ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
העוקץ האוסטרלי 
 
 היו דיסקים?    
 
גילי סופר

EzyDVD, החנות המקוונת הגדולה באוסטרליה, הפסיקה לאחרונה את מכירותיה לישראל. הסיבה - ריבוי חריג ביותר של תלונות על משלוחים שלא הגיעו. עוד ישראבלוף? עוד גילוי אנטישמיות? תחקיר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"היי, יוסי

בצער רב, נוכח רמה גבוהה של גניבות ושל חבילות חסרות, ששלחנו לארצך, אנו לא יכולים עוד להמשיך במשלוחים לישראל. לפיכך, מאחר שאין ביכולתנו לבטח דברי דואר הנשלחים לישראל, נשארנו ללא אפשרות מלבד לבצע את החלטתנו באופן מיידי.

התנצלותנו הכנה על כל אי נוחות שנגרמה לך."

על החתום, אתר מכירת סרטי ה-DVD האוסטרלי, EzyDVD, שגם מצרף את פרטי ההזמנה שלא תגיע.

"יש לנו בסיס לקוחות גדול בישראל", אומרת מנהלת המכירות של האתר האוסטרלי, טוני מרגריטיס, בשיחה לחיים ברשת. "מאוד הצטערנו להפסיק את המשלוחים, אך לא הייתה לנו ברירה". ישראל היא המדינה היחידה אליה הפסיקה החברה את המשלוחים, ובכך הצטרפה לרשימה של מדינות עולם שלישי הידועות בתעשיית הזיופים שלהן, אליהן לא שלחה החברה את סרטיה מלכתחילה. מרגריטיס מספרת שכמחצית מהחבילות ששלחה חברת איזיDVD לארץ נעלמו או הגיעו כאשר לא כל הדיסקים בתוכן.

איזיDVD הוא לא האתר הראשון שמפסיק את משלוחי הדיסקים לארץ, לפני מספר חודשים דווח ב-ynet כי אתר DVDCrave כבר עשה זאת. כנראה שהוא גם לא האחרון שעושה זאת: בינתיים לא נמצאה הדליפה בצינור השיווק מאוסטרליה לארץ הקודש.



כל הודעת אימייל שניה היתה תלונה

החברה האוסטרלית התחילה למכור סרטי DVD לישראל, בתרגום לעברית, לפני יותר משנה. בתחילה, מרבית הלקוחות היו חנויות, אשר קנו בסיטונאות. רק כעבור מספר חודשים הבחינו האוסטרלים כי חלק גדול מההזמנות מגיע מלקוחות פרטיים. "הצרכנים כנראה הבינו שיותר משתלם להם לרכוש את הסרטים ישירות מאתנו", מסבירה מרגריטיס, ומציינת ששחיקה בשערו של המטבע האוסטרלי הפכה את הרכישה לכדאית אף יותר. באופן גס ניתן לומר שהמחירים באתר זולים בעשרות אחוזים ממחירם בחנויות בארץ, ולמרות שהאתר כלל לא השקיע בפרסום, כחלק ממדיניות כוללת, מספר ההזמנות הפרטיות מישראל החל לגדול באופן מתמיד. אז גם התחילו הצרות. מרגריטיס: "כל הודעת אימייל שניה שקיבלתי הייתה תלונות מישראל על כך שהסחורה לא הגיעה, או הגיעה בחלקה בלבד".

מרגריטיס מודה שהדבר גרם לחברה נזק כבד של אלפי דולרים אוסטרליים. "המדיניות שלנו היא שאם לקוח מתלונן שהסחורה לא הגיעה, ואין לנו סיבה להאמין שזה לא נכון, אנחנו שולחים לו את הסחורה שוב". מדיניות זו אינה תוצאה של נדיבות, מעירה מרגריטיס: מי ששילם בכרטיס אשראי יכול לבטל את העסקה וחברת האשראי תגבה את כספו בחזרה.

את המשלוחים לישראל ביצעה איזיDVD באמצעות הדואר, בדומה למשלוחים לשאר מדינות היעד של החברה. עם התגברות התלונות מישראל, ביקשו אנשי איזיDVD לברר עם הדואר את העניין. שם התברר להם שאין אמנת דואר בין הדואר האוסטרלי לבין דואר ישראל. ברשות הדואר מדגישים שהדואר האוסטרלי הוא זה שאינו חתום על האמנה בנוגע לחבילות, לא דואר ישראל.

רשות הדואר הודיעה שתערוך בדיקה בעניין עוד בחודש מרץ האחרון, בתגובה לכתבה שפורסמה בנושא ב-ynet. אך גם היום, לאחר יותר מ- 4 חודשים מתמקדת תגובת הרשות בהדגשת מספר החבילות הרב שמעביר הדואר ללא תקלות ולא במה שמעניין אותנו - החבילות החסרות.



לא הבעיה של הדואר

דואר ישראל בכלל לא מתמודד עם הבעיה, אולי מפני שזו לא הבעיה שלו. ברשות הדואר מסבירים עתה כי מאחר שלקוחות האתר בישראל מקבלים את דברי הדואר שלהם כדברי דואר רגילים ולא רשומים, אין באפשרותם לעקוב אחר מהלך הגעת דבר הדואר ולערוך בירור בעקבות תלונה. "יחידות הדואר שלנו פזורות בכל רחבי הארץ ואין כל אפשרות לבדוק באילו יחידות הגישו הנמענים בקשות לבירור".

עוד נמסר מהדואר בתגובה כי יש להמליץ בפני החברה השולחת לשלוח את המשלוחים בדואר רשום ולחייב את הלקוח בעלות המשלוח.

קשה להניח שהחברה השולחת ממש תתעניין בהמלצות דואר ישראל. במיוחד נוכח העובדה שעל מנת להמשיך ולמכור לישראל עברה החברה לשלוח את סחורתה לישראל באמצעות חברת הבלדרות הבינלאומית DHL, אף כי המשלוח יקר יותר. התקווה שעתה יגיעו החבילות שלמות ליעדן, התבדתה. משראו האוסטרלים שמספר התלונות כמעט ולא פחת עקב המשלוח באמצעות DHL, נתקבלה החלטה להפסיק לעבוד עם ישראל.

לדברי מרגריטיס, הבעיה היא רק במשלוחים לישראל. במשלוחים לשאר הארצות מגיעות תלונות "לעתים נדירות". החברה שולחת מאות אלפי דיסקים לכל מדינות אירופה. פינלנד היא הלקוחה הגדולה ביותר בחלק הזה של העולם. ולבריטניה, הנמצאת במקום השני, הם שולחים אלפי חבילות מדי שבוע, מבלי לקבל תלונות כמעט בכלל.

מרגריטיס אינה חושבת כי מקור הבעיה הוא הקונים, אשר מרמים כדי לזכות במוצר נוסף בחינם, והיא משוכנעת, על סמך מספר התלונות והדמיון ביניהן, כי החבילות אכן לא הגיעו ליעדיהן. היא מבקשת להדגיש שוב ושוב שאין כאן כל עניין עם הלקוחות בישראל, או עם הישראלים בכלל, רק הבעיה הנקודתית - הם פשוט לא יכולים לממן כזה אחוז של משלוח שלא מגיע ליעדו בשלמות. מרגריטיס מסבירה שאינה מכירה את נהלי המכס הישראלי או את האופן בו עובד דואר ישראל. לנושא הבדיקות הבטחוניות היא לא מודעת כלל, והיא רק מצרה על כך שאין להם היכולת לברר את העניין עד תומו ממרחק אלפי מיילים, "אם תמצאו שם את מי שגנב את החבילות, נשמח לדעת ולחזור ולספק לישראל".



וגם במכס יודעים

גם במכס כבר מכירים את הבעיה, בעקבות תלונות שהתקבלו באתר האינטרנט שלהם. דוברת המכס, עידית לב-זרחיה, שוללת מכל וכל את האפשרות שמי מאנשי המכס סרח והניח יד על החבילות. "אמנם אנחנו חלק מהתהליך, אך החבילות נמצאות כל הזמן באחריות רשות הדואר ובפיקוחה", מסבירה לב-זרחיה, "לכן לא יכול להיות שמישהו אצלנו גנב את החבילות". הדוברת מדגישה כי המוכס הבודק את החבילות אף פעם אינו נמצא לבד, אלא בנוכחות בעל הטובין או 'נציגו' - נציג הדואר או חברת הבלדרות. כמי שמכירה את הליך הגעת החבילות לארץ, מתרשמת לב-זרחיה כי הבעיה היא דווקא מצדו האחר של האוקיאנוס, בעיקר נוכח העובדה שהבעיה המשיכה גם כאשר עברה איזיDVD למשלוח באמצעות חברת בלדרות.

לכל הגורמים תשובות מניחות את הדעת (להוציא אולי עניין הבדיקה שרשות הדואר הבטיחה לבצע ,מבלי לבצעה בפועל כלל). גם החשד שהאוסטרלים דפקו פה עוקץ, נראה מופרך. האפשרות שאנחנו משלמים בריבית על תרבות ישראלית מכוערת של להזמין ולא לשלם, לא עולה בקנה אחד עם העובדה שגם בדואר, גם במכס ואפילו בתיבת הדואר של העגלה החשמלית התקבלו פניות של קונים מאוכזבים. אל עבר הבודקים הביטחוניים לא נעלה בדעתנו להפנות אצבע מאשימה, ובודקי המכס לא נשארים לבד עם הסחורה, את עובדי הדואר אי אפשר לבדוק, כאמור, אבל להם בטח אין קשר למשלוחים שנעשו באמצעות חברת הבלדרות.

רק שני דברים ברורים בסיפור הזה: האחד הוא שמישהו לוקח ים של דיסקים של סרטי DVD הביתה, אולי אפילו מוכר אותם. הדבר השני הוא שכל עוד לא ייחקר הנושא כמו שצריך, מה שיתחלף הוא רק האתרים שיהיו מוכנים לעבוד עם ישראל. כולנו יודעים שחקירה שכזו לא תתנהל - הרי תמיד נוכל לפטור את עצמנו בתירוץ העתיק, "אנטישמיות".

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by