ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חשמל חינם, גם באינטרנט 
 
 לשלם את החשבונות וגם להוריד טפטים לשולחן העבודה   
 
גילי סופר

כאתר של חברה ציבורית, אתר חברת החשמל בהחלט ממלא את כל הפונקציות הצרכניות הנדרשות ממנו. עם זאת, גודלו העצום, והאינפורמציה מרחיבת הדעת במקרה הטוב, אך המיותרת במקרים רבים, מעלים תהיות רבות אודות הבקרה התקציבית והמטרות שעמדו לנגד עיניהם של מקימי האתר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחת הפונקציות הצרכניות החשובות שהרשת צריכה לספק לצד לנו, לצד קנית מוצרי בני קיימא כגון ספרים ומכשירי חשמל, היא שירותים, בעיקר ממשלתיים וציבוריים. עם התפתחות המודעות הצרכנית של האזרחים מחד, ותודעת השירות של הגופים הציבוריים מאידך, מתן שירות גם באינטרנט הוא לא מותרות, אלא צורך. אתר חברת החשמל לישראל הוא דוגמה טובה לנותן שירות כזה.

כמה שאנחנו אוהבים לשנוא אותם. רק בשבוע שעבר פורסמו נתונים על עליית השכר במגזר הציבורי בכלל ובחברת החשמל בפרט. חשמל החינם, מינויי הקרובים והתנאים המפליגים הפכו את האיבה לחברת החשמל לעניין של מסורת. כולנו צרכנים שבויים שלהם, ולכולנו זה נוגע, אך לפני הביקורת, כשמגיעה מילה טובה, אין שמחים מאיתנו לומר את זה: האתר של החברה בהחלט ממלא את כל הפונקציות הצרכניות שהוא צריך למלא. מצד הביקורת יש לומר, כי האתר סובל מתסמונת "כל המוסיף". גודלו העצום, האינפורמציה מרחיבת הדעת במקרה הטוב, אך המיותרת במקרים רבים, מעלה תהיות רובת אודות הבקרה התקציבית והמטרות שעמדו לנגד עיניהם של מקימי האתר.

הפונקציה הכי חשובה באתר היא, כמובן, האפשרות לבצע בו את תשלומי חשבון חשמל, עד לסכום של 10 אלפים שקל. ניתן גם לעדכן את החברה לגבי נתוני המונה שלכם. אם חשבון החשמל לא נערך על פי קריאת מונה אלא על פי הערכה, מה שנוהגת החברה לעשות לא אחת, ניתן למלא באתר טופס המיועד לעדכון קריאת המונה האמיתית. לפני שאפשר לקבל את השירותים שמציע האתר, יש להתקשר למוקד החברה, למסור מעט פרטים ולקבל שם משתמש וסיסמה, אשר נכנסים לתוקף למחרת היום.

שירות נוסף שמאפשר האתר, הוא פנייה מקוונת אל נציב פניות הציבור של החברה. ניתן לפנות הן באמצעות טופס שנמצא באתר, והן באמצעות הדואר האלקטרוני. במדור של הנציבות ניתן גם למצוא מידע רב על הנציבות ועל הפניות אליה - החל ב"חזון נציבות תלונות הציבור" וכלה בסטטיסטיקות, פילוחים והתפלגויות של התלונות. הנציבות, אגב, מצאה כי שני שלישים מהתלונות שהוגשו אליה אשתקד היו מוצדקות.

באופן כללי, חוויית בגלישה באתר היא נעימה מאוד. האתר בעוצב ברמה גבוהה, ידידותית ונוחה למשתמש. קשה להצביע על אתר של חברה ציבורית אחרת שמתקרב לרמת הגימור, הליטוש וכמות התכנים של האתר הזה.


חוברות צביעה והזקן מנהריים

החיסרון העיקרי של אתר האינטרנט של חברת החשמל, הוא הגודל שלו. הוא גרנדיוזי באופן חסר פרופורציות. האתר אולי אחד האתרים היחידים ברשת העברית, בו ניתן למצוא כמעט כל יישום וטכנולוגית אינטרנט מהשנים האחרונות: פלאש, סרטים, מצגות, משחקים, סאונד, והכל ביד נדיבה, שלא לומר בזבזנית. לא שאנחנו לא מפרגנים, נהפוך הוא, הכסף זרם לענף עלינו אנחנו יושבים ככלות הכל.

הצליל הוא אחד הדברים בהם שוכחים על פי רוב בוני אתרי אינטרנט להשתמש, וחבל. חבל גם שבוני אתר חברת החשמל, שדווקא נתנו את הדעת על הצליל, בחרו בסאונד שאמור להכניס אותנו לאווירה מחשמלת אך מציף את אוזני הגולשים בצפצופים בטונים גבוהים שרק גורמים לכאב ראש. ממש אי אפשר לגלוש באתר מבלי לכבות את הרמקולים של המחשב.

מעבר לפונקציות החשובות לנו כצרכנים האתר עמוס במון מידע שימושי יותר ושימושי פחות. בין היתר ניתן למצוא מידע על הסיורים שמציעה חברת החשמל בתחנותיה, ואפילו אפשרות לרישום קבוצות לביקור במרכזים אלו.

האתר מציע גם סיור אינטראקטיבי לאורך ההיסטוריה של החשמל החל בחוקר האנגלי מייקל פאראדיי (גילוי ההשראה האלקטרומגנטית - 1831), דרך סיפור חייו של רוטנברג (הזקן מנהריים) וכלה בהיסטוריה הטריה של בניית תחנות הכוח האחרונות. המידע, שאמנם מוגש בצורה מאוד אסתטית, פרוש על עשרות עמודים, שספק אם מישהו טורח להקליק עליהם, להוציא תלמדי בית ספר שצריכים להגיש עבודות על ההיסטוריה של החשמל, ועיתונאי רשת שצריכים לכתוב על האתר.

העומס באתר לא מסתיים בהיסטוריה של החשמל: ניתן למצוא בו גם מצגות על אמנת חברת החשמל, סטטיסטיקה על הצריכה, מצגות על שימוש נכון בחשמל (בחרוזים), מדור מיוחד ללקוחות הגדולים (1.5% מכלל הלקוחות שצורכים 50% מהחשמל בארץ), כללי זהירות בחשמל, מידע על פרוייקט אימוץ העופות הדורסים (הקרוב ללבי), את כל הודעות החברה לעיתונות, ואפילו מדור 'מדליק': משחקים אינטראקטיביים, טפטים למסך עם תמונות של הוגו וקובי אוז, חוברות צביעה לילדים.

לסיכום, למרות שבשנים האחרונות כל חברה שמכבדת את עצמה מתהדרת גם בפרישת חסותה על פרוייקטים למען עולם טוב יותר, לא בטוח שחיוני כל כך יהיו באתר חוברות צביעה לילדים. כנראה זו שארית מהימים בהם שכחו להציב באינטרנט גבולות - כי כזה המדיום. זה שהשרת שלהם עובד על חשמל חינם, זו לא סיבה לבנות כזה אתר אימתני.

לאחר פרסום הכתבה, מסר דובר חברת החשמל, דדי גולן, כי האתר הוקם לפני מספר שנים, וכי כיום הוא מתוחזק ע"י אגף מערכות מידע ותקשוב ומסתייע במשרד חיצוני, בהשקעה צנועה.
עוד מסר גולן, כי באתר נרשמות כ-500 כניסות ביום לפינת המידע האישי, כ-100 כניסות לצורך תשלומים מקוונים ובסך הכל כ-200,000 כניסות בשנה.

הרשות לשירותים ציבוריים היא הגוף שתפקידו לפקח על מתן השירות, לקבוע תעריפים ולטפל בתלונות צרכנים על החברה.




 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by