ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ומה עם האלמנט 
 
 
גילי סופר

נגיד קניתם סטריאו. הרמקולים בסדר, האקולייזר, הסראונד. רק מה - חסר כבל מעביר אחד. אין אדם שלא מכיר את תופעת הרכיבים הנלווים החסרים. אותם רכיבים קטנים, שאף אחד לא זוכר וגם לא רוצה לזכור, אבל בלעדיהם המוצר לא פועל. באינטרנט הבעיה גדולה עוד יותר. אין את מי לשאול, אין במי להוועץ. וזה עוד לפני שדיברנו על ההנאה שבשיחה עם נציגי השירות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
איפה קונים ברשת מדפסת HP940. הטבלה
 איפה קונים ברשת מדפסת HP940. הטבלה   
אין אדם שלא חווה את התופעה המרגיזה הזאת, על גרסאותיה השונות והמגוונות. זה יכול להיות כבל, מגש הזנה או מחסנית דיו למדפסת, נייר תרמי לפקס, אוזניות לדיסקמן או בטריות לארנב הצעצוע. הדברים הקטנים האלה, שנראים כל כך משניים לקניה עצמה ושרובנו לא שמים אליהם לב, ויותר מזה - גם לא רוצים לשים לב. מי הקטנוני שיקנה מערכת סטריאו חלקים ויתעקש לבדוק את כל השקעים ואת כל הכבלים. הרי הרבה יותר כיף להתעסק עם הרמקולים. הנקודה הזו היא שורש הבעיה: הרכיבים הנלווים, המסייעים והלא-כיפיים - אבל אלה שבלעדיהם המוצר עצמו לא פועל.

בעית הרכיבים הנלווים קשה בעולם האינטרנט פי כמה. היתרון הגדול של החנויות המקוונות - "אנחנו יותר זולים כי אין לנו אולמות תצוגה ולא צריך לשלם משכורות לעובדים" - נעלם, ואף הופך לחיסרון משמעותי, כאשר הלקוח נזקק לפתע לשרותיו של אותו מוכר. כאשר אנחנו הולכים לחנות לקנות מוצר כלשהו, אנחנו יכולים לבדוק מה הן התוספות עמן הוא מגיע, על איזה תוספות אנחנו יכולים לוותר ועל אילו מהן יש תשלום נוסף.

במקרה של קנייה מקוונת ישנה חשיבות רבה ביותר לקבלת מידע ברור: פריט חסר יצריך מרדף אחרי נציגות האתר או הספקים, משלוח נוסף שעולה כסף וזמן, ומעל הכל עגמת הנפש: גלשת, ביררת, הזמנת, שילמת, חיכית, אולי הלכת לדואר לקחת את המשלוח המיוחל - ואז המוצר לא שמיש.

מקרה דומה אירע לצבי טל מחיפה, אשר נוהג לקנות לא מעט ברשת. לפני מספר שבועות קנה מדפסת HP 940 במסגרת מבצע ללקוחות נטוויז'ן. כאשר הגיע המשלוח עם המדפסת לביתו, הופתע לגלות שחסר לו כבל USB.

"בסה"כ אני די מרוצה מהשירות, אבל במקרה הזה הטיפול היה רשלני" אומר טל, אשר שילם 162 דולר עבור המדפסת. "עד עכשיו אני לא יודע אם רק אני לא קיבלתי את הכבל או כולם". "פניתי לשירות הלקוחות והם שלחו אותי ממחלקה למחלקה המון פעמים. בסוף הגעתי למחלקה הנכונה, מחלקת מוצרים ושירותים". לאחר שהסביר את הבעיה, המוקדנית ענתה לו כי היא לא יודעת דבר בעניין, והבטיחה לברר ולחזור אליו עוד באותו יום. לא חזרו אליו, גם לא למחרת. לאחר מספר ימים צלצל שוב לחברה, והפעם התעקש לדבר עם האחראית על שירות הלקוחות, שהבטיחה גם היא לבדוק את העניין עם הספק, CMS, ולחזור אליו. "היא לא אמרה 'מגיע לך הכבל נדאג לזה', אלא קודם כל התנערה מאחריות", אומר טל. תשובה הוא אמנם לא קיבל, אך כעבור מספר ימים הגיע הכבל המיוחל בדואר.

אמנם החברה שלחה לטל את הכבל עוד לפני פנייתנו (וכל כך רצינו לטפוח לעצמנו על הכתף), אך עם זאת, טל עדיין מאוכזב מהשירות שקיבל: "נתנו לי תחושה שאני נודניק, טרדן שרוצה מה שלא מגיע לו". טל מדגיש שיש מדפסות אחרות שלא כתוב עליהן שיש להן חיבור USB, "אבל על זו כתוב במפורש שיש שני סוגים של חיבורים". טל טוען בצדק, שאם המדפסת אמורה להגיע ללא הכבל, ראוי שיפרסמו את זה באתר.

תגובת נטויזן: "צבי טל קנה מדפסת HP940 דרך אתר הבית וקיבל אותה לביתו מהיצרן ללא כבל USB. הנ"ל פנה לשירות הלקוחות של נטוויז'ן בתאריך 30.5 והסבירו לו כי יטפלו בעניין. ב- 2.6 פנה שוב (למרות שהעניין כבר היה בטיפול נטוויז'ן) וביקש לדבר עם אחראית משמרת. אחראית המשמרת דיברה איתו והבטיחה כי תבדוק ותטפל בעניין. הכבל נשלח מיד לביתו של הלקוח. כידוע וכפי שנמסר על ידך הכבל הגיע לבית הלקוח בסמוך לתאריך זה".
"מיותר לציין כי הכבל מגיע תמיד באריזתו המקורית ביחד עם המדפסת וכי מקרה זה הינו חריג וטופל מיד".

בכלל לא בטוח שמיותר לציין זאת. עדיין, האינפורמציה על מוצרים רבים באתרים רבים אינה מלאה ואינה מספקת, והפתח לצרות נשאר פתוח. מבדיקה שערכנו עולה, כי רק באתר "המשרדיה" צוין בפירוש בשני מקומות כי המדפסת (לצורך הדוגמה בלבד), מגיעה רק עם כבל אחד, למרות שיש לה שני סוגי חיבורים, וגם שם אין אפשרות לבחור בכבל המועדף.

האינטרנט היא מדיום אינטראקטיבי, ועם זאת, רוב האתרים בארץ אינם מאפשרים אינטראקציה ממשית עם איש שירות או מכירות באתר. "מה כל כך מסובך להכניס מקום בו אפשר לסמן איזה כבלים אתה רוצה להזמין" שואל טל. לכולם ברור שזה מפתח חשוב להגדלת פעילות המכירה המקוונת, אך אף אחד מהאתרים, להוציא אולי את 'פנדה', עוד לא מאפשר זאת. גם שם, האפשרות היא יותר תיאורטית ממעשית, ולוקח להם שעות לענות.

אז מה בעצם אנחנו יכולים לעשות נגד זה? האמת, חוץ מלקוות שתוך מספר שנים העסק ישתכלל ,לא יותר מדי. כמו בכל עניין צרכני אחר, הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק שוב ושוב לפני ביצוע הקנייה. חנות מקוונת, מעבר למוצרים עצמם, מציעה גם מידע. ולא מומלץ להיכנס לאתר שלא מספק מידע אמין, מדויק ומלא.
 

ועניין אחר לגמרי

 
בעוד אנו, ברוב תמימותנו, מנסים לבדוק עם המכס את הזיקה בין הגבולות המדיניים לרכישה מקוונת - יש מי שקובע עובדות בשטח. שיקי, החנות המקוונת של שקם אלקטריק, גובה מחיר מיוחד בעבור הובלה אל מעבר לקו הירוק.

כאילו אין ממשלה בירושלים, אין בוחרים שמחליטים איך הם רוצים לנהל את מלחמתם על הארץ, אין אנשים שחיים משני צדי הקו הזה. וזה בלי קשר לדעתי האישית לגבי מה יש או אין לעשות עם הקווים של מדינת ישראל או עם מדינת ישראל בכלל. (אחי מהשמאל מוזמנים לראות את העובדה שבכך דופקים בשיקי את ערביי השטחים).

האירוני הוא שזהו השק"מ, השקם הישן והטוב: שירות קנטינות ומזנונים, שהיה פעם יחידה צבאית. מעניין מה עושים בשיקי עם השכונות הירושלמיות שמעבר לקו הירוק. כי אם אלו לא נחשבות 'מעבר לקו הירוק', אז בשיקי לא רק קובעים עובדות בשטח, אלא גם משכתבים את ההיסטוריה.
ממשרד יחסי הציבור רן רהב, המייצג את השקם, נמסר כי העניין נמצא בבדיקה.

יצויין כי נענע נמצאת בבעלות נטוויז'ן, שמפעילה מספר אתרי קניות. עם זאת, אנו מקפידים במדור על עצמאות מערכתית וטיפול חסר פניות גם בתלונות הנוגעות לאתרים המופעלים על ידי נטוויז'ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by