ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מדריך צילום: פורטרטים 

מדריך צילום: פורטרטים

 
 
ניר נוסבאום

רובנו מחזיקים במצלמות על מנת לצלם חברים ומשפחה, אבל צילום של בני אדם הוא אמנות בפני עצמה. ניר נוסבאום מסביר איך עושים זה נכון והכי חשוב - יפה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשבועות אלה מוצגת באמסטרדם תערוכת הצילומים "וורלד פרס פוטו 2006" וכמו בכל שנה, גם הפעם הלכתי אליה יותר מפעם אחת. יש תמונות שמקבלות בצפיה השניה עוצמה חזקה יותר. לרוב, התמונות שמשאירות את הרושם החזק ביותר הן תמונות פורטרט.

ההבעה בפניהם של אנשים הנתפסת בעדשת הצלם עובר האורח, יכולה לספר סיפור שלם ולרגש מליונים. אבל לא רק צלמים מקצועיים המופיעים בתערוכות יכולים לעשות זאת. גם אתם, עם המצלמה הדיגיטלית שלכם, תוכלו לצלם פורטרטים נפלאים.

פורטרטים הם אולי התמונות החשובות ביותר. הרי הסיבה העיקרית שאנחנו מחזיקים מצלמה בידינו היא לתעד תקופה. בעוד שנים רבות נשב בסלון ונצפה על תמונות מתקופות שונות של חיינו. מן הסתם כבר נראה אז אחרת ונרגיש אחרת, אבל בעזרת התמונות נוכל להיזכר איך היינו פעם, לנצור את מראה האנשים היקרים שכבר לא עמנו ולחזור בדימיוננו לטיולים מאושרים עם המשפחה.
 

דינמיות

כשמצלמים ילדים, אפשר לבקש מהם לעמוד יפה ומסודר ולצלם אותם בשורה אחת. יש לשיטת צילום זו חן משלה, בעיקר מכיוון שילדים מתנהגים בטבעיות גם בנוכחות מצלמה. מצד שני, פעמים רבות עדיף לא לביים תמונה, אלא לתפוס את הילדים במהלך פעילותם השוטפת, כשהם משחקים בצעצועים, משתובבים, רצים זה אחר זה ואפילו בוכים.

הבעיה היא שמכיוון שילדים הם דינאמיים, מלאכת הצילום נעשית קשה יותר ולא קל לתפוס קומפוזציה טובה. אבל אם תצלמו הרבה, ועם מצלמה דיגיטלית זו לא צריכה להיות בעיה, תוכלו לתפוס רגע שלא חלמתם עליו. לכן, היו ערניים. השאירו את האצבע על מתג הצילום וכשתיראו שמתפתחת סצנה מעניינת, נסו זויות שונות וכוונוני זום שונים. מתוך עשרות תמונות שתצלמו, תוכלו לבחור את האחת המושלמת, זו עם ההבעה שהכי עושה לכם את זה, ושמציגה את כל מה שרציתם להציג.
 
 

טבעיות

גם מבוגרים מומלץ לתפוס במצבם הטבעי ועדיף שהם כלל לא יהיו מודעים לצילום. אם המצולמים שמים לב לנוכחותכם ומתנהגים בהתאם, הטריק הוא להמתין מספר דקות עד שיתרגלו אליכם ויחזרו לשגרת יומם. טריק נוסף הוא לצלם אותם כשהם קפואים ואז, כשהם נרגעים וחוזרים להתנהגותם הטבעית, לצלם מיד תמונות נוספות.

אשר לילדים, השתדלו לצלם אותם בסביבתם הטבעית: בחדר, קוראים את ספר הילדים שלהם בפעם האלף, משחקים במחשב, מלכלכים את כל הפנים בגלידה, משחקים עם חברים. במרחק השנים, צילומים אלו יזכירו להם ולכם את סביבת הילדות ולתמונות יהיה ערך רגשי עצום. כשאתם בטיול, צלמו בעלי מקצוע עסוקים במלאכתם או אנשים השקועים בפעילות דתית. כשאתם מצלמים חברים, נסו לתפוס אותם כשהם עסוקים בתחביב שמרתק אותם.

אם יש לכם זום ענק ומנגנון ייצוב תמונה, כדאי לכם להתמקם במקום מעט מרוחק מהמצולמים, לתפוס עמדה של צופים, להתקרב באמצעות הזום ולצלם ברגע המתאים.

אם יש לכם מצלמה עם מסך נשלף ומתכוונן, תוכלו לצלם מבלי שהמצולם יחשוב שאתם מצלמים אותו, אפילו ממרחק קצר. פשוט הטו את המסך, כוונו את המצלמה והמתינו לרגע מעניין. כשהרגע הזה יגיע, ליחצו מבלי משים על כפתור הצילום וחזרו לענייניכם. כך צילמתי לא מעט תמונות ברכבות תחתיות בניו יורק, מבלי שהמצולמים ישימו לב לכך בכלל.
 
 
 

נימוס

כשאתם מצלמים אנשים זרים, מומלץ מאד לתפוס מרחק. הדבר נכון שבעתיים, כשמדובר במדינות זרות בעלות תרבויות שונות משלנו. במדינות כאלו, אם תצלמו ללא רשות, המצולמים עלולים להיפגע ולהתנהג באגרסיביות, וגם אם הם עצמם לא שמו לב אליכם, האוכלוסיה מסביב עלולה לשים לב ולכעוס. דוגמה אחת למצבים רגישים כאלו היא צילום נשים במדינות מוסלמיות.

לכן, השתדלו לבקש את רשות המצולמים בכל מקרה שיש סכנה לתקרית דיפלומטית, גם במחיר של טבעיות. הדרך הטובה ביותר היא להתקרב לאנשים, לשוחח איתם, להכיר אותם, להקשיב לסיפוריהם, לשחק, ולחייך. אחרי זמן קצר, תופתעו לגלות שהחיוכים וההתעניינות עזרו פלאים ושהאנשים סומכים עליכם, מרגישים בנוח ואף שמחים להצטלם.

כאן יש יתרון גדול למצלמה הדיגיטלית – המצולמים ירגישו הרבה יותר בנוח אם הם יוכלו לראות את התמונה שצילמתם. אם תראו להם את הקציר שלכם על מסך המצלמה, הם ישמחו וישתפו פעולה עוד יותר. למרות שמצלמה דיגיטלית היא המצאה חדשה יחסית, ילדים במזרח הרחוק כבר למדו ואחרי הצילום הם רצים ומבקשים לראות את התוצרת.
 

זוויות צילום

אם אתם רוצים לצלם פורטרט טוב, זכרו לשמור מרחק ואל תצלמו ממרחק של חצי מטר. תמונה ממרחק קטן מידי תעוות את פני המצולם, אפו יראה עצום, פניו פניו מוארכות ואוזניו רחוקות, לא מראה מחמיא במיוחד. עדיף להתרחק מספר מטרים אחורה ולצלם תוך שימוש בזום.

זכרו גם שתמונות בעלות זוויות צילום סטנדרטיות, בהן כולם עומדים באמצע התמונה ומחייכים בדביליות למצלמה, הן תמונות משעממות שיגרמו לכם לדפדף באלבום במהירות. נסו לצלם אנשים בחצי פרופיל, בכיווני זום שונים או כשהמצלמה מוחזקת אנכית, אופקית ובאלכסון. היו יצירתיים וזה ישתלם בגדול. צריך רק לזכור שבדרך כלל לא מחמיא לאנשים לצלם אותם מלמטה או מלמעלה. לכן, עדיף לצלם בגובה העיניים.
 
 

הפעלת המצלמה

בצילום פנים אנחנו רוצים שתשומת הלב תופנה למצולם ולא לרקע מאחוריו. לשם כך, ברוב המצלמות יש מצב שנקרא "פורטרט", המסומן על ידי ציור של ראש. מצב זה פותח את הצמצם ועל ידי כך מקטין את עומק השדה. אם תפקסו נכון, פני המצולם יצאו חדות כסכין ואילו הרקע יצא מטושטש.

במצלמות עם כוונונים ידניים, צריך להעביר למצב של עדיפות צמצם (מסומן על ידי A או Av) ולהקטין את המספר ל-f4 או פחות. אם עשיתם הכל כמו שצריך ועדיין הרקע לא מטושטש מספיק, הקטינו עוד את עומק השדה על ידי התרחקות מהמצולם ושימוש בזום גדול.

אל תשתמשו בפלאש, אלא אם כן יש לכם פלאש מקצועי. בדרך כלל, השימוש בפלאש בצילומי פורטרט, גורם לכל חצ'קון להראות מלמיליאן וכל הצללים, שהופכים תמונה למעניינת, נעלמים. לכן התגברו על הדחף וצלמו אנשים באור שמש טבעי או הדליקו אור חזק בחדר.

עדיף לא לצלם בשעות הצהריים. האור החזק לא מיטיב עם העור והתמונה יוצאת מעניינת פחות. לעומת זאת, בבוקר ובערב האור רך יותר ויוצר גוונים רבים וצללים.
 

עיבוד תמונה

העבודה לא נגמרת גם לאחר שלחצתם על הקליק. יש תמונות רבות שעיבוד שלהן, גם אם הוא בסיסי מאד כמו עיבוד צבע קל או חיתוך התמונה, יכול לעשות פלאים. במיוחד בפורטרטים, הפיכת התמונה לשחור-לבן או לספיה, יכולה להפוך אותה למעניינת בהרבה. כשמוותרים על הצבע, הדגש עובד לתווי הפנים, להבעות, לקמטים ולתנועה והתמונה מקבלת מימד חדש. נסו לשחק עם העיבוד, העבירו את התמונה לשחור לבן ובדקו מה מוצא חן בעינכם יותר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by