ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
Mac-קרתיזם: הרשימה השחורה של אפל 
 
 נאצי העיתונות. תג עיתונאי מבוטל (איור: נענע)   
 
עידו קינן

קשה להאמין שאנחנו אומרים את זה, אבל לאחרונה אפל מתנהגת כמו מיטב המאפיונרים האיטלקים. הפחדות, איומים, לחצים כלכליים ולאחרונה גם החרמת כתבים עצמאיים, שהעיזו לפרסם דברים (נכונים) שהחברה לא אישרה, הם המאפיינים החדשים של החברה המגניבה שכולם אוהבים לאהוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אף אחד לא אוהב תאגידי ענק. אחת הסיבות העיקריות לשנאת מיקרוסופט, לצד התקלות הרבות בתוכנותיה, היא עובדת היותה תאגיד ענק מצליח ומעורר קנאה. לפיכך, האהבה והתמיכה העממית שמקבלת חברת אפל, עוד תאגיד ענק, היא ייחודית בעולם העסקים (דוגמה נוספת היא תאגיד וירג'ין, שזוכה לחיבה דומה בזכות המייסד הצבעוני שלו, המיליארדר ריצ'רד ברנסן).

אבל יותר מדי אהבה ותמיכה עולים כמו שתן לראש, כך לפחות עולה מהתנהגותה של החברה כלפי אתרים עצמאיים, שכבר זיכתה אותה בכינוי הלא מחמיא "משטרת העיתונות" ובכותרת "נאצי העיתונות אומר, 'אין גישה בשבילך'", הזכורות לטוב מההופעה המלבבת של הסופ נאצי ב"סיינפלד".

בתחילת יולי, ימים ספורים לפני פתיחת כנס מק-וורלד אקספו (MacWorld Expo) בניו יורק, נמסר לכתבים של כשלושים אתרים שהם לא יקבלו תגי עיתונאי לכניסה לכנס, בנימוק שהם מפרסמים "שמועות והערכות" אודות אפל ומוצריה. ההודעה התקבלה מ-IDG וורלד אקספו (IDG World Expo), האחראית על ארגון הכנס שמתקיים פעמיים בשנה, זה שמונה עשרה שנה, בניו יורק ובסן פרנסיסקו.

הנימוק שניתן נראה יותר כמו תירוץ: עיתונאים מכלי תקשורת גדולים לא הוחרמו, אף שרבים מהם פרסמו שמועות והערכות. הסיבה האמיתית היא, כנראה, רצונה של אפל לשלוט בכל הכתוב אודותיה בעיתונות: בהיקף, בתזמון, בעצם הפרסום. לחצים כלכליים, משפטיים ואחרים שימשו את החברה לאורך השנים נגד כלי תקשורת גדולים, ועכשיו היא מצאה קורבן חדש, שקל להיטפל אליו: האתרים העצמאיים שמסקרים אותה.


אם תפרסמו את האמת עלינו - נהרוג אתכם

זו אינה הפעם הראשונה שאפל מנסה להפחיד את האתרים העצמאיים. עורך אתר think secret, ניק דה פלום, דיווח כי בינואר אשתקד, איימה אפל לשלול מאתרים שמפרסמים שמועות תגי עיתונאי לאקספו בסן פרנסיסקו. החברה חזרה בה מההחלטה, אולם זו כבר יצרה את אפקט ההרתעה: בעלי האתרים הבינו, שאם יפרסמו שמועות והערכות - הם עלולים לאבד את הזכות לסקר את התערוכה בפעם הבאה.

האמת חייבת להיאמר: שמועות והערכות לא מבוססות ולא נכונות אכן עלולות להשפיע לרעה על תדמיתה של אפל, ערך המניה שלה ויחס הצרכנים אליה. אולם מת'יו רות'נברג, לשעבר מנהל MacWEEK.com, סיפר בטור באתר eWeek על שני מקרים, בהם השתמשה אפל באיומים משפטיים ('נתבע אותך על הפרת זכויות יוצרים') וכלכליים ('יחסינו המסחריים עם המו"ל שלך ייפגעו') כדי למנוע פרסום של ידיעות נכונות. והוא לא היחיד.

אם כך, מהי הסיבה להתנגדות החברה לאתרי השמועות? "לאור כל אי ההתאמות הללו והסתירות הללו", מנתח את החרם בחצי חיוך פייר איגו באתר Applelust, "אין לנו ברירה אלא... להעריך מהן הסיבות האמיתיות מאחורי הפיאסקו היחצני הזה".

בדיחה ידועה מספרת, שסלבריטי אמר פעם לעיתונאי: "אם תמשיך לפרסם עלי שקרים אני אתבע אותך". העיתונאי הבטיח לכתוב מעתה רק אמת, והסלבריטי השיב: "אם תעשה את זה - אני אהרוג אותך". גם אפל אינה נלחמת, בעצם, בשקרים שמתפרסמים עליה, אלא באמיתות. היא פשוט לא רוצה שמידע עליה או על מוצריה יצא לפני שהיא מוציאה אותו בצורה רשמית.

כלי תקשורת גדול ומבוסס, עם יועץ משפטי ממולח ועורך חזק, לא ייכנע לאיומים מהסוג שאפל מנפיקה. אתר קטן וחסר אמצעים - יישבר. באפל יודעים את זה בדיוק כמונו. וזה גם ההיגיון מאחורי "חרם התגים": יושרתם של העיתונאים אולי לא נמצאת בכיס של אפל, אבל תגי העיתונאי של התערוכה - כן. אפל בחרה בדרך הקלה, והנבזית, והחליטה לשלול באופן גורף את כל התגים של כל "אתרי השמועות", כלומר האתרים העצמאיים והפחות חזקים.

דיוויד קורסי כתב ב-AnchorDesk, כי לפני עשור נהגה החברה להחרים עיתונאים שלא כתבו בחיוב עליה ועל מוצריה, גם אם הם מכלי תקשורת גדולים. אולם החברה כבר לא נוהגת כך, ומקפידה להילחם רק בחלשים. הוכחה לכך הביא מקים ועורך אתר GraphicPower, סקוט מק'קרתי (אין קשר לסנאטור), שגם כן הוחרם על ידי אפל: אתר MSNBC פרסם ידיעה של חדשות CNET, בה מצוטטים מקורות אנונימיים באפל, שמספרים שהחברה תשיק מחשב iMac עם מסך גדול יותר, 17 אינץ'. "הכתבה הזאת היא בבירור שמועה או מידע פנימי, אבל MSNBC ו-CNET לא הוכנסו לרשימה השחורה!", אמר לנו מק'קרתי. "אני לעולם לא מפרסם סוג כזה של סיפור".



זכותם להחרים את מי שהם רוצים

תג עיתונאי של אפל אינו הכרחי לשם כניסה לתערוכה. אפשר לקנות תג אורח ב-15 דולר, ואפשר, כמו שעשינו בכנס בניו יורק בשנה שעברה, לפגוש מק-גיק חביב באוטובוס בדרך לתערוכה ולקבל ממנו שני תלושים מהאינטרנט לכרטיסים חינם, בצירוף קריאת העידוד "הפיצו את המסר!" (תמיכה עממית ואהבה כבר אמרנו?).

אולם תגי העיתונאי בהחלט נחוצים לסיקור מלא של התערוכה, כולל כניסה לאירועים הסגורים לעיתונאים בלבד. התגים גם מהווים סוג של הכרה באתרים שמקבלים אותם, ושלילתם היא לא רק מעשית, אלא גם סמלית. מק'קרתי, למשל, החליט לסגור את האתר ולמכור את כתובת האינטרנט שלו בעקבות המקרה. "הסיבות לפתיחת GraphicPower כבר לא קיימות", אמר לאתר החדשות הרג'יסטר (אולם חזר בו בהמשך). העלבון נובע לא רק מעצם ההחרמה, אלא מאופן ביצועה: ההודעה על כך שהוא לא יקבל תג הגיעה למק'קרתי לאחר שהתג כבר אושר. למרבה האירוניה, התג אפילו הספיק להגיע אל מק'קרתי בדואר, אולם בראיון אימייל לחיים ברשת הוא העריך, כי זה יוחרם ממנו כשיגיע לדוכן ההרשמה בתערוכה.
 
 
בן סילברמן, מו"ל ועורך Dotcomscoop, אתר וניוזלטר שמועות על חברות הייטק, אמר לחיים ברשת שאם היה מבקש מאפל תג עיתונאי, היה מזדהה בתפקידו האחר, בעל טור בעיתון הניו יורק פוסט, כדי לוודא שאכן יקבל אותו. "לא הייתי מרוצה מזה, אבל אם כל חברה או ארגון שאינם ממשלתיים רוצים למנוע ממני גישה לאירוע ולהרשות לחברים אחרים בתקשורת להשתתף, זו זכותם", הסביר סילברמן. "אפל רוצה להגן על התדמית שלה ומצפה מעיתונאים לציית לנהלים עריכתיים ראויים. אם החברה מרגישה שאנשים, שאינם עיתונאים, משיגים גישה ששמורה ברגיל לחברי התקשורת, אז זה סביר שהיא לא תאפשר לאותם אנשים גישה של עיתונאים".

מצד שני, יש עיתונאים שחושבים שהתגים דווקא מפריעים להם למלא את תפקידם. דה פלום מ-think secret סיפר, שרבים מהם מרגישים, שלמבקר בתערוכה קל יותר לקבל מידע מהמציגים מאשר לעיתונאי. המציגים בדוכני אפל, למשל, קיבלו הוראה לא לענות לשאלות של עיתונאים בלי נוכחות יחצני החברה.


אפל לא מעורבת

IDG לקחה אחריות על החרמת התגים, ודוברת החברה הכחישה בפני חדשות וויירד שאפל היתה מעורבת: "זו לא התערוכה של אפל. זו אחריותה הבלעדית של IDG להחליט". לדבריה, IDG החליטה להטיל הגבלות על אתרי חובבי מק אחרי שנציגי אתר כזה, שאת שמו סירבה לחשוף, "התנהגו בצורה לא נאותה" באקספו של ינואר.

"אין לנו שום עניין ביצירת רצון רע אצל מישהו, אבל האינטרס של המציגים שלנו הוא שרק עיתונאים מדופלמים יקבלו אישורי כניסה", אמרה הדוברת.

אולם מק'קרתי מ-GraphicPower גורס אחרת. נציג חברת היחצנות MS&L שהודיעה לו על החרמתו, רוברט הלפין, כתב לו באימייל: "לאפל יש כוח עצום בהחלטה למי אנחנו יכולים לאפשר כניסה כנציג העיתונות. הם רואים את GraphicPower כאתר שמועות, וככזה, דורשים שנבטל את תג העיתונאי שלך. IDG וורלד לא יכולה להפוך החלטה זו".

בשיחת טלפון מסר לו הלפין, כי רשימת האתרים המוחרמים נכתבה על ידי נת'לי וולץ' ממחלקת היחצנות של אפל. בהמשך שינה הלפין את גרסתו, כנראה בלחץ אפל, וטען ש-IDG וורלד אקספו הם שקבעו שהתג יוחרם ממק'קרתי.


חרושת השמועות של CNET

ה-iMac החדש, המעוצב כמנורה, היה הסוד השמור של מק-וורלד אקספו של תחילת השנה. אולם אתר הגירסה הקנדית של מגזין טיים, TimeCanada.com, חשף אותו ראשון ב-6 בינואר, כשהוא מקדים אפילו את אתר טיים האמריקאי, Time.com.

מסתבר שהצדדים סיכמו, שטיים יקבל בלעדיות על הסיפור, אולם זה יהיה תחת אמברגו, כלומר לא יפורסם עד לזמן שסוכם (ה-7 בינואר). יחצני אפל התקשרו בזעם לטיים, אולם העורך התורן לא היה זמין, ורק לאחר מספר שעות הופנתה התנועה מעמוד השער של טיים קנדה לזה של טיים ארה"ב. הכתבה עצמה עדיין ישבה ברשת בכתובת המקורית, וכבר נקראה וצוטטה בכל מקום על ידי עיתונאים וחובבי מק.
 
סגן עורך ראשי בטיים ארה"ב, סטיב קואפ, כינה את הפשלה "טעות" ואמר: "מישהו לא קיבל את המסר על האמברגו הזה. זו היתה תאונה. לא עשינו זאת בכוונה, כפי שניתן לראות מהעובדה שתיקנו את זה ברגע שיכולנו".

מספר גורמים העלו חשד, כי מגזין טיים זכה בסקופ בזכות הסכם בין אפל וחברת האם של טיים, AOL טיים וורנר. בין הגורמים הללו היו ההמלצה החמה של אתר טיים קנדה על ה-iMac (תחת הכותרת "Flat-Out Cool!", משחק מילים על מגניביותו של המסך השטוח), כולל קריאה לקנותו ולינק לקנייה באתר של אפל; הופעת הכתבה על שער המגזין; אי פרסום השער באתר ביום ראשון, בניגוד לנהוג; הכמות הגדולה של עותקי המגזין, שהיו בידי אנשי אפל בכנס; והעובדה כי מספר שבועות לפני כן, אפל החליפה את עמוד הבית במחשבי ה-Mac שהיא מוכרת ל-netscape.com, ששייך ל-AOL טיים וורנר.

דובר Time.com, טיי טריפט, הכחיש כי היתה עסקה כזו, ואמר שהצבת הלינק אינה דבר חריג, ונעשתה בעבר עם מוצרים אחרים. שבוע לאחר מכן, בעקבות פרסום הסיפור באתר CNET, הוחלף הלינק לקניית המחשב בלינק לסקירת המוצר (באתר CNET, למרבה השעשוע).

המדור ב-CNET בו פורסם הסיפור נקרא Rumor Mill ("חרושת השמועות"). מה הפלא שאפל כועסת על אתרי השמועות?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by