ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
גיימינג - הדור הבא 

גיימינג - הדור הבא

 
 
דיויד רפפורט

עזבו אתכם מטריילרים מושקעים, משחקי רשת המוניים וקונסולות נוצצות. דיויד רפפורט טוען שהעתיד של הגיימינג טמון דווקא בתוכן שיוצרים המשתמשים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אם יש ביטוי שמצליח לאפיין רבים מהתהליכים שעוברים על הרשת בתקופה האחרונה, זה "השתתפות". המונח מבטא את ההכרה בכך שכיום הגולשים והמשתמשים הם שותף מרכזי באירגון המידע וביצירת תכנים ברשת. טוקבקים, בלוגים, תרומת ערכים לאנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה, שיתוף מועדפים באתרים כמו דלישס וכמובן – רשתות חברתיות כמו MySpace הבינלאומית או שוקס ודקס הישראליות – הם הדוגמאות הבולטות ביותר לאופן שבו גולשים לוקחים חלק במאמץ המשותף לבניית הדור הבא של הרשת, שיש המכנים Web 2.0.

אבל לצד האתרים והשירותים שמקומם ברשימה מובטח, אפשר להוסיף עוד תחום של יצירה דיגיטלית, שנהוג פחות לתפוס בתור שיתופי – גיימינג. מה המכנה המשותף למשחקים כמו GTA:סן אנדריאס, סים-סיטי, המשחק העתידני Spore, ורשתות חברתיות? התשובה פשוטה – כולם מהווים למעשה מערכת כלים באמצעותם מייצרים המשתמשים תוכן.
 

זה התהליך, טיפש

וויל רייט
 וויל רייט   
הכל התחיל ב-1984, כשחברת Broderbund הוציאה משחק פעולה אסטרטגי חדשני בשם Raid on Bungeling Bay. היה זה משחקו הראשון של מעצב צעיר, ממושקף ואלמוני שענה לשם וויל רייט. לדאבונו של רייט, משחק הבכורה שלו עבור מערכת הקומודור 64, לא עורר הדים משמעותיים. מדוע אנחנו מספרים לכם עליו? כיוון שאלמלא יצר רייט את אותו משחק זניח, לעולם לא היינו מקבלים חמש שנים אחר כך את אחד המשחקים הגאוניים בהיסטוריה. כשאותו רייט עמל על המשחק הראשון הוא גילה שהוא נהנה הרבה יותר לתכנן את שלבי המשחק מאשר ממש לשחק בו. התוצאה: Simcity.
 
צילום מסך מתוך סים-סיטי
 צילום מסך מתוך סים-סיטי   
ב-Simcity הוזמן הגיימר לתכנן בעצמו עיר שלמה מאפס, וללוות אותה להצלחה אורבנית מסחררת או לכשלון צורם. כמה שנים מאוחר יותר, זכה רייט להצלחה מחודשת עם סדרת משחקי הסימולציה Sims, שנכנסה עמוק יותר לתוך העיר, והתמקדה בניהול חיי היום-יום של תושביה. הסדרה, שזכתה למשחקי המשך וחבילות הרחבה, היתה ועודנה הצלחה אדירה בעיקר בקרב בנות המין היפה, שרעיון תכנון חייהם של הסימז קסם להן במיוחד.

העגלה של רייט מעולם לא עצרה ובחמש השנים האחרונות הוא שוקד על מיזם חדש ושאפתני במיוחד - Spore. במשחק, שעתיד לצאת בתחילת 2007, מתבקש הגיימר ליצור סימולציה אבולוציונית לגזע שלם, וללוות אותו משלב התא הבודד שלו, ועד הפיכתו לאימפריה גלקטית.
 
 
 
בנקודה זו אנחנו חוזרים שוב לרשתות החברתיות. ב-Simcity הגיימר בעצם בונה את העיר בעצמו. מן המשחק הוא מקבל רק את הכלים הדרושים לכך. באופן דומה גם הרשת החברתית Myspace הוא אתר שללא הגולש שיוצר עבורו תכנים, לא שווה שום דבר. זה לא הפריע לאחד, רופרט מרדוק שמו, לבזבז עליו 580 מיליון דולר.

הרעיון של תוכן מבוסס משתמש עובר במרוצת השנים אבולוציה בצמוד להתקדמות הטכנולוגיה. האמצעים הטכניים העומדים בפני הגיימר השתכללו עם השנים, וכתוצאה מכך, הלכו והתרחבו אפשרויות יצירת התוכן שלו במשחקים. עבור תעשיית הגיימינג, לשיתוף הגיימרים ביצירת תכנים חדשים למשחקים יש ערך כלכלי לא מבוטל. עלות פיתוח משחק איכותי מגיעה בשנים האחרונות לכדי עשרות מיליוני דולרים. לאחרונה גם הוכנסו שיטות פרסום חדישות במשחקים המעניקות מימון נוסף. אבל כל האמצעים הללו מחווירים בהשוואה לפוטנציאל הכלכלי הגלום ביכולת של הגיימרים ליצור תוכן חדש. למפתחים זה לא עולה אפילו סנט, תוחלת חיי המדף של המשחק מתארכת, וההכנסות גדלות.
 

ממשחק לכלי משחק

כרזה של Half Life
 כרזה של Half Life   
במקרים רבים, חטטנותם של הגיימרים בקודים של משחקים "סגורים" מסתיימת ביצירת שלבים חדשים עבורו, העצמת ההנאה הכללית ממנו ולעתים אף ביצירת משחק חדש לחלוטין. השיתוף, בין החברה היוצרת לשחקנים שלה, מתקיים גם ללא אישור היצרנית. לפעמים זה נגמר בתביעות, אבל התוצאות יכולות להיות גם מאוד מפתיעות.

מקרה קלאסי כזה הוא כותר היריות המגה-פופולארי קאונטר סטרייק, שהחל כמוד (חבילת הרחבה) למשחק Half Life של חברת Valve. קברניטי Valve הפנימו את הפוטנציאל הכלכלי הגלום במוד הזה, רכשו את צוות המפתחים שלו, והחלו למכור אותו כמשחק נפרד משלהם.
 
צילום מסך מתוך הגירסה הפרוצה של Oblivion
 צילום מסך מתוך הגירסה הפרוצה של Oblivion    
עד כאן הכל טוב ויפה, אבל בעולם המשחקים כמו בחיים עצמם, מישהו תמיד חייב לקלקל את החגיגה. כפי שרשת MySpace נאלצת להתמודד עם ציידי קטינים שמשוטטים בה, גם מעורבות הגולשים ביצירת תכנים בעולם המשחקים כרוכה בלא מעט סכנות.

כך למשל, לא כל המודים מוצלחים, או אפילו ראויים, כמו קאונטר סטרייק. ולא רק זאת. בתחילת החודש למשל, החליטה מועצת הפיקוח על דירוג הגילאים למשחקים (ESRB) לשנות את דירוגה למשחק התפקידים המשובח The Elder Scrolls 4: Oblivion מכותר הראוי לבני 13 ומעלה, לכזה הראוי רק מגיל 17 ומעלה. הסיבה לשינוי הנדיר הזה היתה "גילויו של חלק במשחק שבאמצעות שימוש במוד לגירסת ה-PC שלו, חושפת דמויות נשיות חשופות חזה". המשחק משווק על ידי חברת Take Two, שכבר הספיקה לספוג ביקורת קשה על משחק ששיווקה -GTA: San Andreas. זאת, לאחר שנתגלתה בו פירצה שחשפה תכנים מיניים ופרובוקטיביים.
 

"מחרבנים את התעשייה"

ג'ון רומרו
 ג'ון רומרו   
בניגוד לתסריט הוורוד של קאונטר סטרייק, מקרים כמו Oblivion מתקבלים בקרירות רבה אצל מפתחי המשחקים. ג'ון רומרו, ממייסדי id Software וממציאי Doom, התייחס לדירוג מחדש של Oblivion בבלוגו, והטיח מילים קשות ביוצרי המודים בטענה כי הם "מחרבנים את התעשייה לה הם אמורים לעזור". רומרו חושש שמפתחי המשחקים יאלצו להשקיע משאבים רבים בשיטות הצפנה יקרות כדי למנוע הישנות מקרים שכאלה, הגורמים לפגיעה קשה במכירות. כתוצאה מכך, טוען רומרו, מקרים חיוביים של מודים יחדלו מלהופיע.
 
מתוך Spore
 מתוך Spore   
אך אל דאגה. ככל ששיטות ההצפנה יהיו מתוחכמות יותר, כך צפויה גם הטכנולוגיה העומדת בפני הגיימרים להשתכלל. גיימרים שירצו לשנות תכנים או להוסיף שלבים ואפשרויות נוספות למשחק כבר ימצאו את הדרכים לעשות זאת. מגמה זו רק עתידה להתרחב בשנים הקרובו, ככל שמפתחי משחקים כמו וויל רייט ואתרים כמו Myspace ימשיכו לפנות לתכנים מבוססי משתמש כאמצעי הפרנסה העיקרי שלהם. התוצאה הצפויה היא שלא רק שהחברות הגדולות יצפו מהיוזרים שלהם להמשיך ולהניב עבורם תכנים, אלא הם גם ימשיכו לספק להם את האמצעים לעשות זאת. וזה ממש לא משנה אם זה במנגנון יצירת גזע חדש ב-Spore, או בשכלול ממשק העיצוב לדף האישי ב-Myspace. הפור, כך נראה, נפל.

כך או כך, בין אם המגמה תזכה לעידוד התעשייה או התנגדותה הנחרצת, התוצאה בסופו של דבר תהיה זהה – יותר תכנים עצמאיים. בעצם, ככל שיהיו יותר תכנים מבוססי משתמש, יותר אנשים יוכלו להיפגע מהם. במקביל, רבים אחרים יוכלו להפיק מהם הנאה (ולא, הכוונה היא לא להורדות פיראטיות סיטונאיות של תכנים המוגנים בזכויות יוצרים באמצעות תוכנות שיתוף קבצים), כמו מאות אלפי מעריצי המשחק קאונטר סטרייק ברחבי העולם, שאלמלא היכולת לשנות את הקוד המקורי של Half Life, לא היה נברא מעולם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by