ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מדריך צילום: אחרי הקליק 

מדריך צילום: אחרי הקליק

 
 
ניר נוסבאום

לחצתם על ההדק וצדתם את התמונה שרציתם. מה עכשיו? הגיע הזמן להפוך אותה למושלמת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ממה אני הכי נהנה בצילום דיגיטלי? תתפלאו, אבל לא מרגע הלחיצה על ההדק. הכיף האמיתי מגיע מהגמישות והיכולת להוציא תמונה טובה מכל מצב. מה שפיקששתי בזמן הצילום, אני יכול לתקן בבית. להבדיל מצילום על פילם, כאן התמונה שכלואה במצלמה היא לא זו שתציגו לחברים. גם לאחר הצילום אתם יכולים לעשות הרבה דברים שבעבר לא היו אפשריים בלי חדר חושך מקצועי כמו להפוך תמונות לא-מי-יודע-מה למקור גאווה. בשביל זה אתם צריכים חדר חושך דיגיטלי. לא זה לא תופס הרבה מקום ואפילו לא צריך חושך. רק קצת מקום בדיסק הקשיח והרבה הרבה זמן לנסיונות.
 

להצליח תמיד בלחיצה הראשונה

 
כמה אנשים נסעו בחיים שלהם לגרינלנד? לא הרבה. כמה היו שם יותר מפעם אחת? עוד פחות. אז אני זכיתי להיות חצי בר-מזל וביקרתי בארץ הררי הקרח הנפלאה (והמאוד קפואה ויקרה) הזו. נופים מטורפים, לגונות, קרחונים, הרים עצומים, אסקימוסים. הייתי חמוש במצלמה אנלוגית של קאנון וסרטי צילום שקניתי בפראג. אבל – כדרכו של עולם, גם עלי כנראה עבדו, ומכרו לי סרטים מזוייפים. בטח קודאש במקום קודאק. והכי גרוע, לא צילמתי את דודה חנה עם הסרטים האלה, אלא, כמה נורא, את איסלנד וגרינלנד. ואיך יצאו התמונות? נעבור לנושא הבא.

כל ההפתעות האלה נחסכות לכם בצילום דיגיטלי, בהנחה שאתם לא שורפים את הכרטיס או מאבדים את המצלמה (שני המקרים מבוססים על סיפורים אמיתיים שקרו לי). כאן אתם יודעים מה אתם עומדים לקבל כשתפתחו את המחשב ובעיקר – אתם יכולים לאחר מכן לשפר גם את ההרים הרחוקים שנראים כל כך אפורים והיו במציאות כל כך מדהימים.
 
אני עומד להכיר לכם את חדרי החושך שלי. וכן, יש לי מספר מקומות כאלו. חלקם חינמיים לחלוטין, אחרים עולים עד אלף דולר, וכולם יושבים אצלי במחשב. נתחיל ברמה הפשוטה (אבל לא הנמוכה) ונבדוק תוכנות ותכונות של עיבוד תמונה שיכולים לעשות את דודה בלומה, אפילו אותה, הרבה יותר יפה.

כלי חינמי וחמוד להפליא, הוא התוכנה של גוגל, פיקאסה. לדעתי כל צלם מתחיל וגם רוב המתקדמים צריכים להכיר אותה. היא משרתת שני פנים בעולם הצילום: שמירה, ארגון וגיבוי האלבום הדיגיטלי שלכם (עם צ'ופרים רבים) וגם – עיבוד תמונה. אז נכון, בעיקר בחלק השני, כמעט כל תוכנה עולה על פיקאסה ביכולות עיבוד התמונה ובמגוון האופציות. מודה. אבל גוגל ופיקאסה הבינו דבר אחד: את ההורים שלי מלכה ומשה שמפחדים פחד מוות מטכנולוגיה. מצלמה דיגיטלית זה דבר שהם כן רוצים ויודעים לתפעל (מתוך הכרותם בסבנטי'ז עם מצלמות אנלוגיות). אבל הם מה עושים אחר כך? מה להם ולספריות ולבקסלאשים ולהעלות את התמונות ולגבות אותן. בזה רצועות הפילם הרבה יותר פיזיות ומוחשיות מאשר רשימות קבצים ערטילאיות אבל מוחשיות באותה מידה.
 
 
ובכן פיקאסה פותרת קודם כל את העניין הזה. מאוד קל להעלות את התמונות למחשב. אבל גם כשהתמונות כבר שם – בצ'יק אפשר לשפר אותן כך שהן תראינה הרבה הרבה יותר טוב ממה שהמצלמה יכולה לעשות. בצוות שכתב את פיקאסה הבינו שרוב האוכלוסיה, אלף, לא רוצה את שלל התכונות של פוטושופ הכל כך משוכללות עד שטובעים בו. ובית, שעם ירידת מחירי כרטיסי הזכרון, כל מצלמה באה עם כרטיס של ג'יגה וכל ילד בן 14 מצלם מאות תמונות אבל לא יהיה לו כח לעבוד על כל אחת מהן בנפרד. בקיצור – 95% מהאוכלוסיה יוותרו על 95% מהתכונות של פוטושופ ויסתפקו ב-5% הנותרים שיביאו להם תוצאות משביעות רצון ב-95% מהתמונות. ועל זה פיקאסה יכולה לענות בכיף.
 

יותר מזל משכל

 
כשאנחנו פותחיל את פיקאסה אנחנו מקבלים את כל התמונות שלנו (בספריות שבחרנו) בצורה מוקטנת. זה כלי נהדר לחיפוש תמונות, אבל כשאנחנו רוצים לעבוד על תמונה מסויימת, אנחנו צריכים לבחור אותה באמצעות דאבל-קליק.

התמונה תופיע לנו בצד ימין כאשר בצד שמאל נקבל את סרגל הכלים האינטואיטיבי של פיקאסה:
 
הצבעים ממש לא מזכירים את המקור (נפאל)
 הצבעים ממש לא מזכירים את המקור (נפאל)   
יש בפיקאסה שלוש מחלקות של כלי עיבוד תמונה קלים אך רבי עוצמה. לא נדבר על כולן היום, אבל כן נזכיר שיפוץ של כמה תמונות באמצעות טריקים שונים. השוס האמיתי בפיקאסה הוא שהתוכנה לא שומרת את השינויים בתמונה נפרדת. כלומר, אין לכם צורך לשמור שתי תמונות (המקורית והמעובדת). פיקאסה שומרת רק את המקורית ושומרת בצד גם את העיבודים שעשיתם עליה. כך לא צריך לשמור הכל כפול ותמיד אפשר לחזור צעדים אחורה באמצעות כפתור Undo (ולבטל את ה-Undo באמצעות Redo). אם תנסו לראות את התמונות מחוץ לפיקאסה, תקבלו אותן לא מעובדות. כדי להוציא החוצה תמונות מעובדות יש לבחור תמונות וללחוץ על כפתור Export.
 
 
דבר ראשון שאני בדרך כלל עושה עם פיקאסה זה לשפר את הצבעים. המון פעמים הצבעים נראים מאד דהויים. בטאב הראשון, Basic Fixes, יש שני כלים פשוטים וחזקים: Auto Color, לשיפור הצבעים, ו-Auto Contrast, לשיפור הניגודיות בתמונה. ישנו גם כלי שלישי, המוכר בשמו מחיפוש בגוגל, I’m Feeling Lucky – שהוא בעצם שילוב של שני הכלים הקודמים בלחיצת כפתור אחת. בכלל, הרבה מהכלים של פיקאסה הם אוטומטיים וזה אומר שיש לכם השפעה מוגבלת עליהם. מצד שני, למי יש כח וידע לכל כך הרבה שיפורים בכל כך הרבה תמונות? פיקאסה עושה עבודה מספיק טובה בעצמה. אני לוחץ על I’m Feeling Lucky ומקבל:
 
הצבעים כבר הרבה יותר חיים והאובך בתמונה המקורית נעלם. לעיתים רחוקות הצבעים יראו קצת חיים מדי או לא טבעיים, אבל ב-90% מהמקרים תקבלו תוצאה הרבה יותר טובה מהמקור. ישנן מצלמות שבאופן מסורתי מצלמות תמונות בחדות נמוכה למדי והקאנון שלי בתוכן. הן עושות את זה בכוונה, מכיוון שתמונה אפשר לחדד באמצעות כלי תוכנה (כמו פיקאסה) אבל תמונה חדה מדי אי אפשר לעשות רכה יותר. ננסה לחדד את התמונה באמצעות כלי Sharpen שנמצא בטאב השלישי (Effects), שמחדד את הבדלי הצבעים בתמונה. גם הוא אוטומטי לחלוטין. קיבלתי את התוצאה הבאה:
 
 
אגב – כיוון שמדובר בצעדים בסיסיים ודי אוטומטיים, סביר מאוד שתרצו להפעיל אותם על כל התמונות. תוכלו לעשות זאת בקלות: מהמסך הראשי, זה עם התמונות המוקטנות, בחרו ספריה ולחצו מתחת לשם הספריה על All. כל התמונות תסומנה. עכשיו תוכלו ללכת לתפריט Picture, לבחור את Batch Edit ומתחת לזה ב-I’m Feeling Lucky ואולי גם ב-Sharpen.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by