, שבו יכול כל משתמש למצוא תכנים, מוצרים ושאר ירקות. מספר חודשים אחר כך, במהלך שעד היום הוא אחד משיאי התבונה התאגידית של כל הזמנים (הנה, תראו, מחמאה כשמגיע), הבין ביל גייטס את טעותו ושינה את כל האסטרטגיה העסקית לכיוון האינטרנט.

MSN הוא "פורטל על", שאליו לכאורה נאספים כל התכנים הרלוונטיים באינטרנט מספקים שונים. האתר אורז ומגיש אותם בצורה שאמורה להיות קלה לעיכול לגולש המזדמן. גולשים לא מזדמנים במקרה, לכן מפנה כל תוכנת אקספלורר לאתר הזה כברירת המחדל שלה. MSN רוצה להיות מגה-פורטל, שבמקום לשלוח החוצה את הגולשים לרחבי הרשת, מביא את כל מה שחשוב אליהם, לתוך האתר. הרעיון מצויין. המטאפורה שלי לדרך הביצוע של ה"מגה-פורטל" הזה נחסכת מכם עכשיו רק בגלל מצבנו הביטחוני הרעוע.
 
 
במאבק על שוק הפרסום המקרטע באינטרנט, זכורה המריבה המבדחת מתחילת השנה בין MSN לבין "וואלה!". נעזוב את הטענה שלמפרסמים חשובה "החשיפה של הקבוצה" (מי המפרסם שחושב שפרסום בהוטמייל יעניין אותי יותר מהדואר שלי?), ונעזוב גם את צירוף "סטארט" ו"נטאקס" שהצליח לעבוד על נילסן בזמנו. אני לא מדבר עכשיו על דרך השיווק של מבצעי הכך-וכך באנרים בשקל, אלא על אופי ואישיות של מוצר תקשורתי.

בניגוד לאתרים אחרים, ל-MSN אין אופי במיל. למרות שסקרים שונים מציבים אותו בין חמשת האתרים הפופולאריים בישראל, יש לאתר אישיות די נבעכית. זוכרים את מהדק העזרה של אופיס? זה האופי שיש ל-MSN. כמו שגברים מסוימים שרוצים רק דבר אחד (פוי!) לא ישקיעו בך שניה אחרי שיסיימו את מעשה האהבהבים הזריז, גם MSN לא מתאמצים בשביל הפראיירים ש"פותחים את האינטרנט" ומגלים את הגיבוב המטורף שהוא עמוד הפתיחה של המגה-פורטל. מילא להידפק ולהיזרק, אבל מכזה מהדק קוקסינל?

המוצר של MSN, העתק לעברית של מוצר קצת יותר משכנע מהשוק האמריקני, הוא חרפה. בדיחות על פלוצים לצד מאמרים של דורון רוזנבלום; חדשות ומבזקים לצד הפניות לפרסומות ולמדורים מטעם ("השף הלבן", למשל) שאין עליהם שום סימן המזהה שזו פרסומת; בסרגל הראשי יש סיווג "קטגוריות" (מעבר ל-Netex) תמוה, קישורים לתכנים באנגלית מהאתר האמריקני בלי להסביר לאן אתה נשלח, עירוב תחומים וחוסר קוהרנטיות עיצובי ותכני בכל פינה. אופי של מהדק משרדי, נו.

מגה-פורטל זה רעיון מצוין. יש ל-MSN הסכמים עם מגוון רחב של ספקי תכנים שחלקם מרתקים עד משובחים (וחלקם לא ראויים למאכל עכברו של הגולש). הצרה היא שכמו ההנהלה של "פראבדה" או "דבר" בימיהם הטובים, הם לא מרגישים שום צורך להתאמץ – החבר'ה מהקולחוז הוחתמו על המנוי מראש.

MSN הוא לא האתר היחיד שממחזר ומייבא תכנים ממקורות שונים. כולם עושים את זה היום, עניין של עלות הפקה. לדוגמא, התכנים של עיתון "הארץ" נמצאים, לבד מהעיתון שאתו עוטפים אחר כך סושי, גם בוואלה!, דה מארקר, IOL (העתק של וואלה! עם פרונט מעט שונה), אתר הארץ עצמו ו-MSN. הארץ מציג אותם באתרו בצורה קורקטית. הדה-מארקר לוקח את אלו שרלוונטיים לו, ומציג אותם בעיצוב שלו תוך מתן קרדיט. וואלה! (ן-IOL) לוקחים את מה שמתאים להם, מנסחים מחדש כותרת סבבית מצחיקולית ושמים אצלם באתר. ו-MSN? או. הם מפנים לחלק מהתכנים ללא ציון המקור, ומציגים את הדף המקורי מאתר "הארץ" כשעליו מולבש "כובע" של המגה-פורטל, וזה נראה קונילמל.

זה באמת לא נעים. בביצה קטנה כולנו שוחים, והאנשים שאני מכיר מ-MSN הם אנשים טובי סבר ואינטליגנטיים. אני לא חושב שמישהו שם עושה לנו משהו בכוונה – מן הסתם גם הם רוצים גם אהבה לצד תזרים מזומנים חיובי. לפחות תשובה על השאלה שבכותרת יש לי בשבילם, אחרי שאף אדם שאני מכיר לא היה מוכן להודות שהוא גלש לשם אי-פעם. מי גולש ב-MSN? אבא שלי. השבוע שיחקתי לו במחשב החדש, והתברר לי ש-MSN זה עמוד הבית של הפלמ"חניק הוותיק .ככה קיבלתי את הרעיון לטור הזה, לפני ששיניתי לאיש המקסים והיקר את ההום-פייג'. הגולש התמה כיצד מסתדרת מבחינת הזמנים העובדה שסבא לינק לחם בשורות הצבא הטורקי ואבא שלו היה בפלמ"ח, יידע שאחרי לילה הזוי באתר MSN, הכל יכול להיות.


****

גילוי נאות: אתר MSN מופעל על ידי מיקרוסופט ישראל (49.9%) ואינטרנט זהב (50.1%). אינטרנט זהב היא אחת המתחרות של נטוויז'ן (תבל, אלרון), מפעילת פורטל נענע (ארל גריי ושתיים סוכר). מצד שני, תוכנות של מיקרוסופט נקנות על ידי חברת נטוויז'ן, ומצד שלישי – הסבא כותב כאן בפרילאנס, ואם הייתי זורק יריקה מטבק הלעיסה לכל אינטרס פנימי סמוי שיכול להיות לי בביצה הקטנה של הרשת, מזמן הייתי סותם את הפה. אבל, כאמור, לצער כולנו, אין זה המצב.

****

כאן אפשר להירשם לרשימת הדיוור הפרטית "דואר זבל" של סבא לינק. היו גם אתם חלק מהטרנד שעבר זמנו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by