ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אמפי שלוש-ארבע למהפכה! 

אמפי שלוש-ארבע למהפכה!

 
 
אורי ברייטמן

בית המשפט קבע: הגולשים מרוויחים מטכנולוגיית הMP3-, תעשיית המוסיקה בחרדה קיומית, המוסיקאים מחכים בפינה וחברות ההיי-טק רבות ביניהן על השוק. המהפיכה המוסיקלית של המאה העשרים ואחת - נולדה ברשת.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
זה הקטן, עוד גדול יהיה. הריו.
 זה הקטן, עוד גדול יהיה. הריו.   
הגונג נשמע. בית-משפט פדרלי בסן-פרנסיסקו העניק לחברות התקליטים את הסנוקרת האחרונה בקרב האיגרוף שמנהלת תעשיית המוסיקה בטכנולוגיה החדשה. היסטריה - אין דרך אחרת לתאר את המצב בו נמצאות חברות התקליטים הגדולות בכל העולם, מאז פרצה מגיפת הMP3- לרשת.

למי שעדיין לא הבין או התנסה, הMP3 היא שיטה מהפכנית ל"כיווץ" מוסיקה, כך שניתן להוריד אותה מהרשת בלי להזדקן. שיר ממוצע דורש 4 מגה של זיכרון, לעומת 40 מגה של פעם. גולשים בכל העולם החלו להפיץ ולהוריד שירים בלי הכרה, הMP3 הפך לפורמט המקובל ברשת ומנהלי חברות התקליטים החלו למשכן את הרולס-רויסים.

 
צ`אק די, הסולן של פאבליק אנמי
 צ`אק די, הסולן של פאבליק אנמי   
מה שהחל כתחביב של משוגעים-לדבר הפך למנטליות בינלאומית חדשה: "למה לקנות דיסק אם אפשר להוריד אותו בחינם בMP3?". ואז יצאה המפלצת מהרשת: חברת "דיאמונד" הוציאה לשוק את הווקמן החדש של המאה העשרים ואחת - "ריו" - המאפשר להעביר קובצי MP3 מן המחשב אל מכשיר קטן ונייד. במילים אחרות, הפיראטים יוצאים לרחוב - בדרך לבית-הספר.

הסיוט של חברות התקליטים החל לקרום עור וגידים, וכולם אצו-רצו לבית המשפט, שציווה על ענקי תעשיית המוסיקה לקחת אחורה-פנה ולשתוק. אנשי התעשייה התגאו מעט קודם לכן על שהצליחו להוריד מהרשת כמאה אתרים בגרמניה שהפיצו שירי MP3, אבל פסיקת ה"ריו" היא בעצם תקדים משפטי. ה"ריו" אינו אמצעי הקלטה פיראטי, קבע בית המשפט, אלא דרך נוחה יותר להאזין למוסיקה.

אבל אף אחד לא מחכה לאף אחד - והאמפי4 כבר נולד, צורח ובועט. להקת הרוק הפופולרית "פבליק אנאמי" הצליחה להרגיז את כולם (מלבד הגולשים) כשהפיצה את השיר "Swindlers Lust", פרפראזה על "רשימת שינדלר", שבתרגום עברי אפשר לקרוא לו "תאוותו של נוכל". השיר, שהופץ לראשונה בפורמט ניסיוני הנושא שלא-בצדק את השם אמפי4, קוטל את תאוות-הבצע של חברות התקליטים ומשווה אותה לגזענות כנגד המוסיקאים השחורים בתחילת המאה.

סולן הלהקה, צ`אק די לא משתמש במילים עדינות:
"אם המאסטר לא שייך לך
אתה שייך למאסטר
על מי אתה סומך
על תאוותו של נוכל
מקצה האוטובוס
אף אחד מאיתנו
לא שולט בגורל נשמתו
זו תאוותו של נוכל.
"If you dont own the master
The master owns you
Who you trust
From Swindlers Lust
From the back of the bus
Neither one of us
Control the fate of our soul
Its Swindlers Lust."
 
ועכשיו מתנהלת מלחמת פורמטים שתבלבל כל אדם שפוי: חברות התקליטים המציאו את ה-SDMI, ש - ניחשתם נכון - נשלם עליו במיטב כספנו. ארגון ג`ייפג, שתכנן את האמפי3, ייאלץ לצאת עם אמפי4 ולקרוא לו בשם אחר, מיקרוסופט הכריזה שתצא עם אמ.אס-אודיו4 - המאובטח כנגד העתקה פיראטית, ועוד לא הגענו לאיי-טו-בי, של חברת איי.טי.אנד.טי, שהצליחה לגייס את הזמר לני קרביץ כדי לקדם את הפורמט שלה.

ואם כבר הספקתם לאבד את הצפון - תמונת המצב היא כזו: כולם רוצים לנגוס בעוגת המוסיקה דרך הרשת - זה כבר ברור. חברות המחשבים כבר מתחילות לראות דולרים מול העיניים, ולכן הן רצות כמו מטורפות. האמנים כבר יסתדרו כי אותם צריכים בכל מקרה, ורק אנשי חברות התקליטים יושבים במשרדים, גולשים במרץ ומשקשקים מפחד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by