ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת משחק: Empire at War 

ביקורת משחק: Empire at War

 
 
עידן זיירמן, גיימר

הקללה נשברה: סוף-סוף משחק אסטרטגיה מוצלח בעולם מלחמת הכוכבים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סדרת הסרטים מלחמת הכוכבים הולידה עשרות משחקים בכל ז'אנר שניתן לחשוב עליו: פעולה, משחקי תפקידים ומשחקי מרוצים, אולם בקטגוריית משחקי האסטרטגיה היא לא הצליחה אף פעם להמריא. המשחק החדש Star Wars: Empire at War הוא הניסיון של "מלחמת הכוכבים" ללכת על כל הקופה. מדובר במשחק אסטרטגיה בזמן-אמת שמתרחש גם בחלל, גם על הקרקע של כוכבי לכת זרים, וגם מצריך את השחקן לנהל את האימפריה שלו ברמה האסטרטגית. כמו Rome: Total War, אבל בחלל ועם הרבה יותר פיצוצים.
 
 

בנה לך אימפריה/רפובליקה/מרד/אחר

ניהול האימפריה (או המרד – אני אתחיל להפלות ביניהם רק בעוד עמוד) איננו עבודה מסובכת. מרבית הזמן שלכם יושקע בבניית יחידות, והזזתן לפלנטות שונות על המפה. בסופו של כל יום גלקטי, תקבלו תוספת משאבים לקופת האימפריה (או המרד) שלכם, ואלה יוקדשו לקניית כוחות צבאיים נוספים.

הבעיה מתחילה כשתרצו להגדיל את אספקת המשאבים שלכם. את המטרה הזו תשיגו על ידי כיבוש כוכבים אחרים. כיבוש שכזה אינו מסובך במיוחד: הזיזו את החלליות שלכם לחלל המקיף כוכב לכת כלשהו, וכנסו לקרב עם כל החלליות שמקיפות אותו. הנחיתו את היחידות שלכם על כוכב הלכת, והתחילו בקרב עם הבסיס שממוקם על הכוכב הזה. ניצחתם בשני הקרבות? מזל טוב! הכוכב שלכם. חזרו על התהליך פעם נוספת, עד לכיבוש (או שיחרור) הגלקסיה כולה. כן, זה פשוט כפי שזה נשמע.

אל תבינו אותי לא נכון, שחקנים חדשים יכולים להרגיש מאוד מאויימים מ-Empire at War. במבט ראשון, נראה כי הוא לא דומה לשום דבר שראינו מימינו, ויש יותר מדי כפתורים שאפשר לשחק איתם. אבל לאחר זמן קצר מתרגלים אליו, מבינים עד כמה הוא פשוט, וממפלצת מאיימת הוא הופך לכלבלב כנוע. בכל מקרה, המימד האסטרטגי ב-Empire at War הוא רק צד אחד של המשחק.
 
 

על חלליות ואופנועים מעופפים

אחת הקלישאות הבלתי מעורערות במשחקים מסדרת "מלחמת הכוכבים" היא שבמשחק חייבים להיות המון פיצוצים. הסיבה: פיצוצים זה מגניב.

כפי שרמזתי מוקדם יותר, קיימים שני סוגים של קרבות ב-Empire at War: קרבות חלל וקרבות קרקע. שניהם דומים זה לזה בהרבה מובנים: הם מהירים, הם מרשים לכל צד להכניס כמות מוגבלת של יחידות לשדה הקרב (למרות שהוא יכול לזמן תגבורות לשדה הקרב במידה ויחידות מסוימות מתפוצצות, ומתפנה מקום עבור התגבורת) והם מסתמכים על מודל ה"אבן, נייר ומספריים" שמשחקי אסטרטגיה כל כך אוהבים לאמץ לעצמם. עם זאת, ההבדלים הדקים בין השניים מתחילים להתגלות בשלב מוקדם יחסית.

בתור התחלה, פני השטח מהווים שיקול משמעותי הרבה פחות בעת קרבות בחלל, מסיבות ברורות. אמנם במפות בחלל קיים פיזור של אסטרואידים וערפיליות, אבל באופן כללי, סביבת המשחק נקייה למדי. על פני הקרקע, העניינים משתנים. לכל כוכב יש מפה משלו, שמכתיבה דינאמיקת-משחק שונה קצת. בחלק מהכוכבים קיימים תושבים מקומיים, שישמחו לעזור לך או להלחם נגדך, בהתאם לצד שהם מזדהים איתו יותר. כמו כן, כמות נקודות התגבורת על כל מפה והמיקום שלהן מכתיבים את כמות היחידות שתוכלו להביא לשדה הקרב, ואת הנקודות בהן תוכלו להנחית אותן.

הקרבות עצמם דורשים כמות מכובדת של התמקצעות. אמנם כמות היחידות במשחק איננה גדולה, אבל יעבור קצת זמן עד שתלמדו מה עובד יותר טוב ומה פחות טוב בקרב, ולפחות במשחקים הראשונים, סביר להניח שכל התקדמות ברמת הטכנולוגיה וחשיפה של יחידות חדשות תכריח אתכם ללמוד כמה שיטות משחק נוספות.

המשחק Empire at War מנסה לעזור לכם מהזווית הזו, ונראה כי הממשק שלו לא מפסיק להסביר לכם על מה אתם מסתכלים עכשיו. הזזת הסמן על יחידה, לדוגמה, בכל מצב שהוא, תציג בפניכם רשימה של היחידות מולן היא מסוגלת להסתדר בקרב, ורשימה של היחידות שהופכות אותה לערימת גרוטאות משומשת. בסך הכל, הסיפור בקרבות עצמם יהיה זהה לחלוטין לזה שתחוו במפה האסטרטגית: אתם עשויים למעוד קצת, או לצעוד בצעדים לא בטוחים, אבל אחרי זמן קצר יחסית כבר תשחו במערכת החדשה כמו דג במים, או מה שזה לא יהיה ששוחה במים בעולם של מלחמת הכוכבים.
 
 
 

בחר את הצד שלך

להלן אחד מכללי הברזל עליהם ייהרג ובל יעבור בכל הנוגע למשחקי מלחמת העולמות: חלליות X-Wing תמיד יהיו טובות יותר מה-Tie Fighters של האימפריה. אבל למרות זאת, האימפריה קורעת למורדים את הצורה בכל מובן אחר. אם אתה רוצה להנות מהמשחק כדאי לכם לבחור בצד של האימפריה.

אחרי שתתמקצעו במשחק (מה שלא ייקח הרבה זמן), יגיע כנראה השלב הבלתי-נמנע שבו Empire at War יתחיל לחזור על עצמו. אתם עלולים לגלות שהכפתור Auto Resolve, שמאפשר לכם לדלג על הקרבות ולהניח למחשב לחשב באופן אוטומטי את תוצאות הקרב, קוסם לכם יותר ויותר. אחרי הכל, נו, עוד קרב קרקע בין הצבא המרשים שלכם לכוחות החי"ר המסכנים הפזורים בשטח? עוד התקלות בין Star Destroyer ל-Corellian Corvette? כמה אפשר?

אבל Empire at War מתאמץ שלא לשעמם אתכם. מלבד המערכה לשחקן היחיד, קיימים סוגים שונים של מצבי Galactic Conquest (שזהים, בבסיסם, למערכה הרגילה לשחקן היחיד, אבל קצת יותר פתוחים באופיים) ואפשרות לביצוע קרבות קצרים בחלל או על הקרקע, נגד המחשב או נגד שחקנים אחרים ברשת. בכל אחד מאלה תוכלו לבחור, לשמחתכם, האם אתם רוצים לשחק את המורדים או האימפריה.

חייבים להודות, מפתחי המשחק עשו כמה החלטות תמוהות בהחלט בהבדלים בין הכוחות הלוחמים במאבק על עתיד הגלקסיה. מצד אחד, המורדים עדיין כובשים כוכבי לכת ומרוויחים מהם כסף באמצעות "מיסים", בדיוק כמו האימפריה, מה שגורם לי לתהות מה בדיוק ההבדל האידיאולוגי בין השניים (במיוחד אם המורדים כובשים כוכב שבו האוכלוסיה המקומית תומכת באימפריה). מצד שני, על המורדים מוטלות כמה הגבלות ביזאריות כמו "איסור לחקור טכנולוגיות בעצמם", מה שמחייב את גניבתן מהאימפריה. אכן מוזר, אבל בשורה התחתונה – זה עובד. ההבדלים הללו אכן תורמים להרגשת משחק שונה, גם אם ההיגיון שעומד מאחוריהם תמוה במקצת.
 
 

יחי המותג!

בהתחלה היה נראה כי המצב לא טוב כל-כך. אחרי כמה שעות תחושת המחזוריות מתחילה לשקוע עמוק יותר, וקשה שלא להסתכל מבעד להצגה של Empire at War ולראות את אותו משחק נהדר, Rome: Total War. אבל, וזו אולי ההצהרה הכי חשובה בביקורת הזו: יש מקרים בהם הדרך שבה אתה מציג את הדברים היא הדרך היחידה שקובעת, ו-Empire at War הוא בהחלט מקרה כזה.

לא משנה כמה פילים המתפרצים דרך פלוגות חיילים ראיתי ב-Rome: Total War, המראה אפילו לא מתחיל להרשים כמו המראה של AT-AT (הרובוט המהלך של האימפריה) המתקדם לו בכבדות לאורך שדה הקרב. מעט מאוד יחידות ממשחק אסטרטגיה יכולות לעורר את אותן התחושות כמו Star Destroyer אחד שנקלע לעימות עם המוני Y-Wings קטנים שמנסים להשמיד את מחולל המגנים שלו. המראה של "כוכב המוות" האימפריאלי הופך כוכב לכת לגוש אסטרואידים יזכיר לכל אחד מהו כלי הנשק המרשים ביותר בעולם. Empire at War יודע מה הוא עושה: הוא משחק על כל התאים במוח שלי שאוהבים את מלחמת הכוכבים, ולא נעים להודות בזה – הוא מצליח.

הנושאים הטכניים וה"שטחיים" יותר תורמים תרומה משמעותית לנושא הזה. מבחינה גרפית, למשל, Empire at War נראה פשוט נהדר, ומפתחי המשחק יודעים את זה. המנוע התלת-ממדי שלו אמנם לא נותן חופש פעולה גדול, אבל הוא כן מאפשר לשחקן להיכנס ל"מצב סינמטי", שמכניס את השחקן לנקודת מבט מרשימה יותר, בה הוא יכול לזנוח את ניהול הקרב, ולהתמקד במראות המרהיבים.

מבחינת האפקטים הקוליים של המשחק, הנושא קצת יותר מורכב. מצד אחד עומד הנושא המוסיקלי, המרשים ביותר. כל נעימות מלחמת הכוכבים המוכרות של ג'ון וויליאמס קופצות כאן לביקור, ומכניסות את השחקן לאווירה כבר מהתו הראשון. הדיבוב, לעומת זאת, לוקה בחסר – במיוחד הדיבוב של הדמויות המוכרות מסדרת סרטי מלחמת הכוכבים. מישהו צריך להסביר למפתחים שלא כל אדם עם קול באס מתאים בשביל לדובב את דארת' ויידר. אבל נסלח להם על זה. זה לא העיקר כאן.

כל זה עונה לכם בצורה די פשוטה על השאלה האם משתלם לקנות את Empire at War?. למקרה שלא עליתם על זה עדיין, התשובה הנכונה היא ללא ספק - תלוי עד כמה אתם אוהבים את מלחמת הכוכבים'. לגיימרים שלעולם לא אהבו יותר מדי את העולם הבדיוני של ג'ורג' לוקאס, Empire at War יתיישן מהר. בשלב כזה או אחר הם כבר ילמדו את כל הטריקים שלו, ואז יישארו עם גרסה פחות טובה של משחק מאוד מוכר. אם אתם נמנים על מעריצי הסדרה, לעומת זאת, ומעלים חיוך על הפנים בכל פעם שאתם שומעים את נעימת הנושא של הסרט, ל- Empire at War יש הרבה מאוד מה להציע לכם.

למקרה שזה לא היה ברור, אני משתייך לקטגוריה השנייה. ולכן, הציון שניתן ל- Empire at War הוא
 
 

ציונים

הנאה: 8
קול: 9
גרפיקה: 9
ממשק: 8
קושי: 7
ציון כללי: 8.1 (הציון אינו ממוצע)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by