ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
טכנולוגיות וחלומות 

טכנולוגיות וחלומות

 
 
אילן גלר

מציאות מדומה? משחקים עם ריח? אילן גלר נזכר בכמה הבטחות שתעשיית המשחקים אף פעם לא הספיקה לקיים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לעיתים קרובות למדי אני מוצא עצמי מתלונן על חוסר המקוריות שבעולם משחקי המחשב והווידאו. המשחקים חוזרים על עצמם, המפתחים חוששים לצעוד קדימה, ותעשייה של מיליארדי דולרים הולכת ומתבססת על מחזור אין סופי של מותגים ורעיונות.

"אל תדאג, הטכנולוגיה תביא עמה את החידושים הנחוצים", ממהרים להרגיע אותי האופטימיים. האומנם? מסתבר כי ההיסטוריה הקצרה של עולם המשחקים מוכיחה אחרת. יש אינספור דוגמאות לטכנולוגיות יוצאות דופן בחדשנותן, שלא הצליחו להבשיל ולהפוך למוצר של ממש, ובוודאי לא הביאו את המהפכה שהתיימרו לה. המקרים שונים לחלוטין, אך מעניין לגלות כי הסיבות לכישלון כמעט תמיד זהות - תכנון לקוי והתלהבות יתר, המובילים לפיתוח אינטנסיבי ומרושל של מוצר תוך הבטחה לשיווק מיידי. ברוב המקרים, הטכנולוגיה הדרושה להגשמת החזון עדיין רחוקה.
 

מציאות מדומה

החלום: אחרי הטיפול ההוליוודי המסור לו זכתה טכנולוגיית המציאות המדומה, קשה להאמין שיש עוד צורך להסביר את החזון המרתק הזה. מ"מכסח הדשא" ועד "המטריקס", מספרים לנו כותבי המדע-הבדיוני על עולמות וירטואליים מציאותיים לגמרי.

במקום הדמויות התלת-ממדיות שעל מסך המחשב השטוח, הבטיחה לנו טכנולוגיית המציאות המדומה מראות ריאליסטיים מהם נתקשה להתנתק. לא עוד מקלדות ועכברים – בעולם הווירטואלי, גופנו עצמו משמש לשליטה ואינטראקציה עם הסביבה. רוצים להרים חפץ? הושיטו את ידכם וגעו בו. השימוש במחשב הופך לטבע שני, ומשחקי המחשב הופכים לחוויה האולטימטיבית.
 
מערכת מציאות מדומה של W-Industries
 מערכת מציאות מדומה של W-Industries   
המציאות: בתחילת שנות ה-90, החליטו מספר חברות לפיתוח וייצור מכונות משחק כי הגיעה העת להפוך את חזון המציאות המדומה למוצר אמיתי. בתקופה בה גרפיקה תלת-מימדית – מכל סוג שהוא – נחשבה לפריצת דרך יוצאת דופן במשחקים שפותחו עבור המחשב האישי, החלו אותן חברות בפיתוח ושיווק מוצרי חומרה ותוכנה המיועדת באופן בלעדי להגשמת החלום.

לאחר ההכרזות הראשוניות, זנחו רוב חברות המשחקים את תוכניותיהן, אך אחת דווקא הצליחה להביא מוצר מוגמר לשוק – W Industries, שהציעה לכל המעוניין לרכוש בסכום פעוט של כ-60,000 דולרים מערכת בשם 1000CS. פרט למחשב משוכלל יחסית לזמנו (מודל משופר של ה"אמיגה 3000"), כללה המערכת קסדת מציאות מדומה כבדת משקל, ובקר שליטה המזהה תנועה במרחב ומאפשר אינטראקציה עם הסביבה הווירטואלית באמצעות תנועות הגוף. יחסית למחירו, זכה ה-1000CS להצלחה מרשימה בתחילת דרכו, ואפילו הספיק להגיע למרכז דיזנגוף שלנו טרם פסק הייצור ב-1994.
 
 
מדוע נטשה W Industries כל-כך מהר את הטכנולוגיה החדישה אותה פיתחה? ובכן, מסתבר כי לאחר שההתלהבות הראשונית פגה, גילו הגיימרים ברחבי העולם כי מערכת המציאות המדומה המרשימה כל-כך היא בעצם גרוטאה חסרת שימוש. קסדת המציאות המדומה אותה הצליחה W Industries לפתח הייתה כבדה מידי עבור רוב המשתמשים. היא כללה צמד מסכים שגרמו לכאבי ראש בריצודיהם, ויחידי סגולה בלבד הצליחו "לשרוד" יותר מעשר דקות משחק רצופות. גם המשחקים עצמם לא היו הברקה גדולה, ומאחר וקהל הגיימרים לא ממש התאהב בטכנולוגיה, מפתחי המשחקים לא טרחו לפתח כותרים נוספים. לאחר כישלון ה-1000CS, לא טרחו חברות נוספות להמשיך ולפתח את הרעיון, ומשחקי המחשב העושים שימוש בקסדות מציאות מדומה הפכו למחזה נדיר.

כמה מהטכנולוגיות שפותחו במהלך אותה תקופת זוהר קצרה מצאו את דרכן לתחומים אחרים, כגון סימולטורים צבאיים לאימון חיילים וטייסים. כמובן שמדובר בערכות יקרות שאינן מתאימות למשתמש הביתי – אולם זה כבר ממילא אינו ממתין בקוצר רוח לחזון המציאות המדומה הנדוש. אנו מוכנים לחכות עוד שנים רבות, עד אשר הטכנולוגיה הזו תהיה מוכנה באמת לשימוש.
 

ריחות וירטואליים

החלום: חוש הריח הוא אומנם אחד מחושיו הפחות מפותחים של האדם, אך זו איננה סיבה לזנוח אותו לחלוטין בעולם משחקי המחשב. הריח הנכון ברגע הנכון יכול לשנות לחלוטין את האווירה, ולהפוך את חווית המשחק למהנה וריאליסטית יותר. כמובן שלגאדג'ט המסוגל לייצר כל ניחוח בלחיצת כפתור ניתן למצוא עשרות שימושים אחרים, בקניות ווירטואליות, צפייה בסרטים וסתם רענון האווירה בחדר – אך דווקא משחקי המחשב נחשבו לשוק העיקרי של הטכנולוגיה המבטיחה הזו.
 
אבטיפוס של מכשיר הריח של DigiScents
 אבטיפוס של מכשיר הריח של DigiScents   
המציאות: היום רעיון "מחולל הריחות הדיגיטלי" נשמע לנו קצת מוזר, אך בשנות 2000 העליזה, טרם התפוגגות בועת ההיי-טק, היתה חברה אמריקאית בשם DigiScents קרובה מתמיד להגשמת החזון. DigiScents, שהתבססה במידה רבה על טכנולוגיה שאותה השיגה בעקבות רכישתה של החברה הישראלית SenseIT, כבר הספיקה להציג אב-טיפוס משכנע למדי למכשיר המסוגל לייצר כל ריח אפשרי, בכל רגע דרוש – ואפילו נראה כמו אף.

הריחות הווירטואליים של DigiScents יוצרו לפי פקודה, באמצעות תערובת כימית שנדחסה לתוך "קלטות ריח" ייחודיות. לפי התוכנית, המשתמש היה נדרש לרכוש את מחולל הריחות עצמו, ולהחזיק לצידו מלאי של קלטות ריח טריות להחלפה. DigiScents סיפקה למפתחי המשחקים ערכת פיתוח, באמצעותה יכלו לשלב ריחות שונים ברגעים מדויקים במשחק, לחיזוק האווירה והחוויה. למחולל הריחות היה אפילו שם היי-טקי מושך – iSmell. כמה מקורי.
 
לרוע המזל, במקרה של DigiScents, הפטנטים שאותם המציא המוח היהודי לא ממש עזרו. שנתיים עמלו מהנדסי החברה על מחולל הריחות המשוכלל, ולא הצליחו להפוך אותו לזול ואמין מספיק עבור הצרכן הביתי. באפריל 2001 הכריזה החברה על פשיטת רגל, ו-30 עובדים בישראל נאלצו לחזור לביתם ולוותר על חלום משחקי המחשב הריחניים.

כיום פועלות ברחבי העולם כמה חברות המפתחות טכנולוגיות דומות לאלו של ה-iSmell, אך אף אחת מהן אינה מוכנה להציג בשלב זה מחולל ריחות ביתי. המכשירים שכן הגיעו לשוק בסופו של דבר הם גדולים, יקרים ומסובכים להפליא, ומיועדים בעיקר לשימוש בבתי קולנוע ואטרקציות בידוריות אחרות. ביום מן הימים וודאי נצליח עוד להגשים את חזון הניחוח הווירטואלי. מיליוני גיימרים ברחבי העולם עוד יזכו להתענג מריח הנפל"ם על הבוקר – זה רק עניין של זמן. הרבה זמן.
 

משחקי מציאות אלטרנטיבית

החלום: שגרת החיים משעממת אתכם? משחקי המחשב הרגילים אינם מציעים לכם מפלט משכנע דיו מהמציאות המייאשת? אין בעיה. תמורת מנוי חודשי קבוע, תוכלו להפוך לסוכנים חשאיים, בלשים פרטיים או מחסלים מיומנים. משחקי המציאות האלטרנטיבית אינם מסתפקים בעולם הווירטואלי שמעבר למסך המחשב, והם יתערבו בחייכם גם בדרכים אחרות ובלתי צפויות: שיחות טלפון, מאמרים בעיתון המקומי, מכתבים ופקסים. אתם גם לא לבד במשחק הזה – וברגע שתפגשו שחקן נוסף ברחוב, יתחיל האקשן האמיתי.
 
אתר אינטרנט מזויף במסגרת המשחק Majestic
 אתר אינטרנט מזויף במסגרת המשחק Majestic   
המציאות: תאמינו או לא, החזון התימהוני המתואר לעיל עבר את שלבי התכנון והפיתוח והפך למוצר אמיתי לפחות פעם אחת. ביולי 2001 השיקה ענקית משחקי המחשב האמריקאית Electronic Arts מוצר יוצא דופן בשם Majestic, מותחן מדע בדיוני בו כל אדם מעל גיל 18 הוזמן לקחת תפקיד מרכזי, ולהכניס קצת אקשן לחייו.

מרגע ההרשמה למשחק (חודש ראשון בחינם, כל חודש נוסף תמורת 9.95 דולרים), הסמיכה עצמה Electronic Arts להטריד את השחקן בעולמו האמיתי. בתפנית עלילתית משעשעת, כבר בתחילת המשחק היה מתבשר השחקן כי Majestic בוטל – ועוד באותו הלילה היה זוכה לשיחת טלפון מטרידה המזהירה אותו מפני הקונספירציה, ומבהירה כי ההרפתקה בהחלט לא הסתיימה.

במסגרת המשחק עצמו, נדרשו המנויים לאסוף ולחקור את הרמזים שהועברו אליהם בדרכים שונות, מאותן שיחות טלפון, ועד אתרי אינטרנט פיקטיביים שהוקמו לצורך המשחק, ודמויות ווירטואליות איתן הוזמנו השחקנים לשוחח באמצעות תוכנת המסרים המיידיים של AOL. מרגע שהצליח השחקן לפתור את חידת הקונספירציה הנוכחית, היה עובר Majestic לפרק הבא, ומציג אתגרים חדשים בפני הבלש החובב. כה משכנעת הייתה עלילתו של Majestic, עד כי אפילו חוקרי ה-FBI נדרשו לחקור את אחד המסמכים המפוברקים שהופצו במסגרת המשחק, בכדי לאשר כי מדובר במסמך דמיוני לחלוטין. אם העלילה הזו מזכירה לכם את הסרט "המשחק" בכיכובו של מייקל דאגלאס - אתם בהחלט לא לבד.
 
אך למרות החדשנות וההתלהבות, בספטמבר 2001 החליטה Electronic Arts להפסיק את המשחק בעקבות התקפת הטרור על מגדלי התאומים (העלילה נעשתה "ריאליסטית" מדי, לטעמם), ובסוף אפריל 2002 בוטל Majestic סופית. מה קרה? פשוט מאוד – לעשרות אלפי השחקנים שנרשמו בתחילת המשחק די נמאס ממנו לאחר השבועות הראשונים. מטעמים ברורים, Majestic לא הציע למנוייו חוויה דינאמית במיוחד: כל שיחות הטלפון הוקלטו מראש, הקונספירציה חזרה על עצמה במדויק עבור כל שחקן שהצטרף, ובסופו של דבר, הרעיון התגלה כמהנה הרבה פחות ממה שהוא נשמע.

לאחר שהפעלתו של Majestic גרמה לה להפסדים של מיליוני דולרים, ויתרה Electronic Arts על החזון. את קונספט ה"מציאות האלטרנטיבית" אימצו דווקא סוכנויות השיווק והפרסום, המלוות לעיתים קמפיינים למוצרים או סדרות טלוויזיה באתרים מזויפים למיניהם, מלאי רמזים לגבי עלילת הסדרה או תכונות המוצר. חברות המשחקים מוותרות בינתיים על התענוג הזה, וטוב שכך – אנו רחוקים שנות אור מטכנולוגיית האינטליגנציה המלאכותית הדרושה בכדי להגשים את החלום, ובינתיים, פשוט חבל לנסות.
 

אין חדש תחת הג'ויסטיק

כמובן שלא כל טכנולוגיה חדשה היא רעיון מיותר, אך במקרים רבים, אם רעיון נשמע מוזר ודמיוני מדי מכדי להתקיים - רבים הסיכויים שאכן מדובר בחלום ותו לא. כאשר חברות המשחקים מבטיחות לנו עולמות ווירטואליים שלא נדע להבדיל בינם לבין המציאות, מכשירים המסוגלים לייצר בלחיצת כפתור כל ריח שהאף האנושי מסוגל לחוש בו, ותוכנות שיהפכו את החיים שלנו להרפתקאות הוליוודיות, כדאי לבדוק קצת מה עומד מאחורי ההכרזות. ברוב הפעמים, מדובר בניסיון לגייס התלהבות רבה מכלום, וכמו כל ספין תקשורתי מוצלח - "להרגיע" אותנו לעוד כמה שנים, עד שניזכר שוב, שבעצם שום דבר לא משתנה כאן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by