ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
כך תהפכו ללהיט 

כך תהפכו ללהיט

 
 
אילנה תמיר

צילמתם סרטון וידאו? כך תפיצו את הבשורה לשאר העולם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ילד ה"נומה נומה היי". תופעה
 ילד ה"נומה נומה היי". תופעה   
היה זה אנדי וורהול שאמר ש"בעתיד, לכל אחד תהינה 15 דקות התהילה שלו". כשוורהול אמר את הדברים הוא חשב על צורות מדיה מסורתיות כמו טלוויזיה. אומנם יש שאומרים שהוא חזה את ז'אנר תוכניות הריאליטי, אבל ספק אם הוא היה מסוגל לדמיין אז, ב- 1968, את רשת האינטרנט ועד כמה היא מסוגלת להעניק תהילה עולמית ארוכה בהרבה מ-15 דקות, לאנשים שפעם בשום אופן לא היו יכולים לזכות בה.

תופעות כמו "ילד הנומה נומה היי" (לא מכירים? נא לרוץ ולהתעדכן) שצילם את עצמו שר בליפ-סינק את הלהיט הרומני הידוע וזכה לרבבות מעריצים וחיקויים, יוצרות את התחושה שמאד קל להפיץ ברשת סרטונים ביתיים. והאמת, זה באמת לא מסובך יותר מידי.
 
את הניסיון שלי בעולם הסרטונים המצחיקים צברתי כשניסיתי להפיץ ברשת סרטון טפשי בן 7 שניות, בו מצולם ביל גייטס מתנגש בטעות במצלמתו של צלם נענע, במהלך ביקורו כאן בארץ לפני מספר חודשים. המטרה היתה כמובן מחקרית בלבד (וחלילה לא כדי להשתעשע, לשים את ביל גייטס ללעג או להפיץ את שמה של נענע ברחבי הגלובוס).

התוצאות היו מרשימות – גילינו את הסרטון מסתובב באתרי סרטונים ובבלוגים בשפות שאנחנו כלל לא מבינים, הוא הופיע ברשימת הסרטונים הויראלים של אתר iFilm וכמות האנשים שידוע לנו שראו אותו מגיעה לכמה עשרות אלפים.

כך שאם אתם סטודנטים לקולנוע שהפיקו סרט דוקומנטרי קצר, צילמתם הרצאה מעניינת והייתם רוצים לחלוק אותה עם העולם, או שסתם תפסתם במצלמה את החתול שלכם מגרבץ, אנחנו כאן בשביל להראות לכם איך לשתף את הוידאו שהכנתם עם העולם.
 
אבל קודם לכן – שתי הבהרות. ראשית, אנחנו לא מדברים על צילומי פורנו ביתיים. לא כי יש לנו משהו נגד, אלא כי האתרים שאנו מדברים עליהם לא מאפשרים זאת. שנית, השתמשו בעצות שלנו רק כדי להפיץ תכנים השייכים לכם ולא לצורך הפצה של תכנים שזכויות היוצרים עליהם שייכות לאנשים אחרים.

נתחיל. השלב הראשון בדרך להפצת קטעי וידאו הוא לאכסן אותם במקום כלשהו ברשת. גם אם יש לכם שרת אינטרנט משל עצמכם ושמתם את הסרטון עליו, כדאי לכם להקשיב, כי שירותי אכסון אלו הם גם המקומות בו הקהל הפוטנציאלי שלכם נמצא.
 
 

Putfile

 
נתחיל עם שירות אכסון וידאו בסיסי הנקרא Putfile. לכאן תוכלו להעלות בחינם סרטוני וידאו במגוון פורמטים (wmv, mov , mpg, asx פלאש ועוד) כשהמשקל המקסימלי של הקובץ הוא 25MB. אין הגבלה על רוחב הפס. להפך, הם מעודדים כמה שיותר צפיות.

היתרון הגדול בשירות הוא הפשטות הגדולה שלו. לאחר רישום קצר תוכלו להעלות בקלות את הקובץ. אף אחד לא צריך לאשר לכם את הסרטון והוא יופיע באופן מידי באתר. תקבלו גם לינק ישיר ונוח. חשוב לציין גם שזהו שירות ותיק, יציב ופופולרי שגולשים רבים מכירים וסורקים באופן קבוע כדי לצפות בחומרים חדשים.

החסרון הגדול הוא שדי קשה לאתר ב-Putfile תכנים. יש בו מנוע חיפוש, אולם הוא מחפש רק בכותרות הסרטונים. לא תוכלו להוסיף כאן פרטים אודותיכם או אודות הסרטון. פרט לפורום לא ממש מעניין ולמנגנון תגובות, אין לאתר הזה גם יותר מידי פיצ'רים קהילתיים כדי ליצור קשר עם אחרים. כמו כן, הסרטון שתעלו לא יופיע על השרתים לנצח. אם אף אחד לא יצפה בו במשך חצי שנה רצופה - הוא ימחק.
 

Google Video

 
מ-Putfile נעבור לשירות הווידאו של ענקית האינטרנט – Google Video. גוגל, כידוע, שואפת לאנדקס את כל המידע שיש בעולם באשר הוא, וזה כולל וידאו. אך במקום לשבור את הראש כיצד לחפש בסרטונים הנמצאים במקומות אחרים על הרשת, גוגל פשוט מזמינה את כל העולם להעלות את התוכן לשרתים שלה.

יש כמה יתרונות לא מבוטלים בשירות. ראשית, נפח הקבצים שניתן להעלות הוא בלתי מוגבל. בנוסף, בניגוד לשירותים אחרים, ניתן להוסיף לצד כל קטע גם טקסט הסבר ולינקים. כדאי להשקיע בטקסט, כי הוא מקל על היכולת לאתר את הווידאו שלכם במנוע החיפוש.

כמו כן, יש לשירות גם תכונה שנקראת Embed, המאפשרת להכניס לתוך אתרים חיצוניים לגוגל, פלייר יעודי שמנגן את הווידאו. אם תרצו לשלב את הווידאו שלכם (או כל סרטון אחר) בתוך הבלוג שלכם, למשל, תוכלו פשוט להעתיק קוד HTML קצר ולהדביק אותו אצלכם באתר.

תכונה נוספת היא שאפשר להוסיף לסרטונים שלכם גם תג מחיר ולמכור אותו תמורת סנטים בודדים ואף יותר. אולם למען האמת, חייבים לאמר שכל עוד אין לכם ביד משהו באמת יוצא דופן, ספק אם מישהו יקנה מכם אותו.
 
לצד היתרונות, חייבים להזכיר גם את החסרונות שיש ל-Google Video, ויש לא מעט כאלו. ראשית, הסרטון לא יעלה באופן מיידי לשירות ולוקח כמה ימים ובמקרים מסוימים אפילו כמה שבועות עד שהוא עובר את כל האישורים הדרושים (כל עובדי גוגל הספיקו לצחוק ממנו) ועולה לאוויר. כמו כן, גם כשהסרטון סוף סוף יאושר, אל תצפו שגוגל תודיע לכם על כך. תצטרכו לגשת מידי פעם לשירות ולבדוק בעצמכם.

שנית, לא תוכלו לקבל לינק נוח משל עצמכם לסרטון. כדי למצוא את הלינק לסרטון תצטרכו לבצע חיפוש בשירות ולמצוא שם את הלינק, שהוא URL ארוך ומכוער למדי. כמו כן, אין בשירות הזה פיצ'רים קהילתיים בכלל. לא תוכלו לקבל תגובות על הסרטון, לא לדעת מי האנשים שצפו בו וגם לא ליצור חברויות או לתקשר עם יוצרים אחרים.

וחסרון אחרון הוא שלמרות הרושם שאם משהו נמצא בגוגל אז הוא יהיה שם לעד – נראה שגם בגוגל יש משולש ברמודה מסתורי. הסרטון שלנו עם ביל גייטס, שכבר היה בגוגל כמה חודשים, נעלם פתאום מתוצאות החיפוש ולא ניתן לגשת אליו בכלל. תעלומה. בכל אופן, למומחה יש מדריך כיצד להעלות סרטים לגוגל.
 

YouTube

 
שירות אכסון הווידאו השלישי אותו נרצה להכיר לכם הוא שירות Youtube. אתר זה הולך וצובר פופולריות ומסתמן כהצלחה מסחררת. במידה רבה הוא מזכיר את שירות שיתוף התמונות פליקר, שהוכיח עד כמה "שיתוף תמונות" זה הרבה יותר מאשר סתם אכסון של התמונה.

למעשה, עד לפני שבוע היינו יכולים לומר בלב שלם כי זהו השירות האידאלי לכל מטרה. אולם כדי להלחם בפיראטיות, הוגבל לפני כמה ימים האורך של קטעי הווידאו שניתן להעלות אליו ל-10 דקות בלבד. אומנם מרבית הסרטונים שנמצאים ברשת קצרים מ-10 דקות, אבל עדיין זה קצת מרגיז. גודל הקובץ המקסימלי יכול להיות 100MB.
 
ל-Youtube יש שלל יתרונות. הדבר הבולט ביותר הוא שבניגוד לשני השירותים הראשונים, יש כאן מגוון פיצ'רים קהילתיים שיאפשרו לכם לתקשר עם משתתפים אחרים וליצור איתם חברויות. אסור לשכוח שבדיוק כפי שלכם קל ליצור קשר עם אחרים ולצפות בקטעים שלהם, כך גם להם יהיה קל לצפות בסרטונים שלכם.

כל מי שרשום לשירות יכול להגיב לסרטון שלכם ולדרג אותו, לפנות אליכם באופן אישי ולראות אילו סרטונים אחרים העליתם. אם יש אתר חיצוני שמלנקק אל הסרטון שלכם, יופיע אצלכם מחוון אוטומטי שיודיע על כך. כמו כן, כמו בגוגל, גם כאן יש Embeddable Player, נגן המאפשר להציג את הסרטונים שלכם באתרים חיצוניים.
 
כדי להקל על איתור הסרטון שלכם, השתמשו בפיצ'רים שהאתר מציע לכם. ראשית, צרפו לו תגים (Tags), כלומר הוסיפו לצד הסרטון מילות מפתח רלוונטיות שגולשים אחרים עשויים להשתמש בהן במהלך החיפוש.

כמו כן, במהלך העלאת הקובץ, סמנו ב-V לאיזה ערוץ (Channel) הסרטון פחות או יותר שייך (מוסיקה, ספורט, אומנות). בנוסף, יש בשירות גם קבוצות (Groups), שהן קבוצות חברתיות בנושאים ממוקדים יותר (חובבי אנימה, המלחמה בעירק, מוזיקה קווירית). הצטרפו לקבוצה, העלו אליה את הסרטונים שלכם והשתתפו בדיונים.

אלו היו רק חלק מהפיצ'רים שיש ב-YouTube ויש עוד רבים נוספים אותם תאלצו לגלות בעצמכם. הבעיה היא שריבוי הפיצ'רים האלו גם הופך את האתר לעמוס, מבלבל ואף מרתיע. אז קחו בחשבון שבפעם הראשונה שתכנסו לשירות אתם עלולים לטבוע ולא לדעת כלל היכן אתם נמצאים.
 

שלב היח"צנות

מתוך הוידאו בו גייטס מתנגש במצלמת צלם נענע
 מתוך הוידאו בו גייטס מתנגש במצלמת צלם נענע   
כעת, לאחר שהסרטון נמצא ברשת, הגיע הזמן לשלב השני בדרכנו להשגת תהילת עולם: שלב היח"צנות. כמובן שאם יש לכם סרטון וידאו מדליק באופן מיוחד, עבודת היחצ"נות תהיה יחסית קלה ואנשים אחרים כבר יפיצו את הסרטון במקומכם. אבל גם אם זה המקרה, יש עדיין הרבה דברים שתוכלו לעשות לבד כדי לתת לפחות את הדחיפה הראשונית.

ראשית – חשבו על המקומות המתמחים בפרסום קטעי וידאו מהז'אנר התואם את שלכם. יש אתרים שממש מתחננים שישלחו להם חומרים חדשים ויש אתרים מעטים שגם מוכנים לשלם. שלחו להם לינק במייל או בטופס המוכן שיש בשירות. אתם יכולים להתחיל עם רשימת האתרים שהכנו כאן. היא תשמש לכם כנקודת התחלה טובה.

שנית – הפיצו לבלוגרים. בלוגים הם הכוח החזק ביותר להפצה ויראלית של וידאו ברשת. בלוגרים נוהגים לקרוא זה את זה והם לא יהססו לפרסם בבלוג שלהם לינק לסרטון מדליק אותו הם מצאו בבלוג אחר. רק זכרו - בשום אופן אל תעשו ספאם, היו מנומסים ופנו רק לבלוגרים שבאמת יש סיכוי שיתעניינו בחומר שלכם.

שלישית – דלישס. אם יש לכם חשבון בשירות שיתוף הלינקים דלישס (ראו כאן מדריך), שמרו את הלינק לסרטון שלכם אצלכם בחשבון. צרפו ללינק כמה תגים עם מילות מפתח רלוונטיות באנגלית (למשל Animation, viral, owned, video, flash). מי יודע? אולי בקצה השני של העולם ישנה איזו בלוגרית שבדיוק מנטרת את מילות המפתח האלו ועלולה להידלק על הסרטון שלכם.
 
שיטות יח"צנות אלו הן כמו לשים פתק בתוך בקבוק ולזרוק לאוקיאנוס. אי אפשר באמת לדעת לאן הווידאו שלכם מסוגל להגיע ועד כמה הוא יתפשט. אם הוא איכותי, מצחיק או ביזארי במיוחד, סביר להניח שהוא יתפשט ויצבור צופים רבים. אם לא, מספר הצופים בו יסתכם בכמה עשרות.

קחו בחשבון שאין לכם שליטה על הצופים בסרט, כך שאם אתם לא בטוחים בו או לא רוצים שהוא יגיע אל אנשים מסוימים, רצוי לשקול מחדש את ההפצה. כמו כן, אין שום דרך למנוע "גניבה" של הווידאו, כלומר שיורידו אותו מאתר אחד וישימו אותו באתר אחר ללא ידיעתכם. לכן, אם חשוב לכם שידעו שאתם הכנתם את הסרט, שלבו את הקרדיט שלכם בתוך הסרט עצמו באמצעות כתוביות. נגד חקיינים אין ממש מה לעשות, אבל ידוע שחיקוי זו המחמאה הגדולה ביותר.

זהו. כעת כל מה שנשאר זה רק להתחיל לצלם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by