ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מחשב אישי זה הכי, אחי 

מחשב אישי זה הכי, אחי

 
 
אילן גלר

אילן גלר מסרב להסתנוור מהברק של קונסולות הדור הבא ומשוכנע שהמחשב האישי ימשיך להיות הקטר של תעשיית המשחקים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
על אף שהוא בוודאי נדמה לכם כמקצוע חלומי, פיתוח מקצועי של משחק מחשב מודרני הוא דווקא כאב ראש לא קטן. המתכנתים חייבים להתאים את המשחק למגוון מערכות הפעלה, מאות רכיבי חומרה, ועשרות אלפי תצורות מערכת שונות ומשונות. כמובן שזה גם אף פעם לא עובד. אפילו משחק שפותח במשך שנים ארוכות לא ימלט מאימת הבאגים האקראיים. והמתכנתים, במקום לחגוג לאחר ההשקה, הם נאלצים לשוב אל מסכי המחשב ולשחרר עדכון אחרי עדכון, עד שכולם יהיו מרוצים. והגמול על כל העבודה הקשה הזו? במקרה הטוב, כמחצית מהשחקנים שיהנו מיצירתם החדשה באמת יטרחו לשלם עליה. הרבה לפני שהכותר החדש יגיע לחנויות, גנבי התוכנה הזריזים כבר יספיקו לפרוץ את כל הגנותיו ולהפיצו ברחבי האינטרנט. המספרים אינם משקרים. על פי מחקריה של קבוצת NPD, המפרסמת מדי שבוע את נתוני מכירות המשחקים בארה"ב, פחות ופחות אנשים רוכשים משחקי מחשב בחנויות.
 
מחשב אישי (צילום: ASAP)
 מחשב אישי (צילום: ASAP)   
תאמינו או לא, אך הפתרון לכל הבעיות הללו זמין ונגיש בפני מפתחי המשחקים בכל רגע. כבר שנים ארוכות פועלת לצד תעשיית משחקי המחשב גם תעשיית בידור אלקטרוני אחרת, צומחת ומשגשגת. קונסולות המשחק, כמו Xbox ופלייסטיישן, הן מערכות סגורות ומאובטחות. אין צורך להתאים כותר חדש לשלל מערכות שונות – אם המשחק עובד היטב על פלייסטיישן שבחברת הפיתוח, הוא יעבוד בדיוק באותה הדרך על כל קונסולת פלייסטיישן אחרת, בכל העולם. אין חוכמות. כל הקונסולות הללו זהות לחלוטין.

הפיראטיות בשוק הקונסולות קיימת, אך מדובר בתופעה הרבה פחות מורגשת, ולו רק מן הטעם הפשוט שרבים מבעלי הקונסולות אינם מודעים לרשתות שיתוף הקבצים המהירות, או כלל אינם מחזיקים בביתם מחשב. לכאורה, הקונסולות הם התגשמות חלומם של מפתחי המשחקים. אם כך הוא הדבר, ניתן לנבא כי בקרוב נוכל לצפות במחשב האישי שב למקומו במשרד, כתחנת עבודה מקצועית.

ובכן, לא בהכרח. הטיעון הזה, המנבא גורל אפל למחשב האישי כמכונת משחקים, צף ועולה כל אימת שדור קונסולות חדש ומרשים מתקרב למדפים. נכון, קונסולות חדישות כגון Xbox 360 של מיקרוסופט ופלייסטיישן 3 מציעות מגוון תכונות רחב מאי-פעם, הכולל תחומים רבים שבעבר נותרו בלעדיים למערכות ההפעלה המתוחכמות יותר שבמחשב. אולם עדיין נותרו לחברות המשחקים כמה סיבות טובות להמשיך להתאמץ, ולא לעבור לצדו השני של המתרס. מכירות משחקי המחשב בחנויות אולי מתדרדרות, אולם כפי שתיווכחו מייד, יתכן שעבור המחשב האישי לא מדובר בכישלון, אלא דווקא בהוכחה האולטימטיבית לעליונותו הטכנולוגית.
 

ילד מי שמשחק בקונסולה

משחק ילדים (צילום: ASAP)
 משחק ילדים (צילום: ASAP)   
מי לדעתכם מרבה לשחק במשחקים? ילדים? במקרה של שוק הקונסולות, אתם צודקים בהחלט. על פי סקרי האיגוד לתוכנות אינטראקטיביות בארה"ב (IDSA), קרוב למחצית משחקני הקונסולות הם בני פחות מ-18. מהם 72 אחוזים גברים. הנתונים הללו עיצבו את שוק משחקי הטלוויזיה כפי שהוא היום – מקום בו רובם המוחלט של המשחקים המצליחים סובבים סביב אלימות חסרת פשר.

המחשב האישי, מכונה יקרה ומסובכת, קוסם פחות לילדים, ועל כן פונה לקהל שונה לחלוטין. גילו הממוצע של שחקן המחשב עומד היום על 29 ואילו ובקבוצת הגילאים 25-34 רב שיעור השחקניות משיעור השחקנים.

המסקנות ברורות: ישנם משחקים שמתאימים יותר לקהל השחקנים של המחשב האישי מאשר לזה של הקונסולות. משחקי אסטרטגיה וניהול מסובכים, שלא לדבר על סימולטורים ריאליסטיים, לא ימצאו את מקומם אפילו בפלייסטיישן 3. ככל שרמת התחכום והמקוריות עולה, כך נדמה שעולם הקונסולות יגיב פחות טוב. הפלטפורמה מסובכת, אבל המשחקים חדשניים ומתוחכמים. לא עסקה כל כך גרועה אם שחושבים על זה.
 
 

עוקפים את הפלייסטיישן בסיבוב

משוכללת רק ביום הראשון. פלייסטיישן 3
 משוכללת רק ביום הראשון. פלייסטיישן 3   
המחשב האישי, מעצם טבעו, הוא מערכת פתוחה הניתנת לשדרוג בכל רגע. זוהי בדיוק הסיבה שבגללה מפתחי המשחקים נאלצים להסתבך עם עשרות אלפי תצורות שונות. בד בבד זוהי בדיוק העובדה שהופכת את הטענה לפיה "הפלייסטיישן 3 תהיה משוכללת יותר מכל מחשב" לחסרת כל היגיון.

מן הרגע שבו היא יוצאת לשוק, קונסולת המשחקים נותרת תקועה במקומה. בתקופה שמיד לאחר ההשקה הטכנולוגיה שלה בוודאי תרשים, אולם סופה חד הוא – להיראות מיושנת ופרימיטיבית לעומת המחשב האישי, שלא חדל להתחדש. על המעבדים המשוכללים של פלייסטיישן 3 ו-Xbox 360 חתומות חברות המוכרות היטב לבעלי המחשב האישי, כגון ATI ו–Nvidia. לחברות הללו אין כל כוונה להעניק לקונסולות בלעדיות על הטכנולוגיות המתקדמות שלהן. התוצאה - אותם מעבדים ממש, בתוספת שיפורים שונים, יגיעו בסופו של דבר למחשב האישי. זה רק עניין של זמן.

כמו כולנו, גם מפתחי המשחקים אוהבים כוח. בעוד קונסולות המשחק החדשות מציעות למפתחים שפע של עוצמת חישוב, המחשב האישי יישאר תמיד ברירת המחדל של המתכנתים הנועזים ביותר, אלו השואפים לטשטש לחלוטין את הגבול בין המציאות לעולם הווירטואלי.
 

ה"עתיד" כבר כאן

צילום מסך מתוך Steam
 צילום מסך מתוך Steam   
אחד מהחידושים הבולטים שתמצאו בקונסולות הדור-הבא של סוני, נינטנדו ומיקרוסופט, הוא החיבור הקבוע לרשת והאפשרות להוריד שלבים חדשים ואף משחקים שלמים ישירות מהאינטרנט, תמורת תשלום. בחזונם, מבטיחים בכירי תעשיית הקונסולות חנויות מדיה ענקיות, מלאות בסרטים, מוזיקה ומשחקים שבהם נוכל לשחק דקות לאחר שרכשנו אותם. כמובן שהחזון ה"עתידי" הזה קיים כבר מזמן. היכן? במחשב האישי, כמובן.

בעוד שהנתונים אותם הזכרתי בתחילת הכתבה, אלו של חברת NPD, קובעים באופן חד משמעי כי משחקי המחשב הנמכרים בחנויות מצליחים פחות ופחות משנה לשנה, הרי שמכירות המשחקים באינטרנט דרך שירותי ההורדות השונים תופסות חלק הולך וגדל בעוגת הרווחים.

קחו לדוגמא את שירות "Steam" של חברת Valve, האחראית לסדרת משחקי הפעולה המצליחה ביותר של השנים האחרונות, Half-Life. באמצעות שירות Steam, מציעה Valve את משחקיה – וגם משחקים של חברות אחרות המשתפות עמה פעולה – להורדה ישירה דרך האינטרנט. משלמים מחיר מוזל על המשחק, מורידים את כולו תוך כמה שעות, ואפשר להתחיל לשחק מייד. בדרך זו, אלפי ישראלים כבר משחקים בכותרי הפעולה החדשים ביותר, מבלי שיאלצו להמתין עד שהיבואנים המקומיים יצליחו לשווק אותו לחנויות.

עבור רובם המוחלט של בעלי הקונסולות, האינטרנט הוא באמת ובתמים דבר חדש. מדובר במיליונים רבים של שחקנים שלא השתתפו אף פעם בתחרות מול שחקנים מכל העולם דרך הרשת, לא רכשו משחקים און-ליין, לא חשבו עדיין על העולם שמעבר לכונן ה-DVD. שנים ארוכות יעברו בטרם כל השחקנים הללו יבינו את גודל המהפכה. עד אז במחשב האישי כבר נראה שירותים עוד הרבה יותר מתוחכמים.
 

קונסולה או מחשב? מהו בעצם ההבדל?

לינוקס על פלייסטיישן
 לינוקס על פלייסטיישן   
עבור הטיעון האחרון שלנו להישרדותו של המחשב יתכן ונסטה מעט לעבר מחוזות פילוסופיים יותר. מדובר כנראה בטיעון החזק והריאליסטי ביותר שניתן להציע. אם נביט לרגע בנתונים מהם מתלהבים כעת אנשי סוני ומיקרוסופט, אלו של קונסולות הדור הבא החדישות, נראה הרבה חידושים שמזכירים לא מעט מחשב אישי ממוצע.

הפלייסטיישן 3 מתהדרת, לדוגמא, בכונן קשיח – מדהים! יש לה גם חיבורי בלו טות' ו-Wi-Fi, ואפשרות חיבור לאינטרנט, אותה כבר הזכרנו. מערכת ההפעלה שלה תהיה מתוחכמת יותר מהממשק הבסיסי של הפלייסטיישן 2, והיא אפילו תהיה פתוחה יותר בפני המפתח החובב. תמורת תשלום סמלי, תוכלו לרכוש עבור הפלייסטיישן 3 גרסה מיוחדת של לינוקס, ואז היא כבר תהפוך למחשב של ממש. ואולי היתה זו בעצם כוונתם מלכתחילה?

ככל שקונסולות המשחק הולכות ומתקדמות, כך גם נראה כאילו הן נעשות יותר ויותר דומות למחשב המוכר לנו. עם מערכות הפעלה מתוחכמות יותר, פתיחות רבה יותר כלפי המשתמשים, ומגוון תכונות "מסובכות" לכאורה שאינן תואמות את תדמית ה"תלחץ על On, זה כבר יעבוד" שליוותה את הקונסולות לאורך השנים. יתכן שבסופו של התהליך המחשב האישי בכלל לא יעלם, הוא פשוט יהפוך לפלייסטיישן, ואתם בכלל לא תשימו לב להבדל.

זו לא תחזית כל כך קודרת. חובבי המשחקים יזכו ליהנות מהטוב שבשני העולמות – גם מערכת משוכללת ומלאה בתכונות נהדרות, וגם כזו שבאמת עובדת, ולא צריך להלחם בה כל היום. בסופו של דבר, יכול להיות שהמחשב האישי אותו אנחנו מכירים היום באמת יחזור למקומו במשרד. כשזה יקרה כבר לא נוכל להבין לשם מה הכנסנו אותו הביתה מלכתחילה. המחשב האישי החדש שאל מול המסך שלו תשבו אז יהיה אמין ומשוכלל בהרבה מהדגם שמולו אתם יושבים כעת. איך יקראו לו? בטח פלייסטיישן 7, Xbox 1440. או שבכלל יהיה לו שם בסינית, שלא אני ולא אתם נצליח לקרוא.

אילן גלר הוא עורך אתר "גיימר"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by