ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
החותם השביעי – "תו תקן" לקניות באינטרנט נתקל בקשיים 
 
 
גילי סופר

"החותם הצרכני" הוא יוזמה של ועדה פרלמנטרית להסדרת הסחר באינטרנט. זהו "תו תקן" לקניות באינטרנט, המבטיח כי האתר נתון לביקורת של המועצה לצרכנות ומחויב לסטנדרטים מחמירים של שירות ללקוח. עצירת מחצית מתקציב המועצה – 2 מיליון שקלים – מעמידה בסכנה את כל היוזמה הזאת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בין 'חומת מגן' ל'נחישות נמשכת' או איך שהם לא קוראים למבצע הנוכחי, בין ברוגז לשולם בין הנגיד לאוצר, ובין הגירעון לשיגעון גם המעט שמדינת ישראל עושה למען הסחר האלקטרוני תקוע.

משרד התעשייה והמסחר טרם העביר למועצה לצרכנות 2 מיליון שקל, שהם מחצית מתקציבה השנתי. לעצירת התקציב יש, כמובן, השפעה על עניינים צרכניים רבים, אך מה שמטריד אותנו במיוחד הם המקלות בגלגלי העגלה החשמלית: בין היתר נתקעה גם היוזמה לפיתוח החותם הצרכני של המועצה לצרכנות לאתרי מכר באינטרנט - מעין 'תו תקן', לפיו נדע שהאתר בו אנו קונים בטוח.


ועדת האינטרנט החליטה

את דרכו התחיל החותם הצרכני בשנה שעברה עם הקמת ועדה שדנה בנושא הסחר באינטרנט. בין הבעיות שעמדו לנגד עיני הוועדה, היו תופעות של פגיעה בזכויות צרכנים על ידי מפעילי אתרי מכר, ומיעוט הצרכנים הרוכשים מוצרים או שירותים באינטרנט.

בעקבות המלצות הוועדה, החלה המועצה לצרכנות בפיתוח "חותם צרכני" – תווית שתופיע בדף הבית של אתרי מכר שעמדו בדרישות, ותאפשר לגולשים להבחין בין אתרים המספקים שירות ראוי לצרכן, לאתרים שאין כל ביטחון שהם נוהגים כך. הכוונה הייתה שקבלת היתר להציג את החותם תותנה בהתחייבות מפעילי האתר לעמידה בסטנדרטים מחמירים של שירות לצרכן, ובהסכמתם לעמוד באופן קבוע לביקורת מטעם המועצה לצרכנות, אשר תבחן את עמידתם בסטנדרטים אלה.

הרעיון העומד בבסיס פיתוח החותם הצרכני, הוא שלאתרי המכר יש עניין להבהיר לצרכן הפוטנציאלי כי הוא יכול לתת אמון באתר, ושהקניה בו אינה כרוכה בסיכון. ההנחה היא שהבהרה כזו תגדיל את היקף המסחר באתר, עקב החשש המוכר מאוד של גולשים מתשלומים באינטרנט. לצורך רכישת אמון הצרכן, מוכנים אתריים רבים להתחייב לסטנדרטים מחמירים של שירות ללקוח ומתן היתר לפקח על עמידתם בהתחייבויות אלה. יש לציין, שההתחייבויות שהאתרים לוקחים על עצמם, בכדי שיוכלו להציג את החותם, חורגות ברוב המקרים מהדרישות הקבועות בחוק.

החותם הצרכני לאתרי אינטרנט מקיף מספר היבטים: הצגת מידע מלא על העוסק, באופן שיאפשר לצרכן לזהות אותו ולפנות אליו במקרה הצורך; הצגת כל המידע הדרוש לקונה על השירות או המוצר; הצגה ברורה של תנאי העסקה ושל ההגנות לצרכן בעסקות באינטרנט; אבטחת מידע; הימנעות משימוש לא ראוי בפרטי הצרכן; הגינות בפרסום ומענה לפניות הלקוחות.

תנאי מרכזי לקבלת החותם, הוא הסכמה של האתר להפנות תלונות צרכנים, אשר אינן נפתרות לשביעות רצונם, למוסד בוררות, וכן להתחייב לקבל את הכרעתו. המוסד יהיה משותף למועצה לצרכנות ולעוסקים המפעילים אתרי מכר. מוסד בוררות דומה מפעילה המועצה בשיתוף עם איגוד סוכני הנסיעות והתיירות, ולדעת המועצה, קיומו של מוסד מסוג זה יכול לצמצם באופן ניכר את הפגיעה בצרכנים.


"יהיה יותר ביטחון"

במקביל הוקמה ועדה (כן, עוד ועדה) לקידום רעיון החותם בקרב העוסקים. בוועדה השתתפו המועצה לצרכנות, משרד התמ"ס, ונציגי איגוד לשכות המסחר וכן נציגי אתרי המסחר הגדולים. במועצה לצרכנות מציינים כי "יש הסכמה מאוד מאוד רחבה בוועדה", אם כי עוד יש כמה נקודות אחרונות שצריך לסגור, ביניהן הסדרת מנגנון מוסד הבוררות, ויישום מערך הבדיקה.

אחד מנציגי האתרים בוועדה הוא מנכ"ל אתר מיתוס, יוני רוט, שרואה בחותם חובה. "אני מחייב אותו", אמר רוט ל"חיים ברשת". "בסופו של דבר זה כנראה יגביר את נכונות הצרכנים, מעצם העובדה שיהיה יותר ביטחון". רוט מציין כי אתר מיתוס מתקדם מבחינת ההליכה לקראת הצרכנים, וכן מבחינת אבטחת מידע, כך שמבחינתו, יציאת רעיון החותם הצרכני אל הפועל לא מצריכה שינויים באתר. "מה שזה מצריך הוא רק לשבת ולכתוב את הנהלים כמו שמכון התקנים אוהב".

רוט גם אינו מביע התנגדות להליכה לקראת הצרכנים מעבר לדרישות החוק. "הגישה שלנו היא שאנחנו בהחלט מוכנים לקראת הצרכנים, מוכנים לחתום על האמנה, ומוכנים בעצם לקראת הכל". זו גם הסיבה שהוא אופטימי לגבי מיתוס "אני יכול להמר שנהיה אחד האתרים הראשונים שיקבלו את החותם הזה". רוט בטוח שחששות הגולשים מעכבים את התפתחות המסחר באינטרנט. רבים מלקוחות מיתוס, הוא מציין כדוגמה, מעדיפים להעביר פרטי כרטיס האשראי בטלפון. עם זאת לא תולה רוט תקוות שהחותם הצרכני של המועצה לצרכנות יהיה זה שיפרוץ את הסכר, "זה רק טיפה בים", הוא אומר "וזה עניין של תהליך לגרום לאנשים להרגיש יותר בטוחים". רוט מוסיף כי הוא מקווה שהחותם הצרכני יבדוק גם את החוסן הפיננסי של החברות, אם כי לדעתו זה לא הולך לקרות.

הכל טוב ויפה, רק שנכון לעכשיו, העסק תקוע. המועצה לצרכנות לא קיבלה חלק מתקציבה ועצרה את הפרוייקט החביב על השרה, וכן פרוייקטים נוספים. "הכסף שלא הועבר אלינו, כמחצית מתקציב המועצה, הוא כמעט כל הסכום שמיועד לפעולות פיתוח ולבדיקות של המועצה" אומרת דוברת המועצה, אורנה ביבר, "אם אנחנו לא מקבלים כסף, יש הרבה דברים שאנחנו לא יכולים לעשות".

מנהל תחום המסחר האלקטרוני באיגוד לשכות המסחר, אלי רוזנטל, מצר על הקפאת הפרוייקט. "הגענו לדברים די יפים, וזה נתקע. אמנם עוד לא קיבלנו תשובה סופית מהם על ביטול, אבל בינתיים זה מוקפא". לדברי רוזנטל, אמנם אפשר לקחת גוף חיצוני שיבצע את הפיקוח, אבל מלבד השם של המועצה לצרכנות, יש חשיבות מכרעת למנגנון הבקרה שאמורה המועצה להפעיל.

אפשר שבסופו של דבר יימצא הכסף. שני מיליון שקל הם בשוליים של התקציבים הממשלתיים. הלחצים יופעלו, התקציב יימצא ועוד נזכה לראות גושפנקא צרכנית על אתרי אינטרנט, היא מחויבת המציאות. זה רק ייקח עוד זמן. נותר רק לקוות כי לא יותר מדי.


הטבלה

אבטיח - המאנצ'יס האולטימטיבי

עכשיו זה הזמן. כשחם ומחפשים משהו קל לאכול. עם או בלי גבינה בולגרית (עם קצת אורגנו ושמן זית מלמעלה). מרענן, קר וכבר לא יקר. מחירי הפרי עוד ירדו בהמשך העונה עד מתחת לשקל אחד לקילו, אבל כבר עכשיו הם סבירים.
בניגוד למדיניותנו, לא הבאנו מחירי עגלה עם סוס להשוואה. גם הנאת המכה על האבטיח וההאזנה לצליל הבשל לא מתומחרת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by