ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לשחק עם הכסף שאין 
 
 קניות, תחרות, משחק, הימורים. חוויה אינטרנטית טוטלית   
 
גילי סופר

הקלות שבה ניתן לקנות דברים במכרזים גורמת לאנשים לקנות מוצרים שהם גם לא ממש צריכים. זו כבר לא רק רכישת מוצר, אלא גם תחרות, משחק, הימור, וזה סוחף. מתרבים הדיווחים על מקצוע חדש: אנשים שקונים במכירות פומביות ומוכרים לאחרים. תרבות הצריכה עולה שלב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"בעלי קנה טלוויזיה באינטרנט, כמעט הרגתי אותו" סיפרה לי מישהי לפני ימים אחדים. כמי שמתפקידו לתמוך בכל מאודו בקניות און ליין תמהתי מדוע, מה כל כך נורא בלקנות טלוויזיה ברשת. "יש לנו כבר שתי טלוויזיות בבית ואנחנו ממש לא צריכים עוד אחת", ענתה.

אז מה פתאום טלוויזיה? פשוט מאוד, הוא הצליח להשיג אותה ממש בזול במכירה פומבית. 5,200 שקל בעבור טלוויזיה מתוצרת גרמנית, מסך פלזמה 32 אינץ', פלוס DVD, זה באמת מחיר מציאה. מחיר המחירון של אותו מכשיר הוא פי 3 בערך. ואפילו עוד ב- 12 תשלומים.

מתברר ששיטת המכירות הפומביות באינטרנט היא כזו שמצליחה למכור לנו לא פעם מוצרים שלא היינו קונים אחרת. זאת, באמצעות המשחק והתחרות, שלא לומר ההימור.

ראשית, בואו נודה על האמת, עם כל זה ש'המצב קשה', אנחנו עדיין חיים בחברת שפע. אנחנו עובדים על מנת לרכוש מוצרים שככל שאנחנו רוצים, הם לא ממש צורך קיומי. נכון, רובנו מתייחסים אל טלוויזיה, מערכת סטריאו או ג'ינס אופנתי כאל דברים בסיסיים, אבל זה לא ממש לחם או גג מעל הראש.

להיצע המוצרים הרחב, הכמעט אינסופי, יש חסרון בולט אחד - הוא גורם לצרכן לרכוש מוצרים שבמקרים רבים הוא כלל אינו צריך. לעולם נהיה מושפעים מפרסומות, מבצעים וממה שיש לסובבים אותנו, ובעידן הנוכחי נכנס גם מרכיב אקראי לחיים - המזל במכירה הפומבית מכריע לא פעם את הכף בין מוצר זה או אחר.

כן כן, הסקרנות. הסקרנות לדעת כמה בזול אפשר לקנות משהו היא נשמת אפם של אתרי המכירות הפומביות, כמו גם של חוברות המכרזים. אך שלא כמו בחוברות, כאן האקשן הוא אקשן: המתחרים מציעים את הצעותיהם במקביל, רואים זה את הצעות זה ומנהלים תחרות ממש, וזה סוחף. מה עוד שההשתתפות בחלק מהמכרזים המקוונים היא חינם, שלא כמו בחוברות.

כמו מכורים שלא יכולים להפסיק לאכול, או לעשן, או מהמרים שאומרים לעצמם (ולנשותיהם) במשך כל הערב :'רק עוד סיבוב אחד של הרולטה' או 'זה השטר האחרון שאני פורט'. כך אומר לעצמו השחקן במשחק המכירה הפומבית, 'רק עוד 50 שקל'. אולי קנייה במכירה פומבית אינה הימור, גם על זה אפשר להתווכח, אך היא ללא ספק סוג של משחק. משחק שנגמר לעתים בקופסת קרטון גדולה שמגיעה אל דלת הבית, ובחשבונית.

שלא תהיינה אי הבנות, מדובר במוצרים שאנחנו רוצים, לעיתים מאוד רוצים, חלקנו ממש חולמים עליהם. כי מי ייכנס למכירה פומבית של מכונת כביסה אם הוא לא ממש צריך אחת, או של כיריים. אבל כאשר מדובר במערכת קולנוע ביתית, בטלוויזיה טורבו, במילה האחרונה שבמצלמות הדיגיטליות או בטלפון סלולרי עם מסך צבעוני - לפעמים רוצים, לא מתכוונים לקנות, וקונים בכל זאת. וסליחה מכל מי שמפנטז על סט סדיני פלנל.

המשחק הזה, מתיחת גבול הפנטזיה אל מעבר לקו הקנייה, משפיע גם על סוג המוצרים המככבים באתרי המכירות הפומביות. נכון, יש בהם כמעט הכל, אך מוצרי "פאן" ו"לייף סטייל" כמו בשמים, או ציוד היקפי, זוכים לחשיפה עצומה, לא פרופורציונלית בכלל למקומם בחיי היומיום. מתי לאחרונה ראיתם מכירה פומבית של ארון בגדים פשוט, למשל? כמו שנופשונים נמכרים בשיטת הרגע האחרון ולא במכרז, המוצרים הנחשקים יותר נמכרים ביתר קלות במכירות הפומביות.

אז מה עושים עם מוצר שלא צריך? מוכרים. ככלות הכל, לא כולם מבלים את ימיהם באתרי מכירות פומביות, ומי שאין לו זמן, חשק וכוח להתעסק עם זה, יכול ליהנות ממוצר חדש ב'הנחה' של עשרות אחוזים ממחיר המחירון. מעניין היה לבדוק במקומונים עד כמה גדלו בשנים האחרונות מודעות "חדש באריזה", שהיו פעם נדירות למדי. מתרבים הדיווחים על מקצוע חדש: לשבת במכירות פומביות, למצוא מציאות, ולמכור אותן. שהרי בסופו של יום, באמת אפשר להשיג שם מציאות, במיוחד אם יש לכם סבלנות. מעבר לעניין האחריות למוצר 'יד שניה', גם סביר שזה כסף שחור.

למכירות הפומביות באינטרנט מתברר, יש גם יתרונות מבחינת המשווקים (שהם לא אחת חסרון מבחינת הצרכנים). הבולט שבהם הוא שהם יכולים להגדיל את היקף מכירותיו של מוצר מסוים, למשל כזה שנשאר להם ממנו מלאי שלא נמכר, מבלי לשבור את מחיר השוק כלפי הקימעונאים. מפעילי חוברות המכרזים שלא מיהרו להיכנס לרשת, מתחילים גם הם להבין את זה.
רוב הצרכנים, אני מקווה, מבינים את מה שנהגה סבתי לומר: "במציאעס הולך כל הכסף".



וגם המינוח קובע

כפי שכבר נכתב כאן בעבר, לא באמת מדובר במכרז אלא במכירה פומבית. מעבר להתעקשות על תקינותה של העברית, יש לדבר גם משמעות נוספת: במכרז זוכים ואילו במכירה פומבית קונים. בזול - נכון, במחיר מגוחך - אולי, אך עדיין קונים את המוצרים, לא זוכים בהם. החדרת המושג מכרז לתחום המכירות הפומביות הוא אחת ההברקות השיווקיות היותר מוצלחות של השנים האחרונות.



הטבלה

הפעם החלטנו לבחון את המוצר מהאייטם הראשון, וכך מתארחת לה הטלוויזיה ''32 גם באייטם זה. מפערי המחירים בין החנויות המקוונות השונות, והפער בין כל אלו לבין מחיר המכרז (מכירה פומבית) אתם מוזמנים להתרשם בעצמכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by